FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Trabant
CaptainCookiemaandag 5 april 2010 @ 21:17
Hallo,

Samen met een vriend zit ik eraan te denken om een Trabant te kopen en op te knappen in de zomervakantie, aangezien die toch drie maanden duurt. Nou vroegen we ons af waar je nou goed op moet letten bij het kopen van zo'n auto. Ze zitten wel heel simpel in elkaar (geen oliepomp, radiator, waterpomp enz.), maar wat zijn nou de belangrijkste punten bij het kopen van een Trabant? En heeft iemand verder nog tips, websites, informatie of wat dan ook wat ons zou kunnen helpen?
CaptainCookiemaandag 5 april 2010 @ 21:21
Uiteraard zal ik hier de vorderingen plaatsen, het liefst ook met foto's
densmeemaandag 5 april 2010 @ 21:26
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
CaptainCookiemaandag 5 april 2010 @ 21:30
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?
densmeemaandag 5 april 2010 @ 21:38
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:30 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?
ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.
schade door tegen een lege prullenbak aan te rijden. kan dan ook best zijn dat de auto gericht moet worden.
CaptainCookiemaandag 5 april 2010 @ 22:02
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:38 schreef densmee het volgende:

[..]

ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.
schade door tegen een lege prullenbak aan te rijden. kan dan ook best zijn dat de auto gericht moet worden.
Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
Marijkezwollemaandag 5 april 2010 @ 23:43
Kijk en vraag eens rond bij de NL Trabiclub http://www.trabantclubnederland.nl/
Daar zitten en de experts en vaak worden dat soort dingen daar onderling voor schappelijkere prijsjes verkocht dan elders
oshirodinsdag 6 april 2010 @ 02:06
Misschien weet ik er nog wel eentje te staan, zal eens navragen
T42dinsdag 6 april 2010 @ 09:28
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
T42dinsdag 6 april 2010 @ 09:29
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
oude kranten met hars
KomtTijd...dinsdag 6 april 2010 @ 09:44
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:

[..]

of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doen

Sommige complete Trabanten worden al voor ¤175 weggedaan, vraag me af hoeveel werk daar niet in gaat zitten om hem rijdbaar te maken .
T42dinsdag 6 april 2010 @ 10:45
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:34 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doen

Sommige complete Trabanten worden al voor ¤175 weggedaan, vraag me af hoeveel werk daar niet in gaat zitten om hem rijdbaar te maken .
30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
G60 plaatsen
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 11:02
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:45 schreef T42 het volgende:

[..]

30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.

Ruim 40 seconde dus
vosssdinsdag 6 april 2010 @ 11:04


T42dinsdag 6 april 2010 @ 11:11
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Ruim 40 seconde dus
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Ruim 40 seconde dus
das al een moderne dan waar ik in heb gezeten

mijn sprintje met 44pk
http://video.google.nl/videoplay?docid=6045417335271799940&hl=nl#
http://video.google.nl/videoplay?docid=2023681036739902565&hl=nl
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 11:14
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:11 schreef T42 het volgende:

[..]


[..]

das al een moderne dan waar ik in heb gezeten

mijn sprintje met 44pk
http://video.google.nl/videoplay?docid=6045417335271799940&hl=nl#
http://video.google.nl/videoplay?docid=2023681036739902565&hl=nl
Die in dat filmpje had toch ook gewoon een 600cc two-stroke engine? Zoals de originele ?
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 11:14
Die Kever trekt de Trabant er wel flink uit trouwens
T42dinsdag 6 april 2010 @ 11:33
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:14 schreef CaptainCookie het volgende:
Die Kever trekt de Trabant er wel flink uit trouwens
heb je op het schakelen gelet
Amun-Radinsdag 6 april 2010 @ 13:55
Dikke tvp - trabant ... respect !
De_Hertogdinsdag 6 april 2010 @ 13:57
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:04 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]

Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 15:15
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:33 schreef T42 het volgende:

[..]

heb je op het schakelen gelet
Ja, je valt niet eens terug bij het schakelen
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:55 schreef Amun-Ra het volgende:
Dikke tvp - trabant ... respect !
Danku, hopelijk komt er iets moois uit .

We hadden trouwens het idee om er een cabrio van te maken. Weet iemand of dit zo mogelijk is, of is de carrosserie daar niet stevig genoeg voor?


Hoewel dit nog heeeel ver weg is
2cvdinsdag 6 april 2010 @ 16:03
Als je een Trabant koopt die op een buitenlands kenteken staat, kijk dan na of je hem nog wel op een Nederlands kenteken kan krijgen. Als het ding een kenteken uit de DDR heeft is het invoeren niet mogelijk. Tenminste, zoiets heb ik gehoord. En het is heel zuur als dat niet lukt bij je net gekochte (en wellicht ook al gerestaureerde) rijdende broodtrommel.
T42dinsdag 6 april 2010 @ 16:04
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:15 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, je valt niet eens terug bij het schakelen
[..]

Danku, hopelijk komt er iets moois uit .

We hadden trouwens het idee om er een cabrio van te maken. Weet iemand of dit zo mogelijk is, of is de carrosserie daar niet stevig genoeg voor?

[ afbeelding ]
Hoewel dit nog heeeel ver weg is
ik schakel in 1e filmpje niet eens heb maar 2 versnellingen 1 "was" 110kmh

cabrio is mogelijk maar dan moet je flink wat balken eronder lassen
vosssdinsdag 6 april 2010 @ 16:11
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:57 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.
Dan flikker je die auto in het kanaal en berij je de dame die er in zit
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 16:29
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:06 schreef oshiro het volgende:
Misschien weet ik er nog wel eentje te staan, zal eens navragen
Laat maar weten
Krabcentdinsdag 6 april 2010 @ 16:35
ik heb nog een heel leuk gedicht over trabanten in mij poesie album
2cvdinsdag 6 april 2010 @ 16:50
trabant
Traband
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 17:07
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
Turquaz52dinsdag 6 april 2010 @ 18:49
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?


Je moet wel kokers van 30x30x3mm (wat ik mij kan herinneren) in de gehele lengte van je auto plaatsen, zou gelijk een rolkooi in pleuren..
T42dinsdag 6 april 2010 @ 20:00
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je moet wel kokers van 30x30x3mm (wat ik mij kan herinneren) in de gehele lengte van je auto plaatsen, zou gelijk een rolkooi in pleuren..
trabant heeft een hele andere body hé
Resistordinsdag 6 april 2010 @ 20:09
Aankomende zondag is er een toertocht in Brabant

Ik ben er helaas niet bij deze keer (nog steeds de koppakkingen kapot, net als bij de laatste rit, en daar toen we aan kwamen rijden al te horen krijgen dat we beter om konden draaien en rustig naar huis rijden. NOT, gewoon rustig de rit uitgereden)

Foto start laatste rit (Sallandrit), de mijne staat bij de rode pijl. Panoramafoto omdat ik die functie eens wilde proberen.

(klikbaar)

En de mijne kan harder dan 120km/h (maar ik heb dan ook een 36pk blok, was bijna duurder dan de hele auto (¤1000,-))
Turquaz52dinsdag 6 april 2010 @ 20:19
wtf is dat voor fancy metertje met die groene en oranje lichtjes?
Resistordinsdag 6 april 2010 @ 20:20
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:19 schreef Turquaz52 het volgende:
wtf is dat voor fancy metertje met die groene en oranje lichtjes?
Dat meet de draaikolk in de brandstoftank.

(soort van econometer)
Alexxxxxdinsdag 6 april 2010 @ 20:30
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef 2cv het volgende:
Als je een Trabant koopt die op een buitenlands kenteken staat, kijk dan na of je hem nog wel op een Nederlands kenteken kan krijgen. Als het ding een kenteken uit de DDR heeft is het invoeren niet mogelijk. Tenminste, zoiets heb ik gehoord. En het is heel zuur als dat niet lukt bij je net gekochte (en wellicht ook al gerestaureerde) rijdende broodtrommel.
klopt
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:09 schreef Resistor het volgende:
Aankomende zondag is er een toertocht in Brabant

Ik ben er helaas niet bij deze keer (nog steeds de koppakkingen kapot, net als bij de laatste rit, en daar toen we aan kwamen rijden al te horen krijgen dat we beter om konden draaien en rustig naar huis rijden. NOT, gewoon rustig de rit uitgereden)

Foto start laatste rit (Sallandrit), de mijne staat bij de rode pijl. Panoramafoto omdat ik die functie eens wilde proberen.
[ link | afbeelding ]
(klikbaar)

En de mijne kan harder dan 120km/h (maar ik heb dan ook een 36pk blok, was bijna duurder dan de hele auto (¤1000,-))
[ afbeelding ]
Mooi

Ik ga als het goed is dinsdag kijken bij een adverteerder . Waar ik vooral op ga letten is of het chassis niet is doorgeroest en of de motor wil lopen. Zijn er nog meer tips of dingen waar ik goed op moet letten ?
CaptainCookiedinsdag 6 april 2010 @ 20:38
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

klopt
Ik had net een adverteerder aan de lijn, en die vertelde mij dat hij vorig jaar nog een Trabant met papieren van de DDR had ingevoerd via het RDW. Hij zei ook dat niet élke vestiging van het RDW even streng was. Maar ik bel morgen voor de zekerheid alsnog even naar het RDW zelf wat hier nou precies de regels voor zijn.
Googolplexiandinsdag 6 april 2010 @ 23:38
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
quote:
Actually the Trabant (Trabi was civilian versions) of East Germany had a body of Duroplast, a combination of wood and cotton pulp mixed with resin, with a WOODEN chassis and lots of wood in the interiors design. Rats and other rodents would chew at the Duroplast body, so for a brief while the Trabant people mixed in some rat poison. The rats stopped chewing on the bodies but the manufacturer realized rat poison was not such a good idea so they quit using it. Lots of them on the roads in the 70's and 80's and you can still find them around on the roads in Europe even today.
Resistorwoensdag 7 april 2010 @ 07:45
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]
Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.

-edit-
Ik besef net dat als je het hele interieur er uit stript die afdekklep inderdaad een heel groot gedeelte van het interieur uitmaakt. De overige interieurdelen (zonder stoelen of achterbankdelen) kan je makkelijk op de klep leggen, en dan steekt het er nog steeds onderuit.

[ Bericht 17% gewijzigd door Resistor op 07-04-2010 08:07:02 ]
De_Hertogwoensdag 7 april 2010 @ 08:45
quote:
Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:

[..]

Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien.
Ook mooi (of is het een vertaalfout?) dat hij lijkt te denken dat 'de Trabi' een Trabant voor burgers was. De gewone Trabant was dan voor het leger of zo?
Googolplexianwoensdag 7 april 2010 @ 12:28
Dit is zijn reactie op de vraag hoe hij aan die info kwam:
quote:
I got it by looking for myself (opening hoods and trunks and crawling underneath) and asking questions in East Berlin. There were actually several variants from sedans to "station wagons" to the SUV (4 X 4 Trabant).

Why did I feel a need to ask such questions?

The East German Army used Trabants as we used the M151A1 MUTT (AKA the Jeep albeit incorrectly so as the actual jeep was an GPV M38 (or variant such as the M38a1, M38a1C, m38a1D, or even the "Mighty Mite" M422 series) and I was quite interested in strengths and usable weaknesses.
error_404woensdag 7 april 2010 @ 12:45
Hele dikke TVP

Vriendin van mij heeft een witte cabrio gehad, helaas al jaren geleden verkocht, dus nu dromen over iets soortgelijks.
CaptainCookiewoensdag 7 april 2010 @ 13:11
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:45 schreef error_404 het volgende:
Hele dikke TVP

Vriendin van mij heeft een witte cabrio gehad, helaas al jaren geleden verkocht, dus nu dromen over iets soortgelijks.
Had ze die zelf omgebouwd ?

Ik heb gelukkig al iemand gevonden die goed is in lassen en ons waarschijnlijk wel wil helpen. Heb wel het gevoel dat er iets moois uit gaat komen
T42woensdag 7 april 2010 @ 14:30
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]


heeft weining nut dan... dan hebben ze er toch van gegeten eerst
error_404woensdag 7 april 2010 @ 15:51
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:11 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Had ze die zelf omgebouwd ?

Ik heb gelukkig al iemand gevonden die goed is in lassen en ons waarschijnlijk wel wil helpen. Heb wel het gevoel dat er iets moois uit gaat komen
Nee, was een oude van de grenswacht. Toen hij net aankwam, zat er nog een grote stalen plaat achterin gemonteerd; had een of andere grote miteralleur op gezeten
Hier in NL is die eruit gehaald en het wagentje wat opgekalefaterd en overgespoten.
Resistorwoensdag 7 april 2010 @ 21:34
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:28 schreef Googolplexian het volgende:
Dit is zijn reactie op de vraag hoe hij aan die info kwam:
[..]
4x4? nou wordt hij nog leuker.

De Kübel is de 'grenswacht'uitvoering, niet 4x4, maar een andere carrosserie. Het chassis is nog het zelfde.

Dualdudedonderdag 8 april 2010 @ 21:45
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:
-Kokerbalken
-Gewei (waar het motor subframe aan hangt)
-Dreieckslencker (waar de achterwielen mee aan het frame hangen, die zijn ook nog wel eens doorgerot)
-Of de vrijloop op de 4e versnelling werkt (is veel werk om te vervangen)

Wat aan te raden is:
- Een met nederlands kenteken
- Een exemplaar met 12V installatie ipv 6V
- Een exemplaar met EBZA (Elektronische Batterie Zund Anlage, aka electronische ontsteking) (kan alleen met 12V)
- Tripode versnellingsbak/aandrijfassen.

Goedkoop is duurkoop over het algemeen, of je moet al erg veel mazzel hebben. De goedkope hebben vaak het probleem dat ze niet op kenteken te zetten zijn. De regels zijn als volgt:

Met DDR papieren mag toch ergens in 1973, daarna was er geen typegoedkeuring meer in NL dus kun je het vergeten met DDR papieren. Na 1973 moet er een EU kenteken op zitten (Duits, Belgisch, you name it).

Oh, de mijne:
Dualdudedonderdag 8 april 2010 @ 21:49
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
Als je hem in NL ombouwt en in NL laat keuren als Cabrio krijg je hem niet op kenteken. Als je hem ombouwt met b.v. een kit van Ostermann moet je hem eerst weer laten keuren in duitsland en daar op kenteken zetten daarna kun je hem invoeren in NL. Ook hier geldt, koop een kant en klare, scheelt een hoop gedoe.

Op www.mobile.de zijn veel Trabi's te vinden.

Veel van je vragen is ook het nodige over te vinden op het Trabant forum:
http://trabant.forumup.com
Dualdudedonderdag 8 april 2010 @ 21:52
quote:
Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:

[..]

Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.

-edit-
Ik besef net dat als je het hele interieur er uit stript die afdekklep inderdaad een heel groot gedeelte van het interieur uitmaakt. De overige interieurdelen (zonder stoelen of achterbankdelen) kan je makkelijk op de klep leggen, en dan steekt het er nog steeds onderuit.
Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.
Resistordonderdag 8 april 2010 @ 22:19
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:52 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.
Ik rij een combi, die heeft dat wel
CaptainCookiedonderdag 8 april 2010 @ 22:33
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:45 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:
-Kokerbalken
-Gewei (waar het motor subframe aan hangt)
-Dreieckslencker (waar de achterwielen mee aan het frame hangen, die zijn ook nog wel eens doorgerot)
-Of de vrijloop op de 4e versnelling werkt (is veel werk om te vervangen)

Wat aan te raden is:
- Een met nederlands kenteken
- Een exemplaar met 12V installatie ipv 6V
- Een exemplaar met EBZA (Elektronische Batterie Zund Anlage, aka electronische ontsteking) (kan alleen met 12V)
- Tripode versnellingsbak/aandrijfassen.

