Ook weer terug van North Sea Jazz. Klein verslagje. Heel algemeen: goed programma, erg heet, goede sfeer en ’t eten blijft belachelijk duur.
Vrijdag
[i]Todd Sickafoose
Hun plaat Tiny resiters vond ik geweldig, het optreden vond ik persoonlijk niet zo goed als in vele
Recensies staat vermeld. Te loom, te weinig energie, misschien hadden ze wel last van de hitte. Ik miste de spanning, slecht was het niet, maar had er meer van verwacht. Vond de plaat beter dan het live optreden en meestal is dat bij mij andersom. Heb niet het hele optreden gezien, Kurt Elling leek ons wel een goed idee.
Kurt Elling
Klein stukje van meegepikt. Hele lenige stem, heel veel ervaring, maakt makkelijk contact met het publiek en vooral veel overtuiging. Het was nogal warm in de Hudson en Yanafsky wilde we ook graag zien dus heb slechts een paar nummers gehoord.
Nikki Yanofsky
Een wonderkind van 16 zo stond ze aangekondigd. Dat maakte nieuwsgierig. Had vooraf al haar
myspace beluisterd en klonk goed. Beschikt over een gouden strot. En kan live praktisch alles zingen, van Ella tot de Beatles. Zeer goed optreden. Vond dit optreden een van de absolute hoogtepunten dit jaar, zo jong en dan al zo beangstigend goed. Zal haar blijven volgen, dit kon wel eens een wereldster gaan worden. Zal vaker teruggaan komen en dan in een veel grotere zaal.
Tomasz Stanko
De Poolse trompetist speelde ondanks de hitte prima, had geen echte uitschieters maar gewoon een hele degelijke set.
Lee Konitz
Tsja. Wat zal ik erover zeggen. Misschien was het de hitte? De leeftijd? Ademhalingsproblemen? Goed was het in elk geval niet. Uiteindelijk halverwege naar Joshua Redman gegaan.
Joshua Redman
Door de vermoeidheid niet helemaal gezien, staat immers praktisch elk jaar op Nort Sea Jazz, maar was een goed optreden. Technisch perfect, goede toon maar tegen een uur of 1 zat ik tegen slapen aan dus zijn we gegaan.
Zaterdag
Darcy James Argue
Sfeervolle muziek, muzikanten hadden zichtbaar last van de hitte (klarinettist rechts heel duidelijk), veel dynamiek, veelzijdige klankkleur, dit deed me denken aan Maria Schneider vanwege de prima arrangementen. Veelkleurige muziek zou ik het willen noemen, de praatjes tussendoor waren lang maar niet storend ondanks dat ze vaak politiek gekleurd waren.
ROX
Eigenlijk wilde we naar wat anders maar de hitte ‘dwong’ ons naar een buitenconcert en ROX leek ons wel wat. Had nooit van haar gehoord. Het optreden van deze Britse zangeres was goed, alleen zou zij iets meer buiten de lijntjes mogen kleuren. Ze had veel power, had zichtbaar plezier maar het bleef ietwat te netjes naar mijn smaak. Verder heb ik op haar soulpop niet zoveel aan te merken, lekker optreden in de buitenlucht.
Christian Scott
Hoogepunt van zaterdag voor mij. Goede trompettist die zijn optreden vooraf zag gaan door een knullige prijsuitreiking, 10 minuten stamelen in slecht Engels. Vele hoogtepunten:een fraaie cover van Radiohead, dat nummer over het 13e amendement in de Amerikaanse Grondwet vond ik ook prachtig evenals het nummer over zijn racistische ervaringen met de politie. Het kwam rechtstreeks uit zijn hart, de woede was voelbaar. Een intens concert!
Odean Pop All Star Group+David Sanborn
Eigenlijk wilde we nog naar Rokia traore maar dit zat helemaal vol dus de dag afgesloten in de Hudson. Beiden concerten waren niet zo bijzonder. Wel gaaf om Steve Gadd weer eens te hebben gezien maar kan me van beide concerten weinig meer herinneren. Eerste genoemde was mij te gewoontjes en de tweede (fusion) is gewoon niet mijn smaak.
Zondag
Elvis Costello
Een soort van rootsmuziek speelde hij hier, ik vond hem goed bij stem en sowieso leuk om hem eens een keer in het echt te zien. Heeft natuurlijk tonnen podium ervaringen en dat zag je terug in de presentatie, een lekker ontspannend concert.
Gretchen Parlato
Hoogtepunt voor mij van zondag. Heb haar plaat dit jaar veel beluisterd en live vond ik het een uitstekend optreden van deze zangeres. Subtiele stem, leuke uitstraling, veel leuke covers en zichtbaar enthousiast.
Vilya Iyver Trio
Dit werd aanbevolen door Gretchen Parlato, ik kende het alleen de drummer van dit trio. Die heel duidelijk liet horen waarom hij tot de absolute wereldtop wordt gerekend, hij doet zoveel ‘onlogische’ dingen, heerlijk om naar te luisteren. Hele goede pianist, stom dat ik dit niet kende, hebben zo’n beetje alle prijzen gewonnen dit jaar die er zijn. Van The New York Times tot de JJA Jazz Awards. Met dank aan Gretchen Parlato (die zelf ook keek) voor de aanbeveling!!!
WK finale.....
Stevie Wonder
Geen mooie plek, maar desondanks geweldig om mee te maken. Was snel over de teleurstelling heen!