abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:41:29 #1
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_79809790
Vraag me af hoe de politiek met het volgende omgaat.

Komende 10 jaar is het mogelijk om de volgende banen te vervangen.

- Kassameisjes (afreken computers etc.)
- Magazijn medewerkers (RFID Chips/ robots)
- Buschauffeurs (Electronische geleiding)
- Callcenters sterk ingekrimpt (electronische stemherkenning / IVR)
- Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
- Schoonmakers (inkrimping door automatisering)

Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.

Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
pi_79810164
de bedoeling van al dat geautomatiseer is dat er minder gewerkt hoeft te worden, dus wat is het probleem?
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:48:54 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79810206
Elke middenklasser zijn eigen personal assistant.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:49:41 #4
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79810241
schoenen poetsen op straat
Manni weiß was Autos brauchen
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:55:06 #5
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_79810531
Die laaggeschoolden worden allemaal omgeschoold om die elektronische troep draaiende te houden. Moertjes aandraaien, dingen insmeren met olie enz.
Narcist
pi_79811349
Wat ze niet hebben in opleiding compenseren ze met hun prijs. Er blijft altijd wel vraag naar laaggeschoolden. In de productie of in de import en export branche. Of in ondersteunende/controlerende/routine functies. En de meeste cliënten hebben graag menselijk contact.
pi_79812595
Gewoon thuis zitten, bier drinken in de voortuin als het lekker weer is en gewoon elke maand toch geld overgemaakt krijgen?
5 Ferrari's op videoband!
pi_79813354
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:

Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.

Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
Dat zal wel meevallen. Tijdens de industriële revolutie was men daar ook al bang voor. Bedenk dat toen het opleidingsniveau veel lager was en veel mensen boer waren. In de praktijk blijkt altijd dat technologische vooruitgang niet leidt tot meer werklozen, laat staan armoede. Bovendien moet je wel heel erg 'dom' zijn om niet met een snufje techniek om te kunnen gaan. Vaak kan de markt dat juist prima aanpassen zodat het ook toegankelijk is voor gewone zielen. En een heel klein groepje dat echt niet kan werken is er altijd, maar die worden niet bedreigd door technologie.
  donderdag 1 april 2010 @ 05:24:39 #9
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79817582
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:40 schreef AryaMehr het volgende:
Een intrinsiek fout van het kapitalistische systeem die door Marx terecht werd opgemerkt is dat de groei van de economie ten koste kan gaan van de economie zelf. Omdat het doel van het systeem economische groei is, proberen bedrijven hun winsten te maximaliseren. Dat kan door goedkoper te produceren en door meer te verkopen. Goedkopere productie kan het bedrijf bewerkstelligen door te investeren in zichzelf: kortere productieprocessen, betere machines, hogere productievolumes en goedkopere arbeidskrachten brengen de prijs van het product omlaag - en de verkoop omhoog. Meer efficiënte komt het bedrijfsresultaat - en de aandeelhouders - ten goede. Maar het probleem is: efficiëntie gaat tegelijkertijd vaak ten koste van de werknemers. Hun loon wordt gematigd of ze worden op den duur misschien zelfs wegbezuinigd of weggeautomatiseerd. En hierin schuilt de problematische paradox: werknemers zijn ook de consumenten.

Zo zou het kapitalistische systeem extreem gesteld dus ervoor zorgen dat mensen aan de ene kant (als werknemer) zo weinig mogelijk betaald krijgen omdat bedrijven zo inefficiënt mogelijk moeten produceren, terwijl ze aan de andere kant (als consument) worden gestimuleerd om steeds meer te consumeren. Die tegenstelling leidt onherroepelijk tot een economische boom and bust. Als de overheid de koopkracht niet corrigeert, is het onvermijdelijke gevolg dat er uiteindelijk meer wordt geproduceerd dan er geconsumeerd wordt. Daardoor lopen de bedrijfswinsten terug en worden er werknemers ontslagen. Dat dringt de consumptie op haar beurt nog verder terug. Zo raakt de economie in een recessie of - als het abrupt gebeurt - in een crisis.

'In deze crisis breekt een maatschappelijke epidemie uit, die in alle vroegere tijdperken een absurditeit zou hebben geleken - de epidemie van de overproductie. De samenleving ziet zich dan plotseling in een toestand van tijdelijke barbaarsheid teruggebracht; [...] de industrie en de commercie lijken vernietigd. En waarom? Omdat zij [...] te veel industrie en te veel commercie bezit''

Aldus Marx.
  donderdag 1 april 2010 @ 07:23:08 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_79817888
Ik denk dat met name in de productieindustrie er nog aardig wat laaggeschoolden nodig gaan zijn. Ook chauffeurs blijven de komende 30, 40 jaar nog echt wel nodig - zeker als de import door Rotterdam blijft stijgen.

Verder denk ik dat er steeds meer opgeleid wordt. Waar 100 jaar geleden alleen de elite na de basisschool door kon studeren, en het overgrote deel van de bevolking uiteindelijk "iets met de handen" deed, is dat na WO2 enorm toegenomen, en ik denk dat meer dan 90% van de Nederlandse scholieren op zijn minst een LBO opleiding afmaken, en ook met het LBO kun je broodnodige vacatures vullen, denk aan elektriciens, automonteurs, wegwerkers, publieke werken en bouw, vuilverwerking, recycling, etc, etc.....

De functies waar absoluut GEEN opleiding voor nodig is, zoals lopende band werk, kassameisjes, en bepaalde (lang niet alle!) functies in de horeca, zullen minder worden inderdaad..... maar ik denk dat de banen waar een BEETJE opleiding voor nodig is alleen maar zal stijgen,en ik denk dat dit door natuurlijk verloop opgelost wordt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_79824472
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef Magistic het volgende:
Die laaggeschoolden worden allemaal omgeschoold om die elektronische troep draaiende te houden. Moertjes aandraaien, dingen insmeren met olie enz.

In China en de rest van Azië maakt het allang onderdeel uit van hun economie.
75 topics = FIN
pi_79838809
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:55 schreef Magistic het volgende:
Nee, er komt sociale activatie:

Ze gaan dan allemaal houten wasknijpers in elkaar zetten en blauwe potloden slijpen.

"Om de concurrentie met China aan te gaan, verlagen we de minimumlonen en wordt Nederland het grootste exportland van handgemaakte wasknijpers en scherpe blauwe potloden."

Dit staat in een vertrouwelijk ambtelijk rapport van het Ministerie van Economische Zaken ingediend bij de SER.
pi_79854908
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:50 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat zal wel meevallen. Tijdens de industriële revolutie was men daar ook al bang voor. Bedenk dat toen het opleidingsniveau veel lager was en veel mensen boer waren. In de praktijk blijkt altijd dat technologische vooruitgang niet leidt tot meer werklozen, laat staan armoede. Bovendien moet je wel heel erg 'dom' zijn om niet met een snufje techniek om te kunnen gaan. Vaak kan de markt dat juist prima aanpassen zodat het ook toegankelijk is voor gewone zielen. En een heel klein groepje dat echt niet kan werken is er altijd, maar die worden niet bedreigd door technologie.
Dat denk ik ook.
Kijk, het is wel leuk als je koelkast zelf een pak biologische melk bestelt en de wasmachine zelf nieuw waspoeder laat komen en als je zonder tussenkomst van een mens per telefoon een pizza kunt bestellen, maar al die spullen moeten wel gebracht worden.
En ook een erg hightechmachine gaat wel eens kapot.

Dus, TS, ik zou me geen zorgen maken. Enige frictie is er altijd wel, maar die lost zich wel op.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 3 april 2010 @ 12:38:39 #14
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_79898588
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:48 schreef JoPiDo het volgende:
de bedoeling van al dat geautomatiseer is dat er minder gewerkt hoeft te worden, dus wat is het probleem?
Minder mensen nodig --> meer werklozen?
pi_79899003
quote:
Op zich is het natuurlijk geen probleem dat het onopgeleide werk naar lagelonenlanden verdwijnt. Dat proces is al jaren aan de gang. Dat werk levert ook weinig op, aan loon, voor de economie en aan arbeidsvreugde.

Helaas worden de alternatieven ook het land uitgejaagd in plaats van gelokt. De politiek beloont vooral schoolbestuurders ruim boven de Balkenendenorm door de MBO-leerlingen bedrijfsmatig efficiënt op te hokken, zelf te laten werken en wat algeme kunstzinnige en filosofische vorming mee te geven die aan hen niet besteed is.

Leer ze een vak, vakmanschap is namelijk wel geld waard en verdwijnt niet naar lagelonenlanden. En vakmanschap is vaak wel een kwestie van talent en vaardigheid waarvoor je theoretisch niet slim hoeft te zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 3 april 2010 @ 13:24:16 #16
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_79899762
quote:

Je zal altijd schoonmakers, beveiligers, koeriers (ongeschoold werk) etc. nodig hebben. Ik zie over 50 jaar namelijk geen machine die voor de beveiliging in een disco zorgt? Dit geldt bovendien ook voor automatische 'buschauffeurs' a la Kralingse zoom (Rotterdam): deze bussen hebben een apart rijbaan en rijden zo'n 10 km/h, ik zie dit dus niet op grote schaal gebeuren.

Verder moet je ook denken aan de loonkosten per product. Als er op grote schaal geautomatiseerd wordt, dan dalen de (loon)kosten per product. Dit zorgt dan ook voor lagere verkoopprijzen waardoor er meer verkocht zal worden/gebruik zal worden gemaakt van een dienst. De omzet stijgt hierdoor waardoor je meer werknemers nodig hebt: de werkgelegenheid zal stijgen. Uiteraard kan dit ook de andere kant werken.
pi_80048542
quote:

Ze kunnen zo de politiek in. Ik kan me niet voorstellen dat een schoonmaker minder is dan een huidig lid van de linkse elite.
pi_80069212
Die sterven langzaam uit, en dan wordt uit de middenklasse een nieuwe onderlaag gecreëerd, die dan de rest van de middenklasse weer op zn hoede houdt, waardoor de heersende klasse, altijd, als winnaar overblijft.

Dat is niets nieuws, het veranderd alleen van vorm.
  donderdag 8 april 2010 @ 02:19:00 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_80070436
Waarom denk je dat tegenwoordig iedereen een MBO of HBO-diploma moet hebben?
Diploma's devalueren en de simpele klussen blijven bestaan (ook machines moeten worden aangestuurd) maar krijgen een hippere, engelse naam.

Same shit, different name-tag.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 8 april 2010 @ 03:30:30 #20
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_80070767
quote:
Op donderdag 1 april 2010 11:54 schreef FP128 het volgende:

[..]

In China en de rest van Azië maakt het allang onderdeel uit van hun economie.
In China en een groot deel van Azie is er dan ook nog een enorm aanbod van ongeschoold personeel beschikbaar. Je ziet hier dan ook dat het goedkoper is om een afwasser in te huren dan een afwasmachine te kopen bijvoorbeeld. Dat gaat veranderen maar dat duurt nog wel een tijdje.

Als in Nederland straks de vergrijzing echt toeslaat dan hebben we die automatisering wel nodig. Er is dan niet eens genoeg personeel om alles te kunnen schoonmaken of als kassameisje te werken bijvoorbeeld...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')