Goedkoop is duurkoop over het algemeen, of je moet al erg veel mazzel hebben. De goedkope hebben vaak het probleem dat ze niet op kenteken te zetten zijn. De regels zijn als volgt:

Met DDR papieren mag toch ergens in 1973, daarna was er geen typegoedkeuring meer in NL dus kun je het vergeten met DDR papieren. Na 1973 moet er een EU kenteken op zitten (Duits, Belgisch, you name it).

Oh, de mijne:
[ afbeelding ]
Bedankt, hier heb ik wat aan

Ok, DDR is dus sowieso niet mogelijk. Weet jij heel toevallig of West-Duitse kentekenbewijzen wel geaccepteerd worden? Of is dat hetzelfde verhaal als de DDR?

Je Trabant ziet er trouwens wel heel mooi uit zo
Dualdudedonderdag 8 april 2010 @ 23:03
'West duits' (duits) = EU dus geen probleem.

De motor/versnellingsbak/wielophanging zijn er op het moment uit m'n Trabant. D'r komt een 'nieuwe' bak in en waarschijnlijk ook een gereviseerd blok. Ik ben ook de hele ophanging aan het opknappen.
Dualdudedonderdag 8 april 2010 @ 23:03
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:19 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik rij een combi, die heeft dat wel
Good point Ben niet helemaal wakker meer
CaptainCookiewoensdag 14 april 2010 @ 12:47
Even een update. Gister hebben we in Limburg naar Trabanten gekeken. Eerst kwamen we bij een autohandelaar, die meer van die oude 'wrakken' er had staan. De Trabant die hij liet zien was echt niks mee te beginnen. De motor liep wel, verder werkte alles, maar hij was op zoveel plekken doorgeroest. De wielkast linksvoor was gescheurd door de roest, de uitlaat had gaten en hij was een keer met gewone verf en kwast overgeschilderd. Volgens de handelaar kon je nog wel een plaatje over die wielkast lassen en kreeg je nergens iets beters voor ¤500 .

Deze hebben we dus bedankt en daarna zijn we naar de volgende man gereden, die er vier te koop had staan. We hadden toen wel iets van 'Als dit ¤500 euro kost, in wat voor staat zijn die van ¤175 dan?'. Dit bleek heel erg mee te vallen. De man was duidelijk een liefhebber en hij werd steeds enthousiaster bij het vertellen over de auto. Hij was duidelijk niet uit op zoveel mogelijk geld verdienen, hij had alleen geen tijd om ze allemaal op te knappen. Zijn eigen opgeknapte Trabant was wel echt mooi .

Er was nog genoeg wat aan de Trabanten gedaan moest worden, dit vertelde hij ook allemaal. Verder liet hij zien dat het frame niet doorgerot was, door in elke roestplek flink met een schroevendraaier te prikken. De onderkanten hadden een tectyllaag, dus daar zal ook geen roest zitten.

We hebben er nu drie gekocht, twee om rijdend te maken en één als donorauto. We krijgen alle drie de auto's voor ¤450 mee, inclusief een origineel onderhoudsboekje van de Trabant (daar stond echt elk onderdeel in uitgelegd).

Foto's zal ik vanmiddag even uploaden.

[ Bericht 0% gewijzigd door CaptainCookie op 14-04-2010 23:04:49 ]
2cvwoensdag 14 april 2010 @ 13:13
Gefeliciteerd ! Ik ben erg nieuwschierig !
CaptainCookiewoensdag 14 april 2010 @ 16:57
quote:
Op woensdag 14 april 2010 13:13 schreef 2cv het volgende:
Gefeliciteerd ! Ik ben erg nieuwschierig !
Danku !

Hierbij de beloofde foto's: (Klik voor een vergroting)


Dit is de enige foto die ik heb van de Trabant bij de dealer. Dit is een dorpel, die flink aan het roesten was



Voorkant van de donorauto



Achterkant van de donorauto. Je kunt hier zien dat er nog een perfect interieur in zit



Motorblok (weer van de donorauto). Je ziet hier tussen de benzinetank en de motor zelf een of andere verwarming zitten. Deze schijnt gewild te zijn onder Trabantliefhebbers, maar ook gevaarlijk omdat hij op benzine werkt.



Jwz

We gaan trouwens de voorste twee, en die rechtsachter kopen (niet echt te zien op de foto's). De rechter twee auto's worden rijdend gemaakt en de auto linksvoor wordt de donorauto . Op de foto's lijken de motorkappen scheef te zitten, maar die zijn niet goed dicht gedaan nadat ze open waren geweest.

Hier dan nog de opgeknapte Trabant van die handelaar:




De paarse Trabant heeft een lek dak, en daarom een kapot interieur. Dit wordt dus al van de donorauto overgeplaatst (zo'n dak is heel eenvoudig te verwisselen). Verder mogen we van die handelaar de lampen/knipperlichten van die hele oude Trabant linksachter halen, zodat we dat in ieder geval compleet hebben.
CaptainCookiewoensdag 14 april 2010 @ 16:59
We konden trouwens een stuk meerijden met die Trabant van de eigenaar. Het viel me echt nog best mee hoe hij meekwam met het overige verkeer (onder de 60km/h wel) .
Dualdudewoensdag 14 april 2010 @ 21:03
De tank met sensor moet je zuinig op zijn, die dingen zijn pleuris duur. En ik zou zeggen, registreren op trabantforum! Daar zit veel kennis en altijd leuk om meer leden te hebben.
CaptainCookiewoensdag 14 april 2010 @ 21:40
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:03 schreef Dualdude het volgende:
De tank met sensor moet je zuinig op zijn, die dingen zijn pleuris duur. En ik zou zeggen, registreren op trabantforum! Daar zit veel kennis en altijd leuk om meer leden te hebben.

Wat doet het eigenlijk precies? En hoeveel zijn die dingen zo ongeveer waard?

Ik heb me trouwens vorige week daar al geregistreerd, maar de registratie moest handmatig goedgekeurd worden, wat nog niet gebeurt is.
fluitbekzeenaald2.0woensdag 14 april 2010 @ 21:43
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:57 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Danku !

Hierbij de beloofde foto's: (Klik voor een vergroting)

[ link | afbeelding ]
Dit is de enige foto die ik heb van de Trabant bij de dealer. Dit is een dorpel, die flink aan het roesten was


[ link | afbeelding ]
Voorkant van de donorauto


[ link | afbeelding ]
Achterkant van de donorauto. Je kunt hier zien dat er nog een perfect interieur in zit


[ link | afbeelding ]
Motorblok (weer van de donorauto). Je ziet hier tussen de benzinetank en de motor zelf een of andere verwarming zitten. Deze schijnt gewild te zijn onder Trabantliefhebbers, maar ook gevaarlijk omdat hij op benzine werkt.


[ link | afbeelding ]
Jwz

We gaan trouwens de voorste twee, en die rechtsachter kopen (niet echt te zien op de foto's). De rechter twee auto's worden rijdend gemaakt en de auto linksvoor wordt de donorauto . Op de foto's lijken de motorkappen scheef te zitten, maar die zijn niet goed dicht gedaan nadat ze open waren geweest.

Hier dan nog de opgeknapte Trabant van die handelaar:
[ link | afbeelding ]



De paarse Trabant heeft een lek dak, en daarom een kapot interieur. Dit wordt dus al van de donorauto overgeplaatst (zo'n dak is heel eenvoudig te verwisselen). Verder mogen we van die handelaar de lampen/knipperlichten van die hele oude Trabant linksachter halen, zodat we dat in ieder geval compleet hebben.
Ik zeg !
Dualdudewoensdag 14 april 2010 @ 22:09
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:40 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Wat doet het eigenlijk precies? En hoeveel zijn die dingen zo ongeveer waard?

Ik heb me trouwens vorige week daar al geregistreerd, maar de registratie moest handmatig goedgekeurd worden, wat nog niet gebeurt is.
Als je daar een meter aan knoopt kun je zien hoe vol je tank nog zit. Kijk maar op www.ldm-tuning.de b.v. wat zo'n kreng moet kosten. Ik heb wel een meter in m'n trabbi maar geen sensor. Kan me niet herinneren of mijn account toen ook geactiveerd moest worden. Maar zal wel goedkomen, zie d'r vanzelf posts verschijnen
2cvwoensdag 14 april 2010 @ 23:00
classpczaterdag 17 april 2010 @ 22:52
Goed bezig!
Klonterpotdinsdag 20 april 2010 @ 10:43
Gaaf project!
Wiebelkontwoensdag 21 april 2010 @ 09:20
TVP! Ik heb ook ooit met het idee rondgelopen omdat ze gewoon keigaaf zijn, aangespoord door een bedrijfsweekend in Budapest waarin we ralley hebben gereden in een vloot van die dingen, hardstikke gaaf de ledlampjes stelden bij de 601 waar ik in zat overigens een toerenteller voor

We haalden 90km/h met 3 man erin, voordat we erachter kwamen dat ze geen rembekrachtiging hebben... en erg door de bochten wilde hij ook niet, bij een plotselinge bocht naar rechts draaide de auto wel, maar schoof gewoon snoeihard rechtdoor een weiland in, bijna op zijn kant
GateWayXdinsdag 27 april 2010 @ 10:47
Leuk project. Ga ik volgen.
CaptainCookiedinsdag 27 april 2010 @ 10:53
Danku, danku . We hebben alleen een probleem, de schuur die we eerst wilden gebruiken blijkt vol te staan en moet eerst opgeruimd worden. Dus we zijn schuurloos
Koepertdinsdag 27 april 2010 @ 12:35
Kijk dit is dan wel weer tof natuurlijk Congratuliere met de Trabi(s)
Resistordinsdag 27 april 2010 @ 17:37
quote:
Op woensdag 21 april 2010 09:20 schreef Wiebelkont het volgende:
TVP! Ik heb ook ooit met het idee rondgelopen omdat ze gewoon keigaaf zijn, aangespoord door een bedrijfsweekend in Budapest waarin we ralley hebben gereden in een vloot van die dingen, hardstikke gaaf de ledlampjes stelden bij de 601 waar ik in zat overigens een toerenteller voor

We haalden 90km/h met 3 man erin, voordat we erachter kwamen dat ze geen rembekrachtiging hebben... en erg door de bochten wilde hij ook niet, bij een plotselinge bocht naar rechts draaide de auto wel, maar schoof gewoon snoeihard rechtdoor een weiland in, bijna op zijn kant
Dat hij niet wil sturen heb ik geen ervaring mee. Integendee: ik heb ooit eens een Tigraatje kennis laten maken met de stoepranden langs een minirotone. Pettemans dacht dat hij mij bij kon houden, maar ik hoefde bijna niet af te remmen en kon met 40km/h driekwart rond (ik had wel wat onderstuur maar niet veel, Tigraatje had er meer last van), ligt als een kart op de weg als je er alleen in zit (en de vering is ook net zo hard)

Maar de grootste lol had ik toen ik met een koude motor een Jaguar XF (model was toen net nieuw) in een 'koude motor vol gas geven' rookwolk liet verdwijnen, die had het bumperkleven heel snel afgeleerd. Toen hij mij inhaalde en even later weer naast mij voor het verkeerslicht stond liet hij de motor afslaan. Ik weet niet of hij mij heeft horen lachen

Maar aan de andere kant: ik hoef geen dragrace te houden met een vrachtwagen: dat verlies ik.
2cvdinsdag 27 april 2010 @ 17:45
Lege vrachtwagens accelereren dan ook vrij rap
Resistordinsdag 27 april 2010 @ 17:55
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:45 schreef 2cv het volgende:
Lege vrachtwagens accelereren dan ook vrij rap
Dit was een volle (ten minste, alle wielen van de trailer stonden op de grond)
Intelligencewoensdag 11 augustus 2010 @ 10:14
Hoe staat het ermee? Ik heb ook ooit nog een Trabant gehad dus ben wel nieuwsgierig of hier al vorderingen zijn :)
scitermaandag 6 september 2010 @ 00:03
En ik houd zowieso wel van oude goedkope legendarische autos dus ik ben ook benieuwd :)
rubjemaandag 6 september 2010 @ 12:50
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:

[..]

of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
en heb je heel veel geluk dat pletter je een V8 motor erin. })
CaptainCookiemaandag 6 september 2010 @ 16:20
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:14 schreef Intelligence het volgende:
Hoe staat het ermee? Ik heb ook ooit nog een Trabant gehad dus ben wel nieuwsgierig of hier al vorderingen zijn :)
Nee, na de vakantie zaten we allebei een beetje door het geld heen ( :')) en nu studeren we allebei in een andere stad.

Maar als ik wat meer geld heb gespaard ben ik nog wel van plan er eentje in een betere staat te kopen :).
T42maandag 6 september 2010 @ 16:32
weet een opknapper te koop te staan langs de weg in gemert iemand interesse?
Resistormaandag 6 september 2010 @ 22:27
Klik

De mijne staat er ook tussen.

Helaas geen tijd meer, het laatste keer dat ik er een serieus stukje mee heb gereden is een paar maanden geleden, mooie tijd geweest, maar gebrek aan tijd. Ik heb weinig andere hobbies, maar op een of andere manier kan ik er toch geen tijd voor vrij maken ;(
CaptainCookiemaandag 6 september 2010 @ 22:40
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:27 schreef Resistor het volgende:
Klik

De mijne staat er ook tussen.

Helaas geen tijd meer, het laatste keer dat ik er een serieus stukje mee heb gereden is een paar maanden geleden, mooie tijd geweest, maar gebrek aan tijd. Ik heb weinig andere hobbies, maar op een of andere manier kan ik er toch geen tijd voor vrij maken ;(
"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" die :o?

Als ik het geld ervoor had hè ;(.
Resistormaandag 6 september 2010 @ 23:13
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:40 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" die :o?

Als ik het geld ervoor had hè ;(.
Nee, die 2x zo duur is.

Deze
CaptainCookiemaandag 6 september 2010 @ 23:37
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:13 schreef Resistor het volgende:

[..]

Nee, die 2x zo duur is.

Deze
Hmm, toch vind ik de Limousine mooier dan de Kombi :@
sciterwoensdag 8 september 2010 @ 10:15
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:37 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Hmm, toch vind ik de Limousine mooier dan de Kombi :@
Dat is ook de auto die de wereldfaam heeft verworven :P
pfefferkatzezaterdag 1 januari 2011 @ 15:34
Is dit ooit nog wat geworden :P
Afketserzaterdag 1 januari 2011 @ 16:16
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ruim 40 seconde dus :P
Frappant, zo'n Trabant.
CaptainCookiezaterdag 1 januari 2011 @ 16:18
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 15:34 schreef RacerDKB het volgende:
Is dit ooit nog wat geworden :P
Nee, na de vakantie hadden we allebei eigenlijk niet genoeg geld meer om zo'n auto op te knappen, dus het is niks geworden :').
trabantzondag 10 april 2011 @ 20:23
Het geld is in een VW EOS gestoken?