vogeltjesdans | vrijdag 16 april 2010 @ 18:44 |
Vergis ik me, of is die echt zuiniger in het verbruik? Meestal tank ik in Belgie, en als ik in Nederland tank valt het me op dat ik bijna altijd zo'n 50 km minder op een tank rijd. Ik dacht altijd dat dat wel aan mijn verfokte waarneming zou liggen, maar vandaag was er een collega die hetzelfde ondervonden had. Is jullie iets bekend over een zuiniger verbruik van Belgische benzine? Komen die niet allemaal van dezelfde raffinaderij af? | |
ThePianoMan | vrijdag 16 april 2010 @ 18:46 |
Misschien ligt het aan de (andere) route die je rijdt bij het tanken in België. | |
Lauwierent | vrijdag 16 april 2010 @ 18:47 |
ja | |
TradeMarkie | vrijdag 16 april 2010 @ 18:47 |
Een Belgische kilometer is maar 900 meter | |
Daniel1976 | vrijdag 16 april 2010 @ 18:49 |
de benzine was er bij mij in brussel ieder geval een stuk goedkoper. scheelde best een hoop met nederland. | |
RemcoDelft | vrijdag 16 april 2010 @ 18:56 |
Wellicht zit er daar minder bioprut in? | |
vogeltjesdans | vrijdag 16 april 2010 @ 19:02 |
quote:Kijk en dat weet ik dus niet, en naar een antwoord in die richting ben ik dus op zoek. Want als dat betekent dat we in Nederland daardoor meer verbruiken, worden we dus dubbel genaaid! | |
ErwinRommel | vrijdag 16 april 2010 @ 19:02 |
Wellicht is het octaan gehalte anders? | |
vogeltjesdans | vrijdag 16 april 2010 @ 19:04 |
quote:95, net zoals hier. Maar dat getal wil alleen maar zeggen dat de brandstof zich gedraagt als een samenstelling met een gehalte van 95 iso-octaan, toch? | |
Hugo__Boss | vrijdag 16 april 2010 @ 19:18 |
Iemand bekend met stations net over de grens thv Breda? Moeite om daarheen te rijden, of zijn er geen die gunstig zijn gelegen... | |
trainfreak | vrijdag 16 april 2010 @ 19:45 |
Kan het niet aan een andere kwaliteit/samenstelling van het asfalt liggen? | |
RemcoDelft | vrijdag 16 april 2010 @ 19:57 |
quote:Ik gok dat het tussen je oren zit hoor... | |
JDude | vrijdag 16 april 2010 @ 20:02 |
quote:Baarle-Hertog. Kun je gelijk bier halen bij de overburen (33cl Jupiler ![]() | |
cyberterrorist | vrijdag 16 april 2010 @ 20:07 |
zit voornamelijk tussen de oren, net als met Shell Fuelsave ![]() Airmiles daarin tegen ![]() | |
vogeltjesdans | zaterdag 17 april 2010 @ 14:16 |
quote:Nee, want het is niet zo dat ik met Belgische benzine alleen maar over Belgie rijd. | |
HolleKies | maandag 19 april 2010 @ 11:37 |
of je tankt tango of Tinq oid in nederland.. dat slootwater zorgt voor minder kilometers.. | |
Grrrrrrrr | maandag 19 april 2010 @ 11:39 |
quote:Is daar überhaupt wel eens serieus onderzoek naar gedaan of alleen maar door paranoïde PTA-tokkies? | |
HolleKies | maandag 19 april 2010 @ 11:53 |
quote:Nou door mij iniedergeval.. rij nu al een paar jaar minimaal 1x per week naar belgie met dezelde auto, en OF ik rij toevallig met een zwaardere voet, of mn airco moet opeens veel harder werken.. maar voor mij is de conclusie duidelijk, ik doe toch zeker 100km minder met het "b-merk" (a-merken zijn de texaco, shell, bp etc.) | |
RemcoDelft | maandag 19 april 2010 @ 12:05 |
quote:Nogmaals: het zit tussen de oren! Of wellicht staat je auto (tank) scheef bij tanken... | |
Grrrrrrrr | maandag 19 april 2010 @ 12:29 |
quote:Maar dat is dus natte vingerwerk, geen gedegen onderzoek. Ik geloof er niet zoveel van. Het zou namelijk heel makkelijk opgepikt moeten worden door allerlei belanghebbende organisaties, ANWB, consumentenbond etc etc. | |
sjoemie1985 | maandag 19 april 2010 @ 12:36 |
misschien maken ze in belgië benzine van andere aardolie dan dat nederland gebruikt?SPOILER | |
fathank | maandag 19 april 2010 @ 14:25 |
Dat is domme benzine.![]() | |
HolleKies | maandag 19 april 2010 @ 14:41 |
quote:Weinig natte vingerwerk aan.. elke keer als ik tank dan reset is mijn dagteller, en als ik 700 kilometer rij op shell, en maar 600 op tinq, dan hoef ik weinig te "natte-vingeren" 1x is acceptabel, 2x kan gebreuren, maar nu zeker 5x is voor mij conclusie. (zeker omdat ik altijd het zelfde stuk rij, buiten de files om), maar ok, beetje concurentie van de budget-stations kan denk geen kwaad. Zal eens een mailtje sturen naar de anwb om het op een rollerbank te laten testen zonder variabelen | |
RemcoDelft | maandag 19 april 2010 @ 14:47 |
quote:Dan zal blijken dat het niet uitmaakt... Tinq gooit er echt geen water doorheen hoor! | |
2cv | maandag 19 april 2010 @ 15:20 |
Geldt dat ook voor diesel ? | |
HolleKies | maandag 19 april 2010 @ 15:28 |
quote:Uiteraard geen water.. (liep mn auto maar op water) maar misschien een ander raffinaderij-process.. mij maakt het niet zoveel uit (tankpas) maar ik heb gewoon een hekel om verplicht pauze te moeten nemen als mn tank weer leeg is. | |
vogeltjesdans | maandag 19 april 2010 @ 18:41 |
quote:Water niet, maar misschien wel petrol. Dat is leuk voor de verkoper omdat die minder "echte" brandstof aflevert. En met hollekies erbij hebben we nu al drie mensen die dit fenomeen meemaken. Vanzelfsprekend zal de ANWB dit ontkennen, want als het bekend wordt dat we genaaid worden breekt de hel los. Dan komt er geen hond meer tanken bij tango of tinq. Daar kan geen actie tegenop. | |
vogeltjesdans | maandag 19 april 2010 @ 18:42 |
quote:Geen idee, ik rijd geen diesel. Maar Friesland ligt ook niet echt dicht in de buurt van Belgie he? ![]() | |
RemcoDelft | maandag 19 april 2010 @ 18:49 |
quote:Je kan wel de Engelse naam gebruiken, het blijft gewoon benzine hoor! En "3 mensen op een forum" vind ik nou niet bepaald geloofwaardig als bron. | |
fathank | maandag 19 april 2010 @ 19:05 |
Die benzine komt allemaal uit dezelfde tanks op de Maasvlakte. Alleen de ene maatschappij pleurt er wat meer additieven in dan de ander. | |
Grrrrrrrr | maandag 19 april 2010 @ 19:11 |
quote:Wat zijn de belangen van de ANWB bij Tango of Tinq dan? En waarom zou de consumentenbond zoiets niet kunnen vergelijken? Ik geloof er gewoon geen reet van dat Euro 95 van de Tango 600 km op een tank doet en die van shell 700 ![]() | |
2cv | maandag 19 april 2010 @ 20:00 |
quote:En mijn auto heeft geen wielen he ? ![]() Ik weet dat België veel te ver is om 'even' te gaan tanken, maar wellicht rijd ik er eens door heen ![]() | |
vogeltjesdans | dinsdag 20 april 2010 @ 19:35 |
quote:Petrol is een aanduiding voor iets heel anders dan benzine. quote:3 mensen die hetzelde fenomeen onafhankelijk van elkaar meemaken vind ik toch wel opvallend hoor. | |
vogeltjesdans | dinsdag 20 april 2010 @ 19:45 |
quote:Dat de ANWB niet altijd de belangen van de automobilist nastreeft weten we al langer, kijk maar naar de zogenaamd onpartijdige enquete over de kilometerheffing waaruit zogenaamd zou blijken dat de meerderheid voor was. En de belangen van tango en tinq zijn wel duidelijk, ze verdienen er hopen geld mee als ze minder "echte" benzine verkopen en hun klanten daardoor vaker terugkomen. | |
Robbiej | dinsdag 20 april 2010 @ 19:51 |
Ook ik herken het. Ik tankte vroeger regelmatig bij de BOL of Gulf. Sinds ik bij de BP ben gaan tanken rijd ik inderdaad al gauw 50-70 km meer op 1 tank. | |
vogeltjesdans | dinsdag 20 april 2010 @ 19:58 |
quote:bol.com, zal je altijd zien ![]() | |
HolleKies | woensdag 21 april 2010 @ 11:13 |
quote:en trouwens de ANWB hebben ook hun eigen budget-tankstations... dus als ze zoiets gaan testen, komen ze misschien zelf ook slecht uit de verf (nog nooit anwb-benzine getankt trouwens).. Dus dan houden we de consumentenbond over? | |
Grrrrrrrr | woensdag 21 april 2010 @ 11:29 |
quote:Nou, als je zelf je eigen spullen test kan je daar vrij makkelijk mee sjoemelen natuurlijk ![]() Maar er zijn vast tig onderzoeksinstellingen die zoiets correct kunnen onderzoeken. En het feit dat er nog niet met grote letters in de krant staat dat de ene euro 95 de andere niet is ga ik ervanuit dat het kwatsch is ![]() | |
Grrrrrrrr | woensdag 21 april 2010 @ 11:30 |
Sterker nog, het zou me niet verbazen dat dit soort onderzoek al jaaaaaaaaaren geleden eens gedaan is. ![]() | |
Treinkopper | woensdag 21 april 2010 @ 12:05 |
quote: ![]() In het Nederlandse woordenboek komt het niet voor, in het Engels is het gewoon benzine. | |
Repeat | woensdag 21 april 2010 @ 12:26 |
quote:Ja gek he. Mensen melden zich in zo'n topic. De rest van Nederland die geen verschil merkt komt dit vanzelfsprekend niet op een forum vertellen ![]() | |
KipSiam | woensdag 21 april 2010 @ 15:28 |
Ik woon op 300 meter van de Belgische grens en tank er regelmatig. Met mijn vorige lease-auto (civic hybrid) reed ik echt geen km verder op een tank Belgische benzine dan op een tank Nederlandse benzine - en ik tank in NL altijd bij de BP. In de door de DKW-website bijgehouden km-registratie van mijn tankpas is zichtbaar dat ik bij mijn dagelijkse ritjes van ca 65 km enkele reis (stad, buitenweg en autosnelweg) altijd zo'n 780 tot 800 km ver kwam op een tank (45 liter). Dit heb ik bijgehouden over 42.000 km (inclusief vakanties en regelmatig langere ritten van 200+ km). Mijn gemiddeld gebruik is altijd rond de 1:17.6 geweest Tijdens 97% van de ritten had ik een verbruik dat tussen de 1:17.4 en 1:17.9 lag. De echte afwijkingen kwamen als ik extra zuinig reed (95 km/h ipv 120), als ik veel passagiers mee had of als ik op vakantie / in Duitsland op de Autobahn reed. Dus op basis van deze statistieken kan ik je vertellen dat ik géén verschil in verbruik tussen Belgische en Nederlandse benzine heb geconstateerd - en zeker niet in de ordegrootte van 17% (ofwel 600 ipv 500 km op een tank). | |
vogeltjesdans | woensdag 21 april 2010 @ 20:09 |
quote:Maar denk je niet dat een van de belangrijkste bedrijven op deze aardkloot dergelijke onderzoeken niet heel goed weet te manipuleren of onder de pet te houden? Als er een branche is die het voor het zeggen heeft, is het wel de oliebranche. | |
vogeltjesdans | woensdag 21 april 2010 @ 20:12 |
quote:Ik heb hierboven net uitgelegd dat het niet alleen een Engelse term is, maar een aanduiding voor een kennelijk additief in de benzine die in de tankstationswereld gebruikt wordt. Ik zeg ook niet dat degrote maatschappijen met alle benzine sjoemelen, maar je weet toch ook dat elke (groot)pomphouder zelf bepaalt wat er in zijn tanks gaat he? | |
vogeltjesdans | woensdag 21 april 2010 @ 20:16 |
quote:Van drie anderen hier in dit topic werd gezegd dat hun mening niet telde omdat het er maar drie waren, maar jouw individuele mening zou wel als doorslaggevend moeten gelden? Ik zeg ook niet dat het bij alle tankstations (dus op algemeen niveau) zo is, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige pomphouders wat sjoemelen. Want net zoals jij dingen hebt gemeten, hebben drie anderen in dit topic ook hun bevindingen. En daar blijkt uit dat ze op een tank Belgische benzine verder rijden dan op een tank Tango of Tinq benzine. Maar ik weet niet wat het resultaat zou zijn als ze bijvoorbeeld Shell zouden tanken. Ik constateer alleen een verschil tussen Belgische benzine en Tango/Tinq. | |
davidov2009 | zaterdag 24 april 2010 @ 15:48 |
quote:Of makkelijker: vul een jerrycannetje Tango en een jerrycannetje Shell, koop 2 blokhutten bij de Intratuin, overgiet Blokhut A met Tango en Blokhut B met Shell, vuurtje erbij: de hut die het eerste is afgebrand is duidelijk overgoten met een brandstof met hogere energieinhoud. ![]() Iets wat veel meer uitmaakt dat welk type brandstof ("Fuelsave", "BP Ultimate" en al die rommel) is de dichtheid van de brandstof op het moment van tanken, en die hangt af van de luchtdruk en temperatuur. Ook dit is maar enkele luttele procenten, maar dat is nog altijd meer dan het verschil tussen de brandstoffen. Btw, ik heb al dikwijls een Shell tankauto een Tinq zelfservicestation zien bevoorraden, dus eh.... ![]() | |
Grrrrrrrr | zaterdag 24 april 2010 @ 17:04 |
quote:Als de consumentenbond een auto op de rollenbank zet en het verbruik bekijkt kan de oliebranche daar weinig aan doen hoor ![]() Kijk, alles is mogelijk maar je glijdt zo wel heel snel af naar BNW/TRU niveaus. Wie zegt dat jij niet door BP betaald wordt om hier benzine van onbemande tankstations af te kraken? | |
RemcoDelft | zaterdag 24 april 2010 @ 17:44 |
quote:De alu-hoedjes zijn er weer! Maar denk jij niet dat als de oliebedrijven het voor elkaar krijgen om in Belgie slechtere (en dus goedkopere) benzine te verkopen, dat ze dat hier ook wel zouden doen? quote:Onzin. "Petrol" is een heel normaal Engels woord, en komt in Nederland niet voor. quote:Praat nou even geen poep ![]() ![]() "Fuelsave" bespaart volgens Shell 2%, door minder wrijving etc. in de motor. De luchtdruk maakt echt niet uit voor de dichtheid van brandstof, verschillen in luchtdruk zijn in de orde-grootte van hooguit (en dan praat je over extremen!) 0,1 bar. Ter vergelijking: om water een half procent te comprimeren, heb je 1000 bar nodig. Voor koolwaterstoffen zal die verhouding in dezelfde orde-grootte liggen. En de temperatuur maakt inderdaad uit, maar dat verschil zal bij je aardgas thuis veel groter zijn. Wiki voor benzine: 0,106 vol% per graad. En dat wordt weer kleiner doordat de pompmeter ook uitzet. | |
lipje | zaterdag 24 april 2010 @ 20:04 |
quote:tegen de tijd dat jij in België bent om te tanken, ben je met de derde tank bezig ![]() | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 11:43 |
quote:Nee hoor. Ik zeg alleen dat als dergelijke onderzoeken er zouden zijn, het de olieproducenten alles aan gelegen zou zijn om die te downplayen of onder de pet te houden. Want als bekend wordt, dan is de kok echt vet in heel Nederland. quote:Zucht. Derde keer: het is inderdaad een Engels woord, maar het wordt ook gebruikt in de tankstationswereld als aanduiding voor een kennelijk additief in de brandstoffen. Hoe ik dat weet? Omdat een tankstationeigenaar me zelf verteld heeft dat die mogelijkheid bestaat. | |
RemcoDelft | zondag 25 april 2010 @ 12:06 |
quote:Een via-via-bron zonder kennis van zaken dus ![]() | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 16:50 |
quote: ![]() Snap je het nou of steeds niet of wil je het gewoon niet snappen? Hij is de eigenaar van dat tankstation en weet, net als andere pomphouders, precies wat in zijn tanks gaat en hoe hij dat kan beinvloeden. Een tankstationhouder zal inderdaad niks van benzine afweten nee ![]() | |
Grrrrrrrr | zondag 25 april 2010 @ 17:05 |
quote:Alleen kan je zoiets niet simpelweg onder de pet houden, of je moet er allerlei draconische maatregelen bij gaan halen en dan zijn we weer op alu-hoedjes niveau ![]() | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 17:31 |
quote:ik snap wat je bedoelt, maar hoe draconisch zijn die maatregelen nou werkelijk? Resultaten van kleinschalige onderzoeken worden niet serieus genomen, en de grootschalige onderzoeken gaan meestal in overleg met de betreffende onderzochte. Denk aan het "onafhankelijke" onderzoek van de ANWB inzake het rekeningrijden. | |
Grrrrrrrr | zondag 25 april 2010 @ 17:48 |
quote:Als de ANWB of de consumentenbond dat soort onderzoek doet wordt dat wel degelijk serieus genomen. Bedenk maar eens of jij nog bij de Tango gaat tanken als de consumentenbond zegt dat je daar 10% minder op rijdt. | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 17:56 |
quote:Klopt, daarom juist. Maar vergeet niet dat de ANWB ook tankstations van hetzelfde type heeft. | |
Grrrrrrrr | zondag 25 april 2010 @ 18:27 |
quote:De consumentenbond niet om maar eens iets te noemen.... Overigens kan je in je eigen onderzoek je eigen benzine natuurlijk heel makkelijk goed uit de bus laten komen. | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 18:42 |
Punt is, ik en al drie anderen hebben meerdere keren geconstateerd dat we een stuk langer doen met een tank Begische benzine dan met een tank van de tango of tinq. Dan kan je allerlei onedrzoeken erbij halen die er niet eens zijn, maar dat maakt voor onze waarnemingen niet uit. Vraag me niet waar het aan ligt, maar ik rijd serieus een flink aantal kilometers verder op een tank benzine uit Belgie. Keer op keer. | |
Fer | zondag 25 april 2010 @ 18:51 |
Ook ik heb weleens verschillen gemerkt tussen brandstoffen. Het lijkt erop dat sommige brandstoffen ervoor zorgen dat je meer koppel hebt waardoor je eerder kan schakelen en loopt je auto doordaar zuiniger. | |
vogeltjesdans | zondag 25 april 2010 @ 18:54 |
quote:En heb je het dan over verschillen tussen 95 en 98 of over brandstoffen van verschillende tankstations? | |
Fer | zondag 25 april 2010 @ 20:58 |
Diesels normaal en premium, excelium ultimate dat werk. | |
Osramp | zondag 25 april 2010 @ 21:42 |
Ik tank eigenlijk standaard in België, maar heb nooit iets gemerkt van beter verbruik. 1 pomp hier (de goedkoopste) heb ik zelfs een slechter verbruik! 1x in de maand tank ik bp ultimate in Nederland voor de reiniging vd motor. Dan heb iknagenoeg hetzelfde verbruik. Broodje aap dus die verhalen. | |
KipSiam | maandag 26 april 2010 @ 09:02 |
quote:I second that. Zie mijn post een stuk eerder in dit topic. En voordat er nu weer geroepen wordt dat het verschil tussen Belgische peut en die van de BP niet opgaat omdat die vrijwel even goed zijn - dan zou je dat dus tussen alle NL "reguliere" merken en alle NL "witte pompen / tinq's en tango's" moeten merken. En dat is er gewoon niet - zeker niet in de ordegrootte van 17% tot 20% (600 km ipv 500 km op een tank). | |
KipSiam | maandag 26 april 2010 @ 09:07 |
Bovendien: Een zuinige rijstijl maakt veel meer verschil in verbruik dan een goede / slechte benzine. Met premium additieven in je benzine verbruik je 1% à 2% minder (zie BP en Shell website) bij een gelijkwaardige rijstijl tov hun gewone benzine. Met de rijstijl die als "het nieuwe rijden" wordt gepromoot kun je al 8% tot 15% zuiniger rijden (zie website het nieuwe rijden). En het beste resultaat haal je door minder hard te rijden - op de snelweg 90 km/h ipv 120 km/h scheelt richting de 15% tot 30% in je verbruik. Dus stop aub met die onzin dat als 3 mensen op subjectieve waarneming gebaseerd merken dat je in België verder op een tank rijdt, er dus wel sprake moet zijn van "betere benzine". | |
RemcoDelft | maandag 26 april 2010 @ 09:09 |
quote:Mijn ervaring: Tango: 1 op 24 op lange stukken met warme motor ![]() Shell: 1 op 24 op lange stukken met warme motor ![]() Aral (Lux): 1 op 24 op lange stukken met warme motor ![]() Vogeltjesdans: alu hoedje zonder verstand van zaken ![]() | |
TommyGun | maandag 26 april 2010 @ 09:10 |
quote:Inderdaad. Ik rij met benzine van Haan net zo veel kilometers als dat ik bij de Shell zou tanken oid. | |
KipSiam | maandag 26 april 2010 @ 10:11 |
Ik denk, dat als we er echt uit willen komen of het zo is dat we dan een officiële test moeten doen. Voorstel: We nemen zoeken twee fokkerts met gelijkwaardige auto's als vogeltjesdans en hollekies (zelfde type / motor) en we gaan op een dag afspreken bij de grens. Één auto zorgt dat 'ie afgetankt is met NL benzine en één auto met Belgische benzine. Daarna gaan de auto's achter elkaar aan een rondje rijden door België en op een vast punt worden beide auto's opnieuw afgetankt. De auto die het minste moet bijtanken wint. Tot die tijd blijft het een welles / nietes spelletje. | |
RemcoDelft | maandag 26 april 2010 @ 10:23 |
quote:Slechte test, want Vogeltjesdans rijdt de hele weg in z'n 2e versnelling, en Hollekies in z'n 5e... | |
Grrrrrrrr | maandag 26 april 2010 @ 10:59 |
quote:Zeer slecht opgezette test. Er zijn geen 2 auto's precies hetzelfde en geen 2 bestuurders precies hetzelfde en je legt een bepaalde route nooit 2 keer op precies dezelfde wijze af. Verder is geen 1 pomp precies hetzelfde. Allemaal zaken die je testresultaat onbetrouwbaar maken. | |
KipSiam | maandag 26 april 2010 @ 11:08 |
Maar nog altijd beter dan om het hardst schreeuwen dat je gelijk hebt. :p | |
Grrrrrrrr | maandag 26 april 2010 @ 11:44 |
quote:Zelfs dat niet eens omdat juist de harde schreeuwers nooit de uitslag van zo'n dubieus onderzoek zullen accepteren. Slecht onderzoek is nog erger dan geen onderzoek vaak. | |
fathank | maandag 26 april 2010 @ 11:50 |
Verbruik is ontzettend afhankelijk van je rijstijl. Normaal doe ik 1 op 16, maar van de zomer terug uit Frankrijk ongeveer 1 op 11.. | |
MrDrako | maandag 26 april 2010 @ 12:13 |
Kan er dan niet iemand op een universiteit die meuk onderzoeken? lijkt me dat het gewoon meetbare waardes zijn.. | |
Grrrrrrrr | maandag 26 april 2010 @ 12:21 |
quote:Dat is ook meetbaar. Maar zelfs dat biedt geen uitsluitsel. Als 2 soorten benzine precies dezelfde hoeveelheid energie blijken te bevatten kunnen additieven aan de benzine alsnog voor een hoger of lager verbruik zorgen. Zelfs op een rollenbank testen is niet ideaal maar wel het beste wat ik kan bedenken en komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van de praktijksituaties. | |
ExcessiveSpeed | maandag 26 april 2010 @ 12:28 |
Hier ook dezelfde ervaring. Reed met Golf 1.4 TSI 160 pk (turbo én supercharger) naar Spa. Ruim 400 km gereden... 40 liter benzine opgestookt. Oftewel 1 op 10. Op terugweg, vlakbij de grens, weer volgetankt met Belgische benzine. Met 240 km/h via Maastricht naar Den Bosch gereden, en vervolgens met 200 km/h via Waalwijk naar Tilburg. In Tilburg volgetankt. Hoeveel verbruikt? 5,5 liter.... Ja, serieus. | |
RemcoDelft | maandag 26 april 2010 @ 13:16 |
quote:Stoere internetheld! quote:Dat kan. Maar universiteiten doen zoiets alleen als iemand er voor wil betalen. En ik gok dat TS dat niet gaat doen, dus waarom zouden ze dan een triviaal onderzoek starten? What's next? Op Belgisch brood kan je verder lopen dan op Nederlands brood? | |
ExcessiveSpeed | maandag 26 april 2010 @ 23:05 |
quote:Is echt zo ![]() Edit, hier: ![]() Leuk detail: de auto in kwestie had nog geen 2000 km op klok, en was pas 3 weken nieuw in NL. ![]() | |
Chinless | maandag 26 april 2010 @ 23:09 |
quote:Ben je nog steeds een internetheld. Jou moeten ze je rijbewijs direct innemen. Blijkbaar ben je het niet waardig een motervoertuig te besturen. quote:In nederland heb je ook goedkopere stations zoals Tango, de Meeuw, Picobello enzo... die zijn kwalitatief ook minder dan de Shell of BP (alle euro 95). Gezien met belgie kan het daar dus best beter zijn tov Nederland | |
fathank | maandag 26 april 2010 @ 23:29 |
quote:Kijkend naar het niveau van jouw Nederlands ben jij nog helemaal niet in staat om daarover te oordelen. | |
Fer | maandag 26 april 2010 @ 23:34 |
quote:En maar 20% bijtelling omdat ie zo weinig CO2 uitstoot. | |
WammesWaggel | dinsdag 27 april 2010 @ 04:18 |
Mail eens naar Kassa of Radar, mocht het waar zijn dan levert ze dat mooi publiciteit op. | |
ExcessiveSpeed | woensdag 28 april 2010 @ 00:16 |
quote:Nou.. hij verbruikte aanzienlijk meer dan de fabriek opgaf. ![]() Echter, na het tanken van Belgische benzine, werd hij ineens een zuinigheidswonder. ![]() Dus ik kan alleen maar beamen dat je met Belgische benzine ook daadwerkelijk zuiniger rijdt. | |
Grrrrrrrr | woensdag 28 april 2010 @ 00:17 |
quote:NEE MAAR DAT ZIE JE NOU NOOIT!1!!! ![]() ![]() | |
ExcessiveSpeed | woensdag 28 april 2010 @ 00:22 |
quote:Als de fabriek 1:18 opgeeft, en je haalt 1:16.. oké. Maar 1 op 10 op heenweg ![]() ![]() ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 28 april 2010 @ 09:07 |
quote:Een volle tank bij vertrek helpt wellicht... | |
vogeltjesdans | donderdag 29 april 2010 @ 00:06 |
quote:Rot op met je "aluhoedje zonder verstand van zaken". Ik post hier wat ik heb ervaren met tanken, en ik ben niet de enige. Omdat jij geen vergelijk hebt met Belgie is mijn ervaring waardeloos? Als jij geen verschil ervaart, prima. Wil je nou een ballon? Bovendien heb ik het helemaal niet gehad over een vergelijk tussen tango, shell of aral. | |
vogeltjesdans | donderdag 29 april 2010 @ 00:09 |
quote:Maar die "stoere internetheld" is wel nummer 4 met dezelfde ervaring. Dus als je verder niets toe te voegen hebt, stel ik voor dat je verder wegblijft uit dit topic. | |
RemcoDelft | donderdag 29 april 2010 @ 08:38 |
quote:Prima. Maak hier een verzameltopic van hoax-believers van. Zal je goed doen ![]() | |
fathank | donderdag 29 april 2010 @ 08:46 |
Overigens heb ik nog nooit verschil gemerkt tussen Belgische diesel en Nederlandse diesel. Ik tank alleen bij Esso want tankpas. Ik rij altijd tussen de 650 en 720 kilometer voordat het lampje begint te branden. Beetje afhankeljik van hoeveel ik met trailer heb gereden. | |
EINZ | donderdag 29 april 2010 @ 09:18 |
Nou, ik ben de volgende in de rij. Met benzine van Oztank en de Belgische Esso rijd ik een heel stuk verder dan met benzine van Nederlandse cheapo's. Bij de grote tankstations in Nederland tank ik hooguit voor een paar liter dus dat kan ik niet vergelijken, maar met Belgische benzine rijd ik een heel stuk verder. Zeker 50 km. | |
fathank | donderdag 29 april 2010 @ 09:20 |
Goedkoop is duurkoop dus. | |
EINZ | donderdag 29 april 2010 @ 09:22 |
quote:Hoe bedoel je? Met goedkope benzine uit Belgie doe ik een heel stuk langer. En die kost iets van 1,35. Dus hoezo is dat duurkoop? | |
ExcessiveSpeed | donderdag 29 april 2010 @ 10:36 |
quote:Hoe bedoel je? De tank was vrij vol toen ik vertrok naar België. | |
TeleluvR | donderdag 29 april 2010 @ 10:38 |
Komt het niet gewoon omdat de Belgische wegen veel gladder en strakker zijn? Minder weerstand, dus minder verbruik? | |
ExcessiveSpeed | donderdag 29 april 2010 @ 10:40 |
quote:Je bent duidelijk nog nooit in België geweest. ![]() Als je niet weet waarover je lult, hou je dan even afzijdig. | |
TeleluvR | donderdag 29 april 2010 @ 10:43 |
quote:Hap! ![]() | |
WammesWaggel | donderdag 29 april 2010 @ 17:24 |
quote:En er staat ook minder wind, dus ook minder wind tegen! | |
ExcessiveSpeed | donderdag 29 april 2010 @ 23:59 |
quote:Bovendien zijn de Belgische auto's gemiddeld groter vanwege het ontbreken van een BPM, dus je zit vaker in een optimale slipstream. | |
Poepoog | vrijdag 30 april 2010 @ 00:10 |
Geen verschil hier ![]() | |
vogeltjesdans | vrijdag 30 april 2010 @ 16:15 |
quote:Dus als je keer op keer ziet dat je met Belgische benzine een stuk langer doet is dat een hoax? ![]() | |
ExcessiveSpeed | vrijdag 30 april 2010 @ 18:22 |
Al 5 mensen in dit topic die het bevestigen, inclusief mij. Met Belgische benzine kom ik notabene op dezelfde tank 80 á 90 km verder. Dan kan het nog moeilijk hoax zijn. ![]() | |
Revolution-NL | vrijdag 30 april 2010 @ 18:31 |
Ik kan alleen maar zeggen dat ik vroeger bij een witte pomp (ook Tango en TinQ) 50-60km minder kon rijden op een tank diesel dan dat ik bij de Esso / BP / Shell ging tanken. (diverse malen geconstateerd bij hetzelfde gedrag / traject) Ik heb nu al 4 jaar een Shell Tankpas dus of het nog steeds ze is..... geen idee. | |
vogeltjesdans | zaterdag 1 mei 2010 @ 15:54 |
Feitelijk kunnen we op basis van onze waarnemingen dus concluderen dat benzine van de A-merken een stuk zuiniger rijdt dan de benzine van de tango/tinq? Waarbij Belgische benzine dus kennelijk ook onder de A-merken valt. Kennelijk is de kwaliteit van de brandstof bij tango of tinq een stuk minder waardoor het verbruik ervan een stuk hoger is. | |
FoolWithMokey | zaterdag 1 mei 2010 @ 20:54 |
Gisteren voor 15 euro getankt bij Tango, en daarmee van Gouda naar Hengelo Overijssel gereden, boordcomputer geeft 7.0l/100km aan, terugweg ga ik 15 shell tanken en kijken wat dan de verbruik zal zijn, | |
bosb | zaterdag 1 mei 2010 @ 23:10 |
Belgische benzine heb ik niet zoveel verstand van, maar kan na 2 jaar werken bij een van de goedkopere merken vertellen dat het verhaal over verschil tussen de dure en de minder dure maatschappijen niet zo groot kan zijn. Het komt bij ons regelmatig voor dat er een tekort is aan chauffeurs van het eigen merk, en dat we geleverd krijgen door een neutrale(witte) tankwagen van de Shell. Chauffeur trekt een effen bodywarmer aan en het valt niemand op. Deze chauffeur levert in dezelfde rit aan Shell stations, dus daar zit geen verschil in. Daarnaast heeft een pomphouder echt niets te zeggen over additieven, de samenstelling van de brandstof. Dit gaat met zulke grote tankwagens dat deze vaak meer brandstof bevatten dan het station nodig heeft en dus is er gewoon één soort brandstof en hier voegt een pomphouder zelf niets aan toe. [ Bericht 0% gewijzigd door bosb op 02-05-2010 00:42:00 ] | |
Grrrrrrrr | zaterdag 1 mei 2010 @ 23:17 |
quote:Je weet dat auto's op benzine lopen en niet op euro's mag ik hopen? ![]() | |
fathank | zondag 2 mei 2010 @ 00:29 |
quote:Dat dus. Ik heb het al eerder gezegd. In de basis is alle brandstof hier in Nederland precies hetzelfde, ze komen immers allemaal uit dezelfde grote opslagtanks. Het verschil zit em in de additieven en die gaan echt het verschil niet maken van 50 kilometer per tank. | |
vogeltjesdans | zondag 2 mei 2010 @ 09:59 |
quote:Hij zegt net dat de pomphouder geen invloed zou hebben op de additieven? Hetgeen ik overigens betwijfel, want zeker als de pomp van jezelf is kan je in je tanks kieperen wat je wilt. Maar los daarvan, al 5 mensen in dit topic constateren keer op keer hetzelfde. Dat kan geen hoax of toeval zijn. | |
TeleluvR | zondag 2 mei 2010 @ 10:25 |
quote:De kans op toeval of zelfs schaapachtig gedrag kan in dit geval behoorlijk groot zijn. Bovendien is het veel 'interessanter' om te roepen dat er wel een verschil is dan dat er geen verschil is. Doet het een stuk minder goed op feestjes... ![]() | |
Cybje | zondag 2 mei 2010 @ 10:31 |
Mijn auto loopt serieus minder goed stationair op goedkope benzine van de Tinq. Ik weet niet waar het door komt, kunnen dus best de additieven zijn, maar het is wel gewoon een feit. Ik heb er ook aan zitten denken dat er misschien een sensortje niet 100% lekker is (alhoewel hij geen foutcode geeft), maar dat neemt niet weg dat er wel echt verschil zit tussen de A-merken en de witte pomp. Of er verschil in verbruik zit kan ik moeilijk zeggen. Ik heb het idee dat de A-merken wel iets zuiniger zijn, maar mijn rijstijl en de plekken waar ik rijd zijn daarvoor iets te verschillend steeds. Het is overigens niet zo dat ik met elke goedkope pomp een minder mooie stationair loop heb. Bijvoorbeeld de Argos gaat wel altijd prima, ook hun E-Fuel (E5 geloof ik?). | |
jpjedi | zondag 2 mei 2010 @ 10:44 |
Belgische Benzine zuiniger en goedkoper ![]() | |
bosb | zondag 2 mei 2010 @ 11:18 |
quote:Het station waar ik werk is eigendom van mijn baas middels soort van franchise constructie. technisch gezien kan hij, en ik ook, idd heel wat in de tanks gooien. Praktisch gezien lijkt me dat wat minder makkelijk. We hebben als de tanks vol zijn 50.000 liter benzine liggen, en krijgen ongeveer eens per 6 dagen geleverd. Om iets in de tanks te gooien wat voor hem voordeel op zou moeten leveren heb je dan al snel paar honderd liter nodig en dus weer extra opslagruimte, tankwagens en andere zaken die je eventuele voordeel volledig teniet doen. Kortom het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat pomphouders zelf rotzooi door hun brandstof gooien. | |
Revolution-NL | zondag 2 mei 2010 @ 14:09 |
quote:En toch zuig ik die 50km niet uit mijn duim, dit zijn feitelijke constateringen (meerdere keren geconstateerd) zoals gezegt over hetzelfde traject met hetzelfde rijgedrag. Vertel mij maar hoe het dan komt dat ik destijds op B merk benzine 50km minder actieradius had op een tank. | |
TeleluvR | zondag 2 mei 2010 @ 14:19 |
quote:Omstandigheden? Kijk, neem een tank van 60 liter, 1:12, dan rij je er 720 km mee. Slechte weersomstandigheden, met name kou, rij eens 1:11 ipv 1:12, dan kom je uit op 660 km en dan is die 50km eenvoudig verklaard. Het hoeft niet per se aan benzine en/of rijstijl alleen te liggen! ![]() | |
Revolution-NL | zondag 2 mei 2010 @ 14:32 |
quote: Ik tankte altijd bij een witte pomp. Totdat ik bij een onbemand Esso station ging tanken waarna ik opmerkte dat ik meer kilometers reed op een tank. Ik heb het verschil in actie radius wel 10x geconstateerd (eigenlijk alle keren dat ik nadien B Diesel heb getankt) Ik ben altijd zeer actief bezig met het bijhouden van mijn verbruik, ik ken de invloeden van het weer en dat was in dit geval gewoon niet het geval. Daarvoor waren de resultaten te consequent. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het verschil niet constateer met de Suzuki Swift van mijn vriendin. Ik moet wel zeggen dat dit Benzine is en dat we hier consequent het verbruik bijhouden, ook is de rijstijl en het traject vrij variabel. | |
vogeltjesdans | zondag 2 mei 2010 @ 20:29 |
quote:Dus als ik keer op keer 50 km verder rijd op Belgische benzine dan op tango/tinq benzine is dat schaapachtig ![]() Het is al een paar keer geconstateerd, door verschillende mensen, los van elkaar. Ben je nou echt zo onnozel, wil je het niet snappen of ben je gewoon jaloers dat jij niet in Belgie kunt tanken? | |
vogeltjesdans | zondag 2 mei 2010 @ 20:32 |
quote:Ten opzichte van de budgetmerken kennelijk wel ja. Dat hebben al 5 mensen onafhankelijk van elkaar geconstateerd. En Belgische benzine kost iets van 1,35 tegen 1,50 in Nederland. Dus wat is nou je punt? | |
xaban06 | zondag 2 mei 2010 @ 20:51 |
Ik kom iedere week, minstens 4x in de maand in Belgie. Ik heb al bij tig verschillende tankstations getankt: Er is echt geen verschil tussen NL/BE benzine/diesel/gas. | |
vogeltjesdans | zondag 2 mei 2010 @ 21:00 |
quote:Waar tank je in NL? We hebben het hier met name over tango en tinq. | |
Grrrrrrrr | zondag 2 mei 2010 @ 21:08 |
quote:Er is ook al een paar keer geconstateerd dat er geen verschil is. Ben je nou echt zo onnozel, wil je het niet snappen of ben je gewoon gefrustreerd dat je in sprookjes gelooft? | |
TeleluvR | zondag 2 mei 2010 @ 22:01 |
quote:Nee, maar dat hele verhaal over verder rijden is een grote hoax en als iedereen elkaar opjut dat het wél zo is, dan gaan we dat vanzelf met z'n allen roepen. quote:Ik kan prima in Belgie tanken, nooit problemen mee gehad... ![]() | |
xaban06 | maandag 3 mei 2010 @ 00:17 |
quote:Meestal bij de Shell in NL, af en toe bij of Tango of TinQ, weet niet wat het is. In België eigelijk alles wat ik tegen kom. | |
fathank | maandag 3 mei 2010 @ 08:54 |
Je moet geen Nederlandse Tango met Belgische Esso vergelijken. | |
EINZ | maandag 3 mei 2010 @ 09:13 |
quote:Geloof jij maar lekker in jouw versie van het verhaal, dan rijd ik wel 50 a 80 km verder op een tank ![]() | |
EINZ | maandag 3 mei 2010 @ 09:15 |
quote:Waarom niet? Er werd net hierboven vermeld dat dat allemaal van dezelfde leveranciers af komt? Maar als ik jouw uitspraak volg, zit er dus wel degelijk verschil tussen deze twee brandstoffen? En zou het dan ook niet heel goed kunnen dat daaruit een ander verbruik volgt? | |
fathank | maandag 3 mei 2010 @ 09:42 |
quote:Het verschil zit em in de additieven. Witte pomp is over het algemeen no-nonsense benzine zonder extra's. Esso Shell etc zit wat extra's in. Als je dan Nederlandse en Belgische benzine gaat vergelijken doe dat dan allebei van de Esso bijvoorbeeld. Dan zul je zien dat er geen verschil in zit. Als je Nederlandse witte pomp met Belgische A-merk gaat vergelijken kunnen er inderdaad verschillen inzitten. Net zoals dat de biefstuk van de Belgische keurslager waarschijnlijk lekkerder is dan die van de Nederlandse Aldi. | |
Muridae | maandag 3 mei 2010 @ 14:52 |
Ik heb eens verhalen gehoord dat ze in NL water bij de diesel doen. Het is daarom minder krachtig, maar niet per se slecht voor de motor. | |
TeleluvR | maandag 3 mei 2010 @ 15:13 |
quote:Ik gun het je van harte! ![]() | |
EINZ | maandag 3 mei 2010 @ 15:14 |
quote:Neuken? edit: lama, je bent een vent. | |
fathank | maandag 3 mei 2010 @ 15:39 |
quote:Want water en diesel mengen ook zo goed ![]() Water verbrandt ook zo goed ![]() | |
Muridae | maandag 3 mei 2010 @ 16:17 |
quote:Lekker winst maken over de rug van de consument. ![]() Het komt overigens veel voor bij witte pompen, bijv door condensatie in hun tankopslag. | |
jpjedi | maandag 3 mei 2010 @ 19:53 |
quote:Geloof me.. ik ben letterlijk geboren en getogen OP de grens. Ik woon in België en heb mijn werkterrein in de hele Benelux. Er is werkelijk geen enkele drol verschil in de prijzen en op het moment is België zelfs duurder aan de witte pomp dan de Esso in Breda (goedkoopste NL pomp regio Breda). Luxemburg daarentegen is aanmerkelijk goedkoper. Echte onzin kerel.. laten we het nog maar niet hebben over het verschil in samenstelling. | |
fathank | maandag 3 mei 2010 @ 20:16 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
trainfreak | maandag 3 mei 2010 @ 22:29 |
quote:Dat kan ik toch moeilijk geloven hoor. Ik heb net euro95 getankt aan 1.396 EUR/L aan de Belgische pomp.. | |
EINZ | dinsdag 4 mei 2010 @ 09:10 |
quote:benzineprijzen.be. Of denk jij nou echt dat Belgisch Limburg het enige gedeelte van Belgie is waar ze geen accijns heffen op brandstof ofzo? ![]() | |
Muridae | dinsdag 4 mei 2010 @ 10:23 |
quote:Dat dit kan in Nederland ! ![]() ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 11 juni 2010 @ 13:46 |
Gisteren hoefde ik met m'n tank Tinq-benzine pas na 353 km op reserve! Met de vorige tank (Shell), moest dat op 302 km al.... Conclusie? Het maakt allemaal niks uit ![]() | |
kikoooooo | vrijdag 11 juni 2010 @ 14:05 |
quote: ![]() Wat is er anders aan een tankopslag van de Tango of de Shell? ![]() | |
FoolWithMokey | vrijdag 11 juni 2010 @ 14:36 |
Gisteren wou ik tanken in belgie, maar ik wist niet hoe dat betaalautomaat werkte:( | |
LXIV | woensdag 28 maart 2012 @ 21:55 |
Frappant. Ik heb hetzelfde meegemaakt met Duitse benzine tov Nederlandse. Duitse benzine beter? | |
Grrrrrrrr | woensdag 28 maart 2012 @ 21:55 |
Oh jee, daar gaan we weer... | |
Sounddragon | woensdag 28 maart 2012 @ 22:03 |
Ja, maar niet in 2 topics tegelijk, dus gaan we deze even zlotten ![]() |