abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80079956
Beste allen,

Als een jonge projectleider hoor ik vaak binnen VluchtelingenWerk dat jongeren geen belangstelling en tijd hebben om vrijwilligerswerk te doen.. Toch ben ik er zelf hierover niet eens. Ik denk dat jongeren wel belangstelling hebben en bij een organisatie als VluchtelingenWerk veel bijdrage kunnen leveren.

Nu ben ik benieuwd wat jullie eigen mening over het bovenstaande is. Daarom open ik deze topic. Wat voor taken denk je dat de medewerkers bij VluchtelingenWerk dagelijks uitvoeren? En wat voor beeld heb je van deze organisatie?
Zou je zelf bereid zijn om vrijwilligerswerk te gaan doen bij VluchtelingenWerk? Zo ja, wat voor werkzaamheden zou je dan dagelijks willen uitvoeren? Zo nee, waarom niet?

Het is verder niet mijn bedoeling om een enquête hier te houden. Ik ben enkel benieuwd naar jullie mening om mijn eigen standpunt te kunnen vormen en met jullie mee te kunnen discussiëren

Alvast bedankt en ben benieuwd naar je reactie!

mvg,
Marya
Het enige wat ik weet is dat ik niks weet (Socrates)
pi_80080375
quote:
Zou je zelf bereid zijn om vrijwilligerswerk te gaan doen bij VluchtelingenWerk? Zo ja, wat voor werkzaamheden zou je dan dagelijks willen uitvoeren? Zo nee, waarom niet?
Beste Marya,

Mijn antwoord is driewerf ja.
Ik wil een beetje gamen en bier drinken.
Bij voorkeur hertog jan en op een HD scherm van minstens 36" anders kan ik net zo goed thuis blijven.
p.s. Dit antwoord kan ook geïnterpreteerd worden als nee. Zo nee, waarom niet? Ik besteed mijn vrije tijd graag aan een beetje gamen en een biertje drinken (lees: ik ben een egocentrische luie klootzaak).
pi_80080426
riekt een beetje naar een huiswerk topic

Owja, ik zou wel mee willen helpen met het uitzetten. Af en toe effe met het vliegtuig naar een warm land, lijkt me wel relax. En daar dan een beetje gamen en bier drinken.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_80080592
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:17 schreef rijsttafel het volgende:

Owja, ik zou wel mee willen helpen met het uitzetten. Af en toe effe met het vliegtuig naar een warm land, lijkt me wel relax. En daar dan een beetje gamen en bier drinken.
Goeie!
Ik wil mijn antwoord bijstellen als dat nog kan.
Graag zou ik naar een warm land gaan en daar bier drinken en gamen.
  donderdag 8 april 2010 @ 13:22:52 #5
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_80080620
quote:

Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_80080658
Ik ben bijvoorbeeld vrijwillerger bij de tour de france in rotterdam bij de start.
Jogeren vinden het meestal niks ,omdat ze het niet leuk vinden om zich uit de naad te werken voor niks. Dan kunnen ze beter een betaald baantje nemen. En zoals jij in je post zei dagelijks gaat toch echt te ver voor een student. 1 Avond in de week is nog te doen, maar ik vind het personelijk leuker om 3 dagen achter mekaar ergens te helpen, want je zit er dan niet aan vast en je doet leuke ervaring op voor later en vrijwillerswerk lijk mij ook erg goed staan op je CV.
pi_80080732
quote:

Owja, ik zou wel mee willen helpen met het uitzetten. Af en toe effe met het vliegtuig naar een warm land, lijkt me wel relax.
Het is geen huiswerk topic, maar een topic om onderwerpen bespreekbaar te maken waarover er amper door jongeren tegenwoordig wordt gediscussieerd. Kijk eens naar andere forums, nergens wordt er over het doen van vrijwilligerswerk & vluchtelingen gepraat, right?

Op je andere reactie ga ik niet eens op in. Want blijkbaar weet je niet waarom vluchtelingen hier naar NL überhaupt komen.
pi_80080784
Ik doe regelmatig vrijwilligerswerk. Maar zie dat niet echt zitten bij vluchtelingenwerk. Gewoon niet mijn ding.
pi_80080871
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:27 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik doe regelmatig vrijwilligerswerk. Maar zie dat niet echt zitten bij vluchtelingenwerk. Gewoon niet mijn ding.
En waarom niet? Doelgroep spreekt je niet aan of ligt het aan iets anders?
pi_80080926
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:25 schreef Marya het volgende:

[..]

Op je andere reactie ga ik niet eens op in. Want blijkbaar weet je niet waarom vluchtelingen hier naar NL überhaupt komen.
De nieuwe singel van zanger Rinus?

pi_80080974
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:29 schreef Marya het volgende:

[..]

Als ik eerlijk mag zijn lijkt het mij ook niks om mensen te helpen die nu nog heel aardig zijn als ze hun papiertje willen hebben en dan hebben ze die en dat is het kut nederland/nederlanders ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik woon in Rotterdam dus maak het dagelijks mee...
pi_80081076
quote:

[..]

Denk dat je vaak erg geduldig moet zijn voor dat werk, en dat ben ik niet echt. Denk ook niet dat het voor mij er bevredigend is, wat ik erg belangrijk vind bij vrijwilligerswerk.
pi_80081098
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:15 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Beste Marya,

Mijn antwoord is driewerf ja.
Ik wil een beetje gamen en bier drinken.
Bij voorkeur hertog jan en op een HD scherm van minstens 36" anders kan ik net zo goed thuis blijven.
p.s. Dit antwoord kan ook geïnterpreteerd worden als nee. Zo nee, waarom niet? Ik besteed mijn vrije tijd graag aan een beetje gamen en een biertje drinken (lees: ik ben een egocentrische luie klootzaak).
haha.. beste, ik ben sinds mijn 16de een forum-liefhebber geweest en merk duidelijk wanneer iemand wel of al dan niet serieus reageert..
pi_80081162
Ben sinds vorig jaar taalcoach bij Vluchtelingenwerk, hoewel ik niet erg actief ben geweest. De oorzaak daarvan? Luie, ongemotiveerde 'klanten' die alleen maar bij Vluchtelingenwerk lopen om onder een inburgeringscursus uit te komen. Afspraken niet nakomen, veel spijbelen op school, uitkeringen die regelmatig stopgezet worden. Daar komt bij dat Vluchtelingenwerk een compleet ondergefinancierde club is die taken die eigenlijk door professionals gedaan zouden moeten worden afschuiven op vrijwilligers. Ik ben geen welzijnswerker, ik wil gewoon mensen helpen met hun Nederlands. Daarom heb ik ook aangegeven geen zin meer te hebben in die sociale taak als een soort van buddy. Dus vanaf nu ga ik mij alleen nog maar bezig houden met taalles. Vanmiddag heb ik een gesprek met een nieuw klantje... een jongen van 17 die met zijn gezin uit Pakistan is gevlucht. Het idee is dat ik hem gewoon ga helpen met de taal. Ik ben benieuwd.
pi_80081186
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:34 schreef Marya het volgende:

[..]

haha.. beste, ik ben sinds mijn 16de een forum-liefhebber geweest en merk duidelijk wanneer iemand wel of al dan niet serieus reageert..
Dat is een heel gezonde eigenschap.
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 april 2010 @ 13:38:03 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_80081228
quote:

[..]

Inderdaad, de doelgroep spreekt me niet aan, totaal niet. Maar goe, ik ben dan ook officieel geen jongere meer geloof ik...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_80081260
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:34 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Denk dat je vaak erg geduldig moet zijn voor dat werk, en dat ben ik niet echt. Denk ook niet dat het voor mij er bevredigend is, wat ik erg belangrijk vind bij vrijwilligerswerk.
En wanneer is het werk bevredigend in je ogen? Want het klinkt beetje vaag nu...
pi_80081290
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Inderdaad, de doelgroep spreekt me niet aan, totaal niet. Maar goe, ik ben dan ook officieel geen jongere meer geloof ik...
Ik ben al 24 en voel me nog steeds jong denk ik
en oh ja, btw.. leg ff uit waarom de doelgroep je niet aanspreekt..?
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 april 2010 @ 13:41:54 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_80081368
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:39 schreef Marya het volgende:

[..]

Ik ben al 24 en voel me nog steeds jong denk ik
*kuch*34*kuch*
Ik vind vrijwilligerswerk sowieso ondankbaar werk, dus daardoor zal ik me niet laten tegenhouden. Maar dan kies ik wel iets waar ik zelf nog een beetje feeling mee heb en dat heb ik niet met vluchtelingen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_80081458
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

*kuch*34*kuch*
Ik vind vrijwilligerswerk sowieso ondankbaar werk, dus daardoor zal ik me niet laten tegenhouden. Maar dan kies ik wel iets waar ik zelf nog een beetje feeling mee heb en dat heb ik niet met vluchtelingen.
Het echte leven en wijsheid begint pas na 40ste zeggen ze... en daarnaast, zolang je zich jong en fit van binnen voelt, dan zit je goed
pi_80081772
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:36 schreef Thomas B. het volgende:
Ben sinds vorig jaar taalcoach bij Vluchtelingenwerk, hoewel ik niet erg actief ben geweest. De oorzaak daarvan? Luie, ongemotiveerde 'klanten' die alleen maar bij Vluchtelingenwerk lopen om onder een inburgeringscursus uit te komen. Afspraken niet nakomen, veel spijbelen op school, uitkeringen die regelmatig stopgezet worden. Daar komt bij dat Vluchtelingenwerk een compleet ondergefinancierde club is die taken die eigenlijk door professionals gedaan zouden moeten worden afschuiven op vrijwilligers. Ik ben geen welzijnswerker, ik wil gewoon mensen helpen met hun Nederlands. Daarom heb ik ook aangegeven geen zin meer te hebben in die sociale taak als een soort van buddy. Dus vanaf nu ga ik mij alleen nog maar bezig houden met taalles. Vanmiddag heb ik een gesprek met een nieuw klantje... een jongen van 17 die met zijn gezin uit Pakistan is gevlucht. Het idee is dat ik hem gewoon ga helpen met de taal. Ik ben benieuwd.
Thomas, zeer goed van je! Enkel met je eerste standpunt ben ik het niet eens, want je zit beetje te generaliseren merk ik : p
maar goed, zou je zelf het werk van een taalcoach willen aanraden aan derden? Zo ja/nee, waarom?
pi_80082187
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:52 schreef Marya het volgende:

[..]

Thomas, zeer goed van je! Enkel met je eerste standpunt ben ik het niet eens, want je zit beetje te generaliseren merk ik : p
maar goed, zou je zelf het werk van een taalcoach willen aanraden aan derden? Zo ja/nee, waarom?
Ongetwijfeld. Maar het is wel mijn ervaring. Mijn moeder deed het eerst ook, maar die is er mee gekapt om dezelfde reden. Ik zou het zeker niet snel aan iemand anders aanraden, omdat je jezelf veel zorgen op de hals haalt. De meeste klanten van Vluchtelingenwerk lopen daar echt niet omdat ze zo gemotiveerd zijn om de taal te leren, te integreren of een beter carriereperspectief te krijgen. Zo lopen daar omdat ze wel moeten... anders raken ze hun uitkering kwijt. En je moet het als goedbedoelende vrijwilliger wel op kunnen brengen om daar mee te werken, want soms is het trekken aan een dood paard. Het probleem van Vluchtelingenwerk is dat er gewoon veel te weinig geld, mankracht en kennis zit. En alles wat niet via de gangbare kanalen geholpen kan worden wordt bij Vluchtelingenwerk gedumpt en overgelaten aan onkundige vrijwilligers (waar ik mijzelf ook toe reken).
pi_80082348
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:03 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Maar het is wel mijn ervaring. Mijn moeder deed het eerst ook, maar die is er mee gekapt om dezelfde reden. Ik zou het zeker niet snel aan iemand anders aanraden, omdat je jezelf veel zorgen op de hals haalt. De meeste klanten van Vluchtelingenwerk lopen daar echt niet omdat ze zo gemotiveerd zijn om de taal te leren, te integreren of een beter carriereperspectief te krijgen. Zo lopen daar omdat ze wel moeten... anders raken ze hun uitkering kwijt. En je moet het als goedbedoelende vrijwilliger wel op kunnen brengen om daar mee te werken, want soms is het trekken aan een dood paard. Het probleem van Vluchtelingenwerk is dat er gewoon veel te weinig geld, mankracht en kennis zit. En alles wat niet via de gangbare kanalen geholpen kan worden wordt bij Vluchtelingenwerk gedumpt en overgelaten aan onkundige vrijwilligers (waar ik mijzelf ook toe reken).
men wordt nooit met kennis geboren: dus waarover denk je dat de vrijwilligers hun kennis moeten vergroten?
pi_80082748
Het ontbreekt aan professionele kennis over hoe die mensen begeleid moeten worden. Je kunt simpelweg niet iemand die totaal geen ervaring heeft met hulpverlening koppelen aan een Irakees die nauwelijks Nederlands spreekt en zijn uitkering liever opzuipt en verwachten dat er een vruchtbare samenwerking ontstaat. Dat is wel wat Vluchtelingenwerk doet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2010 14:17:38 ]
pi_80082854
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:17 schreef Thomas B. het volgende:
Het ontbreekt aan professionele kennis over hoe die mensen begeleid moeten worden. Je kunt simpelweg niet iemand die totaal geen ervaring heeft met hulpverlening koppelen aan een Irakees die nauwelijks Nederlands spreekt en zijn uitkering liever opzuipt en verwachten dat er een vruchtbare samenwerking ontstaat. Dat is wel wat Vluchtelingenwerk doet.
hmm, je werkt al een tijdje bij VW.. hoe denk je dit probleem te kunnen oplossen? Want je zei het zelf al dat er weinig financiering is voor professionals in onze samenleving voor zulke specifieke taken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')