abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 april 2010 @ 16:36:26 #276
258802 Yreal
henk..!
pi_80697492


Ik vond et vet


onder het mom van, wat moet dat daar
  zondag 25 april 2010 @ 19:14:50 #277
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80702658
Die Thalys op Schiphol komt vaker voor. Die Koploper: tja, blijkbaar ergens iets mis gegaan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80704308
De stoppert naar Groningen wordt regelmatig door ICM gedaan toch? (of is dat Zwolle niet?)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 25 april 2010 @ 19:55:37 #279
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80704367
quote:
Op zondag 25 april 2010 19:54 schreef citywok het volgende:
De stoppert naar Groningen wordt regelmatig door ICM gedaan toch? (of is dat Zwolle niet?)
Zwolle heeft geen zakspoor
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 25 april 2010 @ 19:59:24 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80704534
Nee man, Gouda natuurlijk, wereldstad!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 april 2010 @ 22:01:41 #281
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_80709987
Ik heb van de week in deze trein gezeten.


Enne ohja fles, je kanhem ophalen, hij ligt klaar voor je

  zondag 25 april 2010 @ 22:05:52 #282
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80710224
quote:
Op zondag 25 april 2010 22:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb van de week in deze trein gezeten.

[ afbeelding ]
Tof!

Zou ie ooit nog eens naar Nederland komen, zoals in 1993 of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80712243
quote:
Op zondag 25 april 2010 19:59 schreef Duvel het volgende:
Nee man, Gouda natuurlijk, wereldstad!
Sorry, ik ga haast nooit naar het verre zuiden .
  zondag 25 april 2010 @ 22:46:02 #284
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80712396
quote:
Op zondag 25 april 2010 16:36 schreef Yreal het volgende:

[ afbeelding ]

onder het mom van, wat moet dat daar
Niks vreemds aan?

[editje]: O, zie nu pas dat ie aan een zakspoor staat
  zondag 25 april 2010 @ 23:43:28 #285
258802 Yreal
henk..!
pi_80714653
quote:
Op zondag 25 april 2010 19:14 schreef Duvel het volgende:
Die Thalys op Schiphol komt vaker voor. Die Koploper: tja, blijkbaar ergens iets mis gegaan?
ja maar gekoppelde thalys

Ik vond et tof
pi_80715143
Ik zat vandaag in de auto bij de spoorwegovergang bij Alphen aan den Rijn (enkelspoor van Utrecht - Leiden). Bij deze spoorwegovergang, gecombineerd met een brug, was er geen bovenleiding. Toen de trein (VIRM) passeerde zocht ik de pantograaf om te kijken hoe deze na het ontbreken van de bovenleiding weer verbinding zocht. Maar tot mijn verbazing zag ik geen pantograaf. Een ogenblik dacht ik 'huh een diesel VIRM? '
Maar vervolgens, toen de trein de spoorwegovergang gepasseerd had, ging er een pantograaf omhoog.

Ik wist niet dat dit systeem zo werkte... Ik neem aan dat dit automatisch gebeurd? Hoe werkt dat dan precies, krijgt de trein automatisch een signaal als de bovenleiding gaat ontbreken ofzo, zodat de pantograaf even omlaag kan worden gedaan?
En ik neem ook aan dat de trein een accu heeft, zodat de lampen in de trein blijven branden? Of knippert het licht daar altijd?
Ik kan mij wel herrineren van toen ik in de HSL zat, dat de lampen even uitgingen als er van spoor werd gewisseld terwijl de spanning op de bovenleiding anders werd. Heeft die trein dan geen accu?
gr gr
pi_80715225
Er staat een bord langs het spoor waarop staat dat de machinist de pantograaf naar beneden moet doen.

Volgens mij springen de lichten wel uit boven de zitplaatsen, zodra de trein weer stroom krijgt springen de lichten weer aan.


Op onderstaandee foto zie je dat de machinist de pantograaf omhoog kan laten staan.

Foto van nicosplit.com


voor meer info -> http://www.nicospilt.com/bovenleiding-bijzonder.htm

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2010 00:06:02 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 00:06:48 #288
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80715319
Een pantograaf gaan normaal gesproken niet automatisch naar beneden. De machinist weet wanneer hij dit moet doen of in ieder geval de stuurstroom tijdelijk uit moet schakelen en voor en na bruggen staan altijd bordjes, waardoor ze gewaarschuwd worden.

Vaak zie je bij de langere bruggen knipperende lampen en het klimaatbeheersingssysteem gaat sowieso ff uit en komt pas enkele seconden na het weer inschakelen van de stuurstroom weer op gang.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80716741
En bij het IC materieel gaan alleen de leeslampen uit bij dat soort bovenleidingloze bruggen. Bij Purmerend heb je ze bijvoorbeeld ook, achter elkaar zelfs. Verder merk je er als reiziger weinig van, alleen als de trein niet genoeg snelheid had (maar dan moet ie wel heel langzaam rijden want hij verliest uiteraard niet zo rap z'n snelheid).
quote:
Op zondag 25 april 2010 23:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja maar gekoppelde thalys

Ik vond et tof
Dat is idd zeldzaam. Dit uiteraard ivm de aswolk die ons dagen geteistert heeft (en dus een versterking van de Thalys met zich meebracht). Een pakje sneeuw en de treinen rijden niet, een asdampje en er wordt niet meer gevlogen, straks kunnen we niet meer de straat op bij windkracht 5

[ Bericht 50% gewijzigd door davidov2009 op 26-04-2010 01:48:16 ]
Killing as few patients as possible.
  maandag 26 april 2010 @ 08:00:03 #290
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80717828
In Friesland heb je ook vele spanningloze bruggen. De leeslampjes in de ICM(m) gaan dan wel altijd uit, en ook niet gelijk na de brug weer aan.. Hij rolt altijd een stukje door, voordat er pas weer gas gegeven wordt, en de lampjes aangaan.
Laatst had er nog een ICMm stil gestaan op de brug bij Akkrum(?) omdat deze vlak voor de brug tot stilstand kwam, en toen weer op moest trekken, en te weinig snelheid had.. Paar weken geleden weliswaar.
  maandag 26 april 2010 @ 08:35:31 #291
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80718178
quote:
Op zondag 25 april 2010 23:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja maar gekoppelde thalys
Ja, dat zie je niet vaak, klopt! Was dat recent? Ze hebben rond dat IJslandse asbakincident wel een paar keer met twee gekoppelde stellen gereden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 08:40:48 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80718260
quote:
Op maandag 26 april 2010 00:06 schreef Peterselieman het volgende:
Vaak zie je bij de langere bruggen knipperende lampen en het klimaatbeheersingssysteem gaat sowieso ff uit en komt pas enkele seconden na het weer inschakelen van de stuurstroom weer op gang.
Volgens mij blijft de stuurstroom wel in, anders zou de trein een noodremming maken of zoiets (rolbeveiliging). De hoogspanning valt wel weg natuurlijk, dus de laagspanningsomvormer levert geen spanning, waardoor de batterijen het even overnemen. Wel worden er dan wat secundaire gebruikers afgeschakeld.

Volgens mij verschilt het pantoregime per brug: bij sommige mag de panto op blijven en zit er een vangvak zodat ie weer netjes omlaag wordt geleid (Purmerend burg NH-Kanaal, Wherebrug), maar bij de brug bij Alphen moet de panto gestreken worden. Idem Vinkburg, brug over de Haarlemmerringvaart bij De Kaag. Die laatste twee hebben die bepaling denk ik meer om te voorkomen dat machinisten op de Benelux de panto vergeten te strijken: Belgische panto's komen hoger en slopen dus het vangvak als ze niet op het dak liggen (meerdere malen voorgekomen). De Belgische reeks 28 zal daar ook wel last van hebben, de 11 had het in elk geval wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 10:23:32 #293
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_80720184
Bij stroomloze bruggen, waar ook Belgisch materieel komt zit vaak bij het seinbord stroomafnemer neer, een bordje bij dat dit alleen bedoeld is voor Belgisch materieel.
pi_80720560
Waarom zit er eigenlijk geen bovenleiding op dit bruggen? Is dit te duur? Wegen de kosten niet op tegen het iets hogere snelheidsbehoudt?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 26 april 2010 @ 10:40:06 #295
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80720583
quote:
Op maandag 26 april 2010 10:23 schreef Hr-Flip het volgende:
Bij stroomloze bruggen, waar ook Belgisch materieel komt zit vaak bij het seinbord stroomafnemer neer, een bordje bij dat dit alleen bedoeld is voor Belgisch materieel.
Dat het alleen voor Belgen geldt, wordt aangegeven met een B inderdaad.

Eh ja, dit dus, maar dan net anders:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 april 2010 @ 10:41:14 #296
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80720607
quote:
Op maandag 26 april 2010 10:39 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom zit er eigenlijk geen bovenleiding op dit bruggen? Is dit te duur? Wegen de kosten niet op tegen het iets hogere snelheidsbehoudt?
Je moet dan met stroomrail aan de gang en zo, je kunt hem ook laten hangen (Markbrug bij Hoeven bijvoorbeeld), maar dan loop je weer het risico dat een boot met een te hoge mast de bovenleiding aanvaart met alle schade van dien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 26 april 2010 @ 10:46:33 #297
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80720735
En hoeveel tijd verlies je door even 10-15 seconden de tractie af te schakelen? Een trein is geen auto die meteen een boel snelheid verliest als je het gaspedaal loslaat. Misschien raak je wel 1 of 2 km/h kwijt, maar meer niet lijkt me.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 10:52:35 #298
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80720924
quote:
Op maandag 26 april 2010 08:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij blijft de stuurstroom wel in, anders zou de trein een noodremming maken of zoiets (rolbeveiliging). De hoogspanning valt wel weg natuurlijk, dus de laagspanningsomvormer levert geen spanning, waardoor de batterijen het even overnemen. Wel worden er dan wat secundaire gebruikers afgeschakeld.
Ik zei het gister verkeerd

Ik bedoelde de tractie onderbreken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 april 2010 @ 10:54:15 #299
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80720987
quote:
Op maandag 26 april 2010 08:00 schreef greavy het volgende:
In Friesland heb je ook vele spanningloze bruggen. De leeslampjes in de ICM(m) gaan dan wel altijd uit, en ook niet gelijk na de brug weer aan.. Hij rolt altijd een stukje door, voordat er pas weer gas gegeven wordt, en de lampjes aangaan.
Laatst had er nog een ICMm stil gestaan op de brug bij Akkrum(?) omdat deze vlak voor de brug tot stilstand kwam, en toen weer op moest trekken, en te weinig snelheid had.. Paar weken geleden weliswaar.
Akkrum is niet verwonderlijk nee. Richting Leeuwarden als de sporen glad zijn dan komt de trein er echt maar net overheen. Bij miezerig weer is de snelheid op de brug max 25 km/h terwijl bij droog weer al zeker de 40 km/h gehaald kan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 april 2010 @ 11:16:07 #300
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80721632
quote:
Op maandag 26 april 2010 10:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik zei het gister verkeerd

Ik bedoelde de tractie onderbreken
Tractie uitschakelen is wel verstandig, anders trek je van die enorme bogen. Daarvoor heb je dan weer het tractie-uitschakelbord.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')