Je leuter nog in een kleuter gehangen?quote:Op maandag 5 april 2010 11:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welnee, hij woont nog bij mamma op een zolderkamertje
Bij goed verdienende mensen met een redelijk vermogen gaat dit zeker op.quote:Op maandag 5 april 2010 10:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, in het -perverse- systeem van de Nederlandse HRA wel!
Als de rente 6% is, de inflatie 2% en je 50% HRA hebt dan betaal je effectief maar 1% rente. Dan is rente betalen dus voordeliger dan geen rente betalen, want op je spaargeld krijg je dan 5% - 1,2% (verm bel) - 2% = 1,8%!
Nog los van het woongenot dat je dus ook nog krijgt.
Dat is toch echt niet zo. Aflossen is in het huidige systeem gewoon ongunstig. Ook met 42%. Je betaalt ook dan slechts 6 * 0,58 - 2% aan rente, laten we zeggen 1,5% reeël. Als dat bedrag lager is dan het huurbedrag van een soortgelijk huis dan ga je er toch op vooruit? Een huis van 300K kost dan 4500 euro p/j aan rente effectief. Daar huur je zo'n huis nog steeds niet voor.quote:Op maandag 5 april 2010 11:10 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Bij goed verdienende mensen met een redelijk vermogen gaat dit zeker op.
Ik ga uit van Jan Modaal, die 42% mag aftrekken en slechts 3% op z'n spaarrekening krijgt. Dan is dat 'maximale belastingvoordeel' toch wel duurkoop.
Klopt, uitgaande van inflatie. Bij deflatie daarentegen gaat dit niet meer op.quote:Op maandag 5 april 2010 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toch echt niet zo. Aflossen is in het huidige systeem gewoon ongunstig. Ook met 42%. Je betaalt ook dan slechts 6 * 0,58 - 2% aan rente, laten we zeggen 1,5% reeël. Als dat bedrag lager is dan het huurbedrag van een soortgelijk huis dan ga je er toch op vooruit? Een huis van 300K kost dan 4500 euro p/j aan rente effectief. Daar huur je zo'n huis nog steeds niet voor.
Bereken het dan goed:quote:Op maandag 5 april 2010 11:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jantje verdient 10 euro, moet 5 euro belasting betalen en krijgt 2 euro zakgeld van zijn ouders
Pietje verdient 10 euro, moet 5 euro belasting betalen en krijgt geen zakgeld van zijn ouders
In Halcon's wereld heeft Pietje netto meer inkomen dan Jantje. Lijkt me een mooie wereld om in te wonen, vast met gratis cocaine
Ga jij nu echt voor mij berekeningen maken?quote:Op maandag 5 april 2010 11:30 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Bereken het dan goed:
Jantje verdient 10 euro, moet 5 euro kostgeld betalen. Jantje leent 40 euro voor een blokkendoos, en spreekt af om deze over 30 jaar terug te betalen. De rente is 2 euro per jaar. Omdat zijn ouders vinden dat hij zo braaf is, mag hij de helft van de rente in mindering brengen op het kostgeld. De totale kosten zijn voor Jantje (kostgeld + blokkendoos + rente) 220 euro, de blokkendoos zelf kost hem 70 euro.
Pietje verdient 10 euro, moet 5 euro kostgeld betalen. Pietje leent 40 euro voor een blokkendoos, en spreekt af om deze over 15 jaar terug te betalen. De rente is 2 euro per jaar. Omdat zijn ouders vinden dat hij zo braaf is, mag hij de helft van de rente in mindering brengen op het kostgeld. De totale kosten zijn voor Pietje (kostgeld + blokkendoos + rente) 205 euro, de blokkendoos zelf kost hem 55 euro.
Naja klopt, maar feit is wel dat huurprijzen elk jaar stijgen, je hypotheek niet (tenzij HRA wegvalt)quote:Op maandag 5 april 2010 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, uitgaande van inflatie. Bij deflatie daarentegen gaat dit niet meer op.
Je vergelijkt nu huren en kopen om te laten zien dat aflossen niet voordelig is. Als je geen rente meer hoeft te betalen houd je meer geld over om te investeren in vermogensopbouw. Die kosten worden vergeten.quote:Op maandag 5 april 2010 11:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toch echt niet zo. Aflossen is in het huidige systeem gewoon ongunstig. Ook met 42%. Je betaalt ook dan slechts 6 * 0,58 - 2% aan rente, laten we zeggen 1,5% reeël. Als dat bedrag lager is dan het huurbedrag van een soortgelijk huis dan ga je er toch op vooruit? Een huis van 300K kost dan 4500 euro p/j aan rente effectief. Daar huur je zo'n huis nog steeds niet voor.
Zonder HRA is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan betaal je opeens effectief 2x zoveel aan rente, dus 9000 euro per jaar. Dan kom je op een reeële commerciële huurprijs uit. Wat ook logisch is, want een huisjesbaas krijgt geen HRA dus moet hij wle daarvoor verhuren.
(En dan reken ik niet eens mee dat de inflatie op de huizenmarkt een veelvoud is geweest van die 2%)
Of je de rente niet vast hebt staan, maar daar doen sws de meeste mensen niet aan of ze schakelen op tijdquote:Op maandag 5 april 2010 11:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Naja klopt, maar feit is wel dat huurprijzen elk jaar stijgen, je hypotheek niet (tenzij HRA wegvalt)
Ja, lief hè.quote:Op maandag 5 april 2010 11:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ga jij nu echt voor mij berekeningen maken?
Dat is waar. En je kunt ook partiële deflatie hebben (dus een algehele normale inflatie, maar bijvoorbeeld dalende huizenprijzen)quote:Op maandag 5 april 2010 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, uitgaande van inflatie. Bij deflatie daarentegen gaat dit niet meer op.
Vind het vooral zieligquote:
Wat? Dat je eigen berekening te simpel is?quote:
Maar goed, dan nog steeds, als je aflost dan heb je na 30 jaar sowieso minder kosten dan met huur... Met of zonder stijgende koopprijzen.quote:Op maandag 5 april 2010 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is waar. En je kunt ook partiële deflatie hebben (dus een algehele normale inflatie, maar bijvoorbeeld dalende huizenprijzen)
Nee, dat jij een zielig mannetje bentquote:Op maandag 5 april 2010 11:44 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Wat? Dat je eigen berekening te simpel is?
Kappen.quote:Op maandag 5 april 2010 11:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, dat jij een zielig mannetje bent
Ik zal het doorgeven aan mijn vrouw, dan kan zij daar vanavond wat aan doen.quote:Op maandag 5 april 2010 11:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, dat jij een zielig mannetje bent
Je moet geen water naar de zee dragenquote:Op maandag 5 april 2010 11:50 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik zal het doorgeven aan mijn vrouw, dan kan zij daar vanavond wat aan doen.![]()
Heb je verder nog argumenten die mijn post ontkrachten?
Ok, jij wint. Tegen dit soort diepzinnigheid kan ik niet op.quote:Op maandag 5 april 2010 11:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je moet geen water naar de zee dragen
Wat heb ik me zitten irriteren aan dat kale jong.quote:Op maandag 5 april 2010 10:41 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
En hier: http://rondom10.ncrv.nl/ncrvgemist/heilige-huis-en-h-woord.
Een heerlijke discussie over het afschaffen van de HRA waarin een jonge man zijn tophypotheekje verdedigt door een verstandige koper te verwijten dat hij stom is om in een kippenhok te wonen.
Dat soort sukkels mensen houden de economie op de beenquote:Op maandag 5 april 2010 11:56 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat heb ik me zitten irriteren aan dat kale jong.
Met tranen in haar ogen.quote:Op maandag 5 april 2010 12:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat soort sukkels mensen houden de economie op de been![]()
Dat soort mensen zijn gewoon te dom om te mogen lenen
Gescheiden vrouw heeft ondertussen door dat je te dure koophok ook een molensteen om de nek kan zijn![]()
Pffffffffff wat een wijsheid.....quote:Op maandag 5 april 2010 11:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Naja klopt, maar feit is wel dat huurprijzen elk jaar stijgen, je hypotheek niet (tenzij HRA wegvalt)
Nah, vrije sector is gemiddeld gedaald.quote:Op maandag 5 april 2010 12:52 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Pffffffffff wat een wijsheid.....
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=huurprijzen+gedaald&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=6bc54ad77a0995ae
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |