quote:Onderzeer haalt zeemonster van 3 km diepte
Een duikboot die de mysterieuze dieptes van de oceaanbodem afspeurt, heeft een enorm zeemonster naar boven gehaald. Het 1 meter lange dier lijkt op een schaaldier, maar dan wel veel forser gebouwd dan de bekende soorten.
De onderzoekers vonden het wezen dat ze hadden bovengehaald zo bizar dat ze de lezers van de netwerksite Reddit om hulp vroegen. "Het beest dat we onlangs werd gevangen is bijna een meter lang van kop tot staart en eheft heel grote ogen", verduidelijkt een diepzee-expert. "Het werd gevonden het zo'n 3.000 meter diepte."
Koude
Het blijkt om een 'Bathynomus giganteus' te gaan, een soort 'afvalopruimer' van de zeebodem die zich voedt met dode walvissen, vis en inktvis. De enorme omvang van het dier wordt toegeschreven aan de extreem koude temperaturen op de bodem van de oceaan, waartegen het zeemonster zich moet wapenen.
Op het laatste plaatje zie je rechts de achterkant. Op het eerste plaatje zie je diezelfde achterkant aan de linkerkant.quote:Op woensdag 31 maart 2010 09:02 schreef Disana het volgende:
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht: 1 april. Ik vind het vreemd dat ze het beest naar boven halen en het beest op het laatste plaatje ziet er heel anders uit dan dat andere.
Ik denk naar dode walvissen, vis en inktvisquote:
Want rundvlees smaakt naar gras?quote:Op woensdag 31 maart 2010 09:11 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ik denk naar dode walvissen, vis en inktvis
Ah ja.quote:Op woensdag 31 maart 2010 09:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Op het laatste plaatje zie je rechts de achterkant. Op het eerste plaatje zie je diezelfde achterkant aan de linkerkant.
Hij zal juist zo'n grote ogen hebben om met het kleine beetje licht dat er daar nog is toch nog iets te kunnen waarnemen. Komen enorm veel bizarre beesten voor in de diepzee die grote ogen hebben of iets met licht doen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 09:20 schreef Schunckelstar het volgende:
ik vraag me af waarom ie zo'n grote ogen heeft op 3 Km diepte, dacht dat daar helemaal geen licht meer kwam
Dan hadden ze wel wat creatiever kunnen zijnquote:Op woensdag 31 maart 2010 09:24 schreef Martinovibes het volgende:
1April..............
Als je leest hoe weinig van de oceaan "ontdekt" is, is het niet onmogelijk dat er nog duizenden van dit soort onontdekte beesten op de zeebodem rondlopen.quote:
Lekker laten zittenquote:Op woensdag 31 maart 2010 09:51 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Als je leest hoe weinig van de oceaan "ontdekt" is, is het niet onmogelijk dat er nog duizenden van dit soort onontdekte beesten op de zeebodem rondlopen.
Pissebedquote:Op woensdag 31 maart 2010 10:29 schreef Kloon2009 het volgende:
Zeemonster? Gewoon een grote garnaal, boeiend.
Dat soort standpunten krijg je alleen als je heel erg vanuit de menselijke positie denkt. Ook op 3km diepte komt nog een heel miniem beetje zonlicht door, daarnaast zijn er verschillende beesten die van zichzelf gezien licht geven. De ogen van dit beest zullen waarschijnlijk perfect zijn ingesteld op het waarnemen van dingen op die diepte. Als ze naar de oppervlakte worden gehaald, of als zo'n onderzeeer langskomt, zullen ze waarschijnlijk verblind worden.quote:Op woensdag 31 maart 2010 10:33 schreef Intrepidity het volgende:
Wat heb je evolutionair gezien aan ogen op 3km diepte? Geen zak. Het is niet alsof er continue onderzeeërs om je heen varen om het zaakje even mooi te verlichten..
De hoeveelheid licht op die diepte is zo gering dat je volgensmij met 'normale' ogen nooit wat zult kunnen waarnemen. Er is biologisch gezien maar een bepaalde mate van gevoeligheid mogelijk geloof ik. Daarbij blijkt dat vrijwel alle beesten op die diepte stekeblind zijn, simpelweg omdat waarnemingen met andere organen veel efficienter zijn op die diepte.quote:Op woensdag 31 maart 2010 10:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat soort standpunten krijg je alleen als je heel erg vanuit de menselijke positie denkt. Ook op 3km diepte komt nog een heel miniem beetje zonlicht door, daarnaast zijn er verschillende beesten die van zichzelf gezien licht geven. De ogen van dit beest zullen waarschijnlijk perfect zijn ingesteld op het waarnemen van dingen op die diepte. Als ze naar de oppervlakte worden gehaald, of als zo'n onderzeeer langskomt, zullen ze waarschijnlijk verblind worden.
Dat 'wij' op die diepte niets kunnen zien wil nog niet zeggen dat er niets te zien is
Waarbij 'volgens mij' en 'normale' de kernwoorden zijnquote:Op woensdag 31 maart 2010 10:39 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
De hoeveelheid licht op die diepte is zo gering dat je volgensmij met 'normale' ogen nooit wat zult kunnen waarnemen.
Heb je daar een bron van? Waaruit 'bleek' dit? Er is nog erg weinig onderzoek gedaan, juist omdat dit soort dieren niet vaak omhoog gehaald worden. Het enige wat zeker is, is dat ze op of rond zeeniveau inderdaad blind zijn, omdat er veel te veel licht valt voor hun gevoelige ogen. Maar dat ze op hun eigen diepte blind zijn is volgens mij nog niet aangetoond.quote:Er is biologisch gezien maar een bepaalde mate van gevoeligheid mogelijk geloof ik. Daarbij blijkt dat vrijwel alle beesten op die diepte stekeblind zijn, simpelweg omdat waarnemingen met andere organen veel efficienter zijn op die diepte.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 10:46 schreef Alicey het volgende:
Tjeempie, daar kun je een goed gevulde paëlla van maken..
maar wel voor een pissebed.quote:Op woensdag 31 maart 2010 11:05 schreef Barbaaf het volgende:
Wat een sensatieverhaal zeg, voor een doodgewone reuzenpissebed. "De enorme omvang van het dier "... van 1 (één) meter maar liefst. Da's toch niet een unicum in het (zee)dierenrijk.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 11:05 schreef Barbaaf het volgende:
Wat een sensatieverhaal zeg, voor een doodgewone reuzenpissebed. "De enorme omvang van het dier "... van 1 (één) meter maar liefst. Da's toch niet een unicum in het (zee)dierenrijk.
volgens een hoop docu's die ik gezien heb komt er zo weinig licht door dat op die dieptes veruit de meeste dieren blind zijn, of zelf licht kunnen maken. vandaar dat ik het vreemd vindquote:Op woensdag 31 maart 2010 09:26 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Hij zal juist zo'n grote ogen hebben om met het kleine beetje licht dat er daar nog is toch nog iets te kunnen waarnemen. Komen enorm veel bizarre beesten voor in de diepzee die grote ogen hebben of iets met licht doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |