Vanmiddag ging ik een eindje fietsen met mijn zoontje van anderhalf.
Hier in de buurt is een boerderij waar ze heel veel dieren hebben en het leek me wel leuk daar even langs te fietsen. We waren gezellig naar de hertjes aan het zwaaien en de klepperende ooievaars aan het nadoen toen uit het niets een hond in het weiland verscheen.
De hond rende recht op de groep alpaca's af die even verderop in een weitje staan. De alpaca's reageerden door in een groepje bij elkaar te gaan rennen en ik dacht nog goh, ze moeten zeker even naar binnen en de boer laat zijn hond de boel bijeen drijven.
Op een gegeven moment bleef één alpaca een beetje achter en de hond ging er achteraan. Blafte wat en hapte af en toe naar een achterpoot. Dat heb ik ook wel eens zien gebeuren in een schapendrijfwedstrijd, dus ik keek er niet echt heel erg van op. Ik vond het wel raar dat ik helemaal geen boer zag of commando's hoorde roepen. En de hond bleef wel erg naar de alpaca happen.
Ineens klonk er een raar kreetje van de alpaca en toen werd alles stil. De ooievaars vlogen op uit hun nest, de herten renden naar de verste hoek van hun weiland en alle konijnen en loopvogels stoven weg. Ik kreeg meteen kippenvel..dit was niet goed.
De hond worstelde intussen de alpaca tegen de grond, beet hem in zijn nek en poten en bleef maar doorgaan. Ik kon helemaal niets doen, mijn zoontje zat nog voor op de fiets (gelukkig volop te kletsen tegen de hertjes en pauwen)
En toen kwam hij aanfietsen. De held. Een man had dit alles vanuit zijn woning in de buurt zien gebeuren, had geen moment geaarzeld en was op de fiets gesprongen.
Alsof hij niet al wat ouder was sprong hij zo over een hek het alpacaweiland in, pakte een oud, zwaar stuk los hek en liep recht op de hond en gewonde alpaca af. Onder luid geschreeuw en gezwaai met het hek heeft hij de hond verjaagd en is hij een tijd bij de alpaca blijven staan.
In de tussentijd belde ik de politie en had een andere man de eigenaars van de alpaca's gewaarschuwd. Dit zijn erg oude mensen, dus zij konden ook weinig beginnen.
De man kwam ondertussen uit het weiland en de hond bleef maar rondjes om de boerderij cirkelen en ging even later nog achter wat shetlanders aan. Gelukkig kwam hij niet meer zo dichtbij dat hij ze ook echt wat aan kon doen.
Ik sprak de man aan, zei dat ik het geweldig vond dat hij zomaar naar die hond toe was gegaan en toen vertelde hij me dat hij alles had zien gebeuren en geen moment had getwijfeld. Ookal, vertrouwde hij me toe, is hij eigenlijk doodsbang voor honden.
De politie kwam en samen hebben we het verhaal gedaan. Ze zijn het weiland ingegaan, hebben de dierenambulance gebeld (note to self: dat nummer weer in mijn mobiel zetten) en hebben vervolgens versterking gevraagd aan de hondenbrigade. Omdat zij achter de hond aan gingen, vroegen ze mij te wachten op de dierenambulance. Ze hebben verderop een fietspad afgezet zodat de hond daar niet weg kon komen en de hondenbrigade is toen verder achter de hond aan gegaan. De dierenambulance kwam voor de alpaca en inmiddels was de eerste politiewagen ook weer terug bij de boerderij.
Hoe het verder is afgelopen weet ik helaas niet, want zodra ik mocht gaan ben ik zo snel mogelijk (met omweg, want het fietspad was afgesloten) weer naar huis gegaan, omdat mijn zoontje al lang (een uur) in bed had moeten liggen.
Maar die man, doodsbang voor honden en niet echt meer goed ter been, die zomaar een weiland in springt om een alpaca van een wisse dood te redden, verdient wat mij betreft een lintje.

Alpaca's:
[ Bericht 3% gewijzigd door suikertaartje op 29-03-2010 15:44:39 ]