Dat zal wel meevallen. Tijdens de industriële revolutie was men daar ook al bang voor. Bedenk dat toen het opleidingsniveau veel lager was en veel mensen boer waren. In de praktijk blijkt altijd dat technologische vooruitgang niet leidt tot meer werklozen, laat staan armoede. Bovendien moet je wel heel erg 'dom' zijn om niet met een snufje techniek om te kunnen gaan. Vaak kan de markt dat juist prima aanpassen zodat het ook toegankelijk is voor gewone zielen. En een heel klein groepje dat echt niet kan werken is er altijd, maar die worden niet bedreigd door technologie.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Vraag me af hoe de politiek met het volgende omgaat.
Komende 10 jaar is het mogelijk om de volgende banen te vervangen.
- Kassameisjes (afreken computers etc.)
- Magazijn medewerkers (RFID Chips/ robots)
- Buschauffeurs (Electronische geleiding)
- Callcenters sterk ingekrimpt (electronische stemherkenning / IVR)
- Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
- Schoonmakers (inkrimping door automatisering)
Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.
Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:40 schreef AryaMehr het volgende:
Een intrinsiek fout van het kapitalistische systeem die door Marx terecht werd opgemerkt is dat de groei van de economie ten koste kan gaan van de economie zelf. Omdat het doel van het systeem economische groei is, proberen bedrijven hun winsten te maximaliseren. Dat kan door goedkoper te produceren en door meer te verkopen. Goedkopere productie kan het bedrijf bewerkstelligen door te investeren in zichzelf: kortere productieprocessen, betere machines, hogere productievolumes en goedkopere arbeidskrachten brengen de prijs van het product omlaag - en de verkoop omhoog. Meer efficiënte komt het bedrijfsresultaat - en de aandeelhouders - ten goede. Maar het probleem is: efficiëntie gaat tegelijkertijd vaak ten koste van de werknemers. Hun loon wordt gematigd of ze worden op den duur misschien zelfs wegbezuinigd of weggeautomatiseerd. En hierin schuilt de problematische paradox: werknemers zijn ook de consumenten.
Zo zou het kapitalistische systeem extreem gesteld dus ervoor zorgen dat mensen aan de ene kant (als werknemer) zo weinig mogelijk betaald krijgen omdat bedrijven zo inefficiënt mogelijk moeten produceren, terwijl ze aan de andere kant (als consument) worden gestimuleerd om steeds meer te consumeren. Die tegenstelling leidt onherroepelijk tot een economische boom and bust. Als de overheid de koopkracht niet corrigeert, is het onvermijdelijke gevolg dat er uiteindelijk meer wordt geproduceerd dan er geconsumeerd wordt. Daardoor lopen de bedrijfswinsten terug en worden er werknemers ontslagen. Dat dringt de consumptie op haar beurt nog verder terug. Zo raakt de economie in een recessie of - als het abrupt gebeurt - in een crisis.
'In deze crisis breekt een maatschappelijke epidemie uit, die in alle vroegere tijdperken een absurditeit zou hebben geleken - de epidemie van de overproductie. De samenleving ziet zich dan plotseling in een toestand van tijdelijke barbaarsheid teruggebracht; [...] de industrie en de commercie lijken vernietigd. En waarom? Omdat zij [...] te veel industrie en te veel commercie bezit''
Aldus Marx.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef Magistic het volgende:
Die laaggeschoolden worden allemaal omgeschoold om die elektronische troep draaiende te houden. Moertjes aandraaien, dingen insmeren met olie enz.
Nee, er komt sociale activatie:quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef Magistic het volgende:
Die laaggeschoolden worden allemaal omgeschoold om die elektronische troep draaiende te houden. Moertjes aandraaien, dingen insmeren met olie enz.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:50 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Tijdens de industriële revolutie was men daar ook al bang voor. Bedenk dat toen het opleidingsniveau veel lager was en veel mensen boer waren. In de praktijk blijkt altijd dat technologische vooruitgang niet leidt tot meer werklozen, laat staan armoede. Bovendien moet je wel heel erg 'dom' zijn om niet met een snufje techniek om te kunnen gaan. Vaak kan de markt dat juist prima aanpassen zodat het ook toegankelijk is voor gewone zielen. En een heel klein groepje dat echt niet kan werken is er altijd, maar die worden niet bedreigd door technologie.
Minder mensen nodig --> meer werklozen?quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:48 schreef JoPiDo het volgende:
de bedoeling van al dat geautomatiseer is dat er minder gewerkt hoeft te worden, dus wat is het probleem?
Op zich is het natuurlijk geen probleem dat het onopgeleide werk naar lagelonenlanden verdwijnt. Dat proces is al jaren aan de gang. Dat werk levert ook weinig op, aan loon, voor de economie en aan arbeidsvreugde.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
Je zal altijd schoonmakers, beveiligers, koeriers (ongeschoold werk) etc. nodig hebben. Ik zie over 50 jaar namelijk geen machine die voor de beveiliging in een disco zorgt? Dit geldt bovendien ook voor automatische 'buschauffeurs' a la Kralingse zoom (Rotterdam): deze bussen hebben een apart rijbaan en rijden zo'n 10 km/h, ik zie dit dus niet op grote schaal gebeuren.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Ze kunnen zo de politiek in. Ik kan me niet voorstellen dat een schoonmaker minder is dan een huidig lid van de linkse elite.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Vraag me af hoe de politiek met het volgende omgaat.
Komende 10 jaar is het mogelijk om de volgende banen te vervangen.
- Kassameisjes (afreken computers etc.)
- Magazijn medewerkers (RFID Chips/ robots)
- Buschauffeurs (Electronische geleiding)
- Callcenters sterk ingekrimpt (electronische stemherkenning / IVR)
- Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
- Schoonmakers (inkrimping door automatisering)
Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.
In China en een groot deel van Azie is er dan ook nog een enorm aanbod van ongeschoold personeel beschikbaar. Je ziet hier dan ook dat het goedkoper is om een afwasser in te huren dan een afwasmachine te kopen bijvoorbeeld. Dat gaat veranderen maar dat duurt nog wel een tijdje.quote:Op donderdag 1 april 2010 11:54 schreef FP128 het volgende:
[..]
In China en de rest van Azië maakt het allang onderdeel uit van hun economie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |