abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80627665
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 06:51 schreef Myraela het volgende:
In de bus en metro vind ik het geniaal. Ookal werken de kastjes in de bus vaak niet. Maar met de trein blijft die ov-chip een gezeik. Tenminste, ik moet gewoon nog kaartjes kopen omdat ik een studentenkaart heb. Gooi er gewoon een abonnement op, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Hier zitten we in zo'n vage situatie dat je bij bussen van club a wel kan in en uit checken, en bij bussen van club b niet (connexxion en veolia in deze context en de juiste volgorde). En de meningen over wel of niet inchecken terwijl je een abonnement heb die op de kaart gedrukt staat lopen ook nogal een eind uiteen.
In Den Haag kijken ze naar het abonnement dat op mijn kaart staat afgebeeld (zoals het moet imho), en hier in leiden ging er iemand zo ver te stellen dat ik dan geen vervoersbewijs heb als niet incheck, waar ik smakelijk om moest lachen, maar als ik hem opvolg en dus incheck in een bus van veolia kost het me gewoon geld want die kan nog niet omgaan met abonnementen.

Heel duidelijk allemaal en werkt super.

Word hoog tijd voor een rijbewijs en een auto.
  Redactie Frontpage vrijdag 23 april 2010 @ 11:46:21 #27
145738 superworm
is erbij
pi_80627986
https://tls.helptu.nl/(niqqibm1eyqvwei10qvb1055)/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=1130

Is deze link wellicht relevant voor de OP? Hier staan alle restitutieformulieren die je nodig kunt hebben.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 23 april 2010 @ 12:52:22 #28
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_80630523
http://www.bigwobber.nl/2010/04/23/ongekuiste-stukken-fens/
Staat die 1,3 miljard verantwoord, als het goed is.

'Er zijn inmiddels ook steeds meer klanten die gebruik maken van de OV-chipkaart. Minsten 0,5% van de NS klanten reist vanaf december 2009 dagelijks met de OV-chipkaart. Dat is fors meer dan verwacht, maar heeft niet geleid tot problemen in de bedrijfsvoering.'


De verwachtingen liggen wel laag bij de NS. En als een half procent van je reizigers al voor problemen zorgen, dan heb echt een probleem.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_80630538
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 11:30 schreef One_of_the_few het volgende:
De tram in Amsterdam blokkeerde mijn kaart na het uitchecken direct. Wist ik niet, alleen dat het niet meer werkte. Ik bellen, nee meneer alles staat goed, aldus de klantenservice. Ik laat een uitdraai maken bij de ns, blijkt die geblokkeerd te zijn. Dat kan de klantenservice dus niet zien en ik ook niet in Mijn Ovchipkaart. Handig

NS kan er niks mee en moet naar busloket om de kaart weer te activeren. Daar weten ze niet waarom de kaart is geblokkeerd. Saldo was goed. In en uitchecken ging goed volgens uitdraai en daarna..
De vrouw was het daar ook zo zat en heeft hem weer tot 2030 geactiveerd.

Nu moest ik mijn studentenproduct stopzetten. Nr gebeld alles gedaan, maar net kon ik nog gratis met de bus. Fijn Krijg ik zo een boete omdat ik mijn ov niet heb ingeleverd en wie mag er weer achteraan..

Heb ik vorige week een voordeelurenabbo gekocht kan dit niet meer voor 1 jaar zonder automatische verlenging. Ik heb al eerder zo abbo gehad, dus ik had al een nromale ovchipkaart naast mijn studentenkaart. Ik vraag waarom het niet meer voor 1 jaar kan: vanwege de ovchipkaart. Ik zeg: ik heb er toch 1 en je zet er een abbo voor 1 jaar op? Nee kan niet want ov chipkaart.

Ik ben dat gezeik zo zat. Personeel doet maar wat en fouten schuiven ze af op de ovchipkaart. Het ding zelf werkt voor geen flikker. De passagier is altijd de lul met dingen aantonen en terugvragen en de ns loopt mooi weer te spelen. Toch fijn die marktwerking, dat je met een andere maatschappiij kan..
Dat is ook mijn grootste irritatie.

Het is blijkbaar allemaal zo makkelijk en de reizigers zijn stom, maar het personeel van OV bedrijven snapt er juist helemaal geen zak van. En dan hebben ze ook nog zon bord voor hun kop vaak.

