abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80558686
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:03 schreef Mikevin het volgende:

[..]

Als dat moet vertalen naar een van de opties in de poll kom je toch op 50/50 uit?
Nee, dat is onzin. Wat betekent "50% kans"? Dat een bepaalde uitkomst in 50% van de uitgevoerde experimenten voorkomt. Wat is "de kans dat god bestaat" ? We bekijken 100 universa en tellen het aantal universa waarin God daadwerkelijk bestond. Dat aantal, gedeeld door 100, is de kans dat God bestaat. In een willekeurig universum.
De kans dat God in één universum bestaat is 0 of 1, niks anders.

Nogmaals, sorry...
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 14:07:51 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80558728
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:03 schreef Mikevin het volgende:
Als dat moet vertalen naar een van de opties in de poll kom je toch op 50/50 uit?
Wat betreft de werkelijkheid is het gewoon 0 of 1, zoals SingleCoil al zegt. Maar bij gebrek aan enige kennis van die werkelijkheid is het helemaal niet logisch om te spreken van een 50% waarschijnlijkheid.

Want dat zou betekenen dat de helft van de dingen waarvan je het bestaan per definitie niet kunt ontkrachten bestaat. Dat lijkt me echt waanzin. Dat is een oneindig grote verzameling waarvan echt veruit het grootste deel pure onzin is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:17:32 #128
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80559110
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:06 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin. Wat betekent "50% kans"? Dat een bepaalde uitkomst in 50% van de uitgevoerde experimenten voorkomt. Wat is "de kans dat god bestaat" ? We bekijken 100 universa en tellen het aantal universa waarin God daadwerkelijk bestond. Dat aantal, gedeeld door 100, is de kans dat God bestaat. In een willekeurig universum.
De kans dat God in één universum bestaat is 0 of 1, niks anders.

Nogmaals, sorry...
Excuses lijkt me niet nodig.

Maar als je zo gaat redeneren kan je toch nooit meer kansen berekenen? Iets is wel of niet zo, iets gaat wel of niet gebeuren. Je zult een aanduiding moeten gebruiken.

Overigens is 50% misschien een ongelukkige manier van uitdrukken. Het komt erop neer dat ik er neutraal tegenover sta. Ik geef 0 en 1 evenveel waarde omdat ik het onmogelijk acht wetenschappelijk gezien een voorkeur voor een van de twee te hebben.
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat betreft de werkelijkheid is het gewoon 0 of 1, zoals SingleCoil al zegt. Maar bij gebrek aan enige kennis van die werkelijkheid is het helemaal niet logisch om te spreken van een 50% waarschijnlijkheid.

Want dat zou betekenen dat de helft van de dingen waarvan je het bestaan per definitie niet kunt ontkrachten bestaat. Dat lijkt me echt waanzin. Dat is een oneindig grote verzameling waarvan echt veruit het grootste deel pure onzin is.
Tuurlijk maar daarom scheid ik die twee. Ik heb het over het al dan niet bestaan van bovennatuurlijke dingen. Hoeveel dat er zijn en in welke vorm is echt iets anders.

Het komt erop neer dat ik 50/50 de meest neutrale optie vind. Als je een andere optie kiest moet je met bewijs komen, kunnen aantonen dat het waarschijnlijker is dat god we/niet bestaat.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:20:46 #129
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80559233
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:17 schreef Mikevin het volgende:
Overigens is 50% misschien een ongelukkige manier van uitdrukken. Het komt erop neer dat ik er neutraal tegenover sta. Ik geef 0 en 1 evenveel waarde omdat ik het onmogelijk acht wetenschappelijk gezien een voorkeur voor een van de twee te hebben.
Er zijn ruim meer dingen niet waar dan wel waar. Dus ook zonder kennis van zaken is het helemaal niet zo onwetenschappelijk om de voorkeur te geven aan 0.
pi_80559362
Nee hoor, je kunt prima kansen berekenen. Als het bijvoorbeeld gaat om herhaalbare experimenten met een onzekere uitkomst: ik gooi 100 keer met een dobbelsteen, er blijkt 16 keer 6 te vallen => de kans op een 6 is 16/100 = ongeveer 1op 6.

Maar hier heb je het niet over een herhaalbaar experiment maar over een enkel feit.

Ik geef direct toe dat in het dagelijk taalgebruik begrippen als "kans" en "waarschijnlijkheid" vaak onjuist of verwarrend gebruikt worden. Zoals "de kans dat god bestaat" dus. Voor veel mensen is dat wel een onzekere uitkomst, maar het is geen herhaalbaar experiment.
Mu!
pi_80559448
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ruim meer dingen niet waar dan wel waar.
Dat is onwaar. Er zijn precies evenveel juiste als niet-juiste uitspraken. Immers, voor ieder feit a dat bestaat kan ik een uitspraak a doen. Maar kan ik ook een uitspraak niet-a doen. En dus zijn er evenveel ware als niet-ware uitspraken.
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 14:26:59 #132
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80559453
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ruim meer dingen niet waar dan wel waar. Dus ook zonder kennis van zaken is het helemaal niet zo onwetenschappelijk om de voorkeur te geven aan 0.
Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten controleren. Als het waar is heb je een punt, geen idee of mijn stelling dan nog klopt.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:29:47 #133
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80559550
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:26 schreef Mikevin het volgende:
Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten controleren. Als het waar is heb je een punt, geen idee of mijn stelling dan nog klopt.
Het aantal mogelijke werkelijkheden is oneindig veel groter dan de feitelijke werkelijkheid. Bezien vanuit het standpunt van iemand die, zeg, 2000 jaar geleden leefde was de kans dat uitgerekend wij tweeen hier en nu deze discussie zouden hebben nagenoeg 0. Toch hebben we hier en nu deze discussie.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:29:58 #134
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80559559
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:24 schreef SingleCoil het volgende:
Nee hoor, je kunt prima kansen berekenen. Als het bijvoorbeeld gaat om herhaalbare experimenten met een onzekere uitkomst: ik gooi 100 keer met een dobbelsteen, er blijkt 16 keer 6 te vallen => de kans op een 6 is 16/100 = ongeveer 1op 6.

Maar hier heb je het niet over een herhaalbaar experiment maar over een enkel feit.

Ik geef direct toe dat in het dagelijk taalgebruik begrippen als "kans" en "waarschijnlijkheid" vaak onjuist of verwarrend gebruikt worden. Zoals "de kans dat god bestaat" dus. Voor veel mensen is dat wel een onzekere uitkomst, maar het is geen herhaalbaar experiment.
Ik geef je hier op zich gelijk in maar wat zou volgens jou de correcte notatie zijn?
Ik kan namelijk zonder redelijk bewijs niet voor 0 of 1 kiezen. Het is wel 1 van de 2 maar ik heb die kennis niet dus als mij gevraagd wordt waar mijn voorkeur naar uitgaat wil ik de meest neutrale positie.
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het aantal mogelijke werkelijkheden is oneindig veel groter dan de feitelijke werkelijkheid. Bezien vanuit het standpunt van iemand die, zeg, 2000 jaar geleden leefde was de kans dat uitgerekend wij tweeen hier en nu deze discussie zouden hebben nagenoeg 0. Toch hebben we hier en nu deze discussie.
Het is ook een waarheid dat al die andere mogelijkheden niet uit zijn gekomen.
Ik vind het nogal een onoverzichtelijk iets om over te oordelen maar ik zou persoonlijk denken dat je net zoveel waarheden kan verzinnen als onwaarheden.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:31:20 #135
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80559600
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:26 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat is onwaar. Er zijn precies evenveel juiste als niet-juiste uitspraken. Immers, voor ieder feit a dat bestaat kan ik een uitspraak a doen. Maar kan ik ook een uitspraak niet-a doen. En dus zijn er evenveel ware als niet-ware uitspraken.
Haha, creatief, dat moet ik je nageven. Toch zijn de niet-a uitspraken die waar zijn veel talrijker dan de a-uitspraken die waar zijn.
pi_80559734
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, creatief, dat moet ik je nageven. Toch zijn de niet-a uitspraken die waar zijn veel talrijker dan de a-uitspraken die waar zijn.
Misschien. Maar tegelijkertijd is dan het aantal niet-a uitspraken dat niet waar is veel talrijker dan het aantal a-uitspraken dat niet waar is

Crux vanhet het verhaal: er zijn evenveel juiste als onjuiste uitspraken.

Wat dus niet wil zeggen dat de kans dat mijn volgende uitspraak juist is, 50% is!

Je kunt wel een uitspraken-generator maken die met 50% waarschijnlijkheid een juiste uitspraak doet.
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 15:36:46 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80561856
quote:
Op woensdag 21 april 2010 14:29 schreef Mikevin het volgende:
Het is ook een waarheid dat al die andere mogelijkheden niet uit zijn gekomen.
Ik vind het nogal een onoverzichtelijk iets om over te oordelen maar ik zou persoonlijk denken dat je net zoveel waarheden kan verzinnen als onwaarheden.
Waarheden verzin je niet. Waarheden zijn, of zijn niet.

Maar je begrijpt geloof ik wel wat ik bedoel: de 'andere mogelijkheden' zijn veel talrijker dan wat echt werkelijkheid is. Als het waar is dat ik mij in Nederland bevind, dan is het tegelijk niet waar dat ik me in Duitsland bevind, niet waar dat ik me in Turkije bevind, niet waar dat ik me in Cuba bevind, niet waar dat ik me op 1 van de oneindig veel andere plaatsen waar ik mij zou kunnen bevinden bevind.

Zonder verdere informatie over mijn locatie is dus de kans dat ik mij op willekeurige plaats X bevind nagenoeg 0, en niet 50%. Categorie 6 in deze poll.
pi_80562089
quote:
Op woensdag 21 april 2010 15:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarheden verzin je niet. Waarheden zijn, of zijn niet.

Maar je begrijpt geloof ik wel wat ik bedoel: de 'andere mogelijkheden' zijn veel talrijker dan wat echt werkelijkheid is. Als het waar is dat ik mij in Nederland bevind, dan is het tegelijk niet waar dat ik me in Duitsland bevind, niet waar dat ik me in Turkije bevind, niet waar dat ik me in Cuba bevind, niet waar dat ik me op 1 van de oneindig veel andere plaatsen waar ik mij zou kunnen bevinden bevind.
Ja. Maar het tegenovergestelde is ook waar.

Stel: je bevind je in Nederland. Dan is de uitspraak "Ik bevind mij in Duitsland" niet waar. Maar de uitspraak "Ik bevind mij niet in Duitsland" is dan tegelijkertijd weer wél waar. En ook dat geldt voor 1 van de oneindigveel andere plaatsen waar je je zou kunnen bevinden.Ergo:even veel waarheden als onwaarheden.
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 15:54:59 #139
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80562594
quote:
Op woensdag 21 april 2010 15:42 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ja. Maar het tegenovergestelde is ook waar.

Stel: je bevind je in Nederland. Dan is de uitspraak "Ik bevind mij in Duitsland" niet waar. Maar de uitspraak "Ik bevind mij niet in Duitsland" is dan tegelijkertijd weer wél waar. En ook dat geldt voor 1 van de oneindigveel andere plaatsen waar je je zou kunnen bevinden.Ergo:even veel waarheden als onwaarheden.
Dan nog zijn de waarheden waar het woordje 'niet' in voorkomt ruim in de meerderheid.
  woensdag 21 april 2010 @ 16:05:38 #140
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80562980
quote:
Op woensdag 21 april 2010 15:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan nog zijn de waarheden waar het woordje 'niet' in voorkomt ruim in de meerderheid.
Volgensmij kom je dan toch echt op een gelijke hoeveelheid uit. Maar op deze manier komen we er niet uit, bestaat hier niet een algemeen geaccepteerde theorie over oid?

Misschien werkt dit voorbeeld wel gewoon. We hebben een variabele die 1,2 of 3 kan zijn. Stel dat het getal 1 is, dan kunnen we de volgende uitspraken doen:
Het getal is:1 = waar
Het getal is:2 = niet waar
Het getal is:3 = niet waar
Het getal is niet:1 = niet waar
Het getal is niet:2 = waar
Het getal is niet:3 = waar

Komen we op een gelijk aantal waarheden als niet waarheden uit.
  woensdag 21 april 2010 @ 16:08:00 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80563071
quote:
Op woensdag 21 april 2010 16:05 schreef Mikevin het volgende:
Volgensmij kom je dan toch echt op een gelijke hoeveelheid uit. Maar op deze manier komen we er niet uit, bestaat hier niet een algemeen geaccepteerde theorie over oid?
Dat lijkt me er typisch 1 voor Haushofer. Wellicht dat hij hier in wil springen.
pi_80563109
quote:

[..]

Volgens mij hangt het af in wat voor logisch systeem je dergelijke uitspraken beschouwt Je neemt hier bijvoorbeeld consistentie aan, dus dat of A, of niet-A. Een voorbeeld van een systeem waarin dit wordt "uitgebreid" is paraconsistentie.
  woensdag 21 april 2010 @ 16:14:20 #143
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80563334
quote:
Misschien werkt dit voorbeeld wel gewoon. We hebben een variabele die 1,2 of 3 kan zijn. Stel dat het getal 1 is, dan kunnen we de volgende uitspraken doen:
Het getal is:1 = waar
Het getal is:2 = niet waar
Het getal is:3 = niet waar
Het getal is niet:1 = niet waar
Het getal is niet:2 = waar
Het getal is niet:3 = waar

Komen we op een gelijk aantal waarheden als niet waarheden uit.
Het aantal waarheden waarin het woordje 'niet' voorkomt is hier 2, het aantal waarheden waarin het woordje 'niet' niet voorkomt is er slechts 1.

Je kunt een onwaarheid natuurlijk altijd als een waarheid presenteren door er 'niet' voor te zetten. Maar dan is het toch vooral waar dat de stelling een onwaarheid is.
  woensdag 21 april 2010 @ 16:23:27 #144
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80563739
quote:
Op woensdag 21 april 2010 16:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het aantal waarheden waarin het woordje 'niet' voorkomt is hier 2, het aantal waarheden waarin het woordje 'niet' niet voorkomt is er slechts 1.

Je kunt een onwaarheid natuurlijk altijd als een waarheid presenteren door er 'niet' voor te zetten. Maar dan is het toch vooral waar dat de stelling een onwaarheid is.
Jij had het erover dat er überhaupt meer onwaarheden dan waarheden zijn. Hieruit blijkt dat dat in dit voorbeeld niet waar is. Een waarheid met niet ervoor is nog altijd een onwaarheid.
  woensdag 21 april 2010 @ 16:26:08 #145
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80563864
quote:
Op woensdag 21 april 2010 16:23 schreef Mikevin het volgende:
Jij had het erover dat er überhaupt meer onwaarheden dan waarheden zijn. Hieruit blijkt dat dat in dit voorbeeld niet waar is. Een waarheid met niet ervoor is nog altijd een onwaarheid.
Je kunt mijn stelling ook lezen als: er zijn meer waarheden met "niet" ervoor, dan waarheden zonder "niet' ervoor. De omkering in algemene zin.
pi_80565356
quote:
Op woensdag 21 april 2010 16:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt mijn stelling ook lezen als: er zijn meer waarheden met "niet" ervoor, dan waarheden zonder "niet' ervoor. De omkering in algemene zin.
Ook weer niet waar. Voor iedere ware "niet"-ervoor uitspraak kan ik een onware "niet"-ervoor uitspraak geven door er achter aan toe te voegen "is niet waar".

Heus, geloof me nou.

Voor iedere uitspraak A geldt dat A of (niet-A). Ergo: even veel ware als onware uitspraken.
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 17:06:36 #147
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_80565428
quote:
Op woensdag 21 april 2010 17:04 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ook weer niet waar. Voor iedere ware "niet"-ervoor uitspraak kan ik een onware "niet"-ervoor uitspraak geven door er achter aan toe te voegen "is niet waar".

Heus, geloof me nou.

Voor iedere uitspraak A geldt dat A of (niet-A). Ergo: even veel ware als onware uitspraken.
...en dan vind ik het zo jammer dat ik niet goed heb opgelet bij wiskunde en het vak zo snel mogelijk heb laten vallen. Dit is namelijk verzamelingenleer en dit zou een eitje moeten zijn om wiskundig te onderbouwen...
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 21 april 2010 @ 17:10:30 #148
183286 Mikevin
Filosofiel
pi_80565563
quote:
Op woensdag 21 april 2010 17:06 schreef wijsneus het volgende:

[..]

...en dan vind ik het zo jammer dat ik niet goed heb opgelet bij wiskunde en het vak zo snel mogelijk heb laten vallen. Dit is namelijk verzamelingenleer en dit zou een eitje moeten zijn om wiskundig te onderbouwen...
Volgensmij valt dat nog vies tegen, ik denk dat Haushofer ook wel gelijk heeft, het ligt eraan op welke manier je het bekijkt.

(Alsnog wel zonde dat je het hebt laten vallen, ik heb zelf gelukkig in mijn laatste jaar besloten natuurkunde en wiskunde erbij te nemen. Helaas geen scheikunde gedaan.)
pi_80565839
Haushofer heeft vrijwel altijd gelijk. Er zijn echter op dit moment ten minste twee gedocumenteerde gevallen waar dat niet zo was.
Mu!
  woensdag 21 april 2010 @ 17:26:36 #150
297168 Kikopuz
I like goats
pi_80566070
Een flinke meerderheid atheist op fok!. Dat moet ook wel met al dat ge-godver hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')