abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79758675
Ik heb al jaren een Intex easyset badje van 5,5 meter doorsnee. Dit jaar maar eens een nieuwe aangeschaft. De oude was zo goed als op.
Een zwembad in Nederland heeft een paar nadelen. Een van die nadelen is dat het water te vaak te koud is. Dit wil ik dit jaar gaan aanpakken.

Ik filter het water met een zandfilter, ik wil op de uitgang een drieweg klep zetten. met 1 afvoer terug naar het zwembad de andere wil ik aansluiten op een tuinslang die over een dak loopt welke perfect op het zuiden staat.

De standaard slangen van de installatie zijn allemaal 32 mm. Wat is nou een handige manier om op deze slangen een Gardena koppeling te bouwen voor die tuinslang. Er is hier vast wel iemand die een goede tip voor me heeft.

Zelf zit ik te denken om met standaard looggieters spul iets te bouwen, maar wellicht is er al iets op de markt hiervoor. Heb al rond gezocht maar nog niets kunnen vinden.
pi_79759264
moet je even naar Wildkamp. Weet niet of die bij je in de buurt zit maar die hebben echt megaveel op dit gebied.
pi_79759758
Ik heb bij een standaard Formido een verloopstuk gehaald. Daar hadden ze die in verschillende maten.
pi_79760078
Wildkamp heeft inderdaad erg veel, zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie ;-)
Maar ik zal inderdaad eens gaan informeren bij een lokale bouwmarkt.

@edraket32
Maar ben jij ook va 32mm naar "tuinslangmaat" gegaan?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:22:51 #5
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_79760578
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_79761250
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:22 schreef Beelzebufo het volgende:
Dit wat?
Dat begint er zeker op te lijken, ben ook al wezen kijken bij Gardena produkten, maar niets gevonden...
33.3 mm, de binnenmaat van de slang is 32 mm, Misschien dat ik hem er wel op krijg met een beetje glijmiddel en warmte. Maar inderdaad een TOPTIP, dank je.

Ik bleef zoeken op 32mm, vandaar dat ik niets vind bij gardena ;-(
pi_79761728
En hier in het Nederlands
  Moderator dinsdag 30 maart 2010 @ 22:07:23 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_79766533
Heb je door de warmte geen kans op legionella ? Stilstaand water in een slang die verwamd wordt ?
pi_79769567
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:07 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je door de warmte geen kans op legionella ? Stilstaand water in een slang die verwamd wordt ?
daarom ook laten doorstromen

onze ( nu uhm in 5 delen liggende ) zonnecollector liep als de pomp uitwas gewoon leeg

en dr zit ook nog chloor int water he
pi_79772689
De welkoop heeft ze ook, in messing dat gaat nooit kapot. Je hebt 1,25 inch en je moet naar 0,5 inch.
pi_79772736
32 mm tyleenkoppeling, met een duims schroefdraad erop? Verloop in messing van duims naar half duims halen, erop draaien, Gardena koppeling en klaar

hier te vinden:

http://www.wildkamp.com/wildkamp/Draadkoppelingen_c_2010050-11

werkt perfect, althans bij ons op het werk. Handvast is vast genoeg!!!
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_79777393
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 00:14 schreef antonwachter het volgende:
De welkoop heeft ze ook, in messing dat gaat nooit kapot. Je hebt 1,25 inch en je moet naar 0,5 inch.
toch lekken die messing dingen hier
pi_79780620
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 00:16 schreef Cybersijp het volgende:
32 mm tyleenkoppeling, met een duims schroefdraad erop? Verloop in messing van duims naar half duims halen, erop draaien, Gardena koppeling en klaar

[ afbeelding ]

hier te vinden:

http://www.wildkamp.com/wildkamp/Draadkoppelingen_c_2010050-11

werkt perfect, althans bij ons op het werk. Handvast is vast genoeg!!!
Nog een betere tip! Het lekken moet toch wel tegen te houden zijn met dat witte dunne tape (weet niet hoe dat heet). Of anders met henneptouw?
pi_79781141
dat is teflontape en dat doe je bijna altijd.
Henneptouw kan ook, en dan in combinatie met bijbehorende pasta.
  woensdag 31 maart 2010 @ 12:42:25 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79783792
tvp ben er ook mee bezig
alleen ik wil dak en een houtkachel gebruiken
pi_79786736
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:42 schreef T42 het volgende:
tvp ben er ook mee bezig
alleen ik wil dak en een houtkachel gebruiken
houtkachel hebben wij ook nog.. alleen de warmte overdracht valt erg tegen....

zit toch een best spiraal in van 15mm koperleiding :/ maar echt opwarmen doet t niet snel :/

ons dak doet t beter
pi_79788895
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:13 schreef Onvindbaar het volgende:
Wildkamp heeft inderdaad erg veel, zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie ;-)
Maar ik zal inderdaad eens gaan informeren bij een lokale bouwmarkt.

@edraket32
Maar ben jij ook va 32mm naar "tuinslangmaat" gegaan?
Jups, ik ken de maten niet echt goed maar de tuinslang is inderdaad eigenlijk net een fractie kleiner.
Met wat zeepsop en flink doordrukken zit het vrij goed om het daarn goed af te sluiten met een slangklem.
  woensdag 31 maart 2010 @ 15:30:21 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79790990
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

houtkachel hebben wij ook nog.. alleen de warmte overdracht valt erg tegen....

zit toch een best spiraal in van 15mm koperleiding :/ maar echt opwarmen doet t niet snel :/

ons dak doet t beter
ik heb wat oude tap onderdelen (tap waar normaal bier uit komt)
die ik in de kachel verwerk das voor savonds
overdag ga ik ook een slang gebruiken
pi_79796084
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 15:30 schreef T42 het volgende:

[..]

ik heb wat oude tap onderdelen (tap waar normaal bier uit komt)
die ik in de kachel verwerk das voor savonds
overdag ga ik ook een slang gebruiken
bier spiralen hmm..

nouja k ga die houtkachel van ons toch afvoeren.. de tand der oxidatie heeft hem teveel aangetast
pi_79805565
Morgen komt mijn bestelling binnen van de 3 wegklep en 32/38 mm slangtule.
Samen met de tips hier gaat het helemaal goedkomen.
Bedankt allen!

Ben benieuwd hoe ver (en hoe hoog) ik kan pompen door het tuinslangetje zonder de pomp te beschadigen, ik heb zo'n standaard zandfilter pomp:

En ben ook erg benieuwd naar de warmte opbrengst.

Denken jullie dat het nog scheelt om het bad (doorsnee 5,5m 107 cm hoog) op tempex platen te plaatsen?
(Gelijk wat zachter voor je voeten ;-)
pi_79806351
Ik ga dit eens even volgen, heb ook een bad en zand filter.
En wij hebben tempex platen op de bodem en dat is lekker aan de voeten, scheelt misschien ook tegen warmte verlies
pi_79838378
Ik heb wel een specifieke vraag gesteld in dit topic, misschien een optie om een nieuw topic te maken? "[Zwembad] inrichting (verwarmings)installatie & foto's" of iets dergelijks? Dan houden we het wat algemener.
Ik bv. wil ook nog graag weten waar de beste resultaten mee behaald worden. Zand, Glasparels of Filtercilicaat. Vorig jaar heb ik glasparels gebruikt. Maar was hier niet overwegend positief over.
pi_79843372
Hier 3 pompen:

1: Zandfilter kant en klare ton van de bouwmarkt/tuincentrum.. geen modificaties

2: Skimmer (en afgelopen jaar ook houtkachel) aangedreven door een 60 watt vijverpomp met 1" aansluitingen.. zuinig om 24u per dat te laten lopen.. en vooral ook nog STIL!

3: verwarmingsinstallatie / wattenfilter, Tuinpomp ( ik geloof van 1200 watt ) welke via een PVC pijp van 50mm t water richting t dak pompt. waar T stukken zitten met een aantal zwarte Tyleen slangen..
en dan aan de andere kant weer T stukken met pvc terug naar de filterton

efficienste manier van warmte maken was afgelopen jaar met de DIY zonnecollector
daarbij kon je duidelijk voelen dat t water duidelijk warmer was dan het water in het bad
( water van 18 graden in de ochtend -> 28 tegen de avond op een bloedhete zomerdag was geen uitzondering )

later nog geexpirimenteerd met een zwart geschilderde ( enkel plaats zonder covector ) radiator..
kwam ook wel warmer water uit.. alleen zo`n pisstraal dat t niet op schiet

idem voor de houtkachel. dr komt op den duur wel warmer water uit.. maar de overdracht is alles behalve efficient..

ohja bad inhoud: 8,4 m³ dacht ik :p
pi_79843441
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:21 schreef Onvindbaar het volgende:
Morgen komt mijn bestelling binnen van de 3 wegklep en 32/38 mm slangtule.
Samen met de tips hier gaat het helemaal goedkomen.
Bedankt allen!

Ben benieuwd hoe ver (en hoe hoog) ik kan pompen door het tuinslangetje zonder de pomp te beschadigen, ik heb zo'n standaard zandfilter pomp:
[ afbeelding ]

En ben ook erg benieuwd naar de warmte opbrengst.

Denken jullie dat het nog scheelt om het bad (doorsnee 5,5m 107 cm hoog) op tempex platen te plaatsen?
(Gelijk wat zachter voor je voeten ;-)
als ik jou pomp bekijk is het 1 die wel veel water kan verzetten maar weinig tot geen druk kan bouwen
pi_79844753
Okay, ik ga het gewoon eens testen. Tuinslang van 20 meter aansluiten, druk op zetten en kijken hoe hoog ik een ladder op kan lopen
Zodra het weer het toelaat gaat het avontuur beginnen, ik zal de voortgang en resultaten posten.
  maandag 3 mei 2010 @ 10:43:37 #26
301659 clor
het is met zeggen niet te doen
pi_80960439
Zoek zelf voor iets soortgelijks een verloop van 32mm ( slang filterpom) naar 16 mm tyleen slang. Ben van plan om tyleenslang op te rollen in grote cementkuip. Deze kuip isoleren en glasplaat erop en zo een soort van kasidee te creeeren bij wijze van verwarming. Heb een bestway zwembad van 4.57 mtr met 16 m3 water dus misschien zijn er meerdere kuipen nodig.....
pi_80970016
quote:
Op maandag 3 mei 2010 10:43 schreef clor het volgende:
Zoek zelf voor iets soortgelijks een verloop van 32mm ( slang filterpom) naar 16 mm tyleen slang. Ben van plan om tyleenslang op te rollen in grote cementkuip. Deze kuip isoleren en glasplaat erop en zo een soort van kasidee te creeeren bij wijze van verwarming. Heb een bestway zwembad van 4.57 mtr met 16 m3 water dus misschien zijn er meerdere kuipen nodig.....
ik zou dan persoonlijk al meerdere kuipen nemen..

want des te langzamer het water stroomt.. des te beter t warmte op kan nemen
pi_81165277
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:41 schreef Onvindbaar het volgende:
Okay, ik ga het gewoon eens testen. Tuinslang van 20 meter aansluiten, druk op zetten en kijken hoe hoog ik een ladder op kan lopen
Zodra het weer het toelaat gaat het avontuur beginnen, ik zal de voortgang en resultaten posten.
Waarschijnlijk kom je op die manier niet ver vanwege te weinig opvoerhoogte van de pomp.

Als je echter een complete lus naar boven 10m en weer naar beneden 10m legt zal de pomp het wel aankunnen (alleen zonder luchtbellen in de slang).
't gaat om hoe je ermee omgaat
  FOK!fotograaf zaterdag 8 mei 2010 @ 01:31:42 #29
137066 fokkieslim
pi_81166069
IK mag toch niet hopen dat je het zwembadwater zelf door de tyleenslang aan het verpompen bent?

Als er een slang stuk gaat is al het water weg,maar buiten dat,hoe moet dat water nu warm worden?
Zwembad water moet je via een wisselaar verwarmen.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 07:41:45 #30
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81168567
ik zou ook een warmtewisselaar nemen 2 gescheiden systemen. Dan nog denk ik dat je zwembadpomp het niet leuk vindt water door de wisselaar te drukken, maargoed.

ik zou ipv tuinslang over het dak 32mm tyleen nemen, dan heb je gelijk de goede maat & zwarte slang, die de warmte goed opneemt
pi_81197648
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 01:31 schreef fokkieslim het volgende:
IK mag toch niet hopen dat je het zwembadwater zelf door de tyleenslang aan het verpompen bent?

Als er een slang stuk gaat is al het water weg,maar buiten dat,hoe moet dat water nu warm worden?
Zwembad water moet je via een wisselaar verwarmen.
door 16mm tyleen wil prima!

maar goed wij hebben ook 25 stukken van 16mm paralel liggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')