Hier haal je toch wat dingen door elkaar. Nagaan of hoog-scoorders op alle elementen hoog scoren en laag-scoorders op alle elementen laag scoren (wat er volgens jouw beschrijving is gedaan), is heel iets anders dan nagaan of alle personen op alle elementen gemiddeld 'neutraal' scoren.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:55 schreef Skv het volgende:
CA is factoranalyse in SPSS ja.
En een t-toets op de gemiddelde verwachte score lijkt me niet heel vreemd. Het concept is vastgesteld met een evengroot belang gehecht aan alle tien de verschillende items. Dus zou je kunnen stellen dat al die items evenveel waard zijn voor het concept en dus als neutraal uitgangspunt genomen kunnen worden. Er is immers geen preferentie van een bepaald item boven een andere.
Dat vergelijk je daarna met de daadwerkelijke scores op de tien items die je hebt geobserveerd.. Het gaat niet om de kwaliteit van de vragenlijst of de respondenten, maar om het elimineren van items die in de praktijk niet goed passen bij het concept. Ik weet dat de N erg klein is, maar ik heb het lijstje gebruikt bij alle respondenten van mijn diepte-interviews. Voor de interviews is dd N erg hoog, ik zou graag een klein stukje statistiek gebruiken om mijn claims adhv de interviews wat te ondersteunen.
Mijn onafhankelijke vragen zijn zaken als "relationship quality" "alternative attractiveness" "procedural switching costs" "financial switching costs". Allemaal natuurlijk gemeten op 'n 5-punts likert-schaal.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:25 schreef crossover het volgende:
Wat is/zijn je onafhankelijke variabele(n)?
Geen normale verdeling = geen regressieanalysequote:Op donderdag 2 december 2010 18:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mijn onafhankelijke vragen zijn zaken als "relationship quality" "alternative attractiveness" "procedural switching costs" "financial switching costs". Allemaal natuurlijk gemeten op 'n 5-punts likert-schaal.
Ik was in eerste instantie voorstander van 'n logistische regressie, alleen mijn docentbegeleider had de voorkeur voor multiple lineaire regressie. Nu blijkt dus dat dat niet zo geschikt is
{1,2,3,4,5} geeft de mate aan waarin men wil overstappen of bv. de mate waarin men switching costs percipieert.
De rest van mijn data is bij benadering wel normaal verdeeld, of in ieder geval niet extreem niet-normaal. Helaas werken de meest gangbare transformaties ook niet zoals ik het wil. Heb wel gelezen dat bij grote samples normaliteit in mindere mate belangrijk is, maar het is wel een van de belangrijkste assumpties voor regressie.
Niet gewoon Select Cases en dan kiezen voor opslaan in nieuw venster?quote:Op zaterdag 27 november 2010 20:55 schreef schaal_9 het volgende:
Wat leuk, een SPSS topic
Ik ga het allemaal eens doorlezen...
Ik programmeer er zelf ook een beetje in. En dat gaat lastig, maar er is geen andere mogelijkheid. Probeer maar eens van één databestand de gegevens van mensen van drie verschillende groepen in drie bestanden op te slaan. Dat gaat heel omslachtig (vergeleken met SAS, dat andere statistische programma).
Dank voor de snelle reactie! Ik zat daar inderdaad ook al een beejte over na te denken, maar nu ik het zo lees lijkt het me inderdaad echt wel een betere oplossing. Ik vroeg me alleen of SPSS een simpele manier had om zo'n vraag te verwerken. Anders dan loont het inderdaad de moeite niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:57 schreef Z het volgende:
Ik kan nooit zo veel met dat soort vragen (in marktonderzoek). Ik vind het niet interessant om te zeggen dat een antwoord een x aantal keer als eerste en een x aantal keer als tweede enz. wordt genoemd. Op een gegeven moment zegt het niets meer en antwoorden die vaak als eerste gerankt worden, worden logischerwijs niet vaak als laatste gerankt en vice versa. Ik doe het meestal in een multiple respons vraag met een maximaal te geven antwoorden, dus bijvoorbeeld 'kies er twee van de vijf'. In jouw geval zou ik denk ik alleen de percentages 'als eerst genoemd' rapporteren.
Je kan een random bruto steekproef trekken die representatief is voor (bijvoorbeeld) heel Nederland (of een andere bekende populatie). Via selectievragen selecteer je de netto steekproef. Omdat de bruto steekproef representatief is voor Nederland, kan je er (tot op zekere hoogte) vanuit gaan dat de netto steekproef dat ook is.quote:Op donderdag 24 maart 2011 11:52 schreef yozd het volgende:
Hoe kan ik een representatieve steekproef trekken van een onbekende populatie?
Je open antwoorden coderen. Daan kan je analyseren.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:19 schreef HoneybeeNL het volgende:
Ik ben hier nieuw, dus ik weet niet of deze vragen al eerder zijn gevraagd, maar goed. Ik heb twee vraagjes.
In mijn enquete heb ik een vraag waar meerdere antwoorden gegeven kunnen worden en één antwoord daarvan is anders, namelijk (hier kunnen mensen zelf een antwoord invullen)
Hoe kan het analyseren in SPSS waarbij ik ook de antwoorden zie van de open categorie?
Mijn tweede vraag is: In mijn enquete heb ik de volgende vraag; Kunt u in 3 woorden beschrijven?
Hoe moet ik dit invoeren en analyseren in SPSS?
Groetjes
Ok. Het gaat namelijk om het volgende; ik wil onderzoeken hoeveel werkgelegenheid er is voor een bepaalde opleiding in diverse sectoren. Daarvoor wil ik werkgevers gaan benaderen. Maar de verdeling van werkgelegenheid in de verschillende sectoren is momenteel onbekend. Nu weet ik dus nooit hoeveel organisaties ik per sector moet gaan benaderen...quote:Op donderdag 24 maart 2011 11:58 schreef Z het volgende:
Je kan een random bruto steekproef trekken die representatief is voor (bijvoorbeeld) heel Nederland (of een andere bekende populatie). Via selectievragen selecteer je de netto steekproef. Omdat de bruto steekproef representatief is voor Nederland, kan je er (tot op zekere hoogte) vanuit gaan dat de netto steekproef dat ook is.
Dan zou ik 'the next best thing' kiezen en de verhouding tussen de sectoren gebruiken. En werkgelegenheid (en aantallen banen) buiten beschouwing houden. Dan kan je iets zeggen over de werkgelegenheid maar niet (minder goed) over het aantal banen.quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:27 schreef yozd het volgende:
[..]
Ok. Het gaat namelijk om het volgende; ik wil onderzoeken hoeveel werkgelegenheid er is voor een bepaalde opleiding in diverse sectoren. Daarvoor wil ik werkgevers gaan benaderen. Maar de verdeling van werkgelegenheid in de verschillende sectoren is momenteel onbekend. Nu weet ik dus nooit hoeveel organisaties ik per sector moet gaan benaderen...
Wederom dank.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 15:26 schreef Z het volgende:
IF VarA = X VarB = 9.
exe.
Plakken in je syntax en draaien.
Nee, is het ook niet. Maar ben van nature een beetje luiquote:Op vrijdag 25 maart 2011 16:01 schreef Z het volgende:
Dat kan wel maar dat is wat 'hogere school syntax schrijven' vermoed ik. Dus toch maar uitschrijven, zoveel kan het niet zijn toch?
toch gewoon cronbachs alpha onder het kopje scale?quote:Op maandag 4 april 2011 21:19 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb ook een vraag, die wellicht heel simpel is, maar ik weet het gewoon niet
Voor mijn scriptie moet ik de validiteit van constructen gaan bepalen en daarna hun relatie, zeg X en Y. X en Y bestaan beiden uit ongeveer 20 vragen, en daaruit dienen verschillende factoren te komen.
Hoe kan ik die validiteit (en dan voornamelijk convergente) het beste bepalen? Ik heb nu van bijvoorbeeld factor 1 van X alle vragen met elkaar gecorreleerd, maar daar komen geen zeer hoge scores uit. Is dit zo goed, of dien je er eerst dmv de factoranalyze verschillende factoren van te maken en daarop dan de validiteit te testen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |