abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79917871
Dag Fokkers,
mijn vriendin en ik zouden graag een huisje gaan kopen. Ik heb een vaste aanstelling voor obepaalde rijd (ruim modaal inkomen), en mijn vriendin heeft een tijdelijk aanstelling (redelijk modaal) in eerste instantie tot eind april, welke onlangs i.i.g. verlengd is tot eind 2010.

Nu is mijn vraag hoe het met het aanvragen van een hypotheek zal gaan. Als ze een intentieverklaring krijgt is er natuurlijk geen probleem. Als ze echter naar de laatste drie werkzame jaren gaan kijken zal het mogelijk niet lukken, aangezien ze in juli 2009 pas is afgestudeerd.

even ter info: het huis heeft een vraagprijs van 225.000 euro

Graag jullie ervaringen/ tips.

Alvast bedankt.
J.
pi_79918176
wat ik ervan heb meegekregen toen mn zus en zwager een huis gingen kopen is dat het vooral belangrijk is dat je een vaste aanstelling hebt, en zo dus in zekere zin zekerheid geeft dat er een inkomen is om de hypotheek te betalen, en de intentie verklaring is er dus om aan te geven dat je een baan hebt en behoud en dus een vast inkomen hebt

maar hoe het helemaal zit weet ik niet precies, misschien eens een hypotheekadviseur raadplegen?

http://www.onlinehypothee(...)tentieverklaring.asp

[ Bericht 9% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 03-04-2010 23:08:27 ]
S. 2014
J. 2016
pi_79918238
tvp. beetje dezelfde situatie als ts.
pi_79918315
Het is sowieso erg fijn om een huis op 1 inkomen te kopen.
Zodra er iemand werkloos wordt, kan je nog steeds je huis blijven bewonen.
Daarnaast hou je dan nog wat over in de maand.

Dat je met 2 personen veel kán lenen betekent niet dat het verstandig is.
pi_79918420
Ik wil ook een hyptoheek
pi_79918488
MaGNet,
inderdaad is het verstandig om een hypotheek op 1 inkomen te nemen. Echter is een fatsoenlijke woning tegenwoordig niet meer op 1 inkomen te kunnen kopen. Zelf ben ik al naar de bank geweest en kan maximaal bijna 2 ton lenen. Komen we echter nog 25K te kort + KK. En helaas beschik ik niet over 50K spaargeld.

bedankt voor je reactie.
J.
pi_79918556
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:11 schreef joene2205 het volgende:
MaGNet,
inderdaad is het verstandig om een hypotheek op 1 inkomen te nemen. Echter is een fatsoenlijke woning tegenwoordig niet meer op 1 inkomen te kunnen kopen. Zelf ben ik al naar de bank geweest en kan maximaal bijna 2 ton lenen. Komen we echter nog 25K te kort + KK. En helaas beschik ik niet over 50K spaargeld.

bedankt voor je reactie.
J.
Die 25.000 euro is dan niet zo relevant meer inderdaad, het zal misschien krap worden op 1 inkomen maar als het moet zou je het moeten kunnen opbrengen als ik het zo lees.

Succes!
pi_79920185
Van belang is niet wat je op 1 inkomen kunt lenen, maar wat je met 1 inkomen kunt betalen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 4 april 2010 @ 07:05:58 #9
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_79924800
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Van belang is niet wat je op 1 inkomen kunt lenen, maar wat je met 1 inkomen kunt betalen.
Dat en probeer eerst wat te sparen dat je geen 100% moet lenen er komen ook nog notariskosten enzo bij...het is volgens mij sowieso al niet gezond om meer te lenen dan dat het nu pand waard is.

Wij hadden 10% van het aankoopbedrag + de notariskosten bijeengespaard. Er blijft nu nog bijna de helft van mijn loon en het volledige loon van mijn vriendin over voor eten, vaste kosten en leuke dingen.

Een eigen stek is leuk en erg belangrijk voor later, maar je moet altijd rekening houden dat het ergens mis kan gaan.
  zondag 4 april 2010 @ 08:55:45 #10
260000 Cat_Tank
Is not amused
pi_79925110
quote:
SPACE AND TIME ARE NO OBSTACLE TO CAT_TANK
Cat_Tank is strong
pi_79925151
Wij hebben 2 weken geleden een huis gekocht.

Vriendin vaste aanstelling met een redelijk inkomen. Ik heb een tijdelijk contract tot 31-12-2010.

Moest inderdaad 3 jaaropgaves overleggen en een werkgeversverklaring met eventueel intentieverklaring. Was allemaal geen probleem. Als dit wel problemen op zou leveren dan zouden mijn ouders voor mijn deel garant willen staan.

Betreft een hypotheek van 234.000,-
  zondag 4 april 2010 @ 09:34:15 #12
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79925426
quote:
Juist. De reden dat veel mensen nu in de shit zitten is omdat ze zich in allerlei bochten hebben moeten wringen om een tophypotheek los te peuteren.

Ik zou het advies van Panerai heel nauwkeurig opvolgen en de rest van de replies vergeten. Dat was namelijk de enige verstandige manier van kopen.
pi_79925444
quote:
Op zondag 4 april 2010 09:34 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Juist. De reden dat veel mensen nu in de shit zitten is omdat ze zich in allerlei bochten hebben moeten wringen om een tophypotheek los te peuteren.

Je moet het niet alleen willen, je moet het ook kunnen natuurlijk.
pi_79932449
geld lenen kost geld

een tophypotheek op basis van 2 inkomens nemen, kost dus erg VEEL geld.
pi_79932565
quote:
Op zondag 4 april 2010 14:30 schreef Leonidas82 het volgende:
geld lenen kost geld

bedankt voor je input
pi_79933803
bedankt voor jullie reactie, maar volgens mij is bij sommige het niet helemaal duidelijk. Het gaat niet om een tophypotheek op basis van 2 inkomens. Mijn vraag is eigenlijk alleen hoe de banken omgaan met het tijdelijk contract van mijn vriendin. Op basis van mijn inkomen + spaargeld gaat het nl. net niet lukken. En dan moet het huis ook nog aangekleed worden e.d..

En natuurlijk kost geld lenen geld, probeer jij maar eens een huis bij elkaar te sparen!!!

J.
pi_79933903
Een tophypotheek zegt in principe alleen iets over de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning. Een hypotheek die je twee jaar terug nog eenvoudig kon krijgen, kun je nu *ineens* niet meer krijgen, dus dat zegt op zich niets over de max., zeg maar.

Voor wat betreft het tijdelijk contract: een intentieverklaring is meestal voldoende, al zijn er verstrekkers die eisen dat het een onvoorwaardelijke intentieverklaring is (niet dat dat ergens over gaat, want: waarom dan niet direct een vaste aanstelling).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_79938283
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:04 schreef joene2205 het volgende:
bedankt voor jullie reactie, maar volgens mij is bij sommige het niet helemaal duidelijk. Het gaat niet om een tophypotheek op basis van 2 inkomens. Mijn vraag is eigenlijk alleen hoe de banken omgaan met het tijdelijk contract van mijn vriendin. Op basis van mijn inkomen + spaargeld gaat het nl. net niet lukken. En dan moet het huis ook nog aangekleed worden e.d..

En natuurlijk kost geld lenen geld, probeer jij maar eens een huis bij elkaar te sparen!!!

J.
Heel simpel, als jij met jouw inkomen nog geen huis kunt kopen, kun je het gewoon nog niet betalen. Dankzij gevalletjes als jou, zijn er tientallen gezinnen financieel kapot gegaan omdat ze toch zonodig een huis wilden kopen wat ze dus niet konden betalen.

En een huis kopen op 1,5 inkomen zou ik dus ook niet doen. Als jullie onverhoopt uit elkaar gaan blijven jullie allebei met restschulden zitten.

Spaar gewoon ff door of zorg dat je een hoger inkomen genereert.

PS: 225.000 vind ik erg prijzig voor een starter. In de guldentijd praten we over een half miljoen voor een kk rijtjeshuis in een volksbuurt? Onderzoek ff bij het kadaster of het huis niet in de gulden tijd is aangeschaft, als dat zo is, zou ik er sowieso 50.000 vanaf lullen of kijken naar een goedkoper huis!
  zondag 4 april 2010 @ 19:44:01 #19
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_79942558
Je zegt huis kost 225000, hoeveel wilden jullie lenen?
pi_79944962
1. Bepaal eerst wat jij wilt betalen aan je rente+aflossing
2. Bepaal welke hypotheek je wilt
3. Zoek rentes op van verschillende aanbieders
4. Bereken met het antwoord op vraag 1 (dat is je bruto rente) de hypotheek som
5. Trek van het antwoord van vraag 4 10% af voor kk of gebruik je spaargeld daarvoor
6. Dat is je huisprijs.

Ga daarmee naar adviseurs en kijk of het kan. Als je rente+Aflossing bij vraag 1 ongeveer 33% van jouw inkomen is, is het totaal geen probleem. Is dit percentage hoger dan wellicht wel.

Zo heb ik het gedaan en mijn bruto rente p/m is 1/3 van mijn inkomen en we hebben 2 inkomens. We konden dus NHG krijgen waardoor mijn eigen aflossing die ik zelf spaar minder is waardoor we nog goedkoper uit waren. Dit wapent je gelijk tegen de ongeloofwaardige overheid, waar je NOOIT van afhankelijk wilt zijn.

Red je het niet, koop dan niet.

Dit is mijn advies, doe wat je ermee wilt maar klaag niet als het later fout gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_79961290
Al die ongevraagde adviezen hier
pi_79961442
quote:
Op zondag 4 april 2010 14:30 schreef Leonidas82 het volgende:
geld lenen kost geld

Jij weet duidelijk niet wat een tophypotheek is
pi_79961708
quote:
Op zondag 4 april 2010 17:17 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

Heel simpel, als jij met jouw inkomen nog geen huis kunt kopen, kun je het gewoon nog niet betalen. Dankzij gevalletjes als jou, zijn er tientallen gezinnen financieel kapot gegaan omdat ze toch zonodig een huis wilden kopen wat ze dus niet konden betalen.

En een huis kopen op 1,5 inkomen zou ik dus ook niet doen. Als jullie onverhoopt uit elkaar gaan blijven jullie allebei met restschulden zitten.

Spaar gewoon ff door of zorg dat je een hoger inkomen genereert.

PS: 225.000 vind ik erg prijzig voor een starter. In de guldentijd praten we over een half miljoen voor een kk rijtjeshuis in een volksbuurt? Onderzoek ff bij het kadaster of het huis niet in de gulden tijd is aangeschaft, als dat zo is, zou ik er sowieso 50.000 vanaf lullen of kijken naar een goedkoper huis!
50.000 er vanaf lullen? Dude, serious, flikker op met je loze adviezen..
pi_79961750
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:24 schreef snellejelle het volgende:
Al die ongevraagde adviezen hier
Ja inderdaad. Die gast vraagt echt totaal wat anders en iedereen gaat hem ongevraagd advies zitten geven. De bank geeft hem in deze tijd ook echt wel een seintje hoor als het een onredelijke situatie is..
pi_79969014
Hehe, eindelijk een aantal mensen die begrijpen wat het probleem is. Bedankt hiervoor. En inderdaadop die overige informatie als "geld lenen kost geld" zit ik echt niet te wachten.

Nu graag nog adviezen/tips.

J.
pi_79969097
Ter info voor mrPaneria,
het te lenen bedrag zal 225.000 euro worden. KK wordt van spaargeld betaald. Het gaat dus om een redelijk klein bedrag (lees 30.000 euro). Het grootste deel van de hypotheek zal in theorie op mijn inkomen komen te staan.

Mijn vraag is alleen hoe de banken omgaan met het contract van mijn vriendin.

Nogmaals dank voor de reacties.

J.
pi_79971374
Waarschijnlijk verwachten ze in intentieverklaring voor het contract van je vrienden, omdat het een laag bedrag is waar je vriendin voor "meedoet" kan het zijn dat ze dat niet eens verwachten, al verwacht ik van wel.
Let wel op dat je goede afspraken samen maakt mocht er toch iets gebeuren tussen jullie, is het huis 50%-50% of een andere verdeling i.v.m. bijvoorbeeld inkomen.

Als je op jou inkomen 200.000 kan lenen is een hypotheek van 230.000 natuurlijk helemaal geen top hypotheek en gewoon betaalbaar.
Een hypotheek is in mijn ogen dan ook de enige verstandige lening die je kan doen. Maar dat snap je zelf ook allemaal wel

Gewoon bij de bank langs gaan en de werkgever van je vriendin om een intentieverklaring vragen. Dat ze net afgestudeerd is zal niet uit maken.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_79971515
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:04 schreef ikbenschipper het volgende:
Waarschijnlijk verwachten ze in intentieverklaring voor het contract van je vrienden, omdat het een laag bedrag is waar je vriendin voor "meedoet" kan het zijn dat ze dat niet eens verwachten, al verwacht ik van wel.
Let wel op dat je goede afspraken samen maakt mocht er toch iets gebeuren tussen jullie, is het huis 50%-50% of een andere verdeling i.v.m. bijvoorbeeld inkomen.

Als je op jou inkomen 200.000 kan lenen is een hypotheek van 230.000 natuurlijk helemaal geen top hypotheek en gewoon betaalbaar.
Een hypotheek is in mijn ogen dan ook de enige verstandige lening die je kan doen. Maar dat snap je zelf ook allemaal wel

Gewoon bij de bank langs gaan en de werkgever van je vriendin om een intentieverklaring vragen. Dat ze net afgestudeerd is zal niet uit maken.
Een hypotheek is een tophypotheek als deze hoger is dan de executiewaarde van de woning.
  maandag 6 september 2010 @ 14:17:03 #29
317212 pasto
Tijdelijke hulp gevraagt
pi_86126082
hallo ,ik heb u probeert een email te sturen maar werkt niet .

Melding ik heb met mijn vaste wao een huis gekocht in heerlen in 2007.zonder probleem zo geregeld ,je moet alleen weten waar en bij wie je moet zijn.

bij interesse hoor ik het wel .
Gelooft u nog in de eerlijkheid van de mens dan hoor ik graag van u.
  maandag 6 september 2010 @ 14:24:35 #30
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86126333
Misschien moet je wat minder oude topics kicken
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')