http://www.bndestem.nl/al(...)e-weinig-herkend.ecequote:BREDA - De Verenigde Naties hebben morgen, 2 april, uitgeroepen tot Wereld Autisme Dag. Diezelfde dag begint ook de eerste Nederlandse Autismeweek.
Die is georganiseerd door het Autisme Fonds en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA).
NVA-voorlichtster Marjolijn Busman zegt dat ze het grote publiek vooral beter wil informeren over de sociale ontwikkelingsstoornis. "Dit jaar willen we de nadruk leggen op het tijdig vaststellen van de aandoening. Meestal merkt de omgeving dat er iets mis is als het kind 3 of 4 jaar is. Vanaf dan komen kinderen in een vreemde omgeving terecht, zoals een school. Autisten reageren anders op die veranderingen."
Voordat autisme officieel wordt vastgesteld, is het kind vaak al 8 of 9 jaar. "Er wordt te vaak gedacht dat het alleen maar om een moeilijk handelbaar kind gaat."
De NVA pleit voor de verspreiding van een checklist met veertien vragen waaruit moet blijken of kinderen een verhoogde kans op autisme hebben. Onderzoeker/ psychologe Claudine Dietz werkte mee aan het opstellen van de lijst, die getest werd in het Academisch Ziekenhuis Utrecht. "We kunnen hiermee goed vaststellen of kinderen tot en met 3 jaar een aandoening hebben waarbij professionele hulp nodig is." De lijst maakt het mogelijk om op heel jonge leeftijd autisme op te sporen. Dat is volgens Busman belangrijk, zodat kinderen tijdig kunnen beginnen met therapie en de omgeving zich vroeg kan aanpassen. "Het is aangetoond dat autisten met wie van jongsaf duidelijk gecommuniceerd werd, het later beter doen."
Toch waarschuwt Dietz dat de lijst niet alle autisten eruit kan halen: "Autisme wordt vastgesteld bij ongeveer één procent van de 9-jarigen. Bij jongere kinderen halen we dat ene procent niet. Vooral beter functionerende kinderen missen we soms. Zelfs deskundigen denken soms dat ze gewoon logopedie of fysiotherapie nodig hebben."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
Wat voor activiteiten zijn er bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:39 schreef Autidude het volgende:
Ik vind het ook heel mooi van de NVA dat er een hele week is met allemaal activiteiten.
Het is een mooi initiatief. Hopelijk ontstaat hierdoor meer begrip voor de groep dit het treft.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:39 schreef Autidude het volgende:
Ik vind het ook heel mooi. Het is een stukje bewustwording, dat is ook mijn lievelingswoord.
Bewustwording is heel mooi en belangrijk, voor alles. Dat er wat beter nagedacht wordt over zaken, in plaats van als een kip zonder kop rondrennen of als een schaap wat in de rondte gaan blaten.
Ik vind het ook heel mooi van de NVA dat er een hele week is met allemaal activiteiten.
http://www.autismeweek.nl/activiteitenquote:Op vrijdag 2 april 2010 12:41 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Wat voor activiteiten zijn er bijvoorbeeld?
Precies. Net zoals Koninginnedagquote:Op vrijdag 2 april 2010 12:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Overal schrijven ze autisme dag, terwijl het autismedag moet zijn.
Ja, plus dat nu iedereen autist is en onzekere ouders meteen ook zo'n kek stempeltje voor hun kind willen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:08 schreef Re het volgende:
leiden dit soort awareness programma's niet tot verdere stigmatisatie van mensen met autisme?
Morgen dyslexiedag?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Overal schrijven ze autisme dag, terwijl het autismedag moet zijn.
Maar zo'n "stempeltje" krijg je niet makkelijk hoor, het is niet zo als met ADHD ofzo. Een ASS diagnose wordt niet 123 gegeven.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja, plus dat nu iedereen autist is en onzekere ouders meteen ook zo'n kek stempeltje voor hun kind willen.
Plus dat dé autist nieteens bestaat.
dunno, je wordt dan toch onbewust uitgenodigd om te kijken wat autisme nou precies is? toch?quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja, plus dat nu iedereen autist is en onzekere ouders meteen ook zo'n kek stempeltje voor hun kind willen.
Wel erg kort door de bocht.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Merk toch, even zeer generaliserend gesproken, dat als men het in de GGZ niet zo goed weet men graag een wat vaag label zoals Asperger/ASS op iemand plakt. Is niet altijd persé slecht maar toch...een label.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:45 schreef Autidude het volgende:
[..]
Maar zo'n "stempeltje" krijg je niet makkelijk hoor, het is niet zo als met ADHD ofzo. Een ASS diagnose wordt niet 123 gegeven.
Zo kort door de bocht redeneer ik niet... ik weet wel degleijk waarover ik spreek.quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:31 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Merk toch, even zeer generaliserend gesproken, dat als men het in de GGZ niet zo goed weet men graag een wat vaag label zoals Asperger/ASS op iemand plakt. Is niet altijd persé slecht maar toch...een label.
..en ik denk dat mensen die over "dé autist" spreken korter door de bocht redeneren dan yvonne hier.
Verder gefeliciteerd FOK!![]()
Ach scheldwoord is ook relatief. Ik noem iemand ook wel eens een kankerlijer of teringlijer, dat betekend nog niet dat ik een hekel aan mensen met kanker heb. En al helemaal niet dat ik iemand kanker toe wens. Het is enkel een krachtterm, net zoals autist dat nu is/wordt. En na een tijdje stelt het niks meer voor, neem teringlijer nou, dat heeft ook niet meer de kracht die het vroeger had.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:12 schreef Re het volgende:
ik denk dat yvonne meer ageert tegen hoe anderen tegenover het "labeltje" staan, door dit soort awareness campagnes wordt het als een "enge" ziekte begrepen door mensen die er niet al teveel verstand van hebben. of worden als excuus gebruikt dooe mensen die graag labeltjes willen plakken.. autist is de laatste tijd niet voor niets een standaard scheldwoord geworden geloof ik
Ik blijf het een stukje bewustwording vinden.. Mensen die het eng vinden maar er ook niets van willen weten, die blijven er toch. De echte negatievelingen e.d. krijg je er toch niet uit. Het gaat om de middenmoot.. En om te laten zien wat het allemaal inhoud en wat er allemaal mogelijk is etc..quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:12 schreef Re het volgende:
ik denk dat yvonne meer ageert tegen hoe anderen tegenover het "labeltje" staan, door dit soort awareness campagnes wordt het als een "enge" ziekte begrepen door mensen die er niet al teveel verstand van hebben. of worden als excuus gebruikt dooe mensen die graag labeltjes willen plakken.. autist is de laatste tijd niet voor niets een standaard scheldwoord geworden geloof ik
Dat zeg ik dus net al zelf dat je niet zo kort door de bocht redeneert.quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:52 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo kort door de bocht redeneer ik niet... ik weet wel degleijk waarover ik spreek.
Ben jij een psycholoog die diagnoses stelt?quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:52 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo kort door de bocht redeneer ik niet... ik weet wel degleijk waarover ik spreek.
Ja, goedemorgenquote:Op vrijdag 2 april 2010 19:34 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus net al zelf dat je niet zo kort door de bocht redeneert.
Autisme is inderdaad ontzettend breed.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:13 schreef Amos_ het volgende:
Autisme is als ziekte echt ontzettend breed met zoveel verschillende gradaties![]()
Goed dat er aandacht aan gegeven blijft worden.
Ben het niet helemaal eens met je..quote:Op vrijdag 2 april 2010 22:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Kinderen op 3 jarige leeftijd al screenen? Weet niet of dat zo'n hele goede ontwikkeling is.![]()
Dan hebben ze meteen een' label'. En zo' n label is vaak een zelf vervullende voorspelling. Dan valt het ineens op dat een kind maar 1 vriendje heeft en denken mensen 'ze hadden gelijk, hij is inderdaad wel erg eenzelvig'. Terwijl het kind er ook overheen had kunnen groeien.
En het ook niet zo dat zo dat als je er op3 jarige leeftijd bij bent in plaats van op 6 jarige leeftijd, dat je een kind dan nog net kan ' redden'. Eerder andersom.
Verder wil ik heel Fok! natuurlijk even feliciteren met deze dag.![]()
![]()
In de DSM-V word autisme in gradaties aangegeven, en asperger en HFA worden de laagste gradatie dacht ik.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:18 schreef Re het volgende:
DSM-IV gaat veranderen en Asperger gaat verdwijnen geloof ik
en bovendien gaat het ook vaak om kinderen die niet eens een vriendje kunnen maken......quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:11 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Ben het niet helemaal eens met je..
Ik denk dat het beter voor een kind is om zo vroeg mogelijk de diagnose te krijgen.. Je kunt veel bereiken bij mensen met autisme.. En wanneer het kind op de basisschool zit, en daarna nog eens overgeplaatst moet worden naar een zmlk of een mlk of ga maar door school moet het weer opnieuw wennen.. Begeleiding mist een deel aan gerichte observaties, en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen..
Verder gaat het er bij autisme niet alleen om dat het kind eenzelvig is hoe jij het noemt (wat voor mij een nieuw woord is maar goed)
Als je kijkt naar de diagnose binnen de DSM-IV moet een kind wel meer symptomen hebben dan alleen het eenzelvig zijn. Verder weet ik trouwens niet vanaf wanneer autisme gediagnostiseerd mag worden soms staat daar een minimumleeftijd voor.. (en volgens mij kun je ook genetisch onderzoek doen naar autisme, maar het is laat en ik het kan zijn dat ik stoornissen door elkaar zit te halen dus pin me daar niet op vast)
Verder vind ik het goed dat er zo'n dag is.. Dat mensen er een beetje bewust over gaan nadenken, dat is nooit verkeerd..
Wat is dat voor onzin, ik kan prima pratenquote:Op vrijdag 2 april 2010 23:57 schreef molleymijsje het volgende:
[..]
en bovendien gaat het ook vaak om kinderen die niet eens een vriendje kunnen maken......
Het gaat ook om kinderen die totaal niet kunnen praten, nooit veters kunnen strikken, zindelijk worden etc. etc. Ik vind dat dat echt vergeten wordt in dit topic
Ohja, die was je vergeten Molley, ze nemen vaak dingen (te) letterlijkquote:Op zaterdag 3 april 2010 00:00 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Wat is dat voor onzin, ik kan prima praten
Andere blijkbaar ookquote:Op zaterdag 3 april 2010 00:02 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Ohja, die was je vergeten Molley, ze nemen vaak dingen (te) letterlijk
quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:07 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Je onderstreept mijn vorige post hiermee(lees: ik zat je maar te stangen)
quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:11 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Doe niet zo mal; je hebt toch helemaal geen emoties?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |