quote:Op woensdag 14 april 2010 22:01 schreef Sh0t het volgende:
Ja klopt, het bedrag ligt rond de 350-400
Nee; maar de Pakking zelf ligt op de 40, en de Koppen laten reviseren ook.! Maakt 80.
Maar nu nog even weten of het daadwerkelijk de pakking is
Het moet haast wel; logisch gevolg van een kapotte waterpomp
ik dacht dat je deze auto gekregen had!quote:Op woensdag 14 april 2010 21:50 schreef Sh0t het volgende:
Hallo,
Ik heb sinds vrijdag een tweedehands Fiatje overgenomen waarbij de waterpomp kapot was. Nu heb ik deze gerepareerd en nu heb ik er 120 KM mee gereden, maar de koelvloeistof lekt nog steeds!! Nog steeds in de buurt van de waterpomp (kijkende onder de auto). Maar toch zeker BOVEN de waterpomp, en meer richting het bovenste rad van de distributieriem. Bij mijn weten in de buurt van de koppakking en daar sijpelt (onzichtbaar; zo langzaam) water uit. Inclusief een heel klein beetje olie (of dit nu meegenomen is door de viezigheid, of dat het er al bij zat is mij onbekend). Tevens duurt het starten wat langer af en toe; indicatie: 5 slagen en de Fuel Injector waarschuwing blijft aanstaan.
Is de koppakking defect? Zo ja, het was een autootje van 320 euro, en ben vrij handig. is dit met een mooie tutorial goed te vervangen door een particulier?
Nu moet ik dus de koelvloeistof bijvullen om de dag (er ligt dan een plas water onder de waterpomp).
Ik heb geen last van witte rook.
Ik heb geen last van borrelen
Ik heb WEL last van uitspuitend water uit het koelvloeistofreservoir.
Waar kan ik aan aflezen dat ik een lekke koppakking heb? Ik heb geen geld over voor grote garagewerkzaamheden.
Mvg,
Sh0t
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You're kinda fucked right now if you didn't, want nu is de motor waarschijnlijk van tijd af omdat je de distributie los hebt gegooid.. dat wordt lachenIk hoop dat je ogen niet groter waren als je technische vaardigheden, want anders zit je straks aardig in de shit, dit is nét FF een slagje verder als een dynamo/startmotortje vervangen
![]()
HOEVEEL technische kennis heb je precies ?? want ik heb een vermoeden dat je niet helemaal weet waar je aan begonnen bent![]()
Nog los;
bougiekabels, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (pakkingen OOK VERVANGEN), kop helemaal vrijmaken; alles wat eraan vast zit moet los; zo te zien zitten de kopbouten aan de binnenkant van de kop onderin (10 stuks)..
Let op met losmaken van de kop (NEEM JE TIJD !!!!, easy does it), van 2 kanten af van buiten naar binnen werken, en niet meteen compleet los, eerst allemaal op volgorde losmaken, dan wederom op volgorde een halve slag ofzo, en dan op volgorde allemaal los, dit om spanningen in de kop te voorkomen.. ook vastmaken MOET op een bepaalde volgorde om kromtrekken en lekken te voorkomen, doe je het niet netjes en rustig, dan riskeer je een kapotte kop en/of lekkages achteraf, en dan kun je opnieuw beginnen... met een nieuwe kop.
Pas ook op met spruitstukboutjes en tapeinden, niet forceren, als er eentje afbreekt ben je het haasje.. vooruit uitlaatkant is vaak gammel.. magic word : kruipolie![]()
Blijf ook vooral overal foto's van maken zodat je achteraf alles kunt terugkijken indien nodig.
Kijk even of je aan een Haynes manual of werkplaatshandboek van je auto kunt komen, dat gaat je veel helpen, die dingen zijn hun gewicht in goud waard voor de betere klussert. Internetcluppie opzoeken en daar wat info leasen ??
U need now aan parts ;
- koppakkingSET, daarin zitten alle pakkingen die je nu losmaakt en nog een paar extra die je meestal niet nodig hebt..
- vloeibare pakking (misschien, altijd handig om te hebben, en als je het nodig hebt is er ook meestal geen plan B),
- kleppendekselpakking (zit soms in de set, niet altijd. let daarop)
- Kopboutenset, meestal zijn kopbouten rekbouten, die de spanning op de kop regelen door te rekken bij het vastdraaien, rekbouten kun je NIET 2 keer gebruiken.
- nieuwe distributieriem (of deze moet héél erg nieuwachtig zijn), spanrollen en waterpomp zou ik ook doen, maar moet je zelf weten.. bij lekkage achteraf kost het je nog een keer een disriem, + ergernis + werk wat voorkomen had kunnen worden, nu is het easy de peasy, en duur is het meestal niet..
Zorg dat je de aanhaalmomenten van de kopbouten e.d. te weten komt; zonder die gegevens kun je het spul eigenlijk niet terug inelkaar bouwen, gokken is d.o.m. met zulke dingen.. je hebt dus ook een GOEDE momentsleutel nodig. (voor 25 ¤ koop je géén goede).
Schaf ook een pakkingschraper aan om de restanten van de pakking mooi vlak weg te schrapen, kijk uit wat je met schuurpapier uitvreet, want de boel moet VLAK blijven, en met schuurpapier wordt het ROND ook krassen zijn niet gewenst.. liever 100 keer zachtjes schrappen als in 3 keer lomp wegharken..
Buitenkant van de motor is vieze jatten, hakken en zagen. Binnenkant motor is voorzichtig, beleid, schoon houden en lief zijn![]()
Laat het blok ook niet openliggen; altijd afdekken met een schone doek als je er niet aan werkt, zorg dat er zo min mogelijk rommel in het blok verdwijnt, maak alles om je werk heen regelmatig netjes schoon en zorg voor bakjes waar je de boutjes in kunt bewaren zodat je niks kwijtraakt.
Nou.. je kunt voorlopig FF vooruit...
suc6
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Geen minachting; ik vind het juist erg dapper om hem gewoon open te trekkenquote:Op zaterdag 17 april 2010 21:16 schreef Sh0t het volgende:
BedanktOndanks de minachting
![]()
De distributieriemrollen heb ik op tijd gezetdon't worry. En het is een autootje van 300 euro hè
Dus je moet ergens beginnen. Het technische gedeelte zit hem vooral in de algemeenheid
. Met auto's moet ik die nog een beetje ontdekken. De waterpomp heb ik hiervoor al vervangen
dus dat gaat geen probleem worden.
De krachten heb ik ook op schriftHeb Autodata
Wat voor momentsleutel kan je mij aanraden? Want ik was inderdaad van plan om er eentje te kopen rond de 30 euro
![]()
Maar in ieder geval bedanktEn ik laat je weten of het gelukt is.
dat dus... soms kun je met het blote oog wel wat zien, maar vaak ook niet, omdat het echt over haarscheurtjes gaat waar onder druk pas iets uit lekt. Afpersen is the only way to be sure, maar de toko die hem vlakt, kan hem in de regel ook afpersen, dat gaat in ene moeite doorquote:Op maandag 3 mei 2010 16:38 schreef 2cv het volgende:
Revisieboer kan de kop voor je laten afpersen. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt niet zo duur te zijn.
De zuigers maak je niet schoon, de kop maak je zo kaal mogelijk, voor het vlakken zal de nokkenas er ook waarschijnlijk uit moeten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef Sh0t het volgende:
Hoe moet ik de Cilinderkop na de revisieboer brengen eigenlijk? Zo kaal mogelijk of kan ik er wat aan laten zitten?
En hoe maak ik de zuigers het beste schoon?
Dit zit nog aan mijn kop:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het pasvlak van de kop en het blok moet wel schoongemaakt wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:45 schreef Sh0t het volgende:
Okde Nokkenas haal ik er dan even uit.
Misschien heb ik de verkeerde benaming gebruikt??
Deze hoeft dus NIET schoon gemaakt te worden??
[ link | afbeelding ]
Bovenkant van het onderblok moet wel schoon, zuigers e.d. niet maar waarom zou je het overslaan? Ik zou gelijk alles mooi schoon makenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:45 schreef Sh0t het volgende:
Okde Nokkenas haal ik er dan even uit.
Misschien heb ik de verkeerde benaming gebruikt??
Deze hoeft dus NIET schoon gemaakt te worden??
[ link | afbeelding ]
Yes. Zuigers maakt niet zo veel uit, dat kun je eventueel overslaan. Risico dat er vuil in je cilinders en water- en oliekanalen komt is daarbij aanwezig.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:14 schreef Sh0t het volgende:
Haha wederom bedankt voor de reacties
Ik wil het wel schoonmaken? Maar dacht dat het e.v.t. schadelijke gevolgen kon hebben.
In principe kan ik dus het beste het pasvlak (bovenkant van de onderkant) + de zuigers (hetgeen je ziet op de foto) schoonmaken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |