Diverse tussenvormen zijn er inmiddels gevonden.quote:Op donderdag 8 april 2010 08:47 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt, is dat er tussen de mens en aapachtigen nog geen tussenvorm is gevonden, of tussen de mens en aapachtigen en een voorouder. Als wij uit apen zijn geevolueerd moet die tussenvorm er ongetwijfeld zijn.
Ik denk dat er wel een figuur bestaat of heeft bestaan die de mensen als god in de zin van een almachtige, alwetende, etc. zagen. Ik houd het liever op een behoorlijk knappe wetenschapper.quote:Op donderdag 8 april 2010 08:43 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
Jij spreekt over God alsof hij bestaat, en of die man met de baard net zo gewoontjes is als iemand op de hoek van de straat.
Je moet wel beseffen dat genesis geen uniek verhaal is want er zijn vele scheppingsverhalen in vele varianen en de overeenstemmingen zijn treffend. Daarom denk ik dat op een of andere manier een kern van waarheid in moet zitten. Ik heb alleen moeite met het bovennatuurlijke aspect. Ik geloof namelijk niet in goddelijkheid, geesten, zielen, en meer van dat soort fenomenen.quote:Je probeert over Genesis te discussieren zonder daarbij de rest van de Bijbel te lezen en/of te begrijpen. Dan kom je idd tot vreemde conclusies.
Wat mij betreft is het weldegelijk achterhaald en dat hoef je niet met me eens te zijn. Als je de meeste regie's relativeerd dan kom je tot een uitest simpel concept.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik dat jij dat gelooft, maar religie draait toch om meer dan alleen waarheidsclaims? Ik zie dan ook niet in dat het "achterhaald" is, het komt alleen telkens in een ander daglicht te staan.
quote:Je hebt geen bewijzen in de natuurwetenschap, dus die ga je ook nooit krijgen.
Ik denk dat de gulden middenweg de beste weg is om te bewandelen. Sommige argumenten van creationisten kunnen best goed onderbouwd worden, hoewel het meeste volkomen onzinnig is. Ik heb dan toch liever rationele wetenschappelijke feiten hoewel ook het daar niet helemaal pluis is.quote:De zoveelste triviale uitspraak waar je geen conclusies uit kunt trekken. Dat je het daarna "niet meer dan een veronderstelling" noemt is een enorme drogreden die creationisten ook vaak gebruiken. Het geeft geen beperkingen aan wetenschap; in tegendeel![]()
En die redenen slaan dus nergens op want op het gebied van evolutionare wetenschap is geen sluitend bewijs dat de mens daadwerkelijk van een aapachtige of een prehistoriche mensachtige afstamd. Dat is een aanname en een echt probleem voor wetenschappers.quote:Nee, om de redenen die ik je eerder gaf.
Het bewijs staat in Genesis. God wist niet vantevoren dat de mens zich niet aan zijn verbod zou houden. Daarom werdt hij ook boos toen hij ervan hoorde. Of hij moet toneel gespeeld hebben maar dat lijkt me niet het geval.quote:Op donderdag 8 april 2010 23:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
JIJ zegt dat god niet almachtig en alwetend is. Als je daarvoor geen bewijs hebt, is je stelling nutteloos.
Absoluut. Dat hij veel meer wist en dus machtiger was staat wat mij betreft buiten kijf. Maar dat je de baas bent betekend nog niet dat je volmaakt bent. Als jou eigen creatie zich tegen je keerd dan ligt het niet aan het gecreerde maar aan hoe jij je creatie gecreerd hebt.quote:Maar zelfs als hij niet alles kon of wist, was hij wel veel en veel machtiger en wist hij veel en veel meer dan de mens en was hij dus alsnog de baas over de mensen.
Maar dan ben je toneel aan het spelen want als je vantevoren al boos bent omdat je het onheil ziet aankomen houd je toch de boel voor de gek en dat is weer misleiding.quote:Oh, maar je kunt best boos zijn over een fout van iemand, die je ziet aankomen. Fout blijft het.
En die rede was dat hij dat niet kon.quote:Er kan een reden zijn waarom hij de mens niet compleet met inzicht en al maakte.
Welnee want toen de mens van de boom had gegeten was hij gelijk aan zijn schepper.quote:Zelfs al kon hij het. Een reden die jij en ik, als incomplete mens, nog niet begrijpen.
Het zelfde vind ik weer van jou redenering.quote:Dus je redenering vind ik nog niet overtuigend.
Je hebt idd gelijk, ik loop ook even naar de aansluiting te zoeken op jouw post.quote:Op vrijdag 9 april 2010 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat je bedoelt en al helemaal niet waarom je me (kennelijk) tegenspreekt.
God wil volgens jou een relatie met de mens en je concludeert dat hij een mens met vrije wil schept. Dan nog kan hij weten dat de mens zijn gebod zal overtreden. Ik zeg toch nergens dat hij zijn daden op dat vooruitzicht zou aanpassen?
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de beschrijving van god die ik geeft. Ik ga ervan uit dat de mensen een vrije wil hadden, anders hadden ze zijn gebod niet kunnen, overtreden.
Je hebt al eerder geschreven dat de rechtvaardigheid en de liefde van god twee van elkaar onafhankelijke eigenschappen zijn, maar ik ben het daar niet mee eens. Juist zijn liefde maakt het niet noodzakelijk om de mens te straffen. Zijn rechtvaardigheid kan hij te gelding laten komen door de mens liefdevol te confronteren met de gevolgen van zijn gedrag. Dat is al straf genoeg.
Overigens moet in dat citaat het vetgemaakte woord hij wel met een hoofdletter, anders staat er iets heel anders dan je bedoelt!!!
Waar zie jij dat in Genesis staan? wat ik lees is dat God de mens schiep, die zich vervolgens van Hem afkeerde. Dat God boven de tijd staat, betekent niet dat God de mensen gaat beoordelen, op dingen die nog helemaal niet zijn gebeurd.quote:Op vrijdag 9 april 2010 01:52 schreef carramba het volgende:
[..]
Het bewijs staat in Genesis. God wist niet vantevoren dat de mens zich niet aan zijn verbod zou houden. Daarom werdt hij ook boos toen hij ervan hoorde. Of hij moet toneel gespeeld hebben maar dat lijkt me niet het geval.
[..]
Je lijkt jezelf tegen te spreken met bovenstaand stukje?quote:Absoluut. Dat hij veel meer wist en dus machtiger was staat wat mij betreft buiten kijf. Maar dat je de baas bent betekend nog niet dat je volmaakt bent. Als jou eigen creatie zich tegen je keerd dan ligt het niet aan het gecreerde maar aan hoe jij je creatie gecreerd hebt.
God is almachtig volgens de bijbel. Dat gaat redelijk ver zegmaar.quote:Op vrijdag 9 april 2010 00:12 schreef Kees22 het volgende:
@Goldfoxxx: Tja, en die relatie die god dan volgens jou met de mensen zou willen: nogal een moordzuchtig en wraaklustig en gelijkhebberig mannetje, als ik het oude testament mag geloven. Ik geloof dat ik maar liever een flink eind uit zijn buurt blijf.
Jezus is een ander verhaal, althans volgens de evangelies. Het is het overwegen waard om met hem een relatie aan te gaan.
Op dezelfde manier als dat jij nu weer een "pasklaar antwoord" lijkt te hebben?quote:Op vrijdag 9 april 2010 01:34 schreef carramba het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het weldegelijk achterhaald en dat hoef je niet met me eens te zijn. Als je de meeste regie's relativeerd dan kom je tot een uitest simpel concept.
Als je dood gaat dan is het niet afgelopen maar dan komt er weer een nieuwe bestaansvorm. Deze lege belofte is de kern van de meeste relgie's en het klinkt als muziek in de oren aangezien de mens en elk levend wezen geprogrameerd zijn om slechts het ultieme doel na te streven....overleven van de genen.
Religie is net zoiets als de pleisterverkoper die gratis scheermesjes uitdeeld.
Je bedenkt een probleem of je dikt het probleem aan en bied meteen een prachtige pasklare oplossing en voila.... religie.
Nee, ik bedoel niks anders. Je kunt niks bewijzen, alleen falsificeren. Daarom deugen je argumenten ook niet. Tenzij je meer dan een eeuw aan wetenschapsfilosofie overboord wilt kieperen, natuurlijk.quote:De natuurwetenschap is gebasseerd op bewijzen. Ik snap niet hoe je dat kunt zeggen.
Je zal wel iets anders bedoelen.
Een beperking inderdaad, maar ook haar grote kracht: als methode is ze uiterst kritisch. Zonder die houding hadden we elke dag een berg flauwekulclaims.quote:Dat kan je wel zien aan Darwin die voor eerst gek werdt uitgemaakt door de gevestigde wetenschap maar toch al vrij snel aanvaard werd als gevestigde wetenschap. Zo zullen de huidige wetenschappers wel twee keer nadenken voordat ze met een uiterst controversiele theorie (al dan niet met bewijzen) voor de dag komen.
Dat is dus een van de beperkingen waar wetenschap mee te kampen heeft. Men houdt vast aan traditionele theorien ook al komen er zo af en toe feiten boven water die de theorie tegenspreken.
Dat is een theorie, wat iets heel anders is dan "een aanname". Dat is een fout die wel meer mensen maken.quote:En die redenen slaan dus nergens op want op het gebied van evolutionare wetenschap is geen sluitend bewijs dat de mens daadwerkelijk van een aapachtige of een prehistoriche mensachtige afstamd. Dat is een aanname en een echt probleem voor wetenschappers.
Wat noem je "veel te groot"? En qua wat? De genetische structuur?quote:Opvallend is dat als je naar de mens kijkt...het eigenlijk een zeer unieke levensvorm is die geen enkel vergelijkingsmateriaal heeft. Ook niet met de primaten want de verschillen zijn veel te groot.
God is niet almachtig volgens de bijbel. Dat idee is gefundeerd op een vertaal fout (meester van de machten wordt allesoverheerser) + christelijk/joodse polemiek door de eeuwen heen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 08:27 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
God is almachtig volgens de bijbel. Dat gaat redelijk ver zegmaar.
Moordzuchtig/wraaklustig: Heeft te maken met door mij eerder genoemde ultieme rechtvaardigheid. God kan de zonde als rechtvaardig God niet uitstaan.
Gelijkhebberig: God is almachtig, en liegt niet, wie zou er meer gelijk hebben dan Hem in dat geval?
Het oude testament gaat inderdaad veel over hoe God de mensen straft om hun daden, dat is in het geval van een almachtige God een soort logisch.
Kun je hier een tekst voor geven en wat voor vertaalfout dat precies zou zijn?quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:06 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
God is niet almachtig volgens de bijbel. Dat idee is gefundeerd op een vertaal fout (meester van de machten wordt allesoverheerser) + christelijk/joodse polemiek door de eeuwen heen.
Dit is o.a. te vinden in genesis 17.1 (http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?b=Gen&c=17&t=KJV#conc/1)quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je hier een tekst voor geven en wat voor vertaalfout dat precies zou zijn?
Jezus is niet zomaar een profeet, maar de 'vleeswording des woords'. Het onderscheid dat je maakt tussen het eerste type en het tweede type is dus aangaande het Christendom niet zo scherp te maken. Je zou het ook kunnen zien als een grote mate aan verscheidenheid in de Bijbel, terwijl de Koran eenduidiger is. Dat laatste is misschien handig om geloofszekerheden af te dwingen maar het draagt niet bij aan het verlichte karakter ervan.quote:
De tekst die je aanhaalt isquote:Op vrijdag 9 april 2010 12:44 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Dit is o.a. te vinden in genesis 17.1 (http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?b=Gen&c=17&t=KJV#conc/1)
Het woord dat in het hebreeuws gebruikt wordt spreek je uit als Shadday, dit betekent zoiets als "de machtigste"
quote:Op dinsdag 6 november 2007 08:38 schreef Haushofer het volgende:
De betekenis van Shaddai is inderdaad niet helemaal bekend. Er is wel een woord als "shadajim", wat "borsten" betekent. Dit zou een teken van vruchtbaarheid kunnen geven, bijvoorbeeld in genesis 28:3:
We'eel shaddai jevareech otcha, wejafrecha, wejarbecha...
"En Eel shaddai zal jullie zegenen, en jullie vruchtbaar maken, en jullie vermeerderen..."
De wortel "shadad", (shin-daleth-daleth ) betekent onder andere "vernietigen", en dat geeft God een ietwat donker beeld.
Op Wiki vond ik nog een leuke verklaring: In de Midrash schijnt het als acronym verklaard te worden voor "Shomer delatot Jisraël, "beschermer/houder van Israëls deuren"
Juist. Tx voor de aanvulling.quote:Op vrijdag 9 april 2010 13:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De tekst die je aanhaalt is
יְהִי אַבְרָם בֶּן־תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא יְהוָה אֶל־אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי־אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים
waarin God de titel "Eel shaddai" gebruikt, wat circa 50 keer voorkomt in het OT. Daar wordt inderdaad vaak de betekenis "almachtig" aan gegeven, maar de precieze oorsprong is niet duidelijk. Ik heb er in het "Hebreeuws voor dummies"-topic een tijdje geleden al es iets over geschreven:
[..]
Tsja, het is inderdaad een beetje dubieus dat "eel shaddai" als "oppermachtige God" wordt vertaald. Dat mensen vervolgens aan zo'n stukje tekst hangen en daaruit concluderen dat God "almachtig" is etc. ,dat vind ik dan ook weer wat dubieus, maar misschien is het niet duidelijk dat het hier om een titel gaatquote:Op vrijdag 9 april 2010 15:59 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Juist. Tx voor de aanvulling.
Deze vertaal fout fungeert als een zwerende wond in de doctrine van de Islam en het Christendom.
Ik krijg van leerlingen zo vaak vragen als: Er staat in de bijbel/koran dat God almachtig is, maar waarom is er dan lijden? Dus ik vind dat God of niet bestaat, of het is een slechte god en is het aanbidden niet waard.
Zo kun je zien wat 1 vertaalfout teweeg kan brengen als je over god spreekt.
Ik kan de gedachtegang wel volgen. Ik denk dat dit is ontspoort toen Griekse wijsgerige termen voor god gebruikt gingen worden bij het vertalen van de bijbel. Het is en blijft een verzameling boeken in de Semitische taal, en iedere vertaling doet afbreuk aan de inhoud.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, het is inderdaad een beetje dubieus dat "eel shaddai" als "oppermachtige God" wordt vertaald. Dat mensen vervolgens aan zo'n stukje tekst hangen en daaruit concluderen dat God "almachtig" is etc. ,dat vind ik dan ook weer wat dubieus, maar misschien is het niet duidelijk dat het hier om een titel gaat
Dan kun je dus, volgens mijn visie op theologie, niet zeggen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:22 schreef Burakius het volgende:
Allah is Almachtig. Daar is geen twijfel over in de Qu'ran. Waarom lijden mensen? Daar zijn reden voor. En Allah is de beste der planners.
Elk iets wat "slecht" lijkt heeft een doel en leid tot grotere goede dingen.
Beetje vreemde discussie:quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:29 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Dan kun je dus, volgens mijn visie op theologie, niet zeggen.
Zeggen dat Allah almachtig is maakt van hem een immorele god. Tevens heeft Allah geen macht over de wil van de mens en dus is hij niet almachtig.
Je hebt gelijk, echter met enkele kanttekeningen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:45 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
Beetje vreemde discussie:
1. Of God (welke god dan ook) bestaat niet: zinloos om over iets wat niet bestaat te discussieren. Je zou dan filosofisch inderdaad gelijk hebben, maar het is gewoon tijdverspilling. Je gaat god dan rationaliseren tot de man met de baard, die moreel verwerpelijke dingen zou doen, of andersoortige ideeën bla bla.
2. Of God bestaat wel zoals hij zich in de bijbel (of desnoods de koran) openbaart. Als hij wel bestaat is de hele discussie over of God gelijk heeft onzinnig, omdat je in dat geval over een maar klein menselijk verstand beschikt met menselijke ideeën. Concepten als moraal, liefde, rechtvaardigheid gaan dan een heel andere waarde en betekenis krijgen. Het zijn dan geen menselijke concepten meer, maar veel puurdere vormen van het begrip. Dan kan je hier wel "zogenaamd wijze" opmerkingen neerzetten, maar die slaan de plank finaal mis.
De discussie word hier lijkt gevoerd over punt 1, waarbij eventuele punten die vanuit punt 2 worden aangevoerd, ook weer worden benaderd door punt 1. Er blijft gewoon een onoverkomelijke kloof vanuit geloof en wetenschap.
Ik zeg net waarom het Allah niet immoreel maakt. Hij is de machthebber over Moreel. Misschien dat jouw waarden van moreel scheef zijn. Die kun je nooit aan Allah toeschrijven. Zoals ik al zei heeft elke "ramp" zijn rede. De ene keer kan het voor wraak zijn, de andere keer is het om een bevolking wakker te schudden.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:29 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Dan kun je dus, volgens mijn visie op theologie, niet zeggen.
Zeggen dat Allah almachtig is maakt van hem een immorele god. Tevens heeft Allah geen macht over de wil van de mens en dus is hij niet almachtig.
Sorry, maar als god macht heeft over alles is het per definitie een immorele god.quote:Op vrijdag 9 april 2010 17:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zeg net waarom het Allah niet immoreel maakt. Hij is de machthebber over Moreel. Misschien dat jouw waarden van moreel scheef zijn. Die kun je nooit aan Allah toeschrijven. Zoals ik al zei heeft elke "ramp" zijn rede. De ene keer kan het voor wraak zijn, de andere keer is het om een bevolking wakker te schudden.
Een aardbeving in Indonesië zorgt voor doden, maar doodgaan is niet erg in de Islam. En door ongelukken zoals deze wordt het geloof van mensen versterkt in Allah en worden ze wakker geschud etc.
Dus iets wat op het eerste oog slecht lijkt in de visie van sommige mensen, plaveid de weg naar goede dingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |