abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79661383
ik denk dat jullie allerlei losstaande eindjes en feitjes aan elkaar knopen in een oversimplistische discussie over het israelisch-palestijnse conflict, maar goed dat is mijn mening
Jusqu'ici tout va bien...
pi_79661475
quote:
Op zondag 28 maart 2010 03:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Beetje raar he, dat de vervolgde groep iets geleerd zou moeten hebben, klinkt nog al paradoxaal!
[..]
Hoezo is dat raar? Als ik een steegje binnenloop en geslagen wordt door 6 mensen tegelijk, weet ik bijvoorbeeld dat het niet leuk is om geslagen te worden door 6 mensen tegelijk.
quote:
Gebeurt dat dan, zie jij dezelfde definitie van onderdrukking en vervolging in Nazi-Duitsland, en Israel?[..]
Ho ho. Ik vergelijk Nazi-Duitsland nergens met Israel. Nogmaals, lees wat ik schrijf. Ik heb nergens gezegd dat Israel doet wat Nazi-Duitsland doet.
quote:
Het jaartal staat symbool, en is letterlijk tevens, wat de Joodse mensen 2000 jaar hebben moeten ondergaan en waarin het heeft geresulteerd. Omdat ze uit hun eigen land verdreven zijn.
Hm. Een volk dat 2000 jaar helemaal niets van zijn geschiedenis heeft geleerd. Zeg je dit nou? Alhoewel, ze hebben geleerd om de sterkte te zijn om zo nooit meer hetzelfde mee te maken. Jammer dat ze nu ook de zwakkere 'pesten'.
quote:
Nogmaals, zijn ze de dader dan, zijn ze de dader van oorlogen die door andere landen wordt begonnen?
Zijn ze de dader van massale Islamitsche haat in heel de wereld tegen Israel (wat feitelijk de reden is dat de Palestijnen vandaag nog oorlog hebben, niet vanwege Israel, maar omdat ze misbruikt en gebruikt worden door de Islamitische wereld als wapen tegen het dominerende Westen dat Israel zou symboliseren samen met de VS, eigenlijk nog steeds een vorm van Post-kolonialisme, ironisch genoeg)?
[..]
Waarom haal je allerhande andere dingen erbij? Het gesprek tussen jou en mij gaat niet over oorlogen. Het gaat ook niet over andere landen. Leer even naar jezelf (daarmee bedoel ik dus Israel) te kijken, zonder andere dingen erbij te betrekken.

Als je zo gaat doen is het namelijk heel makkelijk om de vragen om te draaien (en dat is wat ik wil voorkomen). Is Israel zelf niet schuldig aan de jodenhaat onder de moslims, door wat ze flikken in Palestina? Je verwacht toch niet dat de Palestijnen het als zoete koek gaan slikken?

Het gaat nu dus even niet over wat anderen Israel aandoen. Ik wil gewoon even focussen op wat Israel doet.
quote:
Mag je mij de gaskamers van Tel Aviv aanwijzen.
Mag je mij de ghetto's aanwijzen van Hebron.
Mag je mij de systematische vervolgingen en deportaties door heel Palestina en Israel aanwijzen.
Als je dat kan, dan maak je een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog, niet eerder.
[..]
Er kunnen geen één-op-één vergelijkingen gemaakt worden. Probeer het in context te zien. Wat er bijvoorbeeld in december 2008 in Gaza is gebeurd. Of wat er daar nog dagelijk gebeurt op bezet land.
quote:
Heb het dan over Israel en niet over "de Joden" of over "het Jodendom".
Als je dat verschil kan maken dan respecteren meer mensen je mening of het nu wel of niet klopt.
Ik heb het over 'de joden' en niet over Israel, omdat Israel er in de jaren 40-45 er nog niet was. En omdat Israel niets te maken heeft met de Holocaust, 'de joden' wel. Ik weet dat ik daarmee generaliseer, maar vergeet niet dat mijn eerste post een antwoord was op een nogal simpele kijk op zaken.
pi_79661490
quote:
Op zondag 28 maart 2010 03:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Tweeduizend jaar worden de Joodse mensen al vervolgd.
Waarom zouden ze dat nu dan opeens gaan doen.
Die afgelopen tweeduizend jaar is er dan niets gebeurd?
Spreek jezelf toch niet zo ontzettend tegen met je domme, gewoon domme, en simpele aanvallen!
Ik heb een paar vragen aan jou.

Ben je het ermee eens dat Israel op bezet land huishoudt? Heeft Israel volgens jou het recht om te doen wat ze nu doen op bezet land? En sta je achter deze keuze van Israel? En moet de kolonisatie volgens jou doorgaan?
  zondag 28 maart 2010 @ 03:31:02 #104
297470 joop_de_papegaai
soms is je piemeltje vies
pi_79661533
Amerikanen moeten niet zo schijnheilig doen. Ze zullen israel nooit beschimpen op jaarlijks budget waar het betreft wapens. Snap je dan niet dat het alleen maar een "handreiking" is naar de arabische wereld? Dat standje?

Israel en turkije zijn de stepping stone in de politiek en landingsbases voor hun gevechtsarsenaal.
die kan je echt niet overreden..en derhalve gaat israel gewoon lekker door met bouwen. Want als er iets slimmer is dan de mossad dan is het wel de opa van Heinrich himmler.

DUH

=weg=

[ Bericht 11% gewijzigd door paddy op 28-03-2010 04:09:35 ]
mondhoekjens zijn soms net bilspleetjens.
  zondag 28 maart 2010 @ 03:41:59 #105
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_79661603
Dat dit een waarschuwing is voor Bibi Netanyahu. Dankzij zijn nederzettingenpolitiek kunnen de vredesonderhandelingen van vooraf aan beginnen.

En dan heb ik het over de onderhandelingen vanaf het prille begin, de jaren 1990.
  zondag 28 maart 2010 @ 03:48:40 #106
297470 joop_de_papegaai
pi_79661687
Joden horen niet in een land thuis wat niet onfalsificeerbaar hun eigen land is.
Ik kan goddomme wel een boek schrijven over hoekiemoekie's, en hoekiemoekie's die hadden een god, en die god beloofde de hoekiemoekie's dat hun beloofde land Nederland was....

Kan je het je voorstellen...al die bontkragige hoekiemoekie's in je wijk?

Voor je het weet worden de hoekiemoekie's gesteund door Belgie en plegen ze aanslagen op onze kerken en buurtcentra...Het standbeeld van Ben Kramer vormt het middelpunt
  zondag 28 maart 2010 @ 04:06:05 #107
111382 Ofyles2
pi_79661884

Daar zeg je wel iets, joop_de_papegaai

Alleen moet je niet doordraven.
  zondag 28 maart 2010 @ 04:15:29 #108
297470 joop_de_papegaai
pi_79661979
quote:
Op zondag 28 maart 2010 04:06 schreef Ofyles2 het volgende:

Daar zeg je wel iets, joop_de_papegaai

Alleen moet je niet doordraven.
ik begrijp wat jij bedoelt ik chargeerde ietwat, maar dat is niet geheel ongebruikelijk in de media en de politiek.

Maar desalniettemin moet je niet vergeten dat wij als gedweee hondjes op het schootje van vadertje amerika gaan zitten als ze Iran gaan binnenvallen...want dit keer hebben ze echte kernwapens.

Hoe vaak moet een duits meisje 112 bellen voor aleer ze niet langer meer gelooft wordt door nederlandse ministers.
  zondag 28 maart 2010 @ 04:37:57 #109
111382 Ofyles2
pi_79662136
Niet alleen in oorlogstijd, ook met andere kwesties moet Europa met rollende ogen naar Amerika kijken als ze toestemming willen vragen.
pi_79662479
Er wordt gezegd dat Palestijnen er een heilige oorlog van maken en dat Israël vecht voor staatsbehoud.
Nu zag ik Netanyahu van de week nog zeggen over 3000 jaar geleden dit blablabla. Who gives a fuck? Er is niets rationeels aan.
pi_79664633
Een beetje diplomatieke vernedering kennen ze in Israël toch wel:

Ben alleen benieuwd wat voor reëel effect dit zal hebben. Die wapens blijven toch wel binnenkomen lijkt me...
pi_79665725
quote:
Op zondag 28 maart 2010 03:41 schreef Ofyles2 het volgende:
Dat dit een waarschuwing is voor Bibi Netanyahu. Dankzij zijn nederzettingenpolitiek kunnen de vredesonderhandelingen van vooraf aan beginnen.

En dan heb ik het over de onderhandelingen vanaf het prille begin, de jaren 1990.
Netanyahu heeft ook zelf voor die mislukking gezorgd. Rabin moest even een lone killer tegenkomen, en toen had hij de handen vrij: "Land voor vrede" was de deal, en hij begon land in te pikken, en toen was de vrede snel weer weg. En daarna hebben zijn opvolgers uit de geheime diensten en uit het leger telkens iets gevonden waardoor ze niet met de Palestijnen konden praten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_79670687
quote:
Op zondag 28 maart 2010 03:20 schreef Glcx het volgende:

[..]

Hoezo is dat raar? Als ik een steegje binnenloop en geslagen wordt door 6 mensen tegelijk, weet ik bijvoorbeeld dat het niet leuk is om geslagen te worden door 6 mensen tegelijk.
[..]
Volgens mij wist je van te voren ook wel dat een pak slaag geen hemelse ervaring is.
Nee, je hebt geleerd niet in dat of zo'n steegje te gaan, wat symboliseer jij dus met dat steegje.
quote:
Ho ho. Ik vergelijk Nazi-Duitsland nergens met Israel. Nogmaals, lees wat ik schrijf. Ik heb nergens gezegd dat Israel doet wat Nazi-Duitsland doet.
[..]
Ok aanvaard.
quote:
Hm. Een volk dat 2000 jaar helemaal niets van zijn geschiedenis heeft geleerd. Zeg je dit nou? Alhoewel, ze hebben geleerd om de sterkte te zijn om zo nooit meer hetzelfde mee te maken. Jammer dat ze nu ook de zwakkere 'pesten'.
[..]
Nee, mensen als jij beginnen erover dat de Joodse mensen niets hebben geleerd van 40-45. Dat zou er dan nu zogenaamd uitkomen, dus vraag ik nogmaals, waarom nu dan, waarom niet 1000 jaar geleden, waarom niet 100 jaar geleden en
ga zo maar door. De Joodse mensen, het volk, is nog altijd niet volledig geaccepteerd in de wereld helaas.
quote:
Waarom haal je allerhande andere dingen erbij? Het gesprek tussen jou en mij gaat niet over oorlogen. Het gaat ook niet over andere landen. Leer even naar jezelf (daarmee bedoel ik dus Israel) te kijken, zonder andere dingen erbij te betrekken.
Een nutteloos stukje tekst van je want het ging volledig op je in.
Maar desalniettemin, hoe je er over denk even terzijde, reageer er aub op.
quote:
ls je zo gaat doen is het namelijk heel makkelijk om de vragen om te draaien (en dat is wat ik wil voorkomen). Is Israel zelf niet schuldig aan de jodenhaat onder de moslims, door wat ze flikken in Palestina? Je verwacht toch niet dat de Palestijnen het als zoete koek gaan slikken?
Net als Christenen zijn Joodse mensen sinds de oprichting van de Islam onderdanig aan de Moslims.
Ze waren wel volkeren van het boek maar het was een duidelijke tegenstelling en reactie tegen deze religies.
Eeuwenlang, zolang de Christelijke en Joodse groeperingen (vaak minderheden niet altijd) onderdanig bleven, en zich aanpasten werden ze geaccepteerd binnen de Islamitische samenleving.
Maar wel zolang ze dus zich erbij neer hadden gelegd dat ze minder rechten hadden.

Dit veroordeel ik in eerste instantie niet, want dit was de zeitgeist, Joodse mensen werden hier wel behandeld als minderwaardig maar desalniettemin een stuk beter dan in Christelijke gebieden.
Maar dit was uiteindelijk wel de reden waarom de Arabische en Islamitische groeperingen, al ver voor de oprichting van de staat, zich profileerden tegen een Joodse staat.
Want dat kon echt niet, een Joodse staat, gelijkwaardig aan Islamitische staten en dan zouden er ook nog arabieren/moslims in zo'n staat als een minderheid moeten leven.
Arabische boeren verkochten hun land notabene aan Joodse immigranten en opeens eisten ze het later weer terug onder grote druk.
Niet voor niets hebben de moslims in het Midden-Oosten allianties gesloten met Hitler en de Nazi's.
Eichman was zelfs van plan geweest om Joodse mensen uit Israel naar de kampen te laten deporteren.

Verder was het Midden-Oosten eindelijk gedekolonialiseerd na de Tweede Wereldoorlog.
Israel, met veel Europese immigranten, werd gezien als een Westers symbool.
Niet voor niets had je leiders als Nasser die een pan-arabisme voorstelde, waarbij alle islamitische staten verenigd zouden worden, en het Westerse Israel in zou geworpen zou moeten worden.
Het heeft dus niets te maken kortom met wat Israel wel of niet doet. Daardoor is de haat niet ontstaan, het is ontstaan door een eeuwenoude wrok, en een recent emancipatieproces.
quote:
Het gaat nu dus even niet over wat anderen Israel aandoen. Ik wil gewoon even focussen op wat Israel doet.
[..]
Zie
hierboven.

quote:
Er kunnen geen één-op-één vergelijkingen gemaakt worden. Probeer het in context te zien. Wat er bijvoorbeeld in december 2008 in Gaza is gebeurd. Of wat er daar nog dagelijk gebeurt op bezet land.
[..]
Wat gebeurt er dan, geef me de bronnen,
vond je de Israelische actie, an sich, niet legitiem dan los gezien van welke wapens Israel in heeft gezet.

quote:
Ik heb het over 'de joden' en niet over Israel, omdat Israel er in de jaren 40-45 er nog niet was. En omdat Israel niets te maken heeft met de Holocaust, 'de joden' wel. Ik weet dat ik daarmee generaliseer, maar vergeet niet dat mijn eerste post een antwoord was op een nogal simpele kijk op zaken.
Als de Joodse mensen er ook al waren voor 40-45. Als de vraag naar de oprichting er al was. Hoe kan je dan de Holocaust, voor de Joodse mensen, er zo met de haren bijslepen. We hebben het nu over Israel.
quote:
Op zondag 28 maart 2010 03:23 schreef Glcx het volgende:

[..]

Ik heb een paar vragen aan jou.

Ben je het ermee eens dat Israel op bezet land huishoudt? Heeft Israel volgens jou het recht om te doen wat ze nu doen op bezet land? En sta je achter deze keuze van Israel? En moet de kolonisatie volgens jou doorgaan?
Ten eerste ben ik er volledig mee eens dat Israel in oorlogen bepaalde gebieden heeft ingenomen zeker op strategisch niveau.
Ten tweede vind ik kolonisatie niet slim, wel legitiem zolang het onder gelijke rechten en plichten voor iedereen gebeurd, maar niet slim daar ben ik eerlijk in, maar ik denk dat veel politici in Israel, hetzelfde erover denken maar er vrij weinig tegen kunnen doen om bepaalde redenen.
Ten derde vind ik, wanneer dekolonisatie een voorwaarde is voor onmiddelijke vrede, dan moet dat ook besproken kunnen worden. Enkele jaren geleden in Gaza zagen we ook dat dit besproken werd.
Ten vierde geloof ik niet dat er zoveel misdaden onder kolonisten plaatsvinden. Dat is grotendeels nep en geconstrueerd door tegenstanders. Daar neem ik geen aanstoot aan.
  zondag 28 maart 2010 @ 15:35:45 #114
293270 Tighadouini
cogito ergo sum
pi_79671431
En hopelijk voert hij de druk nog meer op (op beide partijen), komt er eindelijk misschien een oplossing....
pi_79672898
quote:
Op zondag 28 maart 2010 15:58 schreef DeParo het volgende:
Ik vind dat oneerbiedig.
Wat vind jij oneerbiedig? Dat ik jou een troll noem, daar kan ik je gelijk geven, dat is oneerbiedig.

Joden joden noemen, in plaats van ze als een soort onderras af te schilderen als 'de joodse mensen'? Niet zo oneerbiedig.
pi_79672986
quote:
Op zondag 28 maart 2010 16:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wat vind jij oneerbiedig? Dat ik jou een troll noem, daar kan ik je gelijk geven, dat is oneerbiedig.

Joden joden noemen, in plaats van ze als een soort onderras af te schilderen als 'de joodse mensen'? Niet zo oneerbiedig.
Nogmaals, ik zeg toch ook niet dat jij ze geen Joden mag noemen, maar uit persoonlijke overwegingen vind ik dat oneerbiedig dus noem ik ze Joodse mensen, waarom zit je hierover te zeiken, ik niet hoor.
pi_79673117
Wel, ik bén een zeikwijf.
pi_79673440
quote:
Op zondag 28 maart 2010 16:28 schreef Monidique het volgende:
Wel, ik bén een zeikwijf.
Toppie is
ook belangrijk.
  zondag 28 maart 2010 @ 16:56:58 #119
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_79674036
Sterke powermove van Obama. En terecht natuurlijk.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_79675625
PWNED
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_79685728
quote:
Op zondag 28 maart 2010 01:48 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensheid in haar algemeen iets geleerd zou moeten hebben.
Mensen leren niets van oorlog, genocide, etc. wat dat betreft. Alleen als het tijdelijk niet in hun belang is om te vechten is er vrede en anders niet. Israël heeft de macht, het heeft een belang en voor de rest doet het er voor hun niet toe.
pi_79685788
Voor de rest wel een goede zet van die Obama. Denkt alleen dat hij teruggefloten wordt door de lobby binnen afzienbare tijd
  zondag 28 maart 2010 @ 22:35:13 #123
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_79689634
Bibi is sluwe vos en zit Obama gewoon uit, rekt en trekt totdat er weer een 'vriend van Israel' in het witte huis zit over een aantal jaar. Dit neemt hij dus voor lief.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_79691661
quote:
Op zondag 28 maart 2010 22:35 schreef Aloulou het volgende:
Bibi is sluwe vos en zit Obama gewoon uit, rekt en trekt totdat er weer een 'vriend van Israel' in het witte huis zit over een aantal jaar. Dit neemt hij dus voor lief.
Er zitten genoeg vrienden van Israel zowel bij de Republikeinen als de Democraten.
Denk dat dit meer is om good will te creeeren in de Islamitische wereld.
Denk je nu echt dat een bondgenootschap om zoiets weg gaat.
Loyale mensen en trouwe bondgenoten laten elkaar zeker niet voor zoiets in de steek.
pi_79692041
Niet erg dat Obama duidelijk laat doorschemeren wat hij van de Israëlische politiek vindt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')