Geef je personeel eens een cursus ipv om de 5 minuten te roepen dat je uit moet checken (zoals bij de NS) terwijl een hele grote groep dat niet eens hoeft
pi_80630769
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dus in Amsterdam zijn ze niet duurder uit (want daar gaat dat artikel over) en voor andere steden wordt het nog uitgezocht.
Heb jij het onderzoek van eurlings gezien, of iemand anders?

Nee natuurlijk niet maar we moeten wel weer eurling op zijn blauwe ogen vertrouwen. De eurlings die eerst geen openbaarheid in bestuur wilt geven waar 1.3 miljard euro aan besteed is, maar pas na druk vanuit de kamer. Nou kan het aan mij liggen maar ik vertrouw die beste persoon gewoon niet.
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:02:11 #31
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_80630804
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 12:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat is ook mijn grootste irritatie.

Het is blijkbaar allemaal zo makkelijk en de reizigers zijn stom, maar het personeel van OV bedrijven snapt er juist helemaal geen zak van. En dan hebben ze ook nog zon bord voor hun kop vaak.

Geef je personeel eens een cursus ipv om de 5 minuten te roepen dat je uit moet checken (zoals bij de NS) terwijl een hele grote groep dat niet eens hoeft
Ik ga ook met die mensen in discussie, behalve in de stilte coupe.
Voordeelurenabbonement aanvragen duurde 20 min. De vorige keer was het 2minuten. Helaas had ik hem direct nodig anders deed ik het via het internet. Het duurt lang en omdat mijn trein toch niet kon halen maar in discussie gegaan. Het antwoord bleef op een autistische manier ' ovchipkaart'

In de overgangsperiode als student konden de conducteurs een tijdje niet de kaarten goed aflezen, was een foutje. Stond zelfs een persbericht van de NS in de metro. Ik was overgestapt en het aflezen ging toen prima. Nu niet, ik laat de conducteur het artikel zien en wijs hem er op. Wordt ie boos en begint mij uit te foeteren. Loopt weg en zegt dat als ik officieel een werkende moet laten zie hij me wel krijgt. Te achterlijk voor woorden. De kaart zelf is een drama, maar dit soort gedrag heeft niks met de kaart te maken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 23 april 2010 @ 15:36:53 #32
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_80636219
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nee het is gewoon een ouderwets ding.
Nee, dat is geen antwoord op de vraag. De vraag is waarom je zo'n ontzettende last van dat ding hebt, waarom je nu al de bloemetjes buitenzet, champagne inslaat en een groot vuurwerk bestelt in afwachting van de dag dat de strippenkaart uit Nederland verdwijnt. Met andere woorden, wat is er mis mee als andere mensen wel nog graag gebruik maken willen van de strippenkaart en waarom word je er erg blij van als zij dat niet meer kunnen?

Graag antwoord.
quote:
En het OV chipkaart systeem werkt in andere landen goed en kan in Nederland ook goed werken
Nou, daar gaan we dan, we gaan een vraag stellen aan Vancouverfan en we zullen weer geen bevredigend antwoord mogen verwachten:

Noem één land, één land maar, dat naast Nederland ook een ov-chipkaart (probeert, met de nadruk op probeert) te gebruiken voor al het openbaar vervoer.
  vrijdag 23 april 2010 @ 15:39:32 #33
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80636324
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 13:02 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik ga ook met die mensen in discussie, behalve in de stilte coupe.
Voordeelurenabbonement aanvragen duurde 20 min. De vorige keer was het 2minuten. Helaas had ik hem direct nodig anders deed ik het via het internet. Het duurt lang en omdat mijn trein toch niet kon halen maar in discussie gegaan. Het antwoord bleef op een autistische manier ' ovchipkaart'

In de overgangsperiode als student konden de conducteurs een tijdje niet de kaarten goed aflezen, was een foutje. Stond zelfs een persbericht van de NS in de metro. Ik was overgestapt en het aflezen ging toen prima. Nu niet, ik laat de conducteur het artikel zien en wijs hem er op. Wordt ie boos en begint mij uit te foeteren. Loopt weg en zegt dat als ik officieel een werkende moet laten zie hij me wel krijgt. Te achterlijk voor woorden. De kaart zelf is een drama, maar dit soort gedrag heeft niks met de kaart te maken.
Het hele gebeuren is werkelijk een drama, en ik vermoed dat het OV-personeel ook geconfronteerd wordt met die product en de opmerking 'dat het een goed product is'...
Dan nog zouden ze niet zo moeten/mogen reageren, maar ik ga er van uit zij net zo goed slachtoffer zijn als de reiziger. Alleen is de politiek te dom om het te begrijpen, laat staan in te grijpen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_80636565
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 15:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat is geen antwoord op de vraag. De vraag is waarom je zo'n ontzettende last van dat ding hebt, waarom je nu al de bloemetjes buitenzet, champagne inslaat en een groot vuurwerk bestelt in afwachting van de dag dat de strippenkaart uit Nederland verdwijnt. Met andere woorden, wat is er mis mee als andere mensen wel nog graag gebruik maken willen van de strippenkaart en waarom word je er erg blij van als zij dat niet meer kunnen?

Graag antwoord.
[..]


weet je toch al ? Hij weet niet hoe de strippenkaart werkt en bij de OV chipkaart hoef je niet na te denken
pi_80636594
Eurlings noemt het zo leuk dat het ov in amsterdam niet duurder wortdt, terwijl de SP op grond van hetzelfde onderzoek stelt dat de prijs met 1.5% stijgen.

Zoals ik al in een eerdere opmerking zei ik vertrouw die eurlings voor geen meter en blijkbvaar klopt het weer.
quote:
Socialistische Partij

SP Amsterdam

Dring duurdere OV-chipkaart niet op aan de reiziger

20-04-2010 * De SP vindt dat de strippenkaart op 3 juni niet mag verdwijnen nu blijkt dat de OV-chipkaart fors duurder is. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Veel reizigers kunnen nog niet goed omgaan met de OV-chipkaart, maken zich zorgen om de privacy en nu blijkt uit objectief onderzoek dat de OV-chipkaart ook in Amsterdam veel duurder is. Het opdringen van deze kaart aan de reiziger is slecht en moet voorkomen worden."
Laurens Ivens
Dat de OV-chipkaart het reizen met bus, tram en metro in Amsterdam duurder maakt blijkt nu ook uit het onderzoek dat in opdracht van minister Eurlings is verricht. De commissie Kist, die het onderzoek voor de minister uitvoerde, stelt dat reizen met het Amsterdamse openbaar vervoer door de OV-chipkaart gemiddeld 1,5 procent duurder wordt. De commissie becijfert dat de Amsterdamse openbaar vervoerreizigers gezamenlijk 1,3 miljoen euro duurder uit zijn dan met de strippenkaart

Uit eerder onderzoek van de Amsterdamse SP bleek al dat de OV-chipkaart de reizigers van het Amsterdamse stads- en streekvervoer op extra kosten jaagt. Niet alleen de reizigers die in de bus of tram een (duur) kaartje kopen zijn duurder uit, ook reizigers die hun kaart in de voorverkoop aanschaffen betalen extra. Deze prijsverhogingen zijn in strijd met de belofte die de gemeente, stadsregio en minister altijd hebben gedaan, namelijk dat de OV-chipkaart het openbaar vervoer voor de gemiddelde reiziger niet duurder mag maken. De SP wil dat de overheid stopt met het opdringen van de OV-chipkaart aan de reizigers totdat de prijsverhogingen zijn teruggedraaid en de kaart reizigersvriendelijker is. Ivens: "Afschaffen van de strippenkaart op dit moment is volstrekt onaanvaardbaar. De SP zal haar uiterste best doen dit te voorkomen."
pi_80636763
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-62858.pdf

Het hele onderzoek, waarbij ik meteen de vraag heb waarom men het alleen als bitmap pdf zonder tekst gepubliceerd heeft, zouden er anders teveel hits gevonden worden dat er stiekum toch een stijging van de prijs heeft plaatsgevonden.
pi_80636777
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 15:48 schreef Basp1 het volgende:
Eurlings noemt het zo leuk dat het ov in amsterdam niet duurder wortdt, terwijl de SP op grond van hetzelfde onderzoek stelt dat de prijs met 1.5% stijgen.

Zoals ik al in een eerdere opmerking zei ik vertrouw die eurlings voor geen meter en blijkbvaar klopt het weer.
[..]


was toch een steekproef waaruit bleek dat de prijzen 22% duurder waren in Amsterdam met de OV chipkaart ?

waarom worden aanbiedingen trouwens meegeteld ? bij strippenkaarten kreeg je ook weleens korting, maar OV chipkaarten gaan gewoon 7,50 kosten

[ Bericht 10% gewijzigd door macca728 op 23-04-2010 16:00:30 ]
  vrijdag 23 april 2010 @ 16:08:54 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_80637202
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 15:53 schreef Basp1 het volgende:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-62858.pdf

Het hele onderzoek, waarbij ik meteen de vraag heb waarom men het alleen als bitmap pdf zonder tekst gepubliceerd heeft, zouden er anders teveel hits gevonden worden dat er stiekum toch een stijging van de prijs heeft plaatsgevonden.
1,3 miljoen euro negatief voor de reiziger dus en dat in de regio waar het kilometertarief het allerallergoedkoopst minst duur is.
quote:
[quote]Op vrijdag 23 april 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dus in Amsterdam zijn ze niet duurder uit


En de faalhaasaward 2010 gaat naar...
  † In Memoriam † vrijdag 23 april 2010 @ 16:11:25 #39
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_80637294
Heeft iemand toevallig ervaring met houders of hoesjes die chipkaarten beschermen tegen lezen? Ik wil sowieso een tweede anonieme kaart (een eentje op naar die 1ste klas is voor werk). Je kan niet terplekke kiezen, ... 1malig, maar ik wil niet steeds dat fuckpasje uit mijn portemonee vissen. Ik laat hem altijd erin zitten, dus ik wil een hoesje oid. zodat de rfid alleen van het pasje wat ik wil gelezen wordt.

Zijn ook genoeg andere passen ondertussen met rfids, zwempasjes bv., en dan snappen die kutpoortjes het niet.
Carpe Libertatem
pi_80637459
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 16:08 schreef Zelva het volgende:

[..]

1,3 miljoen euro negatief voor de reiziger dus en dat in de regio waar het kilometertarief het allerallergoedkoopst minst duur is.
En nog mooier is het gedraai eromheen om nog aan dat lage cijfer te komen dat ze omdat ze verkoop in het ov zelf staken waarbij de winstmarge vele malen hoger lagen. Vroeger hadden we veel brassers en toeristen die gewoon braaf een duur kaartje (2/3 strippen) in de tram/ bus kochten dat wordt nu over iedereen uitgesmeerd.

uit de pdf:
quote:
Dit ter compensatie van de inkomstenderving die ontstaat doordat wagenverkoopreiziger overkomen naar reizen op saldo (voorverkoop)
  vrijdag 23 april 2010 @ 16:27:33 #41
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_80637789
quote:
maar toch heeft 13% van de tweede steekproef onder de respondenten feitelijk minder van de metro gebruik gemaakt door de komst van de OV-chipkaart. Ander openbaar vervoer (bus en tram) is een goed alternatief voor velen, maar ook lopen en fietsen waardoor het GVB toch reizigers misloopt.
NEA.

13 procent!
pi_80640203
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 16:27 schreef Zelva het volgende:

[..]

NEA.

13 procent!
waarbij ook maar weer vergeten wordt dat strippenkaarten vaak werden gebruikt om heen en weer te reizen op dezelfde strippen. Ideaal voor de kleine reisjes die nu vaak "goedkoper" zijn geworden, maar in de praktijk dus veel duurder.


Zelfde geldt uiteraard voor het treinkaartje, waarmee je ook 1 dag onbeperkt kon reizen (retour)
Dat was weleens makkelijk
pi_80640493
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 08:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

jij vind iets geniaal ook al werkt het vaak niet ??

ja het is wel moeilijk, want je kan niet op alle kaarten alle producten laden
Het maakt mij niet uit of die kastjes werken of niet, als ze niet werken laten ze ons alsnog zitten alleen hoeven we niet te betalen. Daarbij reis ik toch altijd gratis, dus het kan mij niets schelen of ik wel of niet inscan. Ik zat laatst in een bus waar de meeste mensen nog met strippen gingen en dat duurt gewoon een heel stuk langer met opstappen.
pi_80640628
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 17:47 schreef Myraela het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit of die kastjes werken of niet, als ze niet werken laten ze ons alsnog zitten alleen hoeven we niet te betalen. Daarbij reis ik toch altijd gratis, dus het kan mij niets schelen of ik wel of niet inscan. Ik zat laatst in een bus waar de meeste mensen nog met strippen gingen en dat duurt gewoon een heel stuk langer met opstappen.

lekker sociaal ben je

normale mensen betalen namelijk 4,10 of 20 euro borg, dus ide kost die falende apparatuur wel een hoop geld

Lekkere mentaliteit zeg
pi_80641186
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 11:26 schreef McKillem het volgende:
Waar ze ook eens wat aan moeten doen is dat het tegoed op je kaart zichtbaar is bij uitchecken/inchecken. Meerdere keren mensen voorbij zien komen met zo'n 50 a 90 euro op de kaart. Erg aanlokkelijk om te jatten. Naast het feit dat het niemand geen hol aangaat wat ik op mijn kaart heb staan.
http://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/contact/

Want ik denk niet dat ze hier meelezen.

Maar ik denk dat het niet gaat gebeuren. Want ik denk dat veel mensen juist willen zien wat het saldo is na het uitchecken. De kaart is volgens mij ook niet bedoeld voor dergelijke grote bedragen, kun je beter voor automatisch opladen kiezen.
Leaf
  vrijdag 23 april 2010 @ 18:10:28 #46
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_80641228
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 17:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

lekker sociaal ben je

normale mensen betalen namelijk 4,10 of 20 euro borg, dus ide kost die falende apparatuur wel een hoop geld

Lekkere mentaliteit zeg
[
Het is een vrouw he..
pi_80641271
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 12:52 schreef One_of_the_few het volgende:
http://www.bigwobber.nl/2010/04/23/ongekuiste-stukken-fens/
Staat die 1,3 miljard verantwoord, als het goed is.

'Er zijn inmiddels ook steeds meer klanten die gebruik maken van de OV-chipkaart. Minsten 0,5% van de NS klanten reist vanaf december 2009 dagelijks met de OV-chipkaart. Dat is fors meer dan verwacht, maar heeft niet geleid tot problemen in de bedrijfsvoering.'


De verwachtingen liggen wel laag bij de NS. En als een half procent van je reizigers al voor problemen zorgen, dan heb echt een probleem.
Er staat toch juist dat er geen problemen zijn

De verwachtingen lagen laag omdat men in december net begon met de invoering van OV chipkaart bij de NS.

Wat een gezeur om niks weer...
Leaf
pi_80641338
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 17:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

lekker sociaal ben je

normale mensen betalen namelijk 4,10 of 20 euro borg, dus ide kost die falende apparatuur wel een hoop geld

Lekkere mentaliteit zeg
Als je niet in kan checken, hoef je niet in te checken. Dat is voor iedereen gratis hoor. Bij het uitchecken is het nog nooit fout gegaan.
pi_80641357
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 18:08 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

http://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/contact/

Want ik denk niet dat ze hier meelezen.

Maar ik denk dat het niet gaat gebeuren. Want ik denk dat veel mensen juist willen zien wat het saldo is na het uitchecken. De kaart is volgens mij ook niet bedoeld voor dergelijke grote bedragen, kun je beter voor automatisch opladen kiezen.
Sommige mensen hebben iets tegen automatisch opladen, zoals je had kunnen weten. Ik zou idd graag meteen na het uitchecken willen weten hoeveel het tot nu toe gekost heeft. Eigenlijk gewoon al van te voren een juist kaartje op mijn chipkaart zetten, ipv een hoge borgsom erop zetten , maar dat is blijkbaar teveel gevraagd van zo'n hypermodern systeem.
pi_80641443
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 15:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat is geen antwoord op de vraag. De vraag is waarom je zo'n ontzettende last van dat ding hebt, waarom je nu al de bloemetjes buitenzet, champagne inslaat en een groot vuurwerk bestelt in afwachting van de dag dat de strippenkaart uit Nederland verdwijnt. Met andere woorden, wat is er mis mee als andere mensen wel nog graag gebruik maken willen van de strippenkaart en waarom word je er erg blij van als zij dat niet meer kunnen?

Graag antwoord.
Omdat mensen dan eindelijk aan dat ding gaan wennen en merken dat het wel meevalt met al die problemen. Soms moet je gewoon knopen doorhakken en zeggen dat het voortaan zo gaat. De strippenkaart tot het einde der tijde in stand houden is zo'n laffe polder oplossing waardoor de frustraties en irritaties alleen maar door blijven etteren.
Net zoals men aan de strippenkaart moest wennen, moet men ook aan de OV chipkaart wennen.
quote:
Nou, daar gaan we dan, we gaan een vraag stellen aan Vancouverfan en we zullen weer geen bevredigend antwoord mogen verwachten:

Noem één land, één land maar, dat naast Nederland ook een ov-chipkaart (probeert, met de nadruk op probeert) te gebruiken voor al het openbaar vervoer.
Waar zeg ik dat er in andere landen al het openbaar vervoer gebruik maakt van een OV chipkaart?
Het systeem wat we in Nederland gebruiken wordt ook in Engeland (londen) en Hong Kong (china) gebruikt dus ik zou niet weten waar ik iets onwaars heb gezegd.

Maar aangezien jij het perse oneens wil zijn met mijn, zul je nu vast wel weer gaan zeuren dat het geen goed antwoord is. Ow wacht, dat heb je al gedaan
Leaf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')