abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_79723554
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)

quote:
:
Op vrijdag 26 maart 2010 13:14 schreef Viking84 het volgende:
En wederom een topervaring! Ik postte twee weken geleden al dat het zo goed ging met m'n lastige klas. Vandaag had ik ze weer en wéér ging het goed! Ik heb de onruststoker na de les aangesproken om te zeggen dat ik vind dat hij heel goed meedoet en dat ik dat prettig vind. En toen zei hij: ik vind de lessen ook veel beter dan eerder. Veel betere uitleg, meer structuur.

Vond het erg leuk om te horen dat hij niet toevallig in een goeie bui was .

Ik had slechte cijfersslechte cijfers uit te delen en dat heb ik aan het einde van de les gedaan om te voorkomen dat de les in de soep zou lopen door mopperende leerlingen. Bleek een goed idee te zijn geweest: ze hebben tien minuten kunnen protesteren en toen moesten ze door naar de volgende les. En de [b]twee jongens met een onvoldoende[\b] hebben zelfs helemaal niet geprotesteerd.

Nu ben ik alleen een klein beetje bang dat ze zo boos zijn over de cijfers dat ze volgende keer gaan lopen kutten . Maar dat zal wel niet.
Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
pi_79725569
tvp
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 08:18:07 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_79735352
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:20 schreef kevertje53 het volgende:
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)


[..]

Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
Fyi: ik geef les op het voortgezet speciaal onderwijs en in deze klas zitten 9 leerlingen .

Het gaat mij ook niet om het onderscheid voldoende / onvoldoende of hoeveel leerlingen een onvoldoende hebben. Het gaat er gewoon om dat alle leerlingen er naar mijn mening meer uit hadden kunnen halen.
Niet meer actief op Fok!
pi_79844425
Heeft er hier iemand het U-TEAch (voorheen BITEP) programma bij de UU gevolgd? Zo ja, kan één van jullie me vertellen hoe de aansluiting is om in het buitenland les te geven? Is het daarnaast ook makkelijk als je al een bepaald vak geeft, de bevoegdheid voor een ander vak (zeg, Engels?) ook te halen?
pi_80031971
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!

Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?

[ Bericht 17% gewijzigd door ShadyLane op 07-04-2010 09:26:32 ]
pi_80052716
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.

Over LC/LB. Ik zou gewoon solliciteren en apart daarvan volgt er altijd nog een gesprek over je salaris. Je moet gewoon proberen natuurlijk je LC mee te nemen (kun je trouwens zakken, ik dacht dat dat in het onderwijs niet kon). Ik krijg binnenkort te horen of ik mag blijven en hoop stiekem op een jaarcontract. Maar ik hoop ook wat te stijgen, ik ben eerste graad maar LB1 is wel leuk...maar ik wil nu toch snel wat hoger in de schalen komen

Morgen weer beginnen na toetsweek en paasvakantie en een vrije dag. Nieuwe werkvorm toepassen in mijn klasje (ben benieuwd of dat een beetje loopt) en de hele dag toetsen teruggeven...
Maar ik mopper niet, want vrijdag ben ik altijd
pi_80055944
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
pi_80061375
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Ja dat is ook weer waar. Je kunt het natuurlijk altijd ter sprake brengen en kijken hoe ze reageren. Vaak valt er wel over te onderhandelen
pi_80065039
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Vooral je trede binnen de schaal is belangrijk voor je salaris. De laagste trede binnen LC verdient beduidend minder dan de hoogste binnen LB....
pi_80087805
quote:
Op woensdag 7 april 2010 08:57 schreef ShadyLane het volgende:
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!

Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?
Ik zou het tijdens een eerste gesprek, als je jàren van ervaring worden doorgenomen, ter sprake brengen. En dan even kijken hoe ze reageren. Ik zou, mochten ze moeilijk gaan kijken, benadrukken hoeveel ervaring je hebt en hoeveel je dus te bieden hebt. Je hebt alleen maar goede referenties en je zal een aanwinst zijn voor die school. Laat ze dat maar een beetje, subtiel uiteraard, merken. Als ze naar zo iemand op zoek zijn, dan is het geen probleem. Als ze niet naar zo iemand op zoek zijn, dan is die school ook geen goede keuze voor jou. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80114495
Ik had al besloten m'n kaarten meteen op tafel te leggen, wat tactisch gezien misschien niet de beste zet is, maar wel bij mij past. En het dus in de begeleidende mail meteen vermeld, met inderdaad de redenering in je laatste zin in mijn achterhoofd. Ik mag op gesprek komen . Ik kan daar vrij relaxed naartoe gaan, want ik heb al een baan die naast een aantal mindere (beleidskeuzes) ook een stel heel goeie (leerlingen collega's ) kanten heeft.
pi_80237469
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.

Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
pi_80237718
Ik zou 'm gewoon doen. Het is zo zonde om 3,5 jaar helemaal weg te gooien zonder er een papiertje aan over te houden. Ook al wil je niet het onderwijs in, je hebt dan in elk geval een HBO-diploma.

Stages kunnen volgens mij zo groot of klein zijn als de opleiding vereist. Waarschijnlijk is er op je opleiding wel een stagecoordinator of stagebureau waar ze je kunnen helpen een plek te vinden?
pi_80237962
Hoe je een stage moet regelen, zullen ze je op de opleiding wel kunnen vertellen. Veel opleidingen hebben samenwerkingsverbanden met scholen in de regio, is het niet?

En je vraag vind ik voor hier een beetje vreemd gesteld. Aan jou is nu de keuze of je een opleiding waarvoor je niet meer gemotiveerd bent, wilt afmaken of niet. Ik kan je niet vertellen wat je moet doen. Het lijkt mij iets om te bespreken met een begeleider/coach/docent. (Het roept voor een buitenstaander nogal wat vragen op. Waarom ben je niet (meer) gemotiveerd? Welke opleiding volg je precies? etc.)

Wat fair is, vind ik niet erg relevant. Als jij besluit dat het toch beter of handiger of wat dan ook is om de studie af te maken en dus die laatste stage te doen, dan neem ik aan dat je jezelf wel de discipline kunt opleggen om het naar behoren te doen. Weet je nu al dat dit heel moeilijk zal worden en voorzie je problemen, dan moet je het misschien niet doen en er in ieder geval van tevoren goed over praten.

Kortom: bespreek dit met mensen van je opleiding.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80238962
SL. Mocht je richting DH willen, kijk dan eens naar de vacatures bij mijn school. Ik denk dat jij je bij ons heel thuis zou voelen. En als 't niks is, kun je altijd nog naar het Rijk (zodiakk ook weer blij).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80241732
Belangrijk dat je hierover inderdaad praat met je mentor of coach. Wij kunnen allemaal onze meningen geven, maar jij kent alleen jouw situatie en afwegingen. Je moet er denk ik echt serieus met iemand over praten en daarna beslissen.
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:44:32 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80255826
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:37 schreef susannetilburg het volgende:
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.

Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.

Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Niet meer actief op Fok!
pi_80269847
tvp
pi_80273806
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:44 schreef Viking84 het volgende:

[..]

50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.

Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.

Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:22:47 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80275633
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 18:32 schreef susannetilburg het volgende:

[..]

Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.

Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
Heeft jouw opleidingsinstituut geen contacten? En is een afsluitende stage van 50 uur gebruikelijk bij jullie op school? Indien ja: dan zou er toch wel iets mogelijk moeten zijn?

Ik vind het wel apart: de laatste stage is toch altijd de LiO-stage en die duurt dan toch het langst van alle stages?
Niet meer actief op Fok!
pi_80276682
Volgens mij moet het geen probleem zijn om een stageplek te vinden. Het schijnt een wijdverbreide gewoonte te zijn om liever een goedkope stagiaire aan te nemen dan iemand met een paar jaar ervaring. Daar kun je je bedenkingen bij hebben, maar zolang je zelf stagiaire bent kun je er je voordeel mee doen.

Ik ben ervan overtuigd dat je, zeker met hulp van je opleiding, die daarin gespecialiseerd is, een plek zult vinden. De vraag is alleen of je 'm wilt vinden, en dat is aan jou om te beslissen .
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:47:32 #22
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_80282572
tvp met info & een vraag (voor de mentoren onder jullie);

Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar. Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.

Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .

Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.

Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.

Verder, welke vragen zijn wijs om te stellen?
* Scheelt het in de salaris?
* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?

Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.

bvd
Wat je vindt, ...
pi_80285446
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen. Het verschilt erg per school welke taken onder het mentoraat vallen, en het verschilt ook erg per school hoeveel vergoeding je ervoor krijgt in taakuren (van extra salaris voor een mentoraat heb ik nog nooit gehoord).

Of je als naieve nieuweling "gestrikt" wordt voor een zware klus kun je inschatten door te kijken hoeveel ervaren mensen en hoeveel nieuwelingen een brugklasmentoraat doen. Op de ene school wordt het brugklasmentoraat heel serieus genomen en dus ook goed gefaciliteerd, en dan zullen ook ervaren collega's de klus op zich nemen. Op de andere (de mijne) is het dusdanig buffelen dat veel collega's na een paar jaar zeggen "nu effe niet/nu effe een hogere klas" en er dus eigenlijk alleen maar nieuwe collega's voor een brugklasmentoraat gevonden kunnen worden.

Het is heel nuttig werk om te doen, erg leuk, leerzaam, boeiend, en erg intensief. Je zult ongetwijfeld ooit wel een keer deze taak gaan verrichten, aan jou de beslissing of je er nu meteen voor gaat. Eerst even een paar jaar wennen aan het lesgeven kan een goede strategie zijn, meteen in het diepe springen net zo goed.
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:43:40 #24
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_80286346
Thanks, ik zal idd eens bij die coördinator die mij vroeg, navragen hoe snel dat bij andere mentoren is gegaan
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen.
Dit wordt moeilijk omdat dit aanbod nog even binnenskamers moest blijven.
Hierdoor wil ik morgen ook vragen waarom ze precies mij willen hebben?
Gaan andere docenten zich gepasseerd voelen of misschien dat zij het mij gaan afraden ...
Wat je vindt, ...
  dinsdag 13 april 2010 @ 23:09:21 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80287734
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar.
Da's wel lekker!
quote:
Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.
Fulltime baan is 25, met uitloop naar 27 lesuren per week. Maar hier moeten ze je officieel voor vragen. Maar 32? Is dat niet een beetje veel van het goeie? Hoe wordt dit verrekend?
quote:
Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .
Klinkt goed.
quote:
Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.

Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.
Ik ben in mijn tweede jaar mentor geworden. Dat heb ik 8 jaar gedaan. Hele leuke, leerzame, maar ook zware ervaring. Maar ik merk ook, nu ik géén mentor meer ben, kan ik net zoveel betekenen voor leerlingen als daarvoor. Leerlingen komen nu net zo goed naar me toe met problemen, waar ik ze mee kan helpen. Ik hoef me nu tenminste niet meer bezig te houden met handelingsplannen, oudergesprekken, en noem het maar op.

Dus als ik jou was zou ik het zeker overwegen. Maar: LWOO is wel even andere koek. Dat zullen kleine klasjes zijn, misschien iets van 10 leerlingen, waar dan wel een compleet handelingsplan (met doorlopende leerlijnen op alle gebieden) voor gemaakt moet worden. Die leerlingen zullen op hun niveau - en verslik je daar niet in - begeleid moeten worden. Dat is wel even iets dat je in je achterhoofd moet houden. Als ik de LWOO-mensen op mijn school zie, die hebben daar (met hun 10, 12 leerlingen) best veel werk aan.
quote:
* Scheelt het in de salaris?
Een mentoraat is een taak. Die wordt dan verrekend in je taakbelasting.
quote:
* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?
Nu wil ik niet te negatief klinken, maar directies denken aan "poppetjes" en "plaatsen vullen". Zij hebben nu een plaats open (mentoraat LWOO), en jij bent het poppetje. Poppetje wordt op het plekje gezet. Plekje gevuld. Klaar. Zo denken directies.
quote:
Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.
Och, aan de ene kant zou ik ook zeggen: "Laat het gewoon op je af komen, en gewoon doen!". Maar laat je niet naaien!
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')