Ik geloof zeker wel in liefde tot de dood de partners van elkaar scheidt.
Mijn opa & oma waren 60 jaar samen waarvan 55 getrouwd. Je zág gewoon dat ze tot op de laatste dag gek op elkaar waren! Mijn oma zal nooit over zijn verlies heen komen. Ik vind het soms wel moeilijk om hier met haar over te praten; voor mijn gevoel kunnen weinig mensen haar gevoel begrijpen; want hoe moet je je voelen als je 60 jaar bij je partner bent geweest en deze wegvalt? Ik ben nu (nog maar) 4 jaar bij mijn vriend en zou het al echt verschrikkelijk vinden als hij wegvalt.
Mijn andere opa & oma waren zo'n 40 jaar samen toen m'n opa overleed. Mijn oma bleef daarna een kleine 20 jaar weduwe; hetgeen naar mijn inziens niet perse nodig was maar het getuigd wel dat ze nooit meer een ander heeft gewild.
Mijn ouders zijn gescheiden, en terecht vind ik, ze passen ook totaal niet bij elkaar. Toch geloof ik er wel in dat zij ondanks alles nog wel van elkaar houden.
En mijn vriend & ik, gaan samen blijven tot de dood..zo voelt het nu wel, als ware en eeuwige liefde. Alsof het zo hoort en mijn leven nooit anders hoorde te zijn, hoe naief het ook mag klinken
Dat je tegenwoordig zoveel stellen uit elkaar ziet gaan, komt denk ik doordat de drempel om uit elkaar te gaan lager ligt en je nu zoveel en makkelijk contact met mensen hebt dat je hier veel meer van meekrijgt als buitenstaander. Ik denk trouwens dat het gebruik van internet ook veel relaties heeft geruineerd.
Daarbij, 'vroegah' fietste je gerust 30km om een middag bij je geliefde te kunnen zijn. Nu pak je makkelijk de auto en heb je veelal contact via de mobiele telefoon. Zulke dingen maakt een relatie tegenwoordig heel anders dan vroeger, welke vast ook mee zullen spelen in het 'fenomeen' dat minder relaties standhouden.