Onterecht, die jongen heeft gewoon heel veel goede begeleiding nodig en dan zou hij goed een mbo/hbo diploma kunnen halen. Dat ontbreekt imo in Nederland...quote:Op zondag 20 juni 2010 16:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
En beweer je nou dat deze gozer terecht of onterecht wajong krijgt?
Yup.quote:Op zondag 28 maart 2010 14:31 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
De hoogte van je WAJONG uitkering is afhankelijk van je leeftijd en je hebt recht op allerlei sociale voorzieningen, die komen over het algemeen te vervallen bij een regulier salaris. Maar ja, liever een toekomstperspectief dan de rest van je leven op een bepaald inkomensniveau blijven steken toch?
Je zegt de nieuwe wet voor wajong en studeren is de uitkering 25%quote:Op zondag 20 juni 2010 17:17 schreef schaal_9 het volgende:
In de nieuwe Wajong is de uitkering voor studerende Wajongers verlaagd naar 25% van het wettelijk minimumloon.
Met autisme (ASS) is het gewoon mogelijk om te werken. De Wajong biedt de nodige voorzieningen zoals toeleiding naar arbeid, jobcoaching en eventueel loondispensatie. Er zijn er bij die zeggen: collega’s om me heen is te veel prikkels of dat ze meerdere dagen moeten bijkomen van 4 uur werken. Sja, voor een deel zit het ook tussen de oren hoor. In een aangepaste functie voor 15 uur in de week werken (3 dagen van 5 uur) moet toch wel mogelijk zijn... lijkt mij tenminste. Vooruit.. 12 uur, precies drie halve dagen.
Ik kan er over meepraten, aangezien ik zelf in ‘het spectrum’ zit. En nee, werken is niet altijd even gemakkelijk, ik doe namelijk mijn uiterste best om op mijn werk ook nog sociaal redelijk mee te komen. Wel zo handig als voorbereiding op een eventuele relatie.
Autisme + ADHD, oke... die combinatie lijkt me wel heel zwaar in een wereld die daar over het algemeen vijandig tegenover staat. Dit is een groep die heel moeilijk is te bemiddelen.
Mensen die al vóór 1 januari gebruik maakten van de Wajong-regeling, houden hun recht op hun oude uitkering. Het minimumjeugdloon is lager dan het ‘echte’ minimumloon van 1416 euro. Voor een 18-jarige maar 45,5% van dat bedrag.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:32 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Je zegt de nieuwe wet voor wajong en studeren is de uitkering 25%
Waarom is dit in mijn vriendenkring niet dan ? ze ontvangen nog steeds die 75% van het min loon een maat van me heeft de 14e nog 911 euro gestort op zijn rekening gekregen(zegt die iig)
Op de site van het UWV kan ik nergens vinden dat je maar 25% krijgt ( wel mee eens trouwens ) 25% van 1400 euro is alsnog een flinke pap geld.
waarom wil je het hier niet neerzetten?quote:Op zondag 20 juni 2010 17:38 schreef missyB het volgende:
Ook lezen voor jou dus.
Zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik hier niet neerzetten waarom.
Vind ook niet dat ik dat aan jou of wie dan ook verplicht ben hier dus, ik zou zeggen: fijne avond en tabee
Dat is waarquote:Op zondag 20 juni 2010 17:25 schreef Yreal het volgende:
Ach donder op. Er zitten in deze topics vele mensen die de wajong gebruik zoals het hoort. Werken wat je kan met een aanvulling naar 75% van het minimum waar nodig. Al is dat 5 uur per week, props voor hun.
Mensen die blijkbaar geen minuut per week kunnen werken maar wel lekker kunnen fokken zijn luie uitvreters imo. Als je kan internetten kan je altijd wel iets doen , hoe weinig het ook is.
Hoe zit het dan voor jongeren die NU 24 zijn en die wajong gaan aanvragen?quote:Op zondag 20 juni 2010 17:40 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Mensen die al vóór 1 januari gebruik maakten van de Wajong-regeling, houden hun recht op hun oude uitkering. Het minimumjeugdloon is lager dan het ‘echte’ minimumloon van 1416 euro. Voor een 18-jarige maar 45,5% van dat bedrag.
Ik heb ook een tijdje een uitkering gehad (niet eens zo lang... gelukkig), maar ik ga nog genoeg belasting betalen, heb me nog geen dag ziekgemeld en als alleenstaande maak ik van veel voorzieningen geen gebruik. Dus dat compenseert weer.
De nieuwe regeling! UWV kijkt naar de datum waarop de uitkering is aangevraagd. De uitkering was in de oude regeling met een jaar terugwerkende kracht. Voor mensen die vanuit de bijstand naar de Wajong zijn gegaan, maakt dat niet zoveel uit. In de nieuwe Wajong is er geen recht meer op een uitkering met terugwerkende kracht.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:43 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Hoe zit het dan voor jongeren die NU 24 zijn en die wajong gaan aanvragen?
Krijgen die dan hoe de regeling NU is of valt hij nog onder de oude? omdat die al 24 is?
Is die regeling ook afgeschaft dat je tot je 17e jaar al die maanden uitkering in 1 klap ontvangt ? dat was namelijk zo je ving ineens zoveel geld van al die jaren ( ik helaas niet![]()
)
Inderdaad. Beetje jammer dat Yreal uitkeringsgerechtigden bij voorbaat al als schuldig ziet. Dat lijkt op apartheid. Als hij zelf in de Wajong heeft gezeten, kan ik me er nog een beetje bij voorstellen, maar misschien heeft-ie wel een relaxt kantoorbaantje.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:38 schreef missyB het volgende:
Ook lezen voor jou dus.
Zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik hier niet neerzetten waarom.
Vind ook niet dat ik dat aan jou of wie dan ook verplicht ben hier dus, ik zou zeggen: fijne avond en tabee
Plus dat er veel meer aandacht is voor het percentage dat je WEL kan werken.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:47 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De nieuwe regeling! UWV kijkt naar de datum waarop de uitkering is aangevraagd. De uitkering was in de oude regeling met een jaar terugwerkende kracht. Voor mensen die vanuit de bijstand naar de Wajong zijn gegaan, maakt dat niet zoveel uit. In de nieuwe Wajong is er geen recht meer op een uitkering met terugwerkende kracht.
Dus persoon A met een geboorte datum van bijv 1 jan 1988 valt dus onder de nieuwe regeling wajong?quote:Op zondag 20 juni 2010 17:47 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De nieuwe regeling! UWV kijkt naar de datum waarop de uitkering is aangevraagd. De uitkering was in de oude regeling met een jaar terugwerkende kracht. Voor mensen die vanuit de bijstand naar de Wajong zijn gegaan, maakt dat niet zoveel uit. In de nieuwe Wajong is er geen recht meer op een uitkering met terugwerkende kracht.
Van daaruit is het makkelijk roepen dat de ander dan maar z'n hele werkzame leven moet gaan schoffelen.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:50 schreef schaal_9 het volgende:
, maar misschien heeft-ie wel een relaxt kantoorbaantje.
Dat was alleen als je nooit gewerkt had.. en die regeling was belachelijk.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:43 schreef Zwolsboy het volgende:
Is die regeling ook afgeschaft dat je tot je 17e jaar al die maanden uitkering in 1 klap ontvangt ? dat was namelijk zo je ving ineens zoveel geld van al die jaren ( ik helaas niet![]()
)
Nee, 1 januari 2010 is de grens. De leeftijd waarop iemand 18 werd, speelt geen enkele rol.quote:Op zondag 20 juni 2010 17:54 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dus persoon A met een geboorte datum van bijv 1 jan 1988 valt dus onder de nieuwe regeling wajong?
Dus die krijgt 25 % van het min loon en niet meer die winnende kracht van voorheen ?
Of bedoel jij mensen die NU 18 worden en dat ze naar die aanvraag datum kijken?
Of de aanvraag datum toen de persoon 18 werd ? maar dat die er nu pas mee komt.
IK snap er geen hond meer vanik denk dat ik maar wajong ga aanvragen
Leeftijd is niet van belang.. het gaat om datum aanvraag. Per 1 januari 2010quote:Op zondag 20 juni 2010 17:54 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dus persoon A met een geboorte datum van bijv 1 jan 1988 valt dus onder de nieuwe regeling wajong?
Dus die krijgt 25 % van het min loon en niet meer die winnende kracht van voorheen ?
Of bedoel jij mensen die NU 18 worden en dat ze naar die aanvraag datum kijken?
Of de aanvraag datum toen de persoon 18 werd ? maar dat die er nu pas mee komt.
IK snap er geen hond meer vanik denk dat ik maar wajong ga aanvragen
Aha het klopde dus wel dat ik een gozer ken die 34 duizend euro kreeg netto geen idee hij vroeg wajong aan in 2008 en was toen 24 geloof ikquote:Op zondag 20 juni 2010 17:58 schreef Autidude het volgende:
[..]
Leeftijd is niet van belang.. het gaat om datum aanvraag. Per 1 januari 2010
Daar zitten een HELE hoop haken en ogen aan, ook met de oude regeling. Maar ik ken de feiten niet, heb de documenten niet gezien etc.. dus ik kan er niet over oordelen. Maar het klopt niet hoor. Sowieso het bedrag al niet dat is voor hooguit 4 jaar, dus dan zou zijn aanvraag vanaf zijn 20e gelden. Zoals ik zeg, veel haken en ogen.. maar ik ken de feiten niet.quote:Op zondag 20 juni 2010 18:02 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Aha het klopde dus wel dat ik een gozer ken die 34 duizend euro kreeg netto geen idee hij vroeg wajong aan in 2008 en was toen 24 geloof ikdat is dus niet meer mogelijk en nee hij had nooit gewerkt onder enkele simpele bij baantjes in het weekend daarnaast zat die altijd op school maar liep vast toen die ging werken.
Wel kocht die vrijwel een megane 1,6 sport van n jaartje oudmooi bakkie nu weet ik dus dat dit niet meer mogelijk is
Oke, now you're talking!quote:Op zondag 20 juni 2010 18:17 schreef Yreal het volgende:
Yreal studeert accountancy en werkt momenteel als verhuizer, schoonmaker en aan de lopende band. Zijn collega's zijn veelal herrintreders en verstandelijk beperkte met een wajong die werken zo hard ze kunnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |