abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79746103
Het is heel erg omdat je zelf een mens bent?

Vind het een interessante vraag. Ik weet niet of het wel zinnig is om in nut te denken. Het lijkt me onmogelijk om dat nut, als het bestaat, te kunnen bepalen of begrijpen.

[ Bericht 67% gewijzigd door Complexiteit op 30-03-2010 14:38:46 ]
pi_79749436
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
Nee. 'Zonder mensheid' betekent dat ¬∃x: M(x). 'We' vereist ∃x,y: M(x) ∧ M(y) ∧ ¬(x = y).
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_79752508
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:02 schreef Metalfrost het volgende:
Je vraagt dit uit je eigen oogpunt. Uit menselijk oogpunt. Homo sapiens sapiens, de verstandige of wijze mens. Een dier zou dit niet vragen. Kan dit niet vragen. Handelt puur uit dierlijk instinct en aangeleerde technieken om het leven dat het leeft gemakkelijker te maken.

Het klinkt behoorlijk egoïstisch om te denken dat de aarde niet zonder mensen zou kunnen leven. Ik denk van wel. Al miljarden jaren was het, als we de verschillende steenlagen mogen geloven, goed vertoeven op planeet Aarde zonder de tussenkomst van de mens. De aarde hield zichzelf in stand zonder verplaatsing van land en ontbossing door menselijke handen. Wellicht was er geen zuurstof om te overleven en vond er, te zijner tijd, weinig evolutie plaats, maar Aarde bestond.

Nu een heel eind verder, micro-organismen begonnen de vormen van planten aan te nemen, fotosynthese vond plaats; zuurstof. Hierdoor kwamen de dieren in opmars. Kieuwen werden overbodig en dieren gingen op het land leven.

Nog een eindje verder en de apen gingen rechtop lopen. Begonnen werktuigen te maken waardoor ze makkelijker konden overleven. Vuur werd ontdekt. Het wiel werd uitgevonden. Onze voorouders hadden de eerste beginselen van menselijk leven tot stand gebracht, beginwaarden die je nu nog terug kan zien in dagelijks, maar menselijk leven.

Mensen zijn nooit nodig geweest om Aarde in stand te houden, maar toch zijn we er. Om ander leven in stand te houden hebben we reservaten ter beschikking gesteld, zodat het daar kan gedijen. Niet meer kunnen leven in het gebied waar het eerst leefde, omdat de mens dat gecultiveerd heeft.

Men vindt het erg omdat het het einde van zichzelf betekent. Elk mens wil leven, elk organisme wil leven. De keuzes die je maakt en het leven dat je leidt, doe je, om te overleven.
En dat is mooi gezegd en geschreven! Hulde.
75 topics = FIN
pi_79804463
Het uitsterven van insecten zou rampzaliger zijn. De mens voegt niks meer toe wat betreft ecologie en natuur. De wereld is beter af zonder de mens.
pi_79806188
Als de mens er niet is, dan gaan we naar een ander wezen. Dat geloof ik namelijk, dat we zielen ZIJN die een menselijk lichaam hebben als voertuig. Dus toen er nog geen mensen waren, waren WIJ iets anders.

Ik geloof niet in een aap die de mens word, ze hebben nog geen tussensoort gevonden. Alles was AAP of MENS. We draaien in het universum wat ook zorgt voor sprongen in de evolutie. Alles is een geheel met elkaar, en wij zijn mens en hebben dus onze nut (de een wat meer dan de ander). Ik moet bijvoorbeeld jullie deze wijsheden bijbrengen, dus heb ik nut. Jullie kunnen mijn mening dan lezen, waardoor ik dit niet voor niets doe, dus jullie hebben nut
pi_79806571
quote:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:

Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?

Heeft iemand argumenten voor, of tegen?

Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Als de mensheid er niet meer is, dan is jouw leraar er ook niet meer en hoef je ook geen werkstuk meer in te leveren. Dat is erg voor die leraar maar niet voor jou.
Probleem opgelost
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_79810252
quote:
Wat bedoel je hier eigenlijk met 'we'?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_79810365
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Als de mens er niet is, dan gaan we naar een ander wezen. Dat geloof ik namelijk, dat we zielen ZIJN die een menselijk lichaam hebben als voertuig. Dus toen er nog geen mensen waren, waren WIJ iets anders.

Ik geloof niet in een aap die de mens word, ze hebben nog geen tussensoort gevonden. Alles was AAP of MENS.
pi_79810987
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.
Bullshit omdat je graag denkt dat de mens een doel is, of heb je concrete rationele argumenten daarvoor? Lijkt het je echt onwaarschijnlijk (en waarom), of vind je het vooral onwenselijk?
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
"Nut" is geen objectief begrip. De mens is vooral nuttig voor zichzelf, maar verder? Met de mensheid is de aarde net zo nutteloos als zonder. Op zich is de aarde wel een uitzonderlijke planeet in die zin dat leven een betrekkelijk zeldzaam verschijnsel is in het universum. Maar dat is zonder de mens net zo waar als met. En de mens loopt hier nog maar kort rond in verhouding tot de rest van het leven op aarde.
pi_79813224
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:33 schreef Magistic het volgende:

[..]

Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.
Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuks van maken!

(En niet al je tijd vergooien in het aanbidden van een onzichtbare man)
Mijn levensvisie zwart op wit.
quote:
Een grappige catch-22. Of is het nu een paradox?

[ Bericht 7% gewijzigd door Vengerr op 31-03-2010 23:52:22 ]
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:48:16 #51
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_79813284
quote:
Kunnen we wellicht zonder mensen?
we? als in mensen. ik krijg koppijn.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_79900975
quote:

(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Ik vind je helemaal niet gek.
Dat je deze gedachte zelfs maar toelaat in je hoofd maakt je vele malen intelligenter dan het overgrote deel van de mensheid dat dit soort gedachten te beangstigend vind en daarom maar niet toelaat.

Ik ga persoonlijk nog een stap verder en zeg dat de mensheid zelfs enkel negatief is voor de aarde. Ik kan werkelijk geen enkel ding bedenken wat een positief gevolg is van het bestaan van de mensheid binnen het brede plaatje van het universum.

Ik zie twee scenario's voor de toekomst:
1. De mensheid groeit maar door en dit zal uiteindelijk tot een dermate groot gebrek aan alles, met name grondstoffen en ruimte, leiden dat er een allesvernietigende kernoorlog zal volgen waardoor de mensheid zichzelf niet zal overleven.

2. De mens ziet bovenstaand probleem in en gaat de onbeperkte bevolkingsaanwas beperken. Hierdoor overleeft ze haar eigen destructieve aard en zal zich zover ontwikkelen dat ruimtereizen tot in andere sterrenstelsels tot de mogelijkheid gaan behoren.
In dit scenario kan je de mensheid het beste met een zwerm sprinkhanen vergelijken. Waar een leefbaar klimaat is zal de mens neerstrijken en zich vestigen ten kostte van de mogelijk reeds bestaande bewoners. En niet leefbare planeten zullen volledig gestript worden van alle bruikbare grondstoffen.

Conclusie: mens is destructief.
De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel virus is vind ik altijd wel treffend.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 03-04-2010 14:13:42 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zaterdag 3 april 2010 @ 14:11:35 #53
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79901104
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:07 schreef UltraR het volgende:

De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel is vind ik altijd wel treffend.
Niet een kankergewel maar een virus.

De mensheid is ook goed te vergelijken met een plaag.
pi_79901110
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
pi_79901296
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
Interessant ....dat ga ik eens bekijken.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79909245
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:01 schreef jeroen25 het volgende:
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.

Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
Dat is wel heel simpel gedacht.. het kan goed dat "het nut van de mensheid", als het al bestaat, helemaal niks te maken heeft met de planeet Aarde
  zaterdag 3 april 2010 @ 18:37:01 #57
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_79909657
quote:
[b]Op dinsdag 30 maart 2010 12:42
Wie bedoel je met we?
Iets heeft namelijk pas nut als het een hoger doel dient.
Jesus hates you.
  zaterdag 3 april 2010 @ 22:07:39 #58
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79916379
Eventually you die, and the world dies with you.
There are those that would argue that the former isn't the case, and that the world would still be there, and everything on it too, but that idea is seriously flawed.
In fact the whole of the universe will cease to exist ones you die, there is no reason for it to perpetuate without you, and it wont.
You are the only existing being in the universe that's worthy enough to maintain it, once you aren't there anymore everything ends....it does not come to a grinding halt, but it stops in the blink of an eye....

All that is left is nothingness and even that you will not notice.
  zondag 4 april 2010 @ 23:45:11 #59
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_79952591
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wat is het nut van Mars?
Het geeft je een dosis energie

Maar alle gekheid daargelaten: Zonder Mars zou ons zonnestelsel niet bestaan of zou de aarde niet de leefbare planeet zijn.
The best firms advertise the least...
pi_79957973
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')