abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80275375
DRACHTEN - Volgende week zaterdag wordt er in het Friese Drachten voor het eerst sinds 13 jaar weer een kooigevecht gehouden.

Dat schrijft De Leeuwarder Courant.

Er kleeft een negatief imago aan freefights. Het gevecht, in een achtkantige stalen kooi, is volgens de organisatie en vechters 'echte topsport'. Critici hebben echter een andere mening en noemen het een 'ordinair straatgevecht'.

Volgens de organisatie is er geen sprake van ongelimiteerd geweld. Vechten in een kooi zou zelfs 'veiliger zijn dan in een ring'. "Dat gevechtstechnieken als verwurging, kopstoten, haren trekken en trappen onder gordel zijn toegestaan, maakt de sport niet barbaars of onverantwoord".
Ja en dus?
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:17:46 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_80275404
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:17 schreef .ZilveR. het volgende:
"Dat gevechtstechnieken als verwurging, kopstoten, haren trekken en trappen onder gordel zijn toegestaan, maakt de sport niet barbaars of onverantwoord".
pi_80275562
Ik vind dat zulke vreselijke sporten he
Waarom zou je dit ooit willen doen... en waarom zouden mensen hier ooit naar willen kijken?
Niks leuks aan

Maar goed, ze doen maar, maar dan moet niemand gaan janken als er een wordt afgevoerd want ze hebben er zelf voor gekozen
pi_80275578
Zou wel leuk zijn als dat wordt uitzonden
pi_80276078
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:21 schreef VaderVanJezus het volgende:
Lijkt mij ook wel tof om te zien inderdaad.
Hoop wel dat het echt zonder regels is en dat ze elkaar gewoon helemaal kapot maken.
pi_80276382
ah misschien kan ik er wel even naartoe.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_80276494
Waarom huilen mensen altijd zo over de gewoontes van anderen waar ze gewoon niks van merken...? Omg die vent rookt buiten!!! Dat is slecht voor zijn gezondheid! Omg mensen willen elkaar tot appelmoes rammen in een kooi waar ik niet heen hoef te gaan!! Omg er zijn 18 jarigen die niemand kwaad doen maar in coma van drank raken!!!
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:51:28 #8
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80276857
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:42 schreef baba117 het volgende:
Waarom huilen mensen altijd zo over de gewoontes van anderen waar ze gewoon niks van merken...? Omg die vent rookt buiten!!! Dat is slecht voor zijn gezondheid! Omg mensen willen elkaar tot appelmoes rammen in een kooi waar ik niet heen hoef te gaan!! Omg er zijn 18 jarigen die niemand kwaad doen maar in coma van drank raken!!!

(maar je hebt wel gelijk hoor)
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:52:28 #9
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_80276909
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:21 schreef Desunoto het volgende:
Ik vind dat zulke vreselijke sporten he
Waarom zou je dit ooit willen doen... en waarom zouden mensen hier ooit naar willen kijken?
Niks leuks aan

Maar goed, ze doen maar, maar dan moet niemand gaan janken als er een wordt afgevoerd want ze hebben er zelf voor gekozen
eej ga lekker curling kijken dan joh...

mma is gewoon tof.
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_80276970
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:21 schreef VaderVanJezus het volgende:
Stream opzetten, en geld vragen. Ben je zo miljonair!@
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:55:12 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80277065
ik doe wel eens een poging, maar ik kan het slecht kijken. word er wat agressief en opgefokt van, zeg maar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 13 april 2010 @ 20:04:39 #12
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80277460
Het probleem met kooivechten is dat de media er een negatieve lading aan hebben gegeven.
Ikzelf ken enkele kooivechters hier in Brazilië, liever noemen ze zichzelf "free-fighters".
Allemaal hele relaxte kerels (en een enkele dame) die gewoon zelf een gezin hebben en onderhouden en hard werken voor de kost.
Kooivechten is in NL door de media om zeep geholpen door het imago ervan te beschadigen.
2 kooivechters die tegen elkaar vechten in de ring/kooi respecteren elkaar. Na afloop bespreken ze ook elkaars toegepaste technieken ter lering en vermaak.

Goed dat het weer opkomt.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:37:59 #13
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_80281885
Prima, dat kooivechten. Maar ik stel wat andere regels en voorwaarden voor; twee TBS'ers of anderszins gewelddadige langgestraften die elkaar op leven en dood bestrijden. De winnaar is de overlevende van de twee en de hoofdprijs is een aantal weken of maanden rust en daarna weer een nieuwe wedstrijd. Een heel goede optie is ook om daar draaideurcriminelen voor te gebruiken. Uitzenden op een betaal-tv kanaal om de kosten te dekken.

Mooiste zou natuurlijk het invoeren van Barsaman zijn.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:20:41 #14
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:29:49 #15
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_80285465
Plat, barbaars gladiatorenvermaak.... Dacht dat we die tijden al enkele eeuwen achter ons hadden gelaten. Kennelijk schrijdt de debilisering van het volk in steeds sneller tempo voort.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_80286368
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:29 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Plat, barbaars gladiatorenvermaak.... Dacht dat we die tijden al enkele eeuwen achter ons hadden gelaten. Kennelijk schrijdt de debilisering van het volk in steeds sneller tempo voort.
Haha. Jij hebt nog nooit een MMA evenement gekeken. MMA is hét toppunt van atleticisme. Het is écht topsport, en verre van het platte barbaarse gladiatorenvermaak zoals jij het ziet. MMA vechters doen hun uiterste best om verschillende vechtdisciplines samen te smelten tot een mooie 'blend'. Staand vechten, vechten vanuit de clinch, op de grond uit de voeten kunnen (pun intended). Het publiek juicht om een prachtige worp, een razendsnel aangezette armklem en om het doorzettingsvermogen van de vechters. Niet om het bloed, en niet om het geweld an sich (al zitten die types er vast ook tussen hoor).

In de kooi/ring geen schwalbes, geen kaarten aannaaien en manipulatie van de scheidsrechter, maar pure vechtlust en techniek. Dát is MMA.
pi_80286761
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:44 schreef Disorder het volgende:

[..]

Haha. Jij hebt nog nooit een MMA evenement gekeken. MMA is hét toppunt van atleticisme. Het is écht topsport, en verre van het platte barbaarse gladiatorenvermaak zoals jij het ziet. MMA vechters doen hun uiterste best om verschillende vechtdisciplines samen te smelten tot een mooie 'blend'. Staand vechten, vechten vanuit de clinch, op de grond uit de voeten kunnen (pun intended). Het publiek juicht om een prachtige worp, een razendsnel aangezette armklem en om het doorzettingsvermogen van de vechters. Niet om het bloed, en niet om het geweld an sich (al zitten die types er vast ook tussen hoor).

In de kooi/ring geen schwalbes, geen kaarten aannaaien en manipulatie van de scheidsrechter, maar pure vechtlust en techniek. Dát is MMA.
Brood spelen en bloed voor het simpele volk.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:50:31 #18
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_80286769
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:44 schreef Disorder het volgende:

[..]

Je zou de DVD-trailer moeten inspreken, je hebt er talent voor.
  Eindredactie Games dinsdag 13 april 2010 @ 22:53:00 #19
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_80286896
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:50 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Je zou de DVD-trailer moeten inspreken, je hebt er talent voor.
Goeie comeback zeg .
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 13 april 2010 @ 23:04:54 #20
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_80287522
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:53 schreef 2dope het volgende:

[..]

Goeie comeback zeg .
Ik zit hier niet om comebacks te maken.

Maar goed, de waardering van de atletische aspecten van de sport kan ik nog wel enigszins plaatsen, alleen de ermee gepaard gaande associatie van pure agressie en het simpele gegeven van fysieke dominantie staan me niet aan. Het is niet iets waar je je als maatschappij nog mee bezig moet houden, zeker niet in de context van zaterdagavondvermaak. Of de tegenstander nou met een neusbeenverbijzelende high kick tegen de grond gaat, of technisch uiterst vakkundig én ritmisch verantwoord een solide schedelbasisfractuur aangelegd krijgt met een paar fikse kloppen op de bodem van de kooi interesseert mij persoonlijk vrij weinig.

En dan laat ik het niet zelden bloeddorstig-by-proxy publiek nog buiten beschouwing. De vechter mag dan zo gedisciplineerd en beheerst zijn als een circustijger, er is altijd wel ergens een of andere sjaak die uit pure idolatrie hetzelfde trucje uitprobeert bij de plaatselijke C1000.
  Eindredactie Games dinsdag 13 april 2010 @ 23:08:04 #21
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_80287669
Verder slaat de OP dus nergens op, want harentrekken, bijten, kopstoten etc. zijn allemaal uiteraard niet toegestaan bij MMA. Dat kan ik dus ook niet terugvinden in de artikels die ik op LC.nl kon vinden:

vechten in een stalen kooi

In Drachten mag kooigevecht wel

Zie ik er 1 over het hoofd?
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:17 schreef .ZilveR. het volgende:

"Dat gevechtstechnieken als verwurging, kopstoten, haren trekken en trappen onder gordel zijn toegestaan, maakt de sport niet barbaars of onverantwoord".
.

Heb je dat erbij verzonnen ofzo? Het enige waar die 'zin' voorkomt is een artikel uit de volkskrant uit 1997

Van de site van de organisatie zelf:
quote:
Ongeoorloofde technieken
NIET TOEGESTAAN ZIJN:
•Vinger of teenklemmen.
•Bijten, krabben en spugen.
•Aan de haren, oren, neus of oogleden trekken en het zogenaamde ‘Fish hooking’.
•Technieken gericht naar het kruis.
•Elleboogstoten naar het hoofd.
•Kopstoten.
•Stoten en traptechnieken naar de ruggengraat, en andere technieken waarbij geweld wordt aangedaan aan de ruggengraat.
•Stoottechnieken naar het hoofd tijdens staand gedeelte en het grondgevecht.
•Alle technieken naar de keel.
•Een of meerdere vingers in het oog steken.
•Alle traptechnieken naar het hoofd.
•Het vastgrijpen van het gaas/ringtouwen.
•Knieën naar het hoofd zowel in staande als grond positie.
•Trappen en knieën naar het hoofd/lichaam indien de tegenstander down is (zie: ’Grondgevecht’).
•Het opzettelijk ontlopen van het gevecht.
•Nekklemmen en nektorsies in combinatie met vallende beweging.
•Het opzettelijk uitspugen van de mondbeschermer.
•Het niet opvolgen van de commando’s van de scheidsrechter.
•Simuleren van een verboden techniek door de tegenstander.
•Het lichaam insmeren met substanties die het verloop van de wedstrijd kunnen beïnvloeden.
•Slammen (tegenstander het van de grond optillen en neergooien).
•Alle worpen zijn toegestaan maar het neergooien op het hoofd is verboden.
•Het is verboden om vast te houden aan de scheenbeschermers.
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  Eindredactie Games dinsdag 13 april 2010 @ 23:20:31 #22
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_80288223
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 23:04 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Ik zit hier niet om comebacks te maken.
Iemand reageerde terecht op je verwijt dat het barbaars en middeleeuws is, had een beter argument van je verwacht maar gelukkig kwam die nog .
quote:
Maar goed, de waardering van de atletische aspecten van de sport kan ik nog wel enigszins plaatsen, alleen de ermee gepaard gaande associatie van pure agressie en het simpele gegeven van fysieke dominantie staan me niet aan. Het is niet iets waar je je als maatschappij nog mee bezig moet houden, zeker niet in de context van zaterdagavondvermaak. Of de tegenstander nou met een neusbeenverbijzelende high kick tegen de grond gaat, of technisch uiterst vakkundig én ritmisch verantwoord een solide schedelbasisfractuur aangelegd krijgt met een paar fikse kloppen op de bodem van de kooi interesseert mij persoonlijk vrij weinig.
Je kan het mooi verwoorden hoor, maar is het dan niet zo eerlijk om alle vechtsporten dan maar gelijk te verbieden? Ik laat even geheel in het midden wat ik er zelf van vind, maar je zou natuurlijk wel een rechte lijn hierin moeten trekken.

Voordat je 'eventueel' als argument wilt aandragen dat MMA vele malen gevaarlijker is dan andere vechtsporten; dit is dus nooit bewezen. Wat wel bewezen is, is dat bij bijvoorbeeld voetbal het aantal blessures hoger is (en ja dan heb ik het over de ratio wedstrijden/blessures).

Dit is wel interessant om te bekijken, een gesprek tussen onze vriend Bill O'Riley, Dana White (president van UFC, grootste MMA organisatie) en Rich Franklin, (oud)wereldkampioen in de UFC.
quote:
En dan laat ik het niet zelden bloeddorstig-by-proxy publiek nog buiten beschouwing. De vechter mag dan zo gedisciplineerd en beheerst zijn als een circustijger, er is altijd wel ergens een of andere sjaak die uit pure idolatrie hetzelfde trucje uitprobeert bij de plaatselijke C1000.
Sorry maar dat vind ik toch een non-argument. Ook hier geldt m.i. dat dan gewoon alle vechtsporten verboden moeten worden, en alle videoclips, en alle computerspelletjes, en ...
pi_80290990
MMA, maar dan voor TBS-ers-met-verlof.
pi_80292306
Ach de mensen die hier tegen zijn of het barbaars vinden, daar durf ik 100 procent van te zeggen dat ze nog nooit serieus naar een MMA gevecht hebben gekeken, het gaat hier om super afgetrainde mensen die in 1 of meer vechtsporten uitblinken, in tegenstelling tot "normaal" boxen is dit een stuk gezonder, ik zie soms bokspartijen waarbij iemand wel 30 flinke stoten op het hoofd krijgt in een partij. In MMA is dit aantal over algemeen stukken minder, sterker nog in MMA word het merendeel van de partijen beslist door een verwurging of een arm/been klem. Ik kan me niet herinderen dat ik ooit een MMA partij heb gezien waar iemand zwaar gewond werd afgevoerd, dat is in vergelijking met voetbal of rugby wel anders. Ook is er veel respect voor elkaar, als je iemand een armklem oplegt, dan zul je niet zien dat ze gelijk doortrekken, maar de tegenstander de mogelijkheid geven om af te kloppen, ook zijn de scheidsrechters allemaal van topniveau en bij het minste of het geringste grijpen ze in.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_80292337
"MMA" (tussen haakjes omdat het niet de volle MMA regels zijn) gevechten mochten hier wel, alleen cage was niet toegestaan. Nu voor het eerste dus wel, maar nog steeds met de gehandicapte MMA regels.

En voor de duidelijkheid, kopstoten, haren trekken, stoten onder de gordel (ballen dus) zijn niet toegestaan, net als het stoten naar achterkant hoofd, ruggegraat, etc. Verder mag het manipuleren (lees breken) van vingers, tenen etc ook niet. Alles word ten alle tijden door een referee in de gaten gehouden en die grijpt in zodra een vechter zicht niet meer kan verdedigen.

Mensen die al meteen roepen dat het barbaars of wat dan ook is, hebben geen idee. Deze mensen trainen even dagelijks uren in hun sport. Vergelijkbaar met judo, karate of kickboksen. Alleen dan fullcontact onder begeleiding van een scheidsrechter die ten alle tijden de gezondheid van de deelnemers voorop stelt. Dus zodra een partij niet meer in staat is terug te vechten word de matchj gestopt.

Het gehele deel waarom het in een kooi veiliger is komt doordat je niet uit een kooi valt, maar wel door de touwen van een ring. Het is veiliger dan boksen omdat er tot nu toe (in de sport, MMA is huge) tot nu toe 1 dode is gevallen. Vergelijk dat maar eens met de cijfers van een vechtsport als boksen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')