abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79603108
Het verspreid zich als een inktvlek door een ander deel van FOK dus maar een eigen topic-je gemaakt om ervaringen en tips en trucs uit te wisselen.

Waar gaat het om?

Het Heller Programma
In dit dieet van Rachael en Richard Heller mag je 2 keer per dag vezelrijke, magere, koolhydraatarme maaltijden eten. Daarnaast mag je 1 keer per dag (een uur lang) onbeperkt koolhydraten eten.

Hoewatwaar?
Je vindt uitleg over het programma in het boek "Het Heller Programma" - ISBN 90-274-6948-2
Alleen nog 2e hands verkrijgbaar, bij oa Bol.
De Engelstalige versie is wel nog gewoon verkrijgbaar.

Ik vond een mooie samenvatting op Gezondheidsnet.nl
quote:
Het Heller-programma
Afvallen zonder hongergevoel

Het Heller-programma is een afslankmethode voor wie verslaafd is aan koolhydraten. Het helpt je een nieuwe levensstijl te vinden. Je eet dagelijks twee koolhydraatarme maaltijden en één koolhydraatrijke maaltijd. Daardoor heb je minder snel een hongergevoel. Ook wordt er minder overtollig vet opgeslagen.

Wat houdt het in?
Overgewicht als gevolg van een koolhydraatverslaving is door het volgen van het Heller-programma goed te behandelen. De verslaving komt voort uit een verstoorde insulineverhouding. Daarom wordt het insulineniveau gereguleerd. Daardoor worden gewichtsschommelingen beperkt. In de Verenigde Staten is de methode al een groot succes gebleken.

Hoe werkt het?
In het Heller-programma mag je dagelijks twee vezelrijke, magere, koolhydraatarme maaltijden eten. Daarnaast krijg je één zogenaamde beloningsmaaltijd. Daarin mag je werkelijk álles – dus ook koolhydraten – eten.

Voorwaarde is wel dat je niet langer dan een uur over de maaltijd doet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als koolhydraten gedurende korte tijd worden gegeten, de overproductie van insuline afneemt. Dit betekent dat het lichaam overtollige calorieën minder als vet opslaat. Bovendien kan het lichaam het opgeslagen vet beter afbreken.

Voor- en nadelen
Het Heller-programma zorgt voor een verminderd hongergevoel. Ook neemt de opslag van overtollig vet af. Nadeel is dat het Heller-programma geen dieet is waarbij je snel afvalt. Het is een programma voor het leven. Om een koolhydraatverslaving succesvol te behandelen, moet je je hele levensstijl veranderen.

Voor wie geschikt?
Het Heller-programma is geschikt voor mensen die verslaafd zijn aan koolhydraten en hun eetgewoonten structureel willen veranderen. Je hebt een koolhydraatverslaving als je regelmatig verlangt naar koolhydraatrijke producten. Dat zijn onder meer brood, rijst, pasta, aardappels, ijs, chocola, koekjes, zoutjes en fruit.

Mensen met een koolhydraatverslaving hebben een verstoorde insulineverhouding. Hun hersenen krijgen bij het innemen van koolhydraten niet het signaal om te stoppen met eten. Het eten van koolhydraatrijke voeding veroorzaakt dus een dwangimpuls om te eten. Door het teveel aan insuline houdt het lichaam energie vast, die als vet wordt opgeslagen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_79603135
vorige deel: Het Heller Dieet - De oplossing v koolhydraatverslaafden.

er werd geen nieuw deel geopend, vandaar
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 26 maart 2010 @ 11:43:05 #3
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79603150
Ik lees weer ff mee
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_79603222
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 11:33 schreef Beautiful__Disaster het volgende:

[..]

Wat voor lijst heb je? Zelf gemaakt ofzo met producten die je eet?
Ik heb ook nog niet gekeken hoe het zit met koolhydraten in soja producten. Alleen weet ik dat er in soja melk minder koolhydraten zitten dan gewone melk, net als in yoghurt. Ik eet namelijk ook geen gewone yoghurt en melk. Maar hoe het met die vleesvervangers en koolhydraten zit weet ik nog niet..
Nee, ik heb de lijst niet zelf gemaakt.
Ik eet zelf niet eens vaak vleesvervangers.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 11:47:39 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79603329
Ik ben er ook weer!
Had zin in knakworstjes voor de lunch, kind er blij mee gemaakt... zijn ze op!
Witlofsalade it is...
pi_79603384
oh ja, witlofsalade

hoewel ik daar wel graag appel in doe...
  vrijdag 26 maart 2010 @ 11:52:02 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79603525
Ik at het eig. altijd alleen maar uit de oven, maar rauw met wat ham en kaas en een klein beetje slasaus eroverheen is het ook erg lekker.
pi_79604602
Ik ben ook dol op witlof! Op alle mogelijke manieren. Vooral met een kaaskorstje uit de oven. Ik zal eens kijken of het werkt om die knabbelbacon te verkruimelen en dat te gebruiken ipv paneermeel!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:32:32 #9
24188 Belana
kloon van belana
pi_79616389
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:17 schreef lily het volgende:
Ik heb mijn eerste komkommer met huttenkase ontbijt achter mijn kiezen.
Dat viel niet tegen. Lekker en genoeg.

Hoeveel huttenkase gebruiken jullie eigenlijk per ontbijt?
ik een half bakje met een halve komkommer
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:33:38 #10
24188 Belana
kloon van belana
pi_79616428
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 12:20 schreef conleche het volgende:
Ik ben ook dol op witlof! Op alle mogelijke manieren. Vooral met een kaaskorstje uit de oven. Ik zal eens kijken of het werkt om die knabbelbacon te verkruimelen en dat te gebruiken ipv paneermeel!
of voor door de witlofsalade, dat lijkt me ook heel lekker!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 maart 2010 @ 18:00:52 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79617383
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:32 schreef Belana het volgende:

[..]

ik een half bakje met een halve komkommer
Ze hebben het voor dat soort dingen over een 'normale portie'. En later staat er iets over 100gr. bij bijv. kipfilet of hamburger.
Dus dat hou ik ook een beetje aan bij de huttenkase en bijv. bij de ham en kaas door de salade, en 100gr. garnalen bij de lunch etc. etc.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 19:02:35 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_79619600
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 18:00 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ze hebben het voor dat soort dingen over een 'normale portie'. En later staat er iets over 100gr. bij bijv. kipfilet of hamburger.
Dus dat hou ik ook een beetje aan bij de huttenkase en bijv. bij de ham en kaas door de salade, en 100gr. garnalen bij de lunch etc. etc.
Ah! Dank!
stormy waters...
sailin'
pi_79623056
witlof *ril* warm of koud, rauw of bewerkt, ik hou er echt niet van. Zo jammer vind ik dat want het zou ideaal saladevoer zijn als ik het zo hoor.

nouja, ik doe ook weer mee
zoals gezegd, hier nu een paar dagen stilstand, maar mn spijkerbroek zakt inmiddels van mn kont af en hij was relatief nieuw nog
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_79623130
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:21 schreef huuphuup het volgende:
witlof *ril* warm of koud, rauw of bewerkt, ik hou er echt niet van. Zo jammer vind ik dat want het zou ideaal saladevoer zijn als ik het zo hoor.

nouja, ik doe ook weer mee
zoals gezegd, hier nu een paar dagen stilstand, maar mn spijkerbroek zakt inmiddels van mn kont af en hij was relatief nieuw nog
Boyfriend look. Da's hip.
pi_79623935
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:22 schreef conleche het volgende:

[..]

Boyfriend look. Da's hip.

ben ik ook es hip
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:40:03 #16
24188 Belana
kloon van belana
pi_79623974
Ik heb daar allemaal nog geen last van, het gaat maar om 5 kilo, waarvan er dan nu 1 af is, maar die laatste 4 zijn hardnekkig blijkbaar! Idioot is dat!
stormy waters...
sailin'
pi_79625162
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:21 schreef huuphuup het volgende:
Ik kom nog steeds niet in mijn voor zwangerschaps jeans en dat stoort me vreselijk.
Het gaat dan ook om 8! kilo
  vrijdag 26 maart 2010 @ 21:06:23 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79625210
Je hebt gewoon meteen al een plafonnetje bereikt Belaan, komt goed.

Ik vond een doos met pre-zwangerschapskleding op zolder, vnml zomerkleding en dat is nu al te groot omdat ik toen in de paar maanden tussen zomer en zwangerschap nog net 5 kilo af gevallen was, maar nu hoop ik dat ik van de zomer zo'n 'erpassener2vanmijin' foto kan maken.
pi_79625479
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 21:05 schreef lily het volgende:

[..]

Ik kom nog steeds niet in mijn voor zwangerschaps jeans en dat stoort me vreselijk.
Het gaat dan ook om 8! kilo
oh dat kan ik me voorstellen dat dat je stoort!
Volhouden hoor, babysteps iedere 100 gram is toch weer 100 gram. zei zij terwijl ze gefrustreerd is over het plateau waarop ze zit

Ik was in het half jaar (okay eerlijk, het jaar) voor ik zwanger raakte flink aangekomen, bijna 10 kilo wel.
zelf gedaan natuurlijk maar nu mag het er wel weer af, vind het wel weer mooi geweest hier ook nog een kilo of 7 à 8 en dan zit ik weer op een gewicht dat goed voor mij is. Dan moet er nog steeds wel wat af zou ik echt 'slank' willen zijn maar dat hoeft niet voor mij, gewoon die buikrichel weg das voldoende.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 26 maart 2010 @ 22:08:30 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_79628245
Ik wil graag in jurkjes er leuk uit zien, daar ben ik nu eigenlijk al aardig, maar ik heb dat doel, die 65 kilo... maar ik zou met 67 (pre stoppen met roken tijdperk) al blij zijn. Moet gewoon kunnen vind ik.
Niet snoepen 's avonds wordt steeds makkelijker trouwens.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 26 maart 2010 @ 23:27:20 #21
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79631356
Ik lees hier ook weer even mee. Vandaag heb ik het voor het eerst uitgeprobeerd. Vanmorgen een omeletje met champignons gegeten en als lunch een zelfgemaakte tonijnsalade met komkommer, uitje, paprika en een gekookt eitje. Vanavond 'normaal' gegeten. Is dat een beetje ok, Heller-wise?

Ik ben ook (pisco)vegetariër dus ik moet nog even wat recepten bedenken. Ik kan niet elke dag tonijnsalade nemen als lunch natuurlijk.

Het is toch zo dat je helemaal geen tussendoortjes mag eten, of niet? Ik heb wel het idee dat ik veel meer moet plassen ineens, terwijl ik niet meer gedronken heb dan anders. Is dit herkenbaar?
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  zaterdag 27 maart 2010 @ 09:11:52 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_79636930
Ik heb geen Heller boek, maar het klinkt mij prima in de oren
Meer plassen is mij ook opgevallen ja

Bij gebrek aan beter zit ik aan een bak kwark. nog even eitje koken zo denk ik.
stormy waters...
sailin'
pi_79638316
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 23:27 schreef She-Wolf het volgende:
Ik lees hier ook weer even mee. Vandaag heb ik het voor het eerst uitgeprobeerd. Vanmorgen een omeletje met champignons gegeten en als lunch een zelfgemaakte tonijnsalade met komkommer, uitje, paprika en een gekookt eitje. Vanavond 'normaal' gegeten. Is dat een beetje ok, Heller-wise?

Ik ben ook (pisco)vegetariër dus ik moet nog even wat recepten bedenken. Ik kan niet elke dag tonijnsalade nemen als lunch natuurlijk.

Het is toch zo dat je helemaal geen tussendoortjes mag eten, of niet? Ik heb wel het idee dat ik veel meer moet plassen ineens, terwijl ik niet meer gedronken heb dan anders. Is dit herkenbaar?
klinkt goed Heller-wise

en meer plassen klinkt mij ook bekend in de oren.

Ik eet ook wel eens makreel in pikante tomaat uit blik en dan in zo'n uitgeholde komkommer. Of gerookte makreel-salade met handje veldsla, klein beetje lente-ui, wat stukjes paprika en stukjes komkommer.
Je kunt eventueel 's middags ook geitenkaassalade eten bijvoorbeeld, zelfde als met makreel maar dan met stukjes geitenkaas. Of gewoon salade met een eitje.

Wat BE doet kan ook, groenten roosteren/bakken/grillen en dan met in stukjes gesneden vleesvervanger of eventueel tofu of een gekookt eitje. Gevulde champignon uit de oven kaaslaagje ofzo voor een feestelijke lunch?
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 27 maart 2010 @ 11:37:59 #24
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79639241
Ja kijk, dat zijn ideeen waar ik wat mee kan. Hoewel in die vleesvervangers wel koolhydraten zitten. Niet schrikbarend veel, maar wel meer dan in vlees of vis. En tofu vind ik niet lekker. Maar ik zou ook een salade met stukjes kaas kunnen maken idd, gewone of geiten.

Ik probeer het gewoon een tijdje, kijken of ik wat afval en hoe het mij bevalt.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_79640402
Niet om nu gelijk het zoveelste goed bedoelde dieet de grond in te boren maar waarom eten mensen
niet gewoon wat evenwichtiger en gematigd. Dan is toch de kern van terugdringen van overgewicht?
Als je nu elke dag een klein beetje sport( of gewoon een wandeling maakt) en van de schijf van 5 eet,
dan heb je een normaal gewicht en leef je gezond en lang.
75 topics = FIN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')