quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:54 schreef JohnnyKnoxville het volgende:[..]
Omdat jij voor Apple de meest gunstige vergelijking kiest.

Die mag je uitleggen. Ik ga naar een normale retailzaak en kies exact dezelfde componenten als in die iMac. Niet beter, niet slechter, niet de duurste, niet de goedkoopste. En die hardware is duurder.
quote:
Mooie uitdaging: Stel voor mij een Applesysteem samen met een hexacore, 8 GB geheugen en een videokaart van de meest recente generatie. Om maar een voorbeeld te noemen.
[..]

Dan hebben we het toch niet over vergelijkbare hardware. Dat jij aan wil tonen dat er andere hardware samen te stellen is die wellicht een gunstige prijs/kwaliteit verhouding heeft doet niets af aan het feit dat iemand zegt dat je voor een iMac de hoofdprijs betaald terwijl dat simpelweg niet waar is. Voor een vergelijkbaar zelfbouw systeem betaal ik meer.
quote:
Mja, dat ligt er dus maar aan hoe en wat je rekent. Een tijdje terug (half jaartje geleden, want deze "discussie" komt eens per 2 maanden langs

) heb ik ook vergelijkbare systemen gezocht, daar was een Windowsmachine beduidend goedkoper.
Nou dit is ondertussen de 4e keer ofzo dat ik dit doe en nog geen enkele keer is dit argument waar geweest. Het is simpelweg een misvatting dat apple's duur zijn als je naar vergelijkbare hardware kijkt.
De fout die mensen maken is vervolgens zolang mogelijk zoeken naar componenten met betere specs en lagere prijzen, of bepaalde meerwaarde (zoals IPS boven normaal tft) uit de vergelijking wegstrepen. Tja, als je geen 1 op 1 vergelijking doet wordt het wel erg nutteloos nietwaar.
quote:
[quote]
De 'meerwaarde' van een Mac zit 'm mijns inziens niet in de hardware, die kun je goedkoper krijgen
Nee dat is nu juist het punt. Die kan je NIET goedkoper krijgen. Je kan ANDERE hardware goedkoper krijgen. De hardware is geen meerwaarde, maar zeker ook geen minpunt.
quote:
, maar juist in de (gebruikservaring van de) software. Je krijgt er gewoon veel, goedwerkende, software bij die goed draait op enigszins verouderde hardware.
Wat mij betreft draait het om de totaal ervaring. De steveige kast, het goeie scherm, OSX, een multitouch trackpad van glas, dualband wifi, etc etc etc.