abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80079681
Beste mensen,

Vandaag wil ik aan het einde van de middag even naar de Intratuin gaan om daar een vaste klimplant te kopen voor op mijn kleine achterplaatsje. Nu vroeg ik mij af of jullie nog tips (wbt de soort) hebben...
Er komt bijna geen zon op het plaatsje, dus dat ie ook in de schaduw groeit is een eerste vereiste. Verder is mijn plaatsje geheel betegeld en komt ie dus in een (zo groot mogelijke) pot. Het zou leuk zijn als er bloemetjes aan zitten. Een "gewone" groene klimop vind ik eigenlijk niks. Het zou helemaal leuk zijn als ie in de winter ook groen is, maar vereist is dit niet. Mijn plaatsje is nogal klein dus het zou ook fijn zijn als het niet een enorm gevaarte is, maar gewoon eentje die de muur een beetje versiert (maar goed, regelmatig snoeien is ook een optie, hoor!)

Ik heb al op internet zitten grasduinen en kwam de volgende opties tegen:
- Klimop (niet mijn voorkeur)
- Kamperfoelie
- Klimhortensia
- De roos die schijnbaar ook in de schaduw kan overleven: New Dawn

Deze laatste lijkt mij natuurlijk het leukst, een echte klimroos!
Wat denken jullie en hebben jullie nog andere tips?
Bedankt alvast...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 8 april 2010 @ 14:29:18 #2
163650 Greys
pi_80083244
Ik kan hier zelf helaas weinig zinnigs over zeggen, maar heb even iemand gePMd die dit soort dingen meestal wel weet. Hopen dat hij vanmiddag nog online is!

De klimop zou mijn voorkeur ook niet hebben idd.
Ik zou zelf uit de door jouw genoemde opties ook de mogelijkheden van die roos onderzoeken.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_80083524
Klimhortensia is perfect voor een schaduwzijde als je bloemen wilt, het nadeel ervan is dat het er in de winter niet aantrekkelijk uitziet.
Je kunt ook meerdere klimmers combineren, zoals kamperfoelie met passiebloem èn klimhortensia. Dat kost je wel wat extra snoeiwerk (om alles evenveel ruimte te geven) maar het geeft meer variatie door het jaar heen.
pi_80084054
Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor het PM-en naar die persoon!
Combineren is inderdaad ook een goed idee! Passiebloem heeft alleen geloof ik veel zon nodig, dus die is dan misschien wat minder geschikt.
pi_80084401
Valt mee hoor van die passiebloem, ik had hem op een muur waar maar een uurtje zon per dag kwam en desondanks besloeg hij zo'n 8 m2. Hoe donker is die muur, alleen geen direct zonlicht of is het echt een donker hol?
pi_80084541
O ok, dat biedt perspectief...
Er is geen direct zonlicht: want mijn actherplaatsje is een paatsje van 6 m2, waarbij aan drie kanten muren/ramen/deuren van mijn eigen huis zijn en aan de andere kant muur van de achterburen, die is alleen de begane grond, dus er komt wel veel licht op het plaatsje. Het is alleen de bedoeling dat de plant tegen die muur gaat groeien (daar kijk ik op uit) en daar komt dus nooit direct zonlicht op, omdat mijn huis in de weg staat... (Snap je 't nog? ) Dus tja... Geen donker hol, maar nooit direct zonlicht, misschien hooguit een beetje op z'n kruin 2 uurtjes per dag (als ie later groot is)...
  donderdag 8 april 2010 @ 15:07:06 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_80084701
Clematis ? Je kunt die plant ook door iets anders heen laten groeien, klimop b.v.
Dan heb je in de zomer bloemen en in de winter zit je niet tegen die kale plant aan te kijken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_80084859
Ja, dat zat ik net ook te bedenken, toen Tomaspeet over combineren begon: misschien klimop, clematis en passiebloem door elkaar.. Met een roosje erbij... :-)
Alleen moet ik dan wel m'n halve plaatsje vol zetten met (grote) bloempotten, dus nog ff denken...
  donderdag 8 april 2010 @ 18:57:24 #9
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80093629
Hoi! Ik had pm van Greys!

Combineren is een goed idee, maar dan zou ik max 2 soorten nemen, anders wordt ´t een rommeltje. Belangrijk is als je soorten combineert, dat ze tegelijk bloeien, dat is mooi. Je kan dan bijv. een witte klimroos met een paarse clematis nemen. Je moet dan wel een hele grote bak maken en dan regelmatig bijmesten en water geven. Dat het een schaduwplek is maakt het wel lastig, aangezien de meeste bloeiende klimmers zonminnend zijn.
pi_80093855
Hop is ook erg mooi. Geen bloemen maar wel hopbellen. In de winter is 'ie weg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80096815
Oooo nou heb ik je advies te laat gelezen Kaasplankje en ben daar ongewild dus volledig tegenin gegaan! Wel bedankt dat je nog hebt gereageerd...
Ik heb nu 5 verschillende klimmers gekocht, die in verschillende periodes bloeien. Dat heb ik juist gedaan, zodat er altijd wat te zien is. Een wilde wingerd voor de winter, een groenblijvende kamperfoelie voor de winter en bloemen in de zomer, twee clematissen die op verschillende momenten bloeien en een passiebloem, gewoon om te kijken of ie ook in de schaduw bloemen geeft... Ik ga ze verdelen over twee potten: wilde wingerd, kamperfoele en een clematis in de pot die bij de regenpijp komt, zodat die mooi bedekt wordt, en de andere twee in de andere hoek, zodat die een beetje over de muur kunnen kriebelen. Ik ben benieuwd hoe het wordt als ze uit gaan lopen... Ik ga wel zorgen dat niet de hele muur volgroeit, dus zal moeten snoeien, want anders wordt m'n uitzicht zo donker...
Zo staat het er nu bij, klaar om gepot te worden:

Heb meteen twee mooie nieuwe potten gekocht, was een godsvermogen kwijt hier aan, maar ja, het zijn vaste planten dus de potten moeten wel mooi zijn als ze daar jaren blijven staan...
Nu ga ik ze er in zetten!
  donderdag 8 april 2010 @ 20:42:33 #12
78780 deedeetee
pi_80098181
Zou ik zelf ook doen : planten die niet tegelijker tijd bloeien ! Daar heb je toch langer plezier van ?

Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
pi_80100245
Zo, ik heb ze gepot! Even een foto voor het idee... Het ziet er allemaal nogal ranzig uit, maar dat komt doordat het al donker is en ik met flits moest fotograferen... (En ja, die groene aanslag ga ik nog weghalen hoor... ) Als ik zin heb maak ik morgen bij daglicht een nieuwe foto voor jullie :-)
Die kaartjes ga ik nog weghalen, maar ik moet even goed opschrijven/fotograferen welke plant welke is, anders weet ik straks niet meer hoe het zit met snoeien :-)
Kan ik trouwens die vier stokjes die om elk plantje heen staan nu weghalen? Er is namelijk nog in het midden een stokje waar ze langs groeien...

Mooie potten voor de nieuwe plantjes ook he?

Edit: even betere pics geplaatst...

[ Bericht 3% gewijzigd door Beijtje op 09-04-2010 15:42:29 ]
pi_80100930
Leuk, je zult alleen wel iets van een raamwerk (trellis, betongaas oid) tegen de muur moeten maken, deze planten hechten zich niet tot nauwelijks aan een muur.
pi_80101172
Ja klopt, dat moet ik nog doen, denk dat ik paar draadjes ga spannen. Wil het in elk geval zo onzichtbaar mogelijk houden. Tips?
  vrijdag 9 april 2010 @ 07:53:16 #16
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80111792
Ik ben benieuwd wat ´t gaat worden
pi_80199065
Je had ook klimhortensia kunnen gebruiken. Nadeel daarvan is dan weer dat je je muur sloopt, maar dat doen die passiebloemen van je ook.
pi_80204768
Ja dat was ook één van de opties inderdaad. Maar vond ik minder mooi, dus is kamperfoelie en geen hortensia geworden...
  maandag 12 april 2010 @ 16:21:23 #19
78780 deedeetee
pi_80230208
Doe je wel alle klimplanten in een aparte pot ? Want anders krijgen de wortels niet genoeg ruimte om te groeien.
pi_80445903
quote:
Op maandag 12 april 2010 16:21 schreef deedeetee het volgende:
Doe je wel alle klimplanten in een aparte pot ? Want anders krijgen de wortels niet genoeg ruimte om te groeien.
Nou, dat heb ik dus juist niet gedaan, zoals je ziet. Niet genoeg ruimte voor en de potten die ik heb gekozen zijn heel groot. De Intratuinman (die wel verstand van zaken had) zei dat dit wel moest kunnen. Het is ook niet de bedoeling dat ze heel groot worden allemaal natuurlijk...

Maar, ik wilde even laten zien dat ze het doen! De rechter clematis heeft er al 2 bloemetjes/knopjes bijgemaakt, en allemaal hebben ze veel nieuwe blaadjes geproduceerd... Ik ben er van overtuigd dat dit dus wel wat gaat worden!

Kijk kijk kijk!!!

Ben vooral erg blij dat er nieuwe knopjes zijn. Misschien komt er via de witte muren toch nog genoeg indirect zonlicht om bloemetjes te produceren... Ik hoop het...
pi_80452614
Clematis
En idd, tegen die witte muur staat het prachtig
pi_83651307
Inmiddels 3 maanden verder en het doet het allemaal goed. Met dank aan jullie tips (en van andere sites) ziet het er nu zo uit!

(Passiebloem bloeit trouwens als enige nog niet, maar heb ze pas sinds vandaag omhoog geleid, dus misschien komt dat nog. Ene clematis bloeit ook harder dan de ander, maar vind het al lang mooi dat er überhaupt wat bloeit op mijn zonloze plaatsje!!!)

Uitzicht vanuit studeerkamertje:

Uitzicht vanuit de keuken

De clematis die het goed doet (sinds een paar dagen bloeit ie opeens heel erg):

Mooie kleurtjes:

Oja, en wat doe je met een margriet op stam als die is uitgebloeid? Kan dat nog wat worden of moet ik 'm maar weggooien?

pi_83653842
Mooi meid lekker fleurig en mooi uitzicht, om blij van te worden

En die margriet even alle dode bloemen eruit knippen en met voetjes even een half uurtje in het water.
Die bruine takjes moeten er ook uit.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83653891
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:36 schreef Ml-etje het volgende:

En die margriet even alle dode bloemen eruit knippen en met voetjes even een half uurtje in het water.
Die bruine takjes moeten er ook uit.
Ok thx, doe ik!
pi_83660998
Ziet er gezellig uit. Mooi hoor paars en blauw. Zijn toch mijn favo kleuren voor in een tuin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')