abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79542701
Ik ben tiramisu aan het maken, maar mn mengsel van mascarpone, en ei enzo is wat dunnig (yoghurt achtig). Hoort dit zo dun?

Zo nee, hoe krijg ik het dikker? Ik ben nog in bezit van 1 scheidbaar ei. Alvast dank!
pi_79542756
Beetje eigeel bij doen.
Derevaun Seraun.
pi_79542999
eiwit stijf kloppen en dat er voorzichtig door spatelen. Ik weet alleen niet of je aan 1 ei dan nog voldoende hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_79543063
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:51 schreef miss_sly het volgende:
eiwit stijf kloppen en dat er voorzichtig door spatelen. Ik weet alleen niet of je aan 1 ei dan nog voldoende hebt.
Zou ik juist niet doen.
Derevaun Seraun.
pi_79543384
Ei wit is wat google ook vooral zei. Nu gedaan, iets dikker, maar neit veel verschil. Stijft het in de koelkast nog op?
pi_79543524
Het stijf wel wat op, maar het eiwit is eigenlijk wel de clue voor een stevigere massa.
Ik klop altijd alles door de mascarpone, klop dan het eiwit stijf (echt goed, dat je de kom ondersteboven kunt houden) en dan spatel ik dat er voorzichtig doorheen. Het voorzichtig spatelen is om het stijve eiwit niet kapot te maken.
pi_79543868
Hm, heb het maar bij elkaar geflikkerd en hoop dat het een eetbaar mengsel wordt. Lijkt in elk geval in de verste verte niet op tiramisu.
pi_79544282
Voor de smaak maakt het op zich niet uit, als het goed is.
Indien inet gelukt, heb ik nog wel een goed recept voor je. Is hiet altijd een succes; er wordt gevochten wie de schaap mag uitlikken enzo....door volwassenen
pi_79544439
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:17 schreef miss_sly het volgende:
er wordt gevochten wie de schaap mag uitlikken enzo\
Freudiaans? Jij viezerik.
Derevaun Seraun.
  Moderator woensdag 24 maart 2010 @ 20:22:21 #10
5428 crew  miss_sly
pi_79544541
hahaha, waar het hart van vol is enzo
pi_79545145
Welk recept heb je gebruikt? Ik had de laatste paar keer ook dat het veel te dun was, terwijl ik hetzelfde recept gebruikte als daarvoor. Heb nog steeds niet kunnen achterhalen waar het door kwam.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79546052
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:34 schreef mjan het volgende:
Welk recept heb je gebruikt? Ik had de laatste paar keer ook dat het veel te dun was, terwijl ik hetzelfde recept gebruikte als daarvoor. Heb nog steeds niet kunnen achterhalen waar het door kwam.
Combi van http://www.kookjij.nl/recept-tiramisu-met-amaretto en http://www.tastyweb.nl/recept/tiramisu
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:21:24 #13
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_79547448
ik hoop dat je gepasteuriseert ei gebruikt
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:56:11 #14
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79549114
het mascarponemengsel stijft nog aanzienlijk op. Het beste is ie na een nachtje staan dus je hoeft nog niet te vrezen denk ik
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:01:18 #15
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79549405
stijfgeklopt eiwit is inderdaad essentieel. Vergeet trouwens de tips van zout bij het wit voegen voor het kloppen want zout destabiliseert het eiwit juist. Beter kan je er een schepje suiker bij doen voor het kloppen, daar wordt het weer stabieler van.

En slagroom in de tiramisu, ik snap het niet. Met mascarpone wordt het al zwaar genoeg.

Verder vind ik de verhoudingen in de recepten ook wat vreemd. Zelf gebruik ik 250 g mascarpone op 4 eieren.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:06:38 #16
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79549702
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 21:21 schreef Buschetta het volgende:
ik hoop dat je gepasteuriseert ei gebruikt
Nah, kans op salmonella is niet zo heel groot hoor. Ik heb echt al tig keer tiramisu ( en chocolademousse) gemaakt en dan gebruik ik gewoon rauwe eitjes.
pi_79553538
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:01 schreef -Mellow- het volgende:
stijfgeklopt eiwit is inderdaad essentieel. Vergeet trouwens de tips van zout bij het wit voegen voor het kloppen want zout destabiliseert het eiwit juist. Beter kan je er een schepje suiker bij doen voor het kloppen, daar wordt het weer stabieler van.

En slagroom in de tiramisu, ik snap het niet. Met mascarpone wordt het al zwaar genoeg.

Verder vind ik de verhoudingen in de recepten ook wat vreemd. Zelf gebruik ik 250 g mascarpone op 4 eieren.
Dat is ook ongeveer wat ik gedaan heb. Ik gok dat ik mascarpone aan mn vingers heb gehad, en er vet bij het eiwit is gekomen.
pi_79558616
was 'ie nog wel lekker geworden?
pi_79558770
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:07 schreef Perruche het volgende:
was 'ie nog wel lekker geworden?
De tiramisoep was heerlijk! Mocht je willen proeven, we hebben nog redelijk wat liggen
  donderdag 25 maart 2010 @ 09:49:26 #20
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_79559778
Is het alsnog niet echt dikker geworden?
Heb het ook wel eens gehad maar juist die mascarpone deed dan zijn werk tijdens het koelen goed zeg maar.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_79559966
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:49 schreef MissHobje het volgende:
Is het alsnog niet echt dikker geworden?
Heb het ook wel eens gehad maar juist die mascarpone deed dan zijn werk tijdens het koelen goed zeg maar.
Her en der een klont, yoghurt met kwark er in, zeg maar.
  donderdag 25 maart 2010 @ 09:57:25 #22
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_79560110
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Her en der een klont, yoghurt met kwark er in, zeg maar.
Hmm nee dat klinkt niet echt goed !
Ochja tiramisu vla is ook best binnen te houden toch
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_79560360
Ja hoor. Was zelfs erg lekker
pi_79562638
Als je eiwit niet goed stijf wordt bij het kloppen is je kom meestal niet 100% vetvrij. "Vet" verhindert het écht stijf worden van de eiwitten. Is me ooit verteld.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_79562994
Ja, dat denk ik zelf ook. Mascarpone vingers in het eiwit, ofzo. Het was nu een soort grote klodder sperma geworden.
pi_79569719
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ja, dat denk ik zelf ook. Mascarpone vingers in het eiwit, ofzo. Het was nu een soort grote klodder sperma geworden.
nah ik wacht wel op de roti :-P
pi_79569909
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:14 schreef Perruche het volgende:

[..]

nah ik wacht wel op de roti :-P
Het eiwit was een soort grote klodder sperma, niet de tiramisoep
pi_79584714
ik heb wel een goed basis recept voor je...

Marscapone 500 gr
Eigeel 80 gr
Eiwit 50 gr
Gelatine 6 gr
Espresso 200 ml
Amaretto 150 ml
Langevingers 12 st
Suiker 100 gr

succes

ik denk dat het probleem in je gelatine zit
JAWEL!
pi_79584794
of je hebt je ''en ruban'' niet goed dik geslagen (suiker+eigeel)
JAWEL!
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:03:26 #30
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79585737
gelatine heeft in principe niks te zoeken in tiramisu. Met een goed stijf eiwit, alles in de juiste volgorde en voorzichtig spatelen kan je een perfecte tiramisu krijgen. Gewoon nog even oefenen
pi_79586895
Je gaat toch geen gelatine in je tiramisu stoppen? Dat is echt nog erger dan slagroom.
pi_79588716
is een basis recept uit ''KOK KWM 3'' een oud schoolboek
JAWEL!
pi_79597363
Voor mijn gevoel zijn de verhoudingen in dat recept sowieso een beetje scheef, met veel mascarpone en weinig eiwit en lange vingers. Ik geloof best dat het een basisrecept is, maar wat dit betreft heb ik meer vertrouwen in een willekeurige italiaan
  vrijdag 26 maart 2010 @ 12:03:53 #34
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79603995
Onderstaand recept heb ik van de mama van mijn italiaanse vriendin en wat mij betreft is ie perfect:

maak een kopje espresso (ik doe het met een percolator) en zet weg.

Scheid ondertussen 4 eieren. Klop de dooiers met 50g suiker tot een schuimige homogene massa. Voeg hieraan een snufje zout toe. Meng de dooiers met 250g mascarpone.

Klop de witten samen met een schepje suiker tot je glanzende pieken krijgt en de kom op de kop kan houden. Pas op dat je niet te lang doorklopt! (De schuimmassa mag niet als een geheel uit de kom glijden als je m schuin houdt, dan heb je te lang geklopt en heeft het vocht zich van het schuim gescheiden, de structuur is dan ook wat korrelig)

Meng 1/3 van het stijve eiwit bij het mascarponemengsel. Doe dan beetje bij beetje het mascarponemengsel bij het wit. Spatel het heel voorzichtig door en haal daarbij het mascarponemengsel omhoog. Je moet dus niet roeren.

doe bij de afgekoelde koffie een scheut koffielikeur ( ik gebruik wel eens kahlua, maar marakesh is lekkerder en voller van smaak)

Doop de lange vingers met beide kanten in de koffie, niet te lang niet te kort.
Leg ze in een schaal, verdeel het mascarponemengsel erover en laat een paar uur in de koelkast opstijven, bij voorkeur een hele nacht. Strooi voor het opdienen de cacao erover.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')