abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79537570
Na lang rondkijken en lezen de afgelopen maanden heb ik besloten om mezelf toch maar is aan te melden hier op de site omdat ik veel informatie hier vandaan haal. Uiteraard wil ik ook met jullie alles delen.

Link even weggehaald... zal nieuw topic aanmaken en daar alles in posten ivm privacy. (link is niet te vinden op internet)

Maar nu mijn vraag.

Ik wilde graag op de grote slaapkamer een ECO Airco maken. Dat wil zeggen, ik wil een soort van gesloten CV systeem maken gebruik makend van de natuur.

- In de tuin, ongeveer 120 meter slang op een meter diepte in de tuin leggen. Volgens mij is de temperatuur altijd rond de 10 - 12 graden op die diepte het hele jaar door.
- tussen de balken in het plafond op de slaapkamer een warmtewisselaar, deze heb ik al reeds in mijn bezit. Hiervoor heb ik (2dehands) een kickspace 800 aangeschaft welke bij heet water een rendement op kan leveren van dacht ik 2800 watt.
- Op zolder onder het schuine dak dacht ik aan een cv pomp. zodat het een gesloten circuit wordt.

Water temperatuur zal dus schommelen in een klein gedeelte van de leidingen tussen de 10 en 35 graden.

Hebben jullie enig idee of dit allemaal mogelijk is, uberhaupt gaat werken?
Ik heb namelijk ook nog een CV pomp nodig en heb geen idee of ik dat met behulp van speciale verloopjes kan koppelen aan bijvoorbeld de slang, en is er een expansievat nodig?
en welk type slang kan ik het best gebruiken?

[ Bericht 8% gewijzigd door jcdenboer op 24-03-2010 17:25:19 ]
  woensdag 24 maart 2010 @ 17:23:24 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_79537871
Ben zelf hier ook mee bezig qua ideeen. Dus een TVP.

Offtopic. Leuk blog. Waarom zet je al die namen er zo bij ? geen privacy bedenkingen ?
pi_79537980
Oke, ben benieuwd naar jouw ideeen, linkje heb ik maar even weggehaald, niet echt over nagedacht...

Voor de rest, website etc is niet te vinden in zoekmachines, alleen rechtstreeks benaderbaar...

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met ideeen...
  woensdag 24 maart 2010 @ 17:45:02 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79538583
TVP
Heb (nog) geen direct advies, maar erg interessant onderwerp. Ik hou het even in de gaten.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79539950
tvp.. idee is leuk..