Je maakt dezelfde fout als 80% van de mensen maakt... je zoekt naar een zwart/wit antwoord... naar een Ja of Nee antwoord. Maar er bestaat geen ja of nee antwoord.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 02:41 schreef Leonidas82 het volgende:
Gezien de enorme toename in het aantal echtscheidingen, relaties die plots stranden, de burgelijke moraal die steeds losser wordt etc begin ik daar wel sterk aan te twijfelen. Zelfs de meest sterke huwelijken en relaties stranden na 20 of 25 jaar, slechts een schare minderheid is wel gelukkig en dan hebben we nog een groot deel die bij elkaar blijft vanwege het huis, vermogen of de kinderen, maar de liefde is verdwenen. Dit gegeven brengt mij op de volgende vraag:
Je hele leven lang bij één en dezelfde partner, is dat iig normaal??
Vanuit de evolutiebiologie namelijk niet en de geschiedenis leert ons dat polygamie meer regel dan uitzondering was. Waarom blijven dan ons nog steeds zo vasthouden aan het monogame ideaal? Als x op x de praktijk uitwijst dat dit blijkbaar voor het merendeel van de mensen niet werkt?
Maar anderzijds, je zegt ook: het was ondenkbaar. Toendertijd wás de keuze er niet (zeker niet voor vrouwen), je kunt je dus afvragen of deze huwelijken ook volgehouden hadden als die keuze er wel was.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 09:37 schreef Garisson72 het volgende:
Zovelen van onze opa's en oma's bewijzen dat het wel kan, natuurlijk. Generaties geleden was het ondenkbaar dat je zou scheiden en verreweg de meeste huwelijken hebben dat ook volgehouden. In onze generatie is het echter een heel ander verhaal geworden.
Mijn punt is dus: die huwelijken hadden per definitie wèl volgehouden kunnen worden, want dat hebben ze daadwerkelijk gedaan! Of die huwelijken onder hedendaagse omstandigheden ook volgehouden zouden zijn geworden, dat is een ander verhaal. We zullen er nooit achter komen, vrees ik.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:10 schreef Etoile het volgende:
Maar anderzijds, je zegt ook: het was ondenkbaar. Toendertijd wás de keuze er niet (zeker niet voor vrouwen), je kunt je dus afvragen of deze huwelijken ook volgehouden hadden als die keuze er wel was.
Mooi dat je dat zo zegt, want dat herken is dus exact zo van mijn eigen ouders. Die zijn nu 40 jaar bij elkaar, maar ik kan je vertellen dat het in mijn jeugd niet bepaald altijd over rozen ging. En precies wat je zegt: tegenwoordig zijn ze vééél milder (vooral mijn moeder).quote:Vaak zie je dat die mensen nu ze ouder worden, steeds gelukkiger weer met elkaar worden (mensen worden meestal milder), maar dat er echt heel zware tijden hebben bestaan in hun huwelijk. Iets wat je als kleinkind waarschijnlijk niet te horen krijgt.
Helemaal mee eens. Wat er vooral in meespeelt denk ik, is dat je door het kleiner worden van de wereld door media, de hele dag ziet dat er overal relaties sneuvelen. Dat verlaagt de drempel, want dat zag je vroeger niet.quote:Ik vind wél dat de vechtlust om er toch iets te van te maken bewonderenswaardig is, maar koste wat kost bij elkaar blijven is niet meer van deze (meer individualistische, op zelfontplooiing gerichte) tijd.
Jaloersmakend en hoopgevendquote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Mijn ouders.
Ze waren elkaars eerste ook nog eens. En voor zover ik kan merken gaat dat nog helemaal top.
Hier ook.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Mijn ouders.
Ze waren elkaars eerste ook nog eens. En voor zover ik kan merken gaat dat nog helemaal top.
Mijne ook, ze zijn nu ruim 27 jaar getrouwd.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Mijn ouders.
Dat maakt het toch meer bijzonder wanneer iemand 40 jaar van zijn eindig leven doorbrengt met dezelfde persoon.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:21 schreef Bosbeetle het volgende:
eeuwig bestaat niet althans niet in een mensenleven
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Mijn ouders.
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:21 schreef spiderweb1 het volgende:
[..]
Hier ook.
Het bestaat vast wel. Je kan natuurlijk altijd iemand liefhebben ook al ben je niet meer samen.
Vraag blijft natuurlijk altijd hoe in werkelijkheid zo'n huwelijk is. Voor de buitenwereld en familie en vrienden gelukkig is nog altijd wat anders dan ECHT gelukkig. En er word nog genoeg vreemdgegaan. Wat is het.. een kwart of een derde ofzo? Dus vanuit die 3 stelletjes zouden er dan minstens 2 a 3 vreemdgangers tussen zitten. Statistisch gezien dan.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:26 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Mijne ook, ze zijn nu ruim 27 jaar getrouwd.
Daarom ben ik aan de ene kant blij dat ik weet dat m'n follks elkaar nog beminnen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:28 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Vraag blijft natuurlijk altijd hoe in werkelijkheid zo'n huwelijk is. Voor de buitenwereld en familie en vrienden gelukkig is nog altijd wat anders dan ECHT gelukkig. En er word nog genoeg vreemdgegaan. Wat is het.. een kwart of een derde ofzo? Dus vanuit die 3 stelletjes zouden er dan minstens 2 a 3 vreemdgangers tussen zitten. Statistisch gezien dan.
Niet dat ik jullie niet geloof. Maar als ik kijk naar mn tante en ooms, een stuk of 7 stelletjes bij elkaar is er ook niemand gescheiden. Maar toch zou ik mn handen niet in het vuur steken dat ze allemaal gelukkig zijn of niemand buiten de deur neukt
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 15:36 schreef Murmeli het volgende:
Het kan wel, maar je moet beide een beetje flexibel zijn. als dr een een keer met iemand anders gaat zoenen/sexen niet meteen uitmaken enzo. pas als er echt geen liefde meer is uit elkaar gaan, dan moet t wel kunnen toch?
quote:
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:52 schreef djenneke het volgende:
Mijn ouders zijn 35 jaar getrouwd, al 39 jaar samen. En nog steeds happy (soms net twee blije verliefde tieners) met elkaar. Ze waren elkaars eerste echt verkering.
Mijn broer is al 15 jaar met zijn eerste vriendin (inmiddels vrouw), ik ben al 14 jaar met mijn vriend, ook mijn eerste "echte" vriend en eerste bedpartner (ik zijn tweede). Ook allemaal happy met elkaar.
Zelf mijn opa en oma, die overigens zeker moeilijke tijden met elkaar kenden, waren nog altijd met grote regelmaat verliefd op elkaar, en hadden daarnaast een sterke diepgaande liefde voor elkaar.
Ja hoor, dat kan. Eeuwig is lang, maar een bijna heel mensenleven is zeker mogelijk!
Ik denk het niet, maar ik hoop het welquote:Op zaterdag 27 maart 2010 02:41 schreef Leonidas82 het volgende:Je hele leven lang bij één en dezelfde partner, is dat iig normaal??
Hier ookquote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Mijn ouders.
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:32 schreef teamlead het volgende:
Natuurlijk kan datMaar het gaat niet vanzelf. Je zult beiden wel aan je relatie moeten werken, elkaar blijven prikkelen en niet doods op de bank gaan zitten wachten tot je gelukkig wordt
Ik heb dat altijd heel graag willen geloven, maar na een drietal serieuze relaties van meerdere jaren geloof ik er eigenlijk niet zo hard meer inquote:bestaat eeuwige liefde met dezelfde partner wel??
Lang leve het falen en gefaald zijnquote:Op vrijdag 2 april 2010 11:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb dat altijd heel graag willen geloven, maar na een drietal serieuze relaties van meerdere jaren geloof ik er eigenlijk niet zo hard meer in
En inmiddels ben ik 13 jaar verder
Datquote:Op zaterdag 27 maart 2010 09:04 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik weiger te geloven dat het niet mogelijk is.
Eens. Ik houd nu van hem en dat is genoeg.quote:Op zondag 28 maart 2010 15:54 schreef Countess het volgende:
Ik vind het zo snel zompig worden als je zegt dat je voor altijd van iemand houdt
Hulde aan je ouders.quote:Op maandag 29 maart 2010 20:36 schreef Xa1pt het volgende:
Waar een wil is, is een weg. En m'n ouders hebben me tot nu toe 'bewezen dat het wel kan'. Dat het vanzelf gaat is echter een illusie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |