@ Duke
Bedragen staan hier uit 2009
http://www.elsevier.nl/we(...)-nettobetaler-EU.htmWat de EU ons oplevert komt niet doordat we er zoveel geld in pompen, maar meer doordat we dmv samenwerking handelsbarrières hebben weggenomen zodat de vrije markt kon floreren. Een open economie met open grenzen is niet duur om te onderhouden. Een gesloten economie kost juist meer geld. Om de open economie in stand te houden hoef je geen 4,5 miljard aan de EU te betalen. Daarvoor is misschien niet meer dan 0,2 miljard nodig. De 4,5 miljard van ons wordt voornamelijk gebruikt om subsidies uit te delen aan andere landen, iets waar ik grof op tegen ben. Daarnaast hebben de andere landen die netto-ontvanger dezelfde "open economie voordelen" dus is het een beetje een non-argument. Kortom de correlatie tussen een hoge afdracht aan de EU, en een gezonde Nederlandse economie bestaat niet, dus die afdracht kan prima omlaag.
@Ethisareth, ik zie niet waar de VVD miljarden aan bezuinigingen op de EU inboekt.
Ik citeer uit de concept financiële bijlage die er op het moment ligt: "De VVD wil op termijn de netto afdrachten aan de EU in lijn brengen met de rest van Europa."
Het is ook een beetje een kwestie van attitude, als je meteen van begin af aan al zegt "het gaat niet lukken, het kan niet" en totaal geen politieke wil toont dan is de kans erg groot dat het inderdaad mislukt. Zet je je wel in, dan kun je wat bereiken.
En nu heb ik genoeg gediscussieerd op FOK voor vandaag,