Ik was met mijn eerste crohn aanval een jaar bezig met pijn. Daarna ben ik nog 6 jaar onder controle geweest, maar toen kwam het weer terug. Elk lichaam is anders, dus het kan nog alle kanten op gaan. Ik hoop voor je dat het bij 4 weken blijft ipv half jaar.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:28 schreef Rewimo het volgende:
Ehm ja, maar is dat ruwweg 4 weken, 2 maanden, half jaar, ik noem maar wat
Volgens mij zijn dat Salofalk pillen (toch?).quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:23 schreef Rewimo het volgende: klysma's (salofalk) en pillen (bruinig, ovaal - weet niet wat het is).
hoezeequote:Op woensdag 21 april 2010 12:40 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben al thuis zelfsIk mocht vandaag al weg. Morgenochtend recept voor medicijnen ophalen bij de huisarts en nog een paar weken rustig aan doen.
quote:Op woensdag 21 april 2010 12:40 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben al thuis zelfsIk mocht vandaag al weg. Morgenochtend recept voor medicijnen ophalen bij de huisarts en nog een paar weken rustig aan doen.
Mezavant denk ik, bruine ovale (best grote) pillen specifiek tegen het remmen van ontstekingen in de dikke darm en endeldarm bij Colitis Ulcerosa. Ik gebruik ze nu ook sinds eind januari, dagelijks 2 stuks bij de maaltijd.quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:19 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat Salofalk pillen (toch?).
Ik blijf erbij dat crohn/colitis één van de onderschatte ziektes zijn. Een bekende kwam laatst op een feestje terwijl hij beetje grieperig was. Hij heeft meerdere malen te horen gekregen dat het gewoon top was dat hij aanwezig was, ondanks zijn griepje. Ik loop inmiddels al 3 maanden met buikpijn, moeheid, raar gevoel en ze vragen er al helemaal niet naar (ondanks dat ze het weten).quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:43 schreef Qwea het volgende:
In januari kon ik wel fulltime 3 maanden stage lopen, maar met horten en stoten. Doodmoe, buikpijn, algeheel kutgevoel, misselijk, ect.
Klinkt als prikkelbare darm? Schijnt heel vaak voor te komen in combinatie met Crohn/CU.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:35 schreef Mirjam het volgende:
ik heb de laatste weken heel erg veel last van een onrustige buik/darmen, wat érg lastig is
het komt er op neer, dat ik zomaar ineens, en dan wel nú direct, naar de wc moet
enm dan ik echt geen 10 minutwen wachten
en het gebeurt me steeds als ik boodschappen doe, en dus niet in de buurt van een toilet ben.
en dat zorgt nu dus weer voor spanning, waardoor je er donder op kunt zeggen dat het gebeurt natuurlijk
Veel beterschap! Fijn dat je weer thuis bentquote:Op woensdag 21 april 2010 18:04 schreef Rewimo het volgende:
Poeh, even boodschappen doen (zonder iets te sjouwen of zo) valt nog vies tegen
Tnxquote:Op woensdag 21 april 2010 21:38 schreef Pandora73 het volgende:
Jeej Rewimo wat naar voor je allemaal... Hoop dat je snel weer opknapt. Dat je toch nog zo snel uit het ziekenhuis mocht is in ieder geval al een goed teken.
Maar... Neem wel je rust! Dat is bij dit soort aandoeningen heel belangrijk... Je lijf heeft een flinke opdonder gehad (je schrijft dat je al twee weken in het ziekenhuis was, en daarvóór was het waarschijnlijk ook al aan de gang, dit soort dingen kunnen soms heel sluimerend gaan voor ze echt de kop opsteken). Je lijf heeft dus echt tijd nodig om weer op volle sterkte te komen.
Beterschap in ieder geval!!
Och dat is zo lastig.. Ik heb er ook vaak last van, en dit is 1 van de dingen waardoor dagelijks leven echt niet makkelijker wordt gemaaktquote:Op woensdag 21 april 2010 21:35 schreef Mirjam het volgende:
ik heb de laatste weken heel erg veel last van een onrustige buik/darmen, wat érg lastig is
het komt er op neer, dat ik zomaar ineens, en dan wel nú direct, naar de wc moet
enm dan ik echt geen 10 minutwen wachten
en het gebeurt me steeds als ik boodschappen doe, en dus niet in de buurt van een toilet ben.
en dat zorgt nu dus weer voor spanning, waardoor je er donder op kunt zeggen dat het gebeurt natuurlijk
Mja, herken het wel. Heb wel eens afspraken moeten afzeggen omdat ik me niet goed voelde... dat werd dan niet gesnapt. Dat is ook hun probleem, niet de mijne.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:09 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat crohn/colitis één van de onderschatte ziektes zijn. Een bekende kwam laatst op een feestje terwijl hij beetje grieperig was. Hij heeft meerdere malen te horen gekregen dat het gewoon top was dat hij aanwezig was, ondanks zijn griepje. Ik loop inmiddels al 3 maanden met buikpijn, moeheid, raar gevoel en ze vragen er al helemaal niet naar (ondanks dat ze het weten).
Ik ben niet echt iemand die zielig gaat doen, maar beeld is zo vertekend.
Heb die pas nog nooit gebruikt, heb `m ook nooit bij me. Denk dat ik zelf wel mondig genoeg ben om een wc te regelen, en indien ik er zelf geen tijd voor heb dan regelt mn kerel dat wel.quote:Op woensdag 21 april 2010 23:15 schreef Cocotrimonium het volgende:
Heeft iemand van jullie die wc-pas van de Crohn-Colitis vereniging wel eens gebruikt? Ik heb 'm wel, tot nu toe gelukkig niet hoeven gebruiken.
Herken het heel plotseling naar de wc MOETEN wel heel goed ^^ In die perioden eet ik niet zolang ik op 't werk ben (erg ongezond, maar goed, als er niks in gaat, hoeft er (vrijwel) niks uit) en sluit ik me 's avonds thuis op op de wc (terwijl mijn man warme kruiken voor me maakt <3
wc-pas?quote:Op woensdag 21 april 2010 23:15 schreef Cocotrimonium het volgende:
Heeft iemand van jullie die wc-pas van de Crohn-Colitis vereniging wel eens gebruikt? Ik heb 'm wel, tot nu toe gelukkig niet hoeven gebruiken.
Herken het heel plotseling naar de wc MOETEN wel heel goed ^^ In die perioden eet ik niet zolang ik op 't werk ben (erg ongezond, maar goed, als er niks in gaat, hoeft er (vrijwel) niks uit) en sluit ik me 's avonds thuis op op de wc (terwijl mijn man warme kruiken voor me maakt <3
ik heb coloitis en meerdere tattoos (en piercings) en nergens problemen mee gehadquote:Op donderdag 22 april 2010 11:43 schreef Qwea het volgende:
Ha! Vraagje : hoe zit het met crohn en een tattoo zetten?
Omdat crohn de wondgenezing wel eens wil vertragen?
Thank you!quote:Op donderdag 22 april 2010 11:46 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik heb coloitis en meerdere tattoos (en piercings) en nergens problemen mee gehad(nouja, met 1 piercing, maar daar hebben mensen vaker last van)
gewoon goed eten in die tijd, veel groente en fruit enzo. en verzorgen volgens de voorschriften
Als je lid bent van de ccuvn krijg je dat.quote:Op donderdag 22 april 2010 11:39 schreef Mirjam het volgende:
[..]
wc-pas?
wat is het en waar vind je het?
en ja, volgens mijn laatste scopie was dit idd ook prikkelbare darm, maar heb er nu wel lang/veel last van
slik er duspatal en arestal voor, maar 't wordt maar niet rustiger
hmm, da's misschien wel handigquote:Op donderdag 22 april 2010 13:34 schreef Raissa het volgende:
[..]
Als je lid bent van de ccuvn krijg je dat.
Het is een kaartje waarop het verzoek staat om medewerking te verlenen aan deze patient met darmziekte.
Dan had jij kennelijk een acute aanval...quote:Op donderdag 22 april 2010 08:27 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Tnx
Ik heb vóór de aanval eigenlijk helemaal niets gemerkt. Toen ik naar bed ging, om een uur of 11 was er nog niets aan de hand. Om 1 uur begon het. Is dat dan gebruikelijk? Omdat jij zegt dat het waarschijnlijk al aan de gang was voor die tijd, maar ik echt nergens last van had.
Ik doe zeker rustig aan, ik merk wel dat dat nodig is.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:36 schreef Pandora73 het volgende:
Anyway, het advies van "Neem je rust want je lijf heeft een opdonder gehad" geldt denk ik evengoed nog wel. Je hebt tenslotte ook niet voor niks in het ziekenhuis gelegen
Met alle respect voor jullie: dat hoop ik ookquote:Enne... nogmaals beterschap dan maar! En - zeker niet lullig bedoeld - maar ik hoop dat je hier in dit topic heel snel niet meer hoeft te posten!
Hoe gaat het eigenlijk met het 'nemen' van de klysma's? Bij mij was 't altijd best gevoelig. Opwarmen van de klysma's (onder warme kraan houden of een tijdje in een bak met water) hielp veel (maar goed, ik hoop voor je dat je er sowieso geen problemen mee hebt).quote:Op donderdag 22 april 2010 16:50 schreef Rewimo het volgende:
Muh, ik heb van de apotheek Salofalk klysma's gekregen maar het zijn andere dan die van het ziekenhuis. Die waren 2g/30ml en deze zijn 4g/60ml. Nu weet ik niet hoe vaak ik er eentje moet nemen. Straks de huisarts maar bellen.
Wat fijn voor jequote:Op donderdag 22 april 2010 16:45 schreef Gala6183 het volgende:
Net de dokter opgebeld voor de uitslag van mijn bloedonderzoek en hij was helemaal lyrisch en enthousiast. Mijn bloedwaarden waren volgens herr doktor zelfs 'Sehr gut'De Imuran doet z'n werk blijkbaar goed! Over 8 dagen mag ik stoppen met de prednison, eindelijk!
*blij*
Niet toevallig van tevoren (veel) ibuprofen ofzo geslikt? Dat was bij mij namelijk het geval. Op woensdag verstandskiezen trekken en zakjes Brufen600 eten, op donderdag alleen nog maar bloed poepen.quote:Op donderdag 22 april 2010 08:27 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Tnx
Ik heb vóór de aanval eigenlijk helemaal niets gemerkt. Toen ik naar bed ging, om een uur of 11 was er nog niets aan de hand. Om 1 uur begon het. Is dat dan gebruikelijk? Omdat jij zegt dat het waarschijnlijk al aan de gang was voor die tijd, maar ik echt nergens last van had.
Nee, ik heb er geen problemen mee. Nu zit de ontsteking vrij hoog bij mij (zeg maar in het gedeelte van de dikke darm dat dwars ligt in je buik), dat scheelt wellicht. Alleen zit in de nieuwe klysma's 2x zo veel vloeistof, dat was wel even wennen.quote:Op donderdag 22 april 2010 23:26 schreef Cocotrimonium het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk met het 'nemen' van de klysma's? Bij mij was 't altijd best gevoelig. Opwarmen van de klysma's (onder warme kraan houden of een tijdje in een bak met water) hielp veel (maar goed, ik hoop voor je dat je er sowieso geen problemen mee hebt).
Nee, ook niet. Echt helemaal niks. Overigens ook geen bloed of diarree gehad. "Alleen maar" die vreselijke pijn. Vergelijkbaar met de pijn die ik had toen ik galstenen had, alleen kun je dan niet stilliggen. Nu wilde ik juist wel stilliggen, en me zover mogelijk uitstrekken (armen boven mijn hoofd, met name de linker).quote:Op donderdag 22 april 2010 23:29 schreef Cocotrimonium het volgende:
Niet toevallig van tevoren (veel) ibuprofen ofzo geslikt? Dat was bij mij namelijk het geval. Op woensdag verstandskiezen trekken en zakjes Brufen600 eten, op donderdag alleen nog maar bloed poepen.
(ik heb overigens wel mijn hele leven veel buikpijn gehad, maar had tot dat moment nog nooit bloed bij mijn ontlasting gehad)
da's heel heftig, dat zijn middelen uit de morfine-lijnquote:Op vrijdag 23 april 2010 10:14 schreef Qwea het volgende:
Hebben jullie trouwens ook andere pijnstillers gekregen? Aangezien nsaid's niet meer mogen, heb ik hier vet zware pijnstillers liggen voor als paracetamol niet helpt.
Tramadol en Oxycodon. Die zijn best heftig
Ik heb oxycodon voor mn abcessen. En tramadol voor mn rug. Maar ik had zondag zo'n migraine voor het eerst in jaren, toen was ik wel dankbaar voor de oxycodon hoorquote:Op vrijdag 23 april 2010 11:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
da's heel heftig, dat zijn middelen uit de morfine-lijn
dat verbaast me, meestal krijg je dat enkel bij heel heftige dingen, ik heb er nog nooit van gehoord dat ze dat bij crohn/colitis voorschrijven
Dat verschilt per persoon. De een heeft baat bij veel vezels, de ander juist niet.quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:04 schreef Rewimo het volgende:
Hebben jullie voedingsadviezen voor me? Ik begrijp dat veel vezels goed zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |