abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 april 2010 @ 08:04:31 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80178210
Olla,

eergisteren verhuisd naar een leuk, nieuw huurhuiske. Nog afgezien van de enorme klus om alles ín huis op orde te krijgen, willen wij ook snel de achtertuin aanpakken, en dan vooral er een schutting omheen zetten.

Aan de achterkant grenst die tuin aan een gangetje dat langs alle achtertuinen loopt,. Maar aangezien wij op een hoek zitten, loopt de zijkant van de tuin langs de openbare weg (voor zover daar sprake van is, het is vooral nog een zootje ivm bouwwerkzaamheden.

Maar langs de zijkant van onze tuin tot een paar meter parallel aan de zijgevel (tot voorbij het zijraam) willen wij de boel ook afschermen, want we zitten -ook binnen- nogal te kijk op deze wijze.

Nu begrijp ik dat je langs de openbare weg niet zomaar een schutting mag plaatsen en een 'lichte' bouwvergunning moet aanvragen.

Met de kans dat dat wordt afgewezen en dan kun je niks. Dus overweeg ik om een keertje burgerlijk ongehoorzaam te gaan doen en gewoon een schuttinkje neer te zetten, want als ik 'nee' krijg kan ik niet meer doen alsof ik van niks weet.

Maar heeft iemand hier ervaring mee, en hoe groot is de kans dat de boel wordt afgewezen? Want het liefst doe ik het natuurlijk mét goedkeuring. En kost het aanvragen van zo'n lichte vergunning nog geld?

Alvast bedankt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 11 april 2010 @ 08:08:31 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_80178218
als ik het foldertje lees heb je volgens mij een makkelijke uitweg, namelijk beplanting, daar heb je geen bouwvergunnig voor nodig
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 11 april 2010 @ 08:11:31 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80178225
Yep, dat kan altijd nog, maar een schutting biedt nét wat meer privacy en helpt ook straatgeluiden wat tegen te houden. Daarnaast wordt beplanting 's winters over het algemeen kaal, en dan zitten we 's avonds ook weer te kijk (en nee, ik wil niet alleen maar met dichte gordijnen zitten).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 11 april 2010 @ 08:13:36 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_80178231
nah, een goeie thuja haag wordt niet zo snel kaal en mits je het een beetje snoeit heb je ook weinig last van inkijk enzo.

plaatje ter illustratie: berlijnse muur, maar dan groen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_80178527
Er zijn hele bakken beplanting te bedenken die geen doorkijk hebben, geluid net zo goed tegenhouden en 's winters niet kaal worden....
Zeker que geluid zal een goede beplanting juist veel beter werken dan een schutting. Meerdere lagen "obstakel" waardoor geluid gedempt wordt.
pi_80178804
quote:
Op zondag 11 april 2010 08:04 schreef Verbal het volgende:
Met de kans dat dat wordt afgewezen en dan kun je niks. Dus overweeg ik om een keertje burgerlijk ongehoorzaam te gaan doen en gewoon een schuttinkje neer te zetten, want als ik 'nee' krijg kan ik niet meer doen alsof ik van niks weet.

Maar heeft iemand hier ervaring mee, en hoe groot is de kans dat de boel wordt afgewezen? Want het liefst doe ik het natuurlijk mét goedkeuring. En kost het aanvragen van zo'n lichte vergunning nog geld?
Hangt een beetje van de gemeente af, maar vooral in nieuwbouwwijken is het niet ongebruikelijk dat de inspecteur van BWT na enige tijd nog eens een uitgebreide ronde door de wijk doet om alle illegale bouwsels op te sporen.

Ook voor een lichte bouwvergunning moet je leges betalen.
  zondag 11 april 2010 @ 12:20:42 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_80181639
Een lichte bouwvergunning kost ca. ¤ 65,00 en de klans dat een erfafscheiding wordt afgewezen is zeer klein.

Wij hebben de schutting geplaatst zonder vergunning (wisten niet dat het nodig was als we de originele schutting zouden vervangen voor exact hetzelfde, maar dan niet rot) en kregen hem zonder problemen achteraf alsnog.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 11 april 2010 @ 12:21:28 #8
65960 sanger
pi_80181656
quote:
Op zondag 11 april 2010 09:49 schreef k_man het volgende:

[..]

Hangt een beetje van de gemeente af, maar vooral in nieuwbouwwijken is het niet ongebruikelijk dat de inspecteur van BWT na enige tijd nog eens een uitgebreide ronde door de wijk doet om alle illegale bouwsels op te sporen.

Ook voor een lichte bouwvergunning moet je leges betalen.
Dit dus

Dan doen ze een kaartje in de bus en de papieren om de aanvraag te doen.
  zondag 11 april 2010 @ 13:18:05 #9
3542 Gia
User under construction
pi_80183215
Als een schutting geen belemmering vormt voor het zicht van weggebruikers wordt meestal niet moeilijk gedaan over een bouwvergunning. Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is hier ook geen sprake van.

Dus, gewoon effe aanvragen. Voorkom je een hoop gezeik achteraf.
  zondag 11 april 2010 @ 13:25:20 #10
65960 sanger
pi_80183428
quote:
Op zondag 11 april 2010 13:18 schreef Gia het volgende:
Als een schutting geen belemmering vormt voor het zicht van weggebruikers wordt meestal niet moeilijk gedaan over een bouwvergunning. Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is hier ook geen sprake van.

Dus, gewoon effe aanvragen. Voorkom je een hoop gezeik achteraf.
Zelfs als het een belemmering is heb je gewoon recht op een erfafscheiding
pi_80184359
quote:
Op zondag 11 april 2010 13:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Zelfs als het een belemmering is heb je gewoon recht op een erfafscheiding
Maar dan heb je vaak wel met beperkingen te maken. Bij ons mocht er geen schutting om de tuin i.v.m. de gevellijn. Het huis van de buren staat verder naar achter dan dat van ons en voor die lijn mag er bij ons geen schutting staan. Wij hebben dat opgelost met een lage heg om de tuin en een flinke strook met bamboe naast het terras.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 11 april 2010 @ 14:03:06 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80184477
Ik zie niet in wat er is is met het aanvragen van een lichte bouwvergunning, en ik zie ook niet in waarom die zomaar geweigerd zou moeten worden. Wordt die wel geweigerd, dan kun je alsnog een dichte haag neerzetten en heb je hetzelfde effect.
Overal schuttingen aan de weg zie je vooral in pauperwijken overigens, dus als je in zo'n wijk woont dan hoef je niet bang te zijn dat je geen vergunning krijgt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 11 april 2010 @ 15:56:46 #13
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_80188543
quote:
Op zondag 11 april 2010 14:03 schreef Maanvis het volgende:
....
Overal schuttingen aan de weg zie je vooral in pauperwijken overigens, dus als je in zo'n wijk woont dan hoef je niet bang te zijn dat je geen vergunning krijgt.
Wat is dat nou voor troll-opmerking?

TS, vraag gewoon die vergunning aan, voorkomt een hoop gezeik achteraf.

Wist zelf trouwens nieteens dat je voor een schutting aan de openbare weg een vegunning nodig had.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 11 april 2010 @ 16:17:10 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80189489
quote:
Op zondag 11 april 2010 15:56 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor troll-opmerking?
Ga zelf maar eens kijken, in nette wijken hebben de huizen aan de weg een mooie heg staan, in pauperwijken staan in plaats daarvan hoge schuttingen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 11 april 2010 @ 16:23:15 #15
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_80189789
Je zou eens goed naar de informatie van je gemeente moeten kijken.

Veelal is de regel dat er aan de voorkant van een woning de eerste x-meter van de openbare weg de schutting maximaal 1 meter hoog mag zijn en de overige meters tot 1m80. Als dan niet met vergunning.

De achtertuin is vaak echter vergunningsvrij tot 1m80. Tenzij de af te schermen kant aan de straatkant grenst Dan hangt het van de wet- en regelgeving van je gemeente af of ze daarin hebben opgenomen dat er een vergunning nodig is, sommige gemeenten zijn dit namelijk 'vergeten'

Zie ook eens de site van VROM http://www.vrom.nl/docs/w(...)eelafscheidingen.doc
pi_80197765
quote:
Op zondag 11 april 2010 16:23 schreef FF het volgende:
Je zou eens goed naar de informatie van je gemeente moeten kijken.

Veelal is de regel dat er aan de voorkant van een woning de eerste x-meter van de openbare weg de schutting maximaal 1 meter hoog mag zijn en de overige meters tot 1m80. Als dan niet met vergunning.

De achtertuin is vaak echter vergunningsvrij tot 1m80. Tenzij de af te schermen kant aan de straatkant grenst Dan hangt het van de wet- en regelgeving van je gemeente af of ze daarin hebben opgenomen dat er een vergunning nodig is, sommige gemeenten zijn dit namelijk 'vergeten'

Zie ook eens de site van VROM http://www.vrom.nl/docs/w(...)eelafscheidingen.doc
Eh, nee. Of je wel of geen vergunning nodig hebt voor een erfafscheiding volgt niet uit de gemeentelijke regels. Het foldertje dat in de OP gelinkt staat geeft aan hoe het zit.
  maandag 12 april 2010 @ 15:06:33 #17
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_80227482
Je kunt hem plaatsen zonder vergunning. Vraag me af of het snel opgemerkt word tenzij je beroepsklagers in de buurt hebt wonen.
Bijkomend risico is dat je in geval van legalisatie (vergunning achteraf) Dubbele legeskosten betaald dienen te worden.

Ik zou voor een haag gaan.
Trouwens zelfs voor je schutting aan de achterkant heb je dan voor een groot gedeelte een vergunning omdat doordat je een hoekwoning hebt je achtertuin aangemerkt word als zijerf. Je hebt bij een hoekwoning 2 voorerven en 2 zijerven houd hier even rekening mee want hier worden vaak fouten mee gemaakt.
Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
pi_80229286
quote:
Op zondag 11 april 2010 16:17 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ga zelf maar eens kijken, in nette wijken hebben de huizen aan de weg een mooie heg staan, in pauperwijken staan in plaats daarvan hoge schuttingen.
mee eens dat in veel pauper wijken schuttingen staan, maar een conniveren heg staat net zo goed in pauper wijk. En een conniveren heg wordt al helemaal extreem lelijk als je die niet goed bij houd (bruin dood, te breed etc )
I'm not the man you think I am!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')