We hebben hem mee gepikt toen hij de 5 doorbrak op 25 maart. Verkoop order staat op 4,95 exact. Een kleine positie hoor. Het is overigens geen studie groep maar het (studenten) investeringsfonds van de universiteit.quote:Op donderdag 1 april 2010 15:37 schreef AQuila360 het volgende:
Elfling heb jij nog wat met Aegon gedaan? Meen dat je zei dat jij of het studiegroepje(?) van je hem bij 5 euro op gingen pikken?
Ahja idd zoiets dacht ik alquote:Op donderdag 1 april 2010 15:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
We hebben hem mee gepikt toen hij de 5 doorbrak op 25 maart. Verkoop order staat op 4,95 exact. Een kleine positie hoor. Het is overigens geen studie groep maar het (studenten) investeringsfonds van de universiteit.
Short voordat de cijfers van Apple uitkomen? Doel je op resultaten van bijv. introductie iPad? Of de kwartaal cijfers? Als je de vorige 10 keer keihard ging shorten op Apple voor de kwartaal cijfers was je vrees ik uitgerooktquote:Op donderdag 1 april 2010 18:32 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik overweeg om in de buurt van de resultaten short te gaan op Apple. De verwachtingen zullen ze wel weer kloppen, maar dat aandeel zakt dan altijd wel een beetje. Bovendien, die marktcap is insane vergeleken met een paar andere bedrijven.
Er zijn nog genoeg negatieve geluiden om nog even long te blijven. Maar er komt een moment dat iedereen Halleluja roept, en dan moet je weg zijn.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:20 schreef Mendeljev het volgende:
Het valt me op dat veel goeroes die het afgelopen jaar opvallend stil waren het nu van de daken schreeuwen dat we nog wel wat hoger kunnen.Als straks ook de huisvrouwen met geodriehoekjes de koers van ING gaan voorspellen dan staat wat mij betreft de bulltrap al klaar!
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld een stop loss in te stellen voor je aandelen?quote:Op donderdag 1 april 2010 21:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn nog genoeg negatieve geluiden om nog even long te blijven. Maar er komt een moment dat iedereen Halleluja roept, en dan moet je weg zijn.
(LXIV 150% long sinds AEX=200)
Wat is hoog? Wat is gevaarlijk? Daar valt geen antwoord op te geven. Als je het over meerdere jaren bekijkt dan valt het allemaal best nog wel mee:quote:Op donderdag 1 april 2010 21:44 schreef bascross het volgende:
Ik betrapte mezelf op de gedachte om toch nog even mee te profiteren. Ik denk dat we weer gevaarlijk hoog zitten.
Ja. dat kun je doen. Ik zat dat ook te overwegen vanaf bepaalde koersniveau's. Maar nu nog niet. In mijn ogen zijn we eigenlijk nog te goedkoop, dus ik wil niet op deze koersen verkopen. Alhoewel ik persoonlijk natuurlijk veel winst heb. Maar mijn plusmin maakt de markt niet.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:51 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Is het dan verstandig om bijvoorbeeld een stop loss in te stellen voor je aandelen?
Dat klopt, maar als je het vergelijkt met de laatste 40 jaar, dan zitten we toch vrij hoog. Zeker als je bedenkt dat de crisis nog niet voorbij is.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is hoog? Wat is gevaarlijk? Daar valt geen antwoord op te geven. Als je het over meerdere jaren bekijkt dan valt het allemaal best nog wel mee:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zomaar wat grote fondsen van de AEX. Langjarig gezien heb ik nog helemaal geen hoogtevrees, en klimmen we nét een beetje uit het enorme dal van het afgelopen decennium. Dan kunnen veel fondsen nog gemakkelijk verdubbelen en dan staan ze nog lager dan iemand 10 jaar geleden voor mogelijk had gehouden.
Ik blijf lekker long zitten. Beetje afbouwen naar 100% vanaf de 360, maar zeker niet te snel. Tot 410 kunnen we dit jaar toch wel gaan denk ik.
Het is niet relevant of de crisis wel of niet voorbij is. Het gaat erom welke kant de crisis op beweegt (beter wordt of slechter). Dat volgen de beurskoersen. Vorig jaar maart was veel minder merkbaar van de crisis als nu. Er staan nu meer huizen te koop, er zijn meer werkelozen, nu pas gaat de overheid nadenken over bezuinigen. Maar de beurs stond een jaar geleden op z'n laagst.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:03 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je het vergelijkt met de laatste 40 jaar, dan zitten we toch vrij hoog. Zeker als je bedenkt dat de crisis nog niet voorbij is.
Terwijl iedereen die vandaag verkocht, het zelfde aantal mensen/aandelen, aan nam het dit voorlopig de hóógste koers was, anders verkochten ze niet.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Iedereen die vandaag instapte nam in ieder geval aan dat dit de laagste koers was die nog bereikt ging worden. Anders stapte hij niet in!
True!quote:Op donderdag 1 april 2010 22:31 schreef Arcee het volgende:
[..]
Terwijl iedereen die vandaag verkocht, het zelfde aantal mensen/aandelen, aan nam het dit voorlopig de hóógste koers was, anders verkochten ze niet.
Dat klopt.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Jouw inschatting. Als je jezelf er niet lekker bij voelt moet je zeker niet instappen. Maar voor hetzelfde geld komt er nooit meer een instapmoment zoals nu. Als je het dus een beetje LT bekijkt zitten we gewoon onder in een kommetje. Of daar nu nog 10% bovenop komt maakt eigenlijk nog niet zoveel uit. Dan zitten we nog steeds helemaal onderin te pielen.
Iedereen die vandaag instapte nam in ieder geval aan dat dit de laagste koers was die nog bereikt ging worden. Anders stapte hij niet in!
Zeker weet je het natuurlijk nooit! Maar als ik den dat ze nog ooit onder die prijs komen, dan koop ik ze in ieder geval niet!quote:Op donderdag 1 april 2010 22:58 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat klopt.
Is dat zo? Ik stap zelf altijd in op vooraf gestelde koersen, dan hoef je nooit in paniek te raken. Het betekent echter niet dat ik denk dat de koers nooit meer lager gaat. Het is gewoon een prijs waarvoor ik het risico wil nemen. Bovendien gaat de beurs al sinds het ontstaan op en neer, dus het zou sowieso vreemd zijn om aandelen te kopen en vervolgens te denken dat ze nooit meer onder die prijs duiken.
Je hoeft natuurlijk nooit in paniek te raken. Zorgen dat je stoploss solide is en dicht bij het aankoop punt ligt. Zo verlies je nooit heel veel, helemaal als je nooit meer dan 5% van je kapitaal in 1 aandeel stopt. Meeste zien dat als zwakte van mijn model maar ik luister liever naar de term weinig risicoquote:Op donderdag 1 april 2010 22:58 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat klopt.
Is dat zo? Ik stap zelf altijd in op vooraf gestelde koersen, dan hoef je nooit in paniek te raken. Het betekent echter niet dat ik denk dat de koers nooit meer lager gaat. Het is gewoon een prijs waarvoor ik het risico wil nemen. Bovendien gaat de beurs al sinds het ontstaan op en neer, dus het zou sowieso vreemd zijn om aandelen te kopen en vervolgens te denken dat ze nooit meer onder die prijs duiken.
Ben je nu serieus? Als je bijvoorbeeld een tracker AEX koopt, terwijl de AEX rond de 200 staat, dan is het risico niet heel hoog. Maar om te stellen alleen te kopen als je bijna zeker weet dat de AEX nooit meer onder de duikt 200 lijkt mij vreemd. Je kan toch prima een rit maken van 200 naar 400? Dat is toch ook het principe van beleggen? Je beleggingen in waarde zien stijgen en dan verzilveren. Je kan ook voor eeuwig blijven zitten, maar wie zegt dat de AEX over 40 jaar niet op 100 staat? Dat is natuurlijk ook moeilijk te voorspellen voordat je ze koopt, maar dan heb je in ieder geval een redelijk zicht op de korte termijn, zeg maar 3-5 jaar. Daarnaast heb je nog geen geld verdiend als je de aandelen nog in bezit hebt, pas als je verkoopt verdien je geld(als de waarde tenminste is gestegenquote:Op donderdag 1 april 2010 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zeker weet je het natuurlijk nooit! Maar als ik den dat ze nog ooit onder die prijs komen, dan koop ik ze in ieder geval niet!
Je weet het natuurlijk absoluut niet zeker! Maar het is inderdaad wel altijd mijn uitgangspunt. Anders wacht ik nog wel even. Ik koop in principe alleen maar als ik verwacht dat de prijs waarop ik koop de bodemprijs is voor de afzienbare tijd. Natuurlijk heb ik heel vaak ongelijk hierin, dat is onvermijdelijk.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:21 schreef bascross het volgende:
[..]
Ben je nu serieus? Als je bijvoorbeeld een tracker AEX koopt, terwijl de AEX rond de 200 staat, dan is het risico niet heel hoog. Maar om te stellen alleen te kopen als je bijna zeker weet dat de AEX nooit meer onder de duikt 200 lijkt mij toch vreemd. Je kan toch prima een rit maken van 200 naar 400? Dat is toch ook het principe van beleggen? Je beleggingen in waarde zien stijgen en dan verzilveren. Je kan ook voor eeuwig blijven zitten, maar wie zegt dat de AEX over 40 jaar niet op 100 staat? Dat is natuurlijk ook moeilijk te voorspellen voordat je ze koopt, maar dan heb je in ieder geval een redelijk zicht op de korte termijn, zeg maar 3-5 jaar. Daarnaast heb je nog geen geld verdiend als je de aandelen nog in bezit hebt, pas als je verkoopt verdien je geld(als de waarde tenminste is gestegen.).
Oke, dan verschillen wij van de manier van beleggen, dat kan. Ik stel gewoon vooraf een prijs vast, waarop ik het aandeel wel wil hebben. Als het aandeel dan op deze prijs staat, dan koop ik het.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet het natuurlijk absoluut niet zeker! Maar het is inderdaad wel altijd mijn uitgangspunt. Anders wacht ik nog wel even. Ik koop in principe alleen maar als ik verwacht dat de prijs waarop ik koop de bodemprijs is voor de afzienbare tijd. Natuurlijk heb ik heel vaak ongelijk hierin, dat is onvermijdelijk.
Maar netto levert het je vaak wel geld opquote:Op donderdag 1 april 2010 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet het natuurlijk absoluut niet zeker! Maar het is inderdaad wel altijd mijn uitgangspunt. Anders wacht ik nog wel even. Ik koop in principe alleen maar als ik verwacht dat de prijs waarop ik koop de bodemprijs is voor de afzienbare tijd. Natuurlijk heb ik heel vaak ongelijk hierin, dat is onvermijdelijk.
Nou, hier heb je direct de reden waarom ik van die exacte gedachte ben afgestapt. Ik had mijn kooporders pas rond de 180 staan. Daar zijn we nooit gekomen. En maar wachten en maar wachten tot een terugval. Alleen die kwam er niet meer sinds maart...quote:Op donderdag 1 april 2010 23:26 schreef bascross het volgende:
[..]
Oke, dan verschillen wij van de manier van beleggen, dat kan. Ik stel gewoon vooraf een prijs vast, waarop ik het aandeel wel wil hebben. Als het aandeel dan op deze prijs staat, dan koop ik het.
Ik loop trouwens meestal tegen het probleem dat ik de prijs waarop ik wil kopen te laag vaststel, waardoor ik dus niets koop.
Stoploss gebruik ik nooit. Ik heb AMG in mijn porto gehad met 50% verlies oid. Wel verkocht met een kleine winst. Dat aandeel had ik ook gekocht na veel te weinig research overigens,maar ja beginnersfouten.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk nooit in paniek te raken. Zorgen dat je stoploss solide is en dicht bij het aankoop punt ligt. Zo verlies je nooit heel veel, helemaal als je nooit meer dan 5% van je kapitaal in 1 aandeel stopt. Meeste zien dat als zwakte van mijn model maar ik luister liever naar de term weinig risico![]()
Eigenlijk is het best tof dat iedereen er van die diverse strategieën er op na houdt. SeLang via de shiller P/E, LXIV altijd opperbeste bull, Jaco wel eens horen praten over de NCAV methode, Tony die zich richt op een specifieke sector en dan nog een aantal lui die continu mee springen op elke beweging. Ben benieuwd hoe de portos er uit zien in 5 jaar tijd hier op FOK! en of iemand al die jackpot heeft geraakt
Herkenbaar.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nou, hier heb je direct de reden waarom ik van die exacte gedachte ben afgestapt. Ik had mijn kooporders pas rond de 180 staan. Daar zijn we nooit gekomen. En maar wachten en maar wachten tot een terugval. Alleen die kwam er niet meer sinds maart...
60% van je portfolio?quote:Op donderdag 1 april 2010 23:29 schreef LXIV het volgende:
Maar hoe bereken je die prijs dan?
(Als ik niet verkoop dan tikt hij die prijs aan en gaat weer naar beneden! De enige keer dat ik écht goed zat was met ING (gelukkig 60% van mijn porto), die ik voor de bekendmaking van de claimemissie voor rond de 11 eruit gegooid heb. Dat was een modaal jaarsalaris bruto dat ik hiermee wist te sparen)
Die bereken ik niet. Ik kijk gewoon naar de historische prijs en naar het bedrijf zelf en dan bedenk ik een mooi prijsje.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:29 schreef LXIV het volgende:
Maar hoe bereken je die prijs dan?
Ik loop meestal tegen het probleem aan dat ik te vroeg koop en te vroeg verkoop. Dan koop ik nadat het aandeel fors gedaald is, maar dan gaat er toch nog 10% af. En ik verkoop weer op 20% boven mijn aankoopprijs maar dan stijgt het nog door tot 30% daarboven.
(Als ik niet verkoop dan tikt hij die prijs aan en gaat weer naar beneden! De enige keer dat ik écht goed zat was met ING (gelukkig 60% van mijn porto), die ik voor de bekendmaking van de claimemissie voor rond de 11 eruit gegooid heb. Dat was een modaal jaarsalaris bruto dat ik hiermee wist te sparen)
Dat kwam omdat ik vanaf de 33 steeds gemiddeld had. Fout, ik weet het, maar wel gedaan.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
60% van je portfolio?![]()
Ik denk dat als we alle strategieën hier bij elkaar mixen van de users dat we dan best een rendabele strategie krijgen. Minstens 8/9% per jaar
Ik kan dat dus echt niet he. Ik slaap niet goed als ik -50% in mijn porto ziequote:Op donderdag 1 april 2010 23:30 schreef bascross het volgende:
[..]
Stoploss gebruik ik nooit. Ik heb AMG in mijn porto gehad met 50% verlies oid. Wel verkocht met een kleine winst. Dat aandeel had ik ook gekocht na veel te weinig research overigens,maar ja beginnersfouten.![]()
Hehe, ik vind dit wel een toffe aanpakquote:Op donderdag 1 april 2010 23:37 schreef LXIV het volgende:
Stel nu dat je wél toen ingestapt was en nu nog long zat. Had je dan op dit moment verkocht? Niet waarschijnlijk. Terwijl je winstkansen vanaf nu EXACT gelijk zijn dan die van iemand die al vanaf 200 erin zit. (Gerekend vanaf dit moment). Dus als je rationeel toen had willen instappen, en rationeel nu nog steeds long was gebleven, dan moet je rationeel nu instappen.
Wat de kans op winst in je eigen ogen zijn, ligt natuurlijk aan de maatstaaf die je gebruikt. De kans dat je bij een AEX op 350 evenveel winst maakt als een AEX op de 200 is natuurlijk onzin.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:37 schreef LXIV het volgende:
Volgens de efficiënte markt hypothese maakt het echt niet uit wanneer je instapt. Nu zijn aandelen wel duurder, maar de consensus is dus dat de risico's navenant ook veel kleiner zijn dan in maart.
Laat je dus niet weerhouden door het idee de boot gemist te hebben. Iedere dag vertrekt er weer een nieuwe boot, met precies dezelfde kansen.
Anders sta je in 2020, met een AEX van 1200 nog steeds op de kade. En dacht je: in 2010 op een AEX van 350, toen had ik in moeten stappen! Toen waren de aandelen nog goedkoop.
Een andere optie om nu tóch nog mee te gaan is beperkt in te stappen. Stel je stapt in met 25% van je kapitaal. Gaat de beurs omhoog, dan pak je tenminste over die 25% nog rendement. Gaat de beurs omlaag, dan koop je op een AEX van 300 nogmaals voor 25%, 250 25% en 200 25%. Hoe dan ook, je doet altijd mee. Nu is het alleen maar kut om die 180 steeds verder uit zicht te zien verdwijnen.
Stel nu dat je wél toen ingestapt was en nu nog long zat. Had je dan op dit moment verkocht? Niet waarschijnlijk. Terwijl je winstkansen vanaf nu EXACT gelijk zijn dan die van iemand die al vanaf 200 erin zit. (Gerekend vanaf dit moment). Dus als je rationeel toen had willen instappen, en rationeel nu nog steeds long was gebleven, dan moet je rationeel nu instappen.
Respectquote:Op donderdag 1 april 2010 23:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat kwam omdat ik vanaf de 33 steeds gemiddeld had. Fout, ik weet het, maar wel gedaan.
Nu moet het aandeel overigens nog tot de 10 voor mijn break even! Maar dat is nog maar 33% erop. Er was een tijd dat het aandeel 500% moest stijgen voor mijn break-even!
Nou, toen ik in maart enkel op ING een bedrag met 5 nullen in de min stond vond ik het ook minder tof. Maar meestal maakt het me idd niet zoveel uit, ik lig er eigenlijk nooit wakker van. Ook toen niet.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
RespectMaar ik ga er ook van uit dat je belegd met geld wat je in wezen kunt missen. Je bent dan wel erg sterk geestelijk
Ik zou knettergek worden.
Daar heb ik totaal geen last van. Komt misschien ook omdat de bedragen een stuk zullen verschillen met die van jou.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kan dat dus echt niet he. Ik slaap niet goed als ik -50% in mijn porto zieIk wil het gevoel van stabiliteit en controle hebben. En als ik al eens keihard op mijn bek ga zorg ik er wel voor dat het nooit een erg groot percentage van de portfolio is. Mijn portfolio zit ook dusdanig ingewikkeld in elkaar dat ik me tegen zo'n beetje alles probeer te hedgen. Wat er ook gebeurd dat 1 specifiek geval (een dollar die naar beneden gaat of een europees land dat vaarwel zegt) dat het mijn portfolio niet gaat kraken.
Maar wat ik begrijp is dat jij dus nooit een automatische verkoop order hebt staan? Ook niet voor het geval dat? Stel dat er een tsunami komt of een terroristische aanval en alles kukelt naar beneden wil ik toch wel het idee hebben in mijn achterhoofd dat ik 'safe' zit
De situatie toen de AEX 200 was kun je vergelijken met een omgekeerde hype, dan lijkt de marktefficiëncy inderdaad verdwenen. Maar normaal gesproken, als je de efficiënte markthypothese aanhangt tenminste, maakt het toch niet uit wanneer je instapt?quote:Op donderdag 1 april 2010 23:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat de kans op winst in je eigen ogen zijn, ligt natuurlijk aan de maatstaaf die je gebruikt. De kans dat je bij een AEX op 350 evenveel winst maakt als een AEX op de 200 is natuurlijk onzin.
Overigens verwacht ik al sinds begin dit jaar dat de beurzen in een blow off fase belanden, waarop beurzen enorm stijgen in korte tijd, zonder grote correctie maar meestal begint die blow off fase wel na een grotere correctie. Meestal luid dit het einde van een rally in. Het lijkt erop dat die correctie is geweest en we de komende tijd in die blow-off fase gaan belanden, of is het maar schijn? de toekomst zal het vertellen.
Ik doe exact hetzelfde. Bij veel winst een gedeelte verkopen. Daalt hij weer, dan bijkopen.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:45 schreef LXIV het volgende:
Verkopen doe ik ook trouwens vaak gestaffeld in de tijd. Dan wil ik graag wat verkopen want ben bang winst in te leveren, maar wil ook geen mogelijke winst mislopen.
Dan verkoop ik bijv. 33% op een koers van 10.
Gaat het nu dalen, tot bijv 8, dan koop ik voor al dat geld terug. Dan heb ik tenminste 1/5*1/3 = 1/15 dividend-rendement gehad. Beter dan niks doen.
Stijgt het verder dan profiteer ik nog van die 66% die ik had. En dan verkoop ik bijv. weer 33% op 15. En het restant op 20. Dan heb ik een gemiddelde verkoopprijs van 15, toch 50% meer dan in eerste instantie toen ik op 10 wilde verkopen. En gaat het minder met de koers, dan breid ik tenminste mijn aandelenkapitaal uit.
Het is gewoon een vorm van spreiden. Spreiden in de tijd.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik doe exact hetzelfde. Bij veel winst een gedeelte verkopen. Daalt hij weer, dan bijkopen.
Ik handel ook op semi-lange termijn maar vrij grote percentages verlies geven mij het gevoel dat ik gewoon mis zat in de redenen om het aandeel te kopen. En om het patroon van rationeel denken in orde te laten verkoop ik het weer want anders slipt er dat kleine beetje hoop en emotie in. En daarmee ben ik te vaak op mn bek gegaan. Met aandelen, opties, cfds etc. Een fout die ik bij elk aspect van traden heb gemaakt.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:53 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik handel alleen op semi lange termijn, dus ook al gaat er in één dag 20% vanaf, voor mij maakt het niet veel uit. Met tsunami's heb ik nooit rekening gehouden, misschien handig voor de toekomst.
Als ik was ingestapt bij 200 had ik misschien nu inderdaad niet verkocht, maar er is wel een belangrijk verschil. Stel dat ik nu instap, dan moet ik mijn eerste procent winst nog maken, als ik was ingestapt bij 200 had ik nu al een mooie (virtuele) winst gehad. Als de beurs dus vervolgens naar de 300 gaat is het minder erg als je vanaf 200 bent ingestapt dan wanneer je bij 350 bent ingestapt. Je staat immers nog steeds op winst.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:37 schreef LXIV het volgende:
Volgens de efficiënte markt hypothese maakt het echt niet uit wanneer je instapt. Nu zijn aandelen wel duurder, maar de consensus is dus dat de risico's navenant ook veel kleiner zijn dan in maart.
Laat je dus niet weerhouden door het idee de boot gemist te hebben. Iedere dag vertrekt er weer een nieuwe boot, met precies dezelfde kansen.
Anders sta je in 2020, met een AEX van 1200 nog steeds op de kade. En dacht je: in 2010 op een AEX van 350, toen had ik in moeten stappen! Toen waren de aandelen nog goedkoop.
Een andere optie om nu tóch nog mee te gaan is beperkt in te stappen. Stel je stapt in met 25% van je kapitaal. Gaat de beurs omhoog, dan pak je tenminste over die 25% nog rendement. Gaat de beurs omlaag, dan koop je op een AEX van 300 nogmaals voor 25%, 250 25% en 200 25%. Hoe dan ook, je doet altijd mee. Nu is het alleen maar kut om die 180 steeds verder uit zicht te zien verdwijnen.
Je moet niet kijken naar het verleden. Vanaf dit moment is je verlies precies net zo groot, toch? En winsten en verliezen die je in het verleden behaald hebt doen niet meer ter zake.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:00 schreef bascross het volgende:
[..]
Als ik was ingestapt bij 200 had ik misschien nu inderdaad niet verkocht, maar er is wel een belangrijk verschil. Stel dat ik nu instap, dan moet ik mijn eerste procent winst nog maken, als ik was ingestapt bij 200 had ik nu al een mooie winst gehad. Als de beurs dus vervolgens naar de 300 gaat is het minder erg als je vanaf 200 bent ingestapt dan wanneer je bij 350 bent ingestapt. Je staat immers nog steeds op winst.
Dat weerhoudt mij er van om nu te kopen.
Dat zou een optie zijn als ik het tienvoudige van het bedrag had dat ik nu heb, Op dit moment is het niet zo interessant.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet niet kijken naar het verleden. Vanaf dit moment is je verlies precies net zo groot, toch? En winsten en verliezen die je in het verleden behaald hebt doen niet meer ter zake.
Is gestaffeld instappen dan niks voor je?
Als je er nu geen last meer van hebt door aanpassingen dan heb je het goed opgelost.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik handel ook op semi-lange termijn maar vrij grote percentages verlies geven mij het gevoel dat ik gewoon mis zat in de redenen om het aandeel te kopen. En om het patroon van rationeel denken in orde te laten verkoop ik het weer want anders slipt er dat kleine beetje hoop en emotie in. En daarmee ben ik te vaak op mn bek gegaan. Met aandelen, opties, cfds etc. Een fout die ik bij elk aspect van traden heb gemaakt.
Je kunt ook gewoon met andere woorden zeggen dat ik het niet goed kan 'loslaten'Maar door mijn strategie zo aan te passen heb ik daar nu dus geen last van
Dat gaan we pas merken als ik echt aan het werk moet en er een nulletje achter de bedragen komenquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:21 schreef bascross het volgende:
[..]
Als je er nu geen last meer van hebt door aanpassingen dan heb je het goed opgelost.
Met zulke bedragen lijkt het mij ook haast onmogelijk om zonder emotie te handelen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat gaan we pas merken als ik echt aan het werk moet en er een nulletje achter de bedragen komenIk zou ook niet raar opkijken als ik het werk dus niet aan kan en er door heen zak.
Maarja, dan kom je weer tot de oude vragen terug. Wat is lage koersen en waarom is nu kopen een lager rendement? Juist... op basis van geschiedenis, behaalde resultaten in het verleden. Want als dat zo is heb je volledig gelijkquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:24 schreef Mendeljev het volgende:
Het is overigens onzin dat je bij lage koersen meer risico hebt. Gespreide portefeuilles gaan immers niet failliet. Dit is toch wel één van de essentielste aannames die je omtrent het beleggen kunt doen. Nu instappen geeft overigens ook minder verwacht rendement. Het is jammer dat zodra er sprake is van een lichtelijk positief sentiment deze paradox weer komt bovendrijven.
Ik wil jullie feestje niet bederven maar post dit enkel voor de lurkers die haast meegezogen worden door het heersende enthousiasme.
Zit cash. Ik zit eigenlijk nooit lang in de marktquote:Op donderdag 1 april 2010 23:27 schreef Mendeljev het volgende:
Poll: Ik zitSuperlong Long Semi-long Cash
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Waarbij super meer dan 100% en semi minder dan 100%.
Altijd leuk om af en toe eens te peilen hoe de portf's er uit zien.Alhoewel ik toch wel bekend ben met de strategie van de meeste.
Het geeft wel een goed beeld tot dusver. Of men zit keihard long of men zit puur defensiefquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:32 schreef flyguy het volgende:
[..]
Zit cash. Ik zit eigenlijk nooit lang in de markt
Ik vrees dat het aantal shorters vrij laag is. Die zijn de afgelopen maanden vakkundig om zeep geholpen door de markt. Short gaan is altijd tricky en zo veel meer risico dan long gaan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:35 schreef flyguy het volgende:
Nou de optie short zit er niet in, dus het is wel een wat vertekend beeld.
Ga je morgen, afhankelijk van het cijfer, puur voor het macrotraden of hoe je hem daarna vast tot de beurzen weer openen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik vrees dat het aantal shorters vrij laag is. Die zijn de afgelopen maanden vakkundig om zeep geholpen door de markt. Short gaan is altijd tricky en zo veel meer risico dan long gaan.
Maar inderdaad je hebt gelijk. Voor het juiste beeld had je er ook nog short bij moeten zetten![]()
En ik kan niet wachten op morgenDat gaat leuk worden
Het enige argument is dat je meer betaalt voor toekomstige bedrijfswinsten(=minder verwacht rendement). Het is niet zo dat de bedrijfswinsten evenredig toenoemen met de beurskoers. In dat geval maakt het namelijk niets uit. De geschiedenis speelt geen rol in de argumentatie. Ik ben overigens niet anti long gaan ofzo maar ik wilde even inspringen op de bewering dat het niks uitmaakt of je nu instapt of bij een AEX van 200. Het maakt namelijk wel degelijk wat uit.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Geef dan eens een goed argument dat geschiedenis zich zal blijven herhalen in de toekomst? En waarom we bijvoorbeeld niet veel meer crisissen gaan zien komende jaren? Er liggen genoeg scenario's op tafel die mogelijk zijn en zich ontdoen van het hele 'geschiedenis herhaalt zich' principe.
Dit klopt trouwens wel, maar gevoelsmatig is het toch anders(bij mij althans). Daarnaast is het risico altijd hoger als je hoger instapt, er kan namelijk meer van af.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet niet kijken naar het verleden. Vanaf dit moment is je verlies precies net zo groot, toch? En winsten en verliezen die je in het verleden behaald hebt doen niet meer ter zake.
Short zitten kost je toch geld en je kunt het niet actief volhouden. Maar misschien had ik het voor de volledigheid er wel bij moeten zetten.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:35 schreef flyguy het volgende:
Nou de optie short zit er niet in, dus het is wel een wat vertekend beeld.
Morgen is het alleen net voor dat het uitkomt een positie innemen en dan er waarschijnlijk (!) direct uitstappen. Ik verwacht eigenlijk helemaal niks geen movement what so ever tot het moment van de cijfers. Dat kan echt leuk wordenquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:43 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ga je morgen, afhankelijk van het cijfer, puur voor het macrotraden of hoe je hem daarna vast tot de beurzen weer openen?
Juist dat het zo veel hoger ligt dan verwacht is geen goed teken. Het valt te testen en uit mijn onderzoekjes komt dat het juist een teken aan de wand is van opletten. Nu zou een resultaat van 10k nog steeds slecht zijn op nonfarm want het verschil tussen previous en forecasted is erg groot. Maarja, ik zorg er voor dat mijn exit strategie op het minimale spread zit en ik dus geen last heb van een erg zware reactie. Ik verlies een standaard bedrag afhankelijk van het aantal contracten dat ik kies.quote:Op vrijdag 2 april 2010 00:58 schreef flyguy het volgende:
Op het cijfer zelf dusIk heb geen idee wat de reactie gaat worden. De projectie van de analisten ligt een behoorlijk eind boven het huidige cijfer. En dan ligt het er puur aan of mensen afgaan op die projectie of dat er daadwerkelijk naar een positieve banengroei wordt gekeken.
Ik neem aan dat je dit bewust op 1 april postte want het is aantoonbaar onjuist.quote:Op donderdag 1 april 2010 23:37 schreef LXIV het volgende:
Het is mijn uitgangspunt met handelen (muv de absolute toppen en dalen, de zogenaamde hypes) Dat weet je toch? FMH for the win!quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dit bewust op 1 april postte want het is aantoonbaar onjuist.
Foei SE, van jou had ik beter verwachtquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maarja, dan kom je weer tot de oude vragen terug. Wat is lage koersen en waarom is nu kopen een lager rendement? Juist... op basis van geschiedenis, behaalde resultaten in het verleden. Want als dat zo is heb je volledig gelijkDan zijn lage koersen niet meer risico en heb je met nu instappen minder rendement.
Geef dan eens een goed argument dat geschiedenis zich zal blijven herhalen in de toekomst? En waarom we bijvoorbeeld niet veel meer crisissen gaan zien komende jaren? Er liggen genoeg scenario's op tafel die mogelijk zijn en zich ontdoen van het hele 'geschiedenis herhaalt zich' principe.
Oh en for the record, ik ben het natuurlijk wel met je eens
Ook dan klopt het niet. Op korte termijn neemt de spreiding op de resultaten toe (en de voorspelbaarheid neemt dus af) maar uiteindelijk zit er dezelfde fundamentele bias in. Dat is ook logisch, want 20-year returns ontstaan uit een serie van 20x 1-year returns bij elkaar opgeteld.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is mijn uitgangspunt met handelen (muv de absolute toppen en dalen, de zogenaamde hypes) Dat weet je toch? FMH for the win!
Klopt. Shiller P/E zegt iets over het te verwachten rendement en over rendement/risico. Een lagere Shiller P/E betekent niet persé dat de koersen ook lager zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:08 schreef Gremen het volgende:
Stel de economie trekt weer aan en winsten gaan ook weer (hard) stijgen de komende 10 tot 20 jaar.
Maar de beurs blijft redelijk gelijk, of gaat misschien maar ligt omhoog. (Of dit wel/niet voor zou kunnen komen doet er even niet toe. Rente stijgt, mensen vinden de beurs niet meer interessant of wat dan ook)
Dan heeft dat als ik het goed begrijp tot gevolg dat de (Shiller) P/E toch gaat dalen.
Zou het dan kunnen dat er op een gegeven moment volgens een (Shiller) P/E strategie een 'goed' instapmoment komt, terwijl de beurs zelfs hoger staat dan hij nu staat?
(Ik vroeg me dit zomaar even af)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |