Ik ken McLaren vooral van de verhalen rond de Sex Pistols en daar komt hij altijd uit als een soort charlatan. Iemand die het leuk vond om een bandje te managen, zoals hij dat eerst deed bij de New York Dolls, en sommige zaken ook echt goed regelde.
Uiteindelijk bleek hij niet opgewassen tegen het managen van een serieuze rockband en liep alles uit de klauwen. Hij regelde in de toptijd geen reguliere optredens, was alleen maar bezig met image, speelde bandleden tegen elkaar uit en organiseerde de ene na de andere destastreuze tour.
Toen puntje bij paatlje kwam, beweerde hij dat hij de man was achter de Sex Pistols en gaf hij het geld dat verdiend was met Never mind the bollocks, een album waar hij niets mee te maken had, met bakken uit aan tweederangs filmprojecten en eigen personeel en gerief.
Johnny Rotten werd letterlijk achtergelaten na de laatste tour in Amerika. McLaren's protégé Vicious werd nog net binnenboord gehouden, maar vervolgens bijna letterlijk de dood ingejaagd, waarna ook dat feit uitgebuit moest worden. Cook en Jones moesten, onder bezielende leiding van McLaren, de boel verder redden. Wat geheel flopte.
In 1984 wonnen de gezamelijke Sex Pistols een rechtzaak tegen McLaren waarna deze, ik geloof, 1 miljoen pond moest overmaken aan Rotten, Cook, Jones en erven Vicious. Hierbij kreeg de band al zijn rechten weer in eigen hand en was het gedaan tussen de relatie Sex Pistols-McLaren.
Vanuit dat oogpunt was McLaren dus geen held, maar een gewoon een charlatan. Iemand die dacht dat ie op een gegeven moment alles kon maken.
Aan de andere kant was het ook een intrigerend persoon, die inderdaad het gevoel had dat ie alles kon maken, bijna als een Andy Warhol. Een kledingboutique met teddyboykleren, de SEX-winkel, het managen van een van de vuigste rockbands in Engeland, het introduceren van hiphop in Engeland, het bewerken van operamuziek voor de dansvloer... Hij durfde het allemaal aan en slaagde er ook nog eens in.
Als ik denk aan McLaren moet ik toch ook altijd denken aan The great rock'n'roll swindle. Zijn film over de Sex Pistols, wat vooral een verheerlijking was van zijn grote goedheid. Zie hieronder wat ik bedoel.