abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79901394
De aannemer is afgelopen week begonnen met de aanbouw. Nu ga ik straks zelf (samen met mn pa) de electiriciteit aansluiten. Maar nu zit ik met het volgende:

In de aanbouw willen we vloerverwarming, aangezien er nu ook een hoop zooi in de rest van het huis ontstaat, hebben we besloten over de hele begane grond vloerverwarming aan te laten leggen.
Hiervoor wordt in de bestaande woning de dekvloer verwijderd.

Mijn vraag is de volgende:
Hoe kan ik nu het beste de electriciteitsleidingen door de vloer heen leggen? Ik zie een aantal opties:

* langs de randen van de vloerverwarming
* onder de vloerverwarming (eventueel sleuf uit de vloer hakken?)
* op de betonvloer, dan een dekvloer en daaroverheen de leidingen van de vloerverwarming die weer met een dekvloer afgedekt worden.
* misschien zie ik er nog wel een paar over het hoofd

Alvast bedankt voor de tips.
pi_79901734
* langs de randen van de vloerverwarming Is de makkelijkste weg
* onder de vloerverwarming (eventueel sleuf uit de vloer hakken?) veel werk en bij een broodjesvloer blijft er weinig van over
* op de betonvloer, dan een dekvloer en daaroverheen de leidingen van de vloerverwarming die weer met een dekvloer afgedekt worden. is de mooiste maar wel de duurste oplossing en je gaat nogal de hoogte in
Als er een kruipruimte is, kunnen de leidingen ook onder de vloer gemaakt worden met YMVK
pi_79902440
Het gaat om 6 groepen/leidingen die dus naar de aanbouw moeten, kan dat dan nog langs de vloerverwarming af?
Volgens mij is het geen broodjesvloer, maar een gestorte betonvloer. Dan kan het frezen wel? of kost dat mega veel werk? het gaat om een sleuf van een meter of 5 lang voor die 6 leidingen.
pi_79903346
Een sleuf van 5 m lang en ± 15 cm breed fraisen valt niet mee, maar met goed gereedschap is het zeker te doen
6 buizen naast elkaar met beugels om vast tezetten betekend wel een breedte ongeveer 20 cm waar geen vloerverwarmig gelegd kan worden.

Als het mogenlijk is om de buis in dezelfde richting als de vloerverwarming te leggen dan kan je de buis verdeeld leggen tussen de slangen en hoef je allen maar een sleuf te maken bij het kruisen
  FOK!Fotograaf zaterdag 3 april 2010 @ 15:15:40 #5
17893 Forno
pi_79903356
Langs de randen lijkt me ook de makkelijkste.

Hou er rekening mee dat de vloerverwarmingsbuizen minimaal 4cm dekking nodig hebben. Dit om scheuren te voorkomen. Dus als je de elektra daar onderdoor zet, levert dat meteen een probleem op.

Een dubbele dekvloer is natuurlijk onzin. Dubbel geld en dubbele hoogte.
pi_79935510
Als er toch 4cm dekvloer over de leidingen heen moeten, kan ik dan niet niet zo goed de electriciteitsbuizen over de vloerverwarming heen leggen? Scheelt me een hoop werk.
Ik kwam er namelijk achter dat de leidingen dwars door de oude keuken heen moeten en dus niet langs de randen kunnen.
pi_79936697
Langs de randen dat is ook het gemakkelijkst.
Waarom moeten de leidingen dwars door de keuken?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator zondag 4 april 2010 @ 17:38:40 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_79938933
Langs de randen is de meest makkelijkste en toegepaste manier van aanleggen.
Is er toevallig geen kruipruimte aanwezig ?
pi_79998643
Bij nader inzien, is het niet mogelijk om langs de randen aan te leggen. Ik kruis namelijk altijd de slangen die naar de verdeler gaan.

Dus blijven er nog 2 opties over:

* Onder de vloerverwarming
* Over de vloerverwarming

Ik heb namelijk geen kruipruimte.

Ik moet dwars door de keuken omdat er anders wel erg veel bochten in de leiding komt en ik vrees dat ik dan de draden er niet meer doorheen krijg.

Zijn er echt bezwaren om de buizen op de vloerverwarmingsleidingen te leggen?
pi_79998756
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:51 schreef RikR het volgende:
Bij nader inzien, is het niet mogelijk om langs de randen aan te leggen. Ik kruis namelijk altijd de slangen die naar de verdeler gaan.

Dus blijven er nog 2 opties over:

* Onder de vloerverwarming
* Over de vloerverwarming

Ik heb namelijk geen kruipruimte.

Ik moet dwars door de keuken omdat er anders wel erg veel bochten in de leiding komt en ik vrees dat ik dan de draden er niet meer doorheen krijg.

Zijn er echt bezwaren om de buizen op de vloerverwarmingsleidingen te leggen?
maak eens een simpel plattegrondje en post die hier zodat de mensen hier met je mee kunnen denken, wellicht kunnen wij met een optie komen waar jij nog niet aan gedacht had
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_80006586
quote:

Dan hak je toch ter plaatse waar de leidingen kruisen de vloer iets verder weg zodat de elektra-leidingen onder de vloerverwarmingsleidingen langs kunnen.

En leg je voor de rest de leidingen langs de wand.
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:55:15 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_80007447
quote:
Dat kun je oplossen door de buisen pas te bevestigen met lijm als je de kabels er door hebt getrokken. Kun je altijd handmatig de hoek nog doen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_80015008
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat kun je oplossen door de buisen pas te bevestigen met lijm als je de kabels er door hebt getrokken. Kun je altijd handmatig de hoek nog doen.
precies.. eerst de draden er in heisen voor de boel in t beton ligt
pi_80015819
Als je zo werkt kan je het net zo goed op de duitse manier doen en kabel in de vloer smeren.
Mij is altijd geleerd dat de draden altijd vervangen moeten kunnen worden
pi_80018816
Het heeft even geduurd, maar bij deze een plattegrondje:

`

De rode streep tussen de trap en de wc is de meterkast, vandaar moeten dus de leidingen naar ergens op de andere rode streep (en vandaar verder de nieuwe keuken in, maar dat is makkelijk via de muren en het plafond te realiseren),

De groene streep aan de onderkant, tegen de hal aan daar zit mijn modem (en ISRA) en vandaar wil ik een bedrade aansluiting maken naar de andere groene streep linksboven.

Ik wil dit dus door de vloer doen, aangezien ik geen behoefte heb om ook nog het hele plafond te gipsen en laten stuccen.

Oh ja, het stuk "keuken" en "bijkeuken" zijn de nieuw te bouwen stukken. onderin de bijkeuken komt de verdeler van de vloerverwarming.

Hoop dat iemand andere een oplossing heeft.
Verder ben ik nog steeds benieuwd wat de bezwaren zijn tegen het rechtstreeks leggen van elektra leidingen over de leidingen van vloerverwarming. Dat is namelijk in mijn ogen nog steeds de makkelijkste, snelste en goedkoopste oplossing.
pi_80019764
Wat de elektra betrefd, zou ik de leidingen onder de trap langs nar de bijkeuken langs de buitenmuur naar de keuken laten lopen het zijn dan 5 bochten en als je de bochten in de vloer ruim buigt moet het te doen zijn.
Voor de modem geld eigenlijk het zelfde, gewoon langs de muur.

Leidingen op de verwarming bij een normale dekvloer zal onherroepelijk tot scheurvorming leiden.
pi_80112118
bedankt voor de reacties, inmiddels wel duidelijk dat rechtstreels over de vloerverwarming geen optie is ivm scheurvorming.

Voor de elektra heb ik de oplossing:

* uit de meterkast naar beneden de trapkast in.
* Vervolgens onder tegen de trap aan omhoog (deze wordt nog afgewerkt dus zie je niks meer van)
* dan door de muur naar de bijkeuken en dan via het plafond naar de aanbouw.
Zit ik helemaal niet meer met de vloerverwarming.

Voor de internet aansluiting, hanteer ik dan langs de vloerverwarming. Dit is maar 1 leiding dus dat gaat wel lukken. Hopelijk haalt ie het met alle bochten. Denk dat ik halverwege een doos wegstuc waar ik evt een opening kan maken als de kabel ooit vervangen moet worden.
pi_80112165
mijn ervaring met het vervangen van kabels is dat het niet zo heel veel uitmaakt hoeveel bochten er in zitten (natuurlijk zijn er grenzen ): nieuwe kabel aan oude vastmaken en hem zo erdoorheen trekken is dan veel makkelijker dan het in eerste instantie erin krijgen van een kabel in een nog lege buis
als je de buis ook zo ruim mogelijk buigt, geen flexibele ribbelbuizen gebruikt en de buis zo dik mogelijk neemt scheelt dat allemaal (en is ook handig mocht er ooit een extra kabel bij geplaatst worden)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator vrijdag 9 april 2010 @ 19:57:51 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_80135641
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 08:26 schreef Leipo666 het volgende:
mijn ervaring met het vervangen van kabels is dat het niet zo heel veel uitmaakt hoeveel bochten er in zitten (natuurlijk zijn er grenzen ): nieuwe kabel aan oude vastmaken en hem zo erdoorheen trekken is dan veel makkelijker dan het in eerste instantie erin krijgen van een kabel in een nog lege buis
als je de buis ook zo ruim mogelijk buigt, geen flexibele ribbelbuizen gebruikt en de buis zo dik mogelijk neemt scheelt dat allemaal (en is ook handig mocht er ooit een extra kabel bij geplaatst worden)
Het spreekwoord is niet voor niks; als het echt niet anders kan; flex het dan

Flexibele buis moet je ook nooit gebruiken in een vloer; daar krijg je alleen maar ellende van. Eigenlijk gebruik ik flexibele buis bijna nooit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')