abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 mei 2010 @ 17:59:59 #101
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907536
quote:
Resemblances Between Zoroastrianism and Judaism.

The points of resemblance between Zoroastrianism and Judaism, and hence also between the former and Christianity, are many and striking. Ahuramazda, the supreme lord of Iran, omniscient, omnipresent, and eternal, endowed with creative power, which he exercises especially through the medium of his Spenta Mainyu ("Holy Spirit"), and governing the universe through the instrumentality of angels and archangels, presents the nearest parallel to Yhwh that is found in antiquity. But Ormuzd's power is hampered by his adversary, Ahriman, whose dominion, however, like Satan's, shall be destroyed at the end of the world. Zoroastrianism and Judaism present a number of resemblances to each other in their general systems of angelology and demonology, points of similarity which have been especially emphasized by the Jewish rabbinical scholars Schorr and Kohut and the Christian theologian Stave. There are striking parallels between the two faiths and Christianity in their eschatological teachings—the doctrines of a regenerate world, a perfect kingdom, the coming of a Messiah, the resurrection of the dead, and the life everlasting. Both Zoroastrianism and Judaism are revealed religions: in the one Ahuramazda imparts his revelation and pronounces his commandments to Zarathustra on "the Mountain of the Two Holy Communing Ones"; in the other Yhwh holds a similar communion with Moses on Sinai. The Magian laws of purification, moreover, more particularly those practised to remove pollution incurred through contact with dead or unclean matter, are given in the Avestan Vendïdād quite as elaborately as in the Levitical code, with which the Zoroastrian book has been compared (see Avesta). The two religions agree in certain respects with regard to their cosmological ideas. The six days of Creation in Genesis find a parallel in the six periods of Creation described in the Zoroastrian scriptures. Mankind, according to each religion, is descended from a single couple, and Mashya (man) and Mashyana are the Iranian Adam (man) and Eve. In the Bible a deluge destroys all people except a single righteous individual and his family; in the Avesta a winter depopulates the earth except in the Vara ("enclosure") of the blessed Yima. In each case the earth is peopled anew with the best two of every kind, and is afterward divided into three realms. The three sons of Yima's successor Thraetaona, named Erij (Avesta, "Airya"), Selm (Avesta, "Sairima"), and Tur (Avesta, "Tura"), are the inheritors in the Persian account; Shem, Ham, and Japheth, in the Semiticstory. Likenesses in minor matters, in certain details of ceremony and ritual, ideas of uncleanness, and the like, are to be noted, as well as parallels between Zoroaster and Moses as sacred lawgivers; and many of these resemblances are treated in the works referred to at the end of this article.
Joodse encyclopedie
pi_80907618
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 17:59 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Joodse encyclopedie
En als je doorleest, wat je ongetwijfeld gedaan hebt, dan zal je ook zien dat hier staat dat alles behalve duidelijk is wie nu wie het meeste heeft beinvloed. Ze halen zelfs de tegenpartij aan zoals James Darmesteter.
pi_80907634
quote:
At the present time it is impossible to settle the question; the truth lies probably somewhere between the radical extremes, and it is possible that when knowledge of the Assyrian and Babylonian religion is more precise in certain details, additional light may be thrown on the problem of the source of these analogies, and may show the likelihood of a common influence at work upon both the Persian and Jewish cults

Read more: http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=147&letter=Z#ixzz0mh6uU42h
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:04:10 #104
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907646
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

En als je doorleest, wat je ongetwijfeld gedaan hebt, dan zal je ook zien dat hier staat dat alles behalve duidelijk is wie nu wie het meeste heeft beinvloed. Ze halen zelfs de tegenpartij aan zoals James Darmesteter.
Het gaat er niet om wie nu wie het meest heeft beïnvloedt, maar dat belangrijke concepten van godsdiensten die later zijn ontstaan hun oorsprong in het mazdeisme vinden.
pi_80907661
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 17:18 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Mercury was inderdaad (in het begin) een aanhanger van het Zoroastrisme. Maar dat hij later afstand heeft gedaan van zijn afkomst is mij niet bekend.
Hij heeft vrijwel alle schepen achter zich verbrand toen hij met zijn ouders naar Engeland verhuisde na de revolutie op Zanzibar. Mensen uit die tijd heeft hij vrijwel nooit meer gesproken en hij geneerde zich volgens meerdere biografieën nog al es voor zijn achtergrond. Een uitgesproken religieuze beleving had hij ook niet echt, hoewel ze meerdere keren religieus getinte nummers hebben opgenomen (Jesus op hun debuutalbum, We're all Gods people op Innuendo, Mad the Swine, etc.).

Niets wijst er op dat hij zich op latere leeftijd verbonden voelde met de traditie en religie van zijn ouders (in tegendeel dus zelfs!), maar als er bronnen zijn die dat tegenspreken ben ik wel benieuwd.
pi_80907693
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:04 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wie nu wie het meest heeft beïnvloedt, maar dat belangrijke concepten van godsdiensten die later zijn ontstaan hun oorsprong in het mazdeisme vinden.
Dat is dus niet te bewijzen, zeker met betrekking tot het hiernamaals, iets wat binnen het Jodendom nooit duidelijk is uitgewerkt laat staan dat ze makkelijk kunnen aantonen dat het voortkomt uit het mazdeisme.
pi_80907726
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:04 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Tevens valt ook heel moeilijk te bewijzen dat het Jodendom het Zoroastrianisme heeft gecreeerd. Maar aangezien het monotheistische Jodendom ouder is dan het Zoroastrianisme kunnen we dat als belangrijkste element zien.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:08:34 #108
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907770
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:07 schreef DeParo het volgende:

[..]

Tevens valt ook heel moeilijk te bewijzen dat het Jodendom het Zoroastrianisme heeft gecreeerd. Maar aangezien het monotheistische Jodendom ouder is dan het Zoroastrianisme kunnen we dat als belangrijkste element zien.
Het monotheïstische Jodendom is niet ouder dan het Zoroastrisme.
quote:
Fundamentally the Jews were polytheists. But whatever its date, the idea of the covenant tells us that the Israelites were not yet monotheists, since it only made sense in a polytheistic setting. God stated that there are many gods: "Thou shalt have no other gods before me"(Exodus 20:3). The full monotheistic conception of God came later (Isaiah 43:10-13, Jer 10:1-16). The second Isaiah juxtaposes the great Persian King Cyrus with the first monotheistic declarations in the Bible. The second Isaiah is the first expression of universalism which has no antecedent in the Bible, according to the Anchor Bible note at Isaiah 45. He also first introduces the idea of false gods - a fundamental and indispensable criteria for monotheism. A universal God determines that only one is worshiped; a tribal god, of necessity, implies polytheism since there are other tribes. Before the exile, God was a vengeful, bloodthirsty, and jealous anthropomorphic tribal God of fear. After the exile, He became a good, perfect, remote, and universal God of love: identical to Ahura-Mazda. It needed the subsequent missions of Nehemiah and Ezra backed by the Achaemenian Imperial Government's authority to make the Jews ruefully conform to the new ideal of monotheism.
pi_80907790
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:08 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het monotheïstische Jodendom is niet ouder dan het Zoroastrisme.
Zie Lapidus.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:10:40 #110
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907841
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zie Lapidus.
Genoeg bronnen die tegendeel veronderstellen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:11:28 #111
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907866
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hij heeft vrijwel alle schepen achter zich verbrand toen hij met zijn ouders naar Engeland verhuisde na de revolutie op Zanzibar. Mensen uit die tijd heeft hij vrijwel nooit meer gesproken en hij geneerde zich volgens meerdere biografieën nog al es voor zijn achtergrond. Een uitgesproken religieuze beleving had hij ook niet echt, hoewel ze meerdere keren religieus getinte nummers hebben opgenomen (Jesus op hun debuutalbum, We're all Gods people op Innuendo, Mad the Swine, etc.).

Niets wijst er op dat hij zich op latere leeftijd verbonden voelde met de traditie en religie van zijn ouders (in tegendeel dus zelfs!), maar als er bronnen zijn die dat tegenspreken ben ik wel benieuwd.
quote:
Mercury, who died in 1991, was proud of his Iranian ancestry, and illegal bootleg albums and singles made Queen one of the most popular bands in Iran.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3593532.stm
pi_80907887
Tevens had Lapidus het over het eerste bewijs en steeds aannemelijk wordt dat het Joodse volk al in Egypte en daarvoor monotheistisch was.
Interessant om te zien hoe de sluier over een moeilijk traceerbare geschiedenis wordt herkend.
pi_80907904
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:10 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Genoeg bronnen die tegendeel veronderstellen.
Je hebt er anders geen een gegeven, terwijl je misschien wel met Wiki-answers wilt aankomen, maar die plaatsen het Jodendom sowieso pas sinds de ballingschappen dus dat slaat nergens op.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:13:30 #114
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907921
Wat ironisch overigens dat er tientallen (westerse) websites zijn die de beinvloeding van het Zoroastrisme onderschrijven, maar nauwelijks websites en bronnen zijn die het tegendeel laten zien.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:14:10 #115
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80907941
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:12 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je hebt er anders geen een gegeven, terwijl je misschien wel met Wiki-answers wilt aankomen, maar die plaatsen het Jodendom sowieso pas sinds de ballingschappen dus dat slaat nergens op.
http://www.zarathushtra.org/
pi_80907957
Ik lees een beetje dit topic en Deparo ontpopt zich als een echte Mart Smeets (ik heb gelijk, en daarom val ik mensen met een andere mening maar aan, zonder echt met bewijzen te komen).

Als je nog mensen achter je wil hebben staan Deparo, moet je met bewijzen komen. En niet blijven vertellen dat mensen niet van internet uit moet gaan maar boeken moeten lezen.
Laat zelf dan zien dat je boeken leest

Ik heb altijd geleerd dat de Joden delen van de Egyptenaren hebben overgenomen, en ook van het oudste volk op aarde. Zoals Genesis en dan vooral het scheppingsverhaal en Gen 6: Met de gevallen engelen, en de helden uit de befaamde tijd. (Wat duidelijk overgenomen is van de sumerische volken, hoe je dat ook maar spelt).
pi_80908035
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:13 schreef AryaMehr het volgende:
Wat ironisch overigens dat er tientallen (westerse) websites zijn die de beinvloeding van het Zoroastrisme onderschrijven, maar nauwelijks websites en bronnen zijn die het tegendeel laten zien.
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:14 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

http://www.zarathushtra.org/
Sla eens een boek open, bovendien zal je steeds meer vinden over het zoroastrianisme, omdat ze op een of andere manier ergens een bron of put hebben waar ze steeds meer informatie vandaan halen.
Dat is vrij bekend daarom verschijnt er meer nieuws, maar ik heb je tot nu toe enkele boeken aangreikt, universitair verantwoorde boeken, die het tegendeel beweren, en dan kom jij met dergelijke sites aan.

Zelfs Axworthy en die vrouw die hij aanhaalt zeggen niet dat dit gebeurd is.
Ze hebben het over een mogelijke beinvloeding van beide kanten.
Maar hij zegt niet dat het zo is.
Bovendien, iemand die Nietzsche citeert als verantwoorde bron, kom op zeg.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:18:07 #118
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80908067
Ik haal de meeste informatie uit mijn reacties die ik hier heb gepost uit boeken. De werken van Axworthy, Boyce en Bausani bijvoorbeeld. Ik post straks wel een foto. Ik moet nu gaan. Verdiep jij je maar eerst in het Zoroastrisme, vandaar die link.
pi_80908142
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik lees een beetje dit topic en Deparo ontpopt zich als een echte Mart Smeets (ik heb gelijk, en daarom val ik mensen met een andere mening maar aan, zonder echt met bewijzen te komen).

Als je nog mensen achter je wil hebben staan Deparo, moet je met bewijzen komen. En niet blijven vertellen dat mensen niet van internet uit moet gaan maar boeken moeten lezen.
Laat zelf dan zien dat je boeken leest

Ik heb altijd geleerd dat de Joden delen van de Egyptenaren hebben overgenomen, en ook van het oudste volk op aarde. Zoals Genesis en dan vooral het scheppingsverhaal en Gen 6: Met de gevallen engelen, en de helden uit de befaamde tijd. (Wat duidelijk overgenomen is van de sumerische volken, hoe je dat ook maar spelt).
Als je het daadwerkelijk gelezen had dan had je het ook gezien.

- Ira M. Lapidus - A History Of Islamic Societies
- Sarah Maza & Lloyd Kramer - A Companion To Western Historical Thought

----
Tevens de boeken die AR ons aanlevert melden niets van wat hij beweert.
Hij draagt slechts sites aan en dat is hoogst onbetrouwbaar .

Hij komt ook nog eens aan met de Jewish Encyclopedia terwijl die juist beweren dat er niets zeker is en dat er een mogelijke beinvloeding van beide kanten te zien is tsja.

Dan haalt hij nog sullivan-county aan, een of andere gare site, die blijkbaar (ik heb het niet gezien) Lapidus (mijn bron dus) aanhaalt maar zelf daarna het tegenovergestelde beweert blijkbaar.
pi_80908162
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:18 schreef AryaMehr het volgende:
Ik haal de meeste informatie uit mijn reacties die ik hier heb gepost uit boeken. De werken van Axworthy, Boyce en Bausani bijvoorbeeld. Ik post straks wel een foto. Ik moet nu gaan. Verdiep jij je maar eerst in het Zoroastrisme, vandaar die link.
Graag zelfs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')