abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79805753
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 20:47 schreef BasEnAad het volgende:
A natuurlijk. Rijkdom is relatief.
Niet rijkdom maar geluk is relatief. Als je meer hebt dan anderen om je heen ben je over het algemeen stukken gelukkiger. Mensen die B zeggen zijn gewoon hypocriet en/of dom.
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_79805766
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:19 schreef Argento het volgende:

[..]

Nog een keer: het is een gegeven dat het geld op beide planeten evenveel waard is. Dus ja, die 100K is in dit 'experiment' gewoon twee keer zoveel waard als die 50K. En aangezien dat een gegeven is, snap ik niet waarom je daar over zou willen discussieren.
Dan snap ik de stelling niet. Of het nut van de stelling.
pi_79805982
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:24 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dan snap ik de stelling niet. Of het nut van de stelling.
Op planeet A kan je je van je 50.000 1 huis 1 auto 1 vakantie en 1maal maandelijks uit eten veroorloven
Op planeet B kan je je van 100.00 2 huizen, 2 auto's, 2 vakanties en 2maal per maand uit eten veroorloven

Kies planeet A of planeet B.

Oh ja:
Op planeet A hebben al je buren een heel klein huisje en een fiets.
Op planeet B hebben je buren een villa, een huis en een recreatiebungalow, 2 auto's en 2 motoren en een kok in dienst.

Kies je je eigen comfort en laat je je keuze afhangen van de buren?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79806029
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:24 schreef Drinky het volgende:

[..]

Er zijn al planeten gevonden met leven, wel op microniveau, maar toch leven. Als we zo (relatief) dichtbij al leven hebben gevonden, dan moet er op die ik-weet-niet-hoeveeljarden echt wel complexe levensvormen bestaan. Of dacht jij dat alleen jij(wij) tot complexe levenssoorten behoorde ?
..en als dat zo is, dan is inkomen het grote vraagstuk bij de uiteindelijke ontdekking van dat leven uiteraard.
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:51:40 #30
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79807117
Ik zou voor A gaan. Na een tijdje weet je niet beter meer en voel je je de koning te rijk omdat jij meer kan doen dan iedereen terwijl je op die andere planeet alleen maar lijdzaam kan toekijken hoeveel beter iedereen het heeft dan jij.
pi_79807215
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:24 schreef Drinky het volgende:

[..]

Er zijn al planeten gevonden met leven, wel op microniveau, maar toch leven. Als we zo (relatief) dichtbij al leven hebben gevonden, dan moet er op die ik-weet-niet-hoeveeljarden echt wel complexe levensvormen bestaan. Of dacht jij dat alleen jij(wij) tot complexe levenssoorten behoorde ?
bron?

er is namelijk zover ik weet, nog nooit leven gevonden buiten de aarde
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_79807542
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:51 schreef aaipod het volgende:
Ik zou voor A gaan. Na een tijdje weet je niet beter meer en voel je je de koning te rijk omdat jij meer kan doen dan iedereen terwijl je op die andere planeet alleen maar lijdzaam kan toekijken hoeveel beter iedereen het heeft dan jij.
Dus het gaat meer om "meer kunnen doen dan iedereen" dan om het genot wat je uit je bezit haalt an sich?
pi_79807598
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:24 schreef EvilMarc het volgende:

[..]

Mensen die B zeggen zijn gewoon hypocriet en/of dom.
Dank je.
pi_79808129
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Op planeet A kan je je van je 50.000 1 huis 1 auto 1 vakantie en 1maal maandelijks uit eten veroorloven
Op planeet B kan je je van 100.00 2 huizen, 2 auto's, 2 vakanties en 2maal per maand uit eten veroorloven

Kies planeet A of planeet B.

Oh ja:
Op planeet A hebben al je buren een heel klein huisje en een fiets.
Op planeet B hebben je buren een villa, een huis en een recreatiebungalow, 2 auto's en 2 motoren en een kok in dienst.

Kies je je eigen comfort en laat je je keuze afhangen van de buren?
Dit vind ik een betere omschrijving van het dilemma inderdaad.

Waar ga je wonen:
- In een zéér eenvoudig krot tussen de golfplaathuizen.
of
- In een bescheiden vrijstaande eengezinswoning tussen de villa's.
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:40:44 #35
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_79809749
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

bron?

er is namelijk zover ik weet, nog nooit leven gevonden buiten de aarde
Kwam ooit langs op Discovery Science, zoek zelf maar naar een bron
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_79810118
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:40 schreef Drinky het volgende:

[..]

Kwam ooit langs op Discovery Science, zoek zelf maar naar een bron
nee, want ik weet dat dat niet waar is
blablablablablablablablablablablablablabla
  woensdag 31 maart 2010 @ 22:48:05 #37
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_79810160
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:47 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

nee, want ik weet dat dat niet waar is
ok dan
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_79812323
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:16 schreef Lamon. het volgende:

Er bestaan geen andere planeten met leven
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:42:04 #39
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_79813040
Ligt eraan op welke planeet je sneller kan groeien in salaris.
The more debt, the better
pi_79813495
ligt eraan welke planeet je in de kont kan plassen
  donderdag 1 april 2010 @ 00:09:51 #41
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79814194
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 22:00 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Dus het gaat meer om "meer kunnen doen dan iedereen" dan om het genot wat je uit je bezit haalt an sich?
Precies. In het land der blinden is éénoog koning. Rijkdom is relatief.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:23:28 #42
279054 WARE_HEIDEN
pi_79814740
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:09 schreef aaipod het volgende:

[..]

QFT, voor mij ook A

En al die mensen die moeilijk gaan praten over markwerking, koopkracht en inflatie, jullie snappen het punt van het vraagstuk niet
pi_79814806
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:09 schreef aaipod het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt wel maar hier is de hele vraagstelling anders. Je haalt met je 50k geen enkel voordeel uit je situatie als je ook kan kiezen voor 100k.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:39:26 #44
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79815261
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:25 schreef Twest1 het volgende:

[..]

Je haalt met je 50k geen enkel voordeel uit je situatie als je ook kan kiezen voor 100k.
Dat is nu net de vraag hier of dat wel zo is in deze context. Of misschien snap je niet helemaal wat ik bedoel.

Stel dat jij hier in Nederland op 4m² woont, slaapt op een matras en niets anders eet dan brood. Dan zou je je doodongelukkig voelen. Terwijl er in Afrika 1 of andere bosnegert rondloopt in een dorp in de rimboe die in een rieten hutje slaapt op bladeren terwijl zijn dorpsgenoten buiten op zand slapen. Eerst genoemde negert is de tofste van het dorp en zal gelukkiger zijn in zijn leven dan jij hier met een echt dak boven je hoofd en een matras.

Rijkdom is dus relatief en verhoudt zich niet absoluut tot wat je met je geld kan doen, maar wat je met je geld kan doen in verhouding tot de mensen in je directe omgeving.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:39:35 #45
279054 WARE_HEIDEN
pi_79815268
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:25 schreef Twest1 het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt wel maar hier is de hele vraagstelling anders. Je haalt met je 50k geen enkel voordeel uit je situatie als je ook kan kiezen voor 100k.
het voordeel is dat je 2 keer zoveel verdient als iedereen
pi_79815382
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:39 schreef aaipod het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij niet wat ik bedoel.

Stel dat jij hier in Nederland op 4m² woont, slaapt op een matras en niets anders eet dan brood. Dan zou je je doodongelukkig voelen. Terwijl er in Afrika 1 of andere bosnegert rondloopt in een dorp in de rimboe die in een rieten hutje slaapt op bladeren terwijl zijn dorpsgenoten buiten op zand slapen. Eerst genoemde negert is de tofste van het dorp en zal gelukkiger zijn in zijn leven dan jij hier met een echt dak boven je hoofd en een matras.

Rijkdom is dus relatief en verhoudt zich niet absoluut tot wat je met je geld kan doen, maar wat je met je geld kan doen in verhouding tot de mensen in je directe omgeving.
Ok heb je een punt alleen het enige verschil is dat je met dit dillema weet dat je op die andere planeet minder had gehad. In het voorbeeld dat jij geeft weet jij niet dat je anders die bosneger was geweest zonder dak boven zn hoofd en voel jeje dus ongelukkig.
pi_79815511
Planeet B natuurlijk!! Kan mij het schelen wat andere mensen verdienen. Ik heb 2x zoveel koopkracht op deze hypothetische planeet!!

Hoe'st verder daar? Beetje aardig weer ook?
  donderdag 1 april 2010 @ 00:50:16 #48
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79815610
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:42 schreef Twest1 het volgende:

[..]

Ok heb je een punt alleen het enige verschil is dat je met dit dillema weet dat je op die andere planeet minder had gehad. In het voorbeeld dat jij geeft weet jij niet dat je anders die bosneger was geweest zonder dak boven zn hoofd en voel jeje dus ongelukkig.
Mwah dat betwijfel ik. We weten hier in Nederland ook best dat mensen in Afrika het veel moeilijker hebben dan wij maar er zijn toch mensen die zichzelf van het leven beroven omdat ze in een penibele financiële situatie zitten waar ze zich niet uit weten te redden. Ik denk dat dat komt omdat het voor ons maar een ver-van-mijn-bedshow is. Een andere planeet zou dat helemaal zijn.

Ik denk dat je je af en toe wel afvraagt van goh wat nou als ik toch voor planeet B had gekozen, maar dat je je daar snel weer overheen zet en verdergaat met je relatief gezien luxe leventje op planeet A.
pi_79816574
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:39 schreef aaipod het volgende:

[..]

Dat is nu net de vraag hier of dat wel zo is in deze context. Of misschien snap je niet helemaal wat ik bedoel.

Hij heeft het meeste aanzien. Staat het hebben van veel aanzien voor jou gelijk aan gelukkig zijn?

Het ligt er aan of je ook echt opgroeit bent op de planeten in de OP, of dat je terwijl je leeft op de ene planeet bewust bent van de andere planeet en de keuze die je had kunnen maken. Je zal wel mensen imponeren op die planeet waar je 50.000 euro hebt tussen al die anderen met 25.000 euro, maar je weet gewoon dat je op de andere planeet meer had kunnen krijgen. Dat vreet aan je en je voelt je schuldig. Dus: ben je je bewust van de andere planeet die je had kunnen kiezen?

Zo ja, dan wil ik die planeet waar ik de armste ben.

Zo nee, en is het enige wat ik in mijn leven ken de planeet die ik gekozen heb: dan wil ik de planeet waar ik de rijkste ben.

edit: ik zie dat jullie het hier al over gehad hebben
pi_79816656
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:50 schreef aaipod het volgende:

[..]

Mwah dat betwijfel ik. We weten hier in Nederland ook best dat mensen in Afrika het veel moeilijker hebben dan wij maar er zijn toch mensen die zichzelf van het leven beroven omdat ze in een penibele financiële situatie zitten waar ze zich niet uit weten te redden. Ik denk dat dat komt omdat het voor ons maar een ver-van-mijn-bedshow is. Een andere planeet zou dat helemaal zijn.
Ja, maar we hebben nooit voor de keuze gestaan: wil je in Afrika wonen of hier.
quote:
Ik denk dat je je af en toe wel afvraagt van goh wat nou als ik toch voor planeet B had gekozen, maar dat je je daar snel weer overheen zet en verdergaat met je relatief gezien luxe leventje op planeet A.
Relatief gezien met wat? Planeet B? Dan is het dus opeens helemaal niet luxe meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')