abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80591040
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:15 schreef Cocotrimonium het volgende:
Heeft iemand van jullie die wc-pas van de Crohn-Colitis vereniging wel eens gebruikt? Ik heb 'm wel, tot nu toe gelukkig niet hoeven gebruiken.

Herken het heel plotseling naar de wc MOETEN wel heel goed ^^ In die perioden eet ik niet zolang ik op 't werk ben (erg ongezond, maar goed, als er niks in gaat, hoeft er (vrijwel) niks uit) en sluit ik me 's avonds thuis op op de wc (terwijl mijn man warme kruiken voor me maakt <3
wc-pas?
wat is het en waar vind je het?

en ja, volgens mijn laatste scopie was dit idd ook prikkelbare darm, maar heb er nu wel lang/veel last van
slik er duspatal en arestal voor, maar 't wordt maar niet rustiger
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 22 april 2010 @ 11:43:52 #82
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80591176
Ha! Vraagje : hoe zit het met crohn en een tattoo zetten?

Omdat crohn de wondgenezing wel eens wil vertragen?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_80591281
quote:
Op donderdag 22 april 2010 11:43 schreef Qwea het volgende:
Ha! Vraagje : hoe zit het met crohn en een tattoo zetten?

Omdat crohn de wondgenezing wel eens wil vertragen?
ik heb coloitis en meerdere tattoos (en piercings) en nergens problemen mee gehad (nouja, met 1 piercing, maar daar hebben mensen vaker last van)
gewoon goed eten in die tijd, veel groente en fruit enzo. en verzorgen volgens de voorschriften
  donderdag 22 april 2010 @ 11:49:03 #84
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80591347
quote:
Op donderdag 22 april 2010 11:46 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ik heb coloitis en meerdere tattoos (en piercings) en nergens problemen mee gehad (nouja, met 1 piercing, maar daar hebben mensen vaker last van)
gewoon goed eten in die tijd, veel groente en fruit enzo. en verzorgen volgens de voorschriften
Thank you!

Straks maar es naar de studio dan
pi_80594999
quote:
Op donderdag 22 april 2010 11:39 schreef Mirjam het volgende:

[..]

wc-pas?
wat is het en waar vind je het?

en ja, volgens mijn laatste scopie was dit idd ook prikkelbare darm, maar heb er nu wel lang/veel last van
slik er duspatal en arestal voor, maar 't wordt maar niet rustiger
Als je lid bent van de ccuvn krijg je dat.
Het is een kaartje waarop het verzoek staat om medewerking te verlenen aan deze patient met darmziekte.
pi_80595403
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:34 schreef Raissa het volgende:

[..]

Als je lid bent van de ccuvn krijg je dat.
Het is een kaartje waarop het verzoek staat om medewerking te verlenen aan deze patient met darmziekte.
hmm, da's misschien wel handig
pi_80602484
Net de dokter opgebeld voor de uitslag van mijn bloedonderzoek en hij was helemaal lyrisch en enthousiast. Mijn bloedwaarden waren volgens herr doktor zelfs 'Sehr gut' De Imuran doet z'n werk blijkbaar goed! Over 8 dagen mag ik stoppen met de prednison, eindelijk!

*blij*
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 22 april 2010 @ 16:50:02 #88
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80602648
Muh, ik heb van de apotheek Salofalk klysma's gekregen maar het zijn andere dan die van het ziekenhuis. Die waren 2g/30ml en deze zijn 4g/60ml. Nu weet ik niet hoe vaak ik er eentje moet nemen. Straks de huisarts maar bellen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_80607630
quote:
Op donderdag 22 april 2010 08:27 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Tnx

Ik heb vóór de aanval eigenlijk helemaal niets gemerkt. Toen ik naar bed ging, om een uur of 11 was er nog niets aan de hand. Om 1 uur begon het. Is dat dan gebruikelijk? Omdat jij zegt dat het waarschijnlijk al aan de gang was voor die tijd, maar ik echt nergens last van had.
Dan had jij kennelijk een acute aanval...
Bij mij was het al een jaar bezig voor men er achter kwam wat ik mankeerde. Eerst dachten ze depressie ("Ach mevrouwtje neemt u nog maar een potje Prozac"), daarna diabetes, daarna hypoglykemie (omgekeerde diabetes), en ondertussen viel ik stiekem gemiddeld per maand een kilo af. Klinkt niet als heel veel maar na een jaar woog ik nog maar 55 kilo. Ik had ook gebrek aan alle voedingsstoffen die je maar kan bedenken, omdat toen alles wat ik at letterlijk binnen een uur weer achter me lag, en tja, dan heeft je lijf niet zo veel tijd om er voedingsstoffen uit te halen.
Bij mij was het dus heel sluimerend voordat het duidelijk was.
Maar als het bij jou binnen een nacht duidelijk was is dat inderdaad wel heel wat anders.

Anyway, het advies van "Neem je rust want je lijf heeft een opdonder gehad" geldt denk ik evengoed nog wel. Je hebt tenslotte ook niet voor niks in het ziekenhuis gelegen

Enne... nogmaals beterschap dan maar! En - zeker niet lullig bedoeld - maar ik hoop dat je hier in dit topic heel snel niet meer hoeft te posten!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 22 april 2010 @ 20:31:27 #90
13151 crew  Rewimo
pi_80609838
quote:
Op donderdag 22 april 2010 19:36 schreef Pandora73 het volgende:

Anyway, het advies van "Neem je rust want je lijf heeft een opdonder gehad" geldt denk ik evengoed nog wel. Je hebt tenslotte ook niet voor niks in het ziekenhuis gelegen
Ik doe zeker rustig aan, ik merk wel dat dat nodig is.

quote:
Enne... nogmaals beterschap dan maar! En - zeker niet lullig bedoeld - maar ik hoop dat je hier in dit topic heel snel niet meer hoeft te posten!
Met alle respect voor jullie: dat hoop ik ook
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_80610570
Valt me nu pas op dat er zowat alleen maar dames in dit topic posten. Ik spreek eigenlijk ook alleen dames die crohn hebben. Ben ik dus een uitzondering op
Dit keer zonder signature
pi_80617127
quote:
Op donderdag 22 april 2010 16:50 schreef Rewimo het volgende:
Muh, ik heb van de apotheek Salofalk klysma's gekregen maar het zijn andere dan die van het ziekenhuis. Die waren 2g/30ml en deze zijn 4g/60ml. Nu weet ik niet hoe vaak ik er eentje moet nemen. Straks de huisarts maar bellen.
Hoe gaat het eigenlijk met het 'nemen' van de klysma's? Bij mij was 't altijd best gevoelig. Opwarmen van de klysma's (onder warme kraan houden of een tijdje in een bak met water) hielp veel (maar goed, ik hoop voor je dat je er sowieso geen problemen mee hebt).
pi_80617138
quote:
Op donderdag 22 april 2010 16:45 schreef Gala6183 het volgende:
Net de dokter opgebeld voor de uitslag van mijn bloedonderzoek en hij was helemaal lyrisch en enthousiast. Mijn bloedwaarden waren volgens herr doktor zelfs 'Sehr gut' De Imuran doet z'n werk blijkbaar goed! Over 8 dagen mag ik stoppen met de prednison, eindelijk!

*blij*
Wat fijn voor je

pi_80617251
quote:
Op donderdag 22 april 2010 08:27 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Tnx

Ik heb vóór de aanval eigenlijk helemaal niets gemerkt. Toen ik naar bed ging, om een uur of 11 was er nog niets aan de hand. Om 1 uur begon het. Is dat dan gebruikelijk? Omdat jij zegt dat het waarschijnlijk al aan de gang was voor die tijd, maar ik echt nergens last van had.
Niet toevallig van tevoren (veel) ibuprofen ofzo geslikt? Dat was bij mij namelijk het geval. Op woensdag verstandskiezen trekken en zakjes Brufen600 eten, op donderdag alleen nog maar bloed poepen.

(ik heb overigens wel mijn hele leven veel buikpijn gehad, maar had tot dat moment nog nooit bloed bij mijn ontlasting gehad)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 april 2010 @ 09:04:01 #95
13151 crew  Rewimo
pi_80623062
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:26 schreef Cocotrimonium het volgende:

Hoe gaat het eigenlijk met het 'nemen' van de klysma's? Bij mij was 't altijd best gevoelig. Opwarmen van de klysma's (onder warme kraan houden of een tijdje in een bak met water) hielp veel (maar goed, ik hoop voor je dat je er sowieso geen problemen mee hebt).
Nee, ik heb er geen problemen mee. Nu zit de ontsteking vrij hoog bij mij (zeg maar in het gedeelte van de dikke darm dat dwars ligt in je buik), dat scheelt wellicht. Alleen zit in de nieuwe klysma's 2x zo veel vloeistof, dat was wel even wennen.
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:29 schreef Cocotrimonium het volgende:

Niet toevallig van tevoren (veel) ibuprofen ofzo geslikt? Dat was bij mij namelijk het geval. Op woensdag verstandskiezen trekken en zakjes Brufen600 eten, op donderdag alleen nog maar bloed poepen.

(ik heb overigens wel mijn hele leven veel buikpijn gehad, maar had tot dat moment nog nooit bloed bij mijn ontlasting gehad)
Nee, ook niet. Echt helemaal niks. Overigens ook geen bloed of diarree gehad. "Alleen maar" die vreselijke pijn. Vergelijkbaar met de pijn die ik had toen ik galstenen had, alleen kun je dan niet stilliggen. Nu wilde ik juist wel stilliggen, en me zover mogelijk uitstrekken (armen boven mijn hoofd, met name de linker).
  vrijdag 23 april 2010 @ 10:14:02 #96
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80624822
Hebben jullie trouwens ook andere pijnstillers gekregen? Aangezien nsaid's niet meer mogen, heb ik hier vet zware pijnstillers liggen voor als paracetamol niet helpt.

Tramadol en Oxycodon. Die zijn best heftig
pi_80627202
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 10:14 schreef Qwea het volgende:
Hebben jullie trouwens ook andere pijnstillers gekregen? Aangezien nsaid's niet meer mogen, heb ik hier vet zware pijnstillers liggen voor als paracetamol niet helpt.

Tramadol en Oxycodon. Die zijn best heftig
da's heel heftig, dat zijn middelen uit de morfine-lijn

dat verbaast me, meestal krijg je dat enkel bij heel heftige dingen, ik heb er nog nooit van gehoord dat ze dat bij crohn/colitis voorschrijven
  vrijdag 23 april 2010 @ 11:34:22 #98
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80627484
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 11:25 schreef Mirjam het volgende:

[..]

da's heel heftig, dat zijn middelen uit de morfine-lijn

dat verbaast me, meestal krijg je dat enkel bij heel heftige dingen, ik heb er nog nooit van gehoord dat ze dat bij crohn/colitis voorschrijven
Ik heb oxycodon voor mn abcessen. En tramadol voor mn rug. Maar ik had zondag zo'n migraine voor het eerst in jaren, toen was ik wel dankbaar voor de oxycodon hoor

En aangezien paracetamol niet helpt... kreeg ik deze 2
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 april 2010 @ 14:04:35 #99
13151 crew  Rewimo
pi_80632957
Hebben jullie voedingsadviezen voor me? Ik begrijp dat veel vezels goed zijn?
pi_80634880
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:04 schreef Rewimo het volgende:
Hebben jullie voedingsadviezen voor me? Ik begrijp dat veel vezels goed zijn?
Dat verschilt per persoon. De een heeft baat bij veel vezels, de ander juist niet.

Ik merk dat mijn darmen heel erg reageren op vet eten, dus ik eet zo weinig mogelijk gefrituurd spul. Verder kan het ook zo zijn dat je last hebt met gekruid / scherp eten, kool en uien (maar ik eet juist graag kool, omdat ik me dan beter voel). Kortom, dat moet je een beetje zelf uitzoeken...
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 april 2010 @ 16:01:46 #101
13151 crew  Rewimo
pi_80636994
Ik kreeg inderdaad het advies mee om geen scherpe kruiden/specerijen te eten. En vezels. Ik kan me voorstellen dat harde ontlasting niet prettig is, maar die heb ik nooit, omdat ik een maagverkleining heb gehad.

In het ziekenhuis kreeg ik zakjes tegen verstopping, maar die heb ik niet genomen. Bang dat ik anders juist diarree zou krijgen.
pi_80673054
Rewimo, het is inderdaad heel erg lastig om voedingstips te geven. Iedere patient reageert anders op dingen... Wat bij de een heel goed helpt, kan bij de ander juist totaal averechts werken.
Maar mocht je nou (helaas) wel tot de "echte" patienten blijken te behoren (wat we natuurlijk nog steeds niet hopen ) dan is het wel zo dat je er snel genoeg achter komt waar je niet goed tegen kan. Klinkt lullig, maar zo werkt het helaas dus wel.
Hoewel vezels inderdaad bij de een heel goed werken en bij de ander juist niet, lijkt het wel zo te zijn dat scherp eten en vet eten bij de meerderheid van de patienten verkeerd valt. Dus misschien daar even vanaf blijven. En dingen als tomaten hoor/lees je ook vaak, net als (rauwe) uien. Waarschijnlijk zit daar iets zuurs/bitters in of zo wat ook irritatie geeft.
Maar bij mij is het als ik last heb naast vet, scherp, tomaten en uien ook dingen als chocola ( ), zuivel (ijs, toetjes; 1 glas melk gaat meestal trouwens wel goed maar veel meer moet het niet worden), drop ( )... Terwijl ik ook mensen ken die daar helemaal geen last van hebben. Dus tja... 't Is maar net waar jouw lijf op gaat reageren.
Succes met puzzelen! (En daarbij ook sterkte bij de misgegokte experimenten )
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 24 april 2010 @ 18:58:37 #103
13151 crew  Rewimo
pi_80673433
Rauwe tomaat eet ik toch niet Tot nu toe merk ik weinig van rare reacties, of laat ik zeggen dat ik die vooral aan mijn maagverkleining toeschrijf (ik reageer op te veel koolhydraten met diarree). Pijn heb ik tot nu toe niet als reactie op bepaalde voedingsmiddelen.

Ik heb wel pijn als wat ik gegeten heb de plek van de ontsteking passeert Dat is vooral 's nachts.
pi_80690196
Hoe zit het met crohn en drank? Vooral met de medicijnen dan, het moet wel kunnen toch maar hebben jullie bijv last van alcohol? De zomer komt er weer aan en ik heb zo'n zin in zo'n koud biertje met zo'n lekkere dikke schuimkraag maar ik durf het ook weer niet helemaal aan! Ervaringen?
Omgekeerd ondersteboven binnenstebuiten achterstevoren.
pi_80724598
Mijn arts zegt dat 1 'alcoholische versnapering' per dag wel moet kunnen, maar ik probeer het zelf zoveel mogelijk te beperken. Je lever krijgt al een behoorlijke opdonder van al die medicijnen...

Neemt niet weg dat ik dit weekend 1 biertje heb gedronken op Frühlingsfest En me daarna niet slechter voelde dan normaal
  maandag 26 april 2010 @ 13:00:22 #106
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80724695
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:01 schreef Opdekop het volgende:
Hoe zit het met crohn en drank? Vooral met de medicijnen dan, het moet wel kunnen toch maar hebben jullie bijv last van alcohol? De zomer komt er weer aan en ik heb zo'n zin in zo'n koud biertje met zo'n lekkere dikke schuimkraag maar ik durf het ook weer niet helemaal aan! Ervaringen?
Ik slikte imuran, en dronk in het weekend gewoon bier/wodka. Volgens mn arts kon dat gewoon. Alleen stopte ik bij 2, want dan werd ik misselijk.

Nu met de remicade nergens last van. Gisteren op het terras lopen tanken, nergens last van.

Je lever krijgt idd een "opdonder" van de imuran... maar zolang als je je niet helemaal naar de tering zuipt kunnen 2 a 3 bier best wel.

Bij imuran moest ik elke 2 weken mijn bloed laten checken, als er dan wat mis was wisten we het snel genoeg
  maandag 26 april 2010 @ 13:02:03 #107
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80724740
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 18:58 schreef Rewimo het volgende:
Rauwe tomaat eet ik toch niet Tot nu toe merk ik weinig van rare reacties, of laat ik zeggen dat ik die vooral aan mijn maagverkleining toeschrijf (ik reageer op te veel koolhydraten met diarree). Pijn heb ik tot nu toe niet als reactie op bepaalde voedingsmiddelen.

Ik heb wel pijn als wat ik gegeten heb de plek van de ontsteking passeert Dat is vooral 's nachts.
Ik heb bijvoorbeeld zoals gisteren toen ik patat ging eten, buikpijn aan het eind van de avond. Vaak naar de toilet (geen diarree) en veel winden laten.

En toch blijf ik het eten hea
pi_80736654
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:00 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik slikte imuran, en dronk in het weekend gewoon bier/wodka. Volgens mn arts kon dat gewoon. Alleen stopte ik bij 2, want dan werd ik misselijk.

Nu met de remicade nergens last van. Gisteren op het terras lopen tanken, nergens last van.

Je lever krijgt idd een "opdonder" van de imuran... maar zolang als je je niet helemaal naar de tering zuipt kunnen 2 a 3 bier best wel.

Bij imuran moest ik elke 2 weken mijn bloed laten checken, als er dan wat mis was wisten we het snel genoeg
Ooh ja ik heb beide, remicade én azathioprine! Ik werd voordat ik medicijnen kreeg ook kei misselijk van drank en die ellende, liep elke keer over te geven. Wil ik nu niet weer, en van bier krijg je toch ook diarree? Maar ik neem gewoon lekker een biertje met koninginnedag .

Thanks voor de antwoorden.
Omgekeerd ondersteboven binnenstebuiten achterstevoren.
  maandag 26 april 2010 @ 20:14:05 #109
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80739832
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:59 schreef Opdekop het volgende:

[..]

Ooh ja ik heb beide, remicade én azathioprine! Ik werd voordat ik medicijnen kreeg ook kei misselijk van drank en die ellende, liep elke keer over te geven. Wil ik nu niet weer, en van bier krijg je toch ook diarree? Maar ik neem gewoon lekker een biertje met koninginnedag .

Thanks voor de antwoorden.
ik krijg van bier geen diarree hoor

graag gedaan hoor
  dinsdag 27 april 2010 @ 08:39:07 #110
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_80755018
Ik vind dit topic wel interessant/handig om te lezen, dus bij deze een tvp. Bij mij is een tijd terug de diagnose 'prikkelbaar darm syndroom' gesteld, dus veel kwaaltjes komen me bekend voor.
  dinsdag 27 april 2010 @ 09:38:52 #111
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80756389
jeeeeej, ik heb weer brei en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 10:53:34 #112
13151 crew  Rewimo
pi_80758742
Ah, dat hoort er ook bij? Ach, dat heb ik dankzij de maagverkleining toch al
  dinsdag 27 april 2010 @ 10:59:23 #113
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80758923
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 10:53 schreef Rewimo het volgende:
Ah, dat hoort er ook bij? Ach, dat heb ik dankzij de maagverkleining toch al
Jup, helaas hoort dat erbij
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 15:09:34 #114
13151 crew  Rewimo
pi_80768070
Nog een vraagje: ik kan nog steeds niet lang rechtop zitten, ik denk maximaal een kwartier, 20 minuten. Is dat gebruikelijk? Daarna moet ik liggen of onderuit gaan zitten omdat ik zo'n pijn krijg
pi_80768353
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:09 schreef Rewimo het volgende:
Nog een vraagje: ik kan nog steeds niet lang rechtop zitten, ik denk maximaal een kwartier, 20 minuten. Is dat gebruikelijk? Daarna moet ik liggen of onderuit gaan zitten omdat ik zo'n pijn krijg
Heb ik wel gehad ja, meestal na m'n ergste aanvallen. Gewoon rustig aan doen en veel rust nemen. Sterkte!
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:18:05 #116
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80768385
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:09 schreef Rewimo het volgende:
Kan normaal zijn ja. Had ik ook. Ik kon niet eens 15 min zitten. Ik deed alles liggend
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 15:44:54 #117
13151 crew  Rewimo
pi_80769387
En dan wil m'n baas dat ik een uur in de auto ga zitten om naar mijn werk te komen. Waar ik ook weer moet zitten
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:11:16 #118
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_80770488
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:44 schreef Rewimo het volgende:
En dan wil m'n baas dat ik een uur in de auto ga zitten om naar mijn werk te komen. Waar ik ook weer moet zitten
Aangeven dat dat geen optie is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 16:52:16 #119
13151 crew  Rewimo
pi_80772210
Ja, dat heb ik al gedaan. Ben net terug van de huisarts: ik heb ook een slokdarmontsteking. Verrassing! Afijn, volgens haar moet ik rekenen op minimaal 6 weken, dan zouden de klachten moeten verminderen. Volgende week bloed laten controleren.
pi_80772598
He bah, Rewimo wat balen! Veel sterkte! Krijg je voor die slokdarmontsteking nou ook weer medicijnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')