abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2010 @ 10:34:07 #1
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_79561424
Binnenkort begin ik met het verzamelen van data en het statistisch analyseren van deze data voor m'n masterscriptie. Ik twijfel alleen wat over welk programma ik hiervoor ga gebruiken: Ik heb een klein beetje ervaring met SPSS, maar dat is niet zo heel erg veel. Op m'n faculteit gebruiken ze alleen maar stata, maar hier heb ik nog nooit mee gewerkt. Stiekem ben ik wel zo'n nerd dat ik R zou willen gebruiken, maar ook daar heb ik helemaal geen ervaring mee, en volgens mij zit er niet zo'n verschil tussen R en stata. Ik hoef geen hele ingewikkelde analyses te doen, een simpele logistic regression en een aantal robustness checks zullen volstaan.

M'n vraag is dus: Wie heeft er wel eens met stata gewerkt, en is het simpel onder de knie te krijgen? Wat zijn de pro's en con's?
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  donderdag 25 maart 2010 @ 10:40:37 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_79561665
Als je R gebruikt, ben je wel een koning.
pi_79562510
Belangrijkste is dat je weet wat je het programma laat berekenen en hoe je de resultaten van het programma moet interpreteren. Vreemd dat je geen kennis hebt van het programma stata dat op je faculteit het meest gebruikt wordt, was geen vak in je eerste of tweede jaar?

Zelfs met statistiek geldt: shit in is shit out
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_79562532
SPSS is het makkelijkst en verreweg ook het meest over te vinden via internet heb ik het idee
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:04:26 #5
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_79562562
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:03 schreef Deetch het volgende:
Belangrijkste is dat je weet wat je het programma laat berekenen en hoe je de resultaten van het programma moet interpreteren. Vreemd dat je geen kennis hebt van het programma stata dat op je faculteit het meest gebruikt wordt, was geen vak in je eerste of tweede jaar?

Zelfs met statistiek geldt: shit in is shit out
Nope..Ik heb m'n bachelor ergens anders gedaan, en daar heb ik een basis spss geleerd, en zelfs hier in de het methods vak gebruikten ze spss. Dat bleek later een 'foutje' te zijn geweest...
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:28:21 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79563476
Een voordeel van hetgeen gebruiken dat ze op je faculteit gebruiken is dat er allicht sneller iemand (b.v. een begeleider) is te vinden die je kan uitleggen hoe je het moet doen.

Bij R ben je toch meer van de community afhankelijk, voordeel is wel dat het gratis is en er veel tutorials rondzweven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:39:17 #7
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_79563844
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:28 schreef Iblis het volgende:
Een voordeel van hetgeen gebruiken dat ze op je faculteit gebruiken is dat er allicht sneller iemand (b.v. een begeleider) is te vinden die je kan uitleggen hoe je het moet doen.

Bij R ben je toch meer van de community afhankelijk, voordeel is wel dat het gratis is en er veel tutorials rondzweven.
Volgens mij werkt R ook vrij intuïtief, en inderdaad, het grote voordeel is dat het gratis is. Voor stata betaal ik zo'n 100 euro voor een jaar license, en ik heb gehoord dat in de torrents die beschikbaar zijn een bug zit...

maar, stata kan m'n begeleider me makkelijk helpen, en me zelfs een aantal 'do-files' geven..dat maakt het wel makkelijk. Plus, de nieuwere versies van stata schijnen ook een click-and-drop menu te hebben als spss.. Ik weet het niet!
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:50:12 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79564250
Zijn er geen faculteitscomputers die Stata ook geïnstalleerd hebben? Ik ben niet zo dol op software voor zulke bedragen, als ik ook een nerd-alternatief kan vinden. Maar ja, dat is een eigen afweging.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:55:16 #9
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_79564460
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:50 schreef Iblis het volgende:
Zijn er geen faculteitscomputers die Stata ook geïnstalleerd hebben? Ik ben niet zo dol op software voor zulke bedragen, als ik ook een nerd-alternatief kan vinden. Maar ja, dat is een eigen afweging.
nope, spss wel maar stata niet. Kleine faculteit waar onderwijs niet de prioriteit is, maar onderzoek wel. Ik kan ook voor een torrent gaan, en alle regressies gewoon uitvoeren en later op een andere computer kijken of ik zeker weet dat de uitkomst klopt...ook nog een optie, gewoon alle commands opschrijven en later kijken..ook nog een optie.

Het nadeel van de nerd-versie is dat er dan niemand is die me makkelijk kan helpen....dilemma's dilemma's..
pi_79571248
je kunt natuurlijk ook in excel een deel van de statistiek doen door gewoon de boeken over statistiek te volgen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 27 maart 2010 @ 08:55:01 #11
66825 Reya
Fier Wallon
pi_79636811
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:28 schreef Iblis het volgende:
Ik ben toch niet zo'n enorme liefhebber van R; persoonlijk zou ik het eigenlijk alleen gebruiken voor zeer specifieke toepassingen waar toegespitste add-ons voor circuleren (bepaalde benaderingen voor multi-level of item-responsmodellen, bijvoorbeeld). Voor de toepassingen van TS lijkt SPSS me voldoende; het voordeel daarvan is vooral dat je het gebruik van SPSS makkelijk in een paar uur onder de knie krijgt.

Verder geldt, zoals eerder al gezegd: troep erin betekent troep eruit, ongeacht het statistiekpakket dat je gebruikt.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 09:14:24 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79636946
Ik vind zelf een (principieel) voordeel van R dat het open en gratis is. Als je research doet vind ik dat een pre. Ik snap wel dat het niet altijd mogelijk is, maar ik geef er wel de voorkeur aan.

Mijn combinatie zou b.v. Sweave + LaTeX zijn, maar ja, als je geen LaTeX, geen R en geen Sweave kent is het misschien niet zo’n briljant idee. Zeker niet als je begeleiding het ook niet gebruikt.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 12:15:53 #13
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_79640161
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 09:14 schreef Iblis het volgende:
Ik vind zelf een (principieel) voordeel van R dat het open en gratis is. Als je research doet vind ik dat een pre. Ik snap wel dat het niet altijd mogelijk is, maar ik geef er wel de voorkeur aan.

Mijn combinatie zou b.v. Sweave + LaTeX zijn, maar ja, als je geen LaTeX, geen R en geen Sweave kent is het misschien niet zo’n briljant idee. Zeker niet als je begeleiding het ook niet gebruikt.
Ik heb gister eens een beetje met R gespeeld, en ik denk dat ik het eventueel ooit wel onder de knie moet kunnen krijgen. Maar goed, dan zal datzelfde wel gelden voor Stata, en dan is het voordeel dat m'n supervisor dat ook gebruikt wel groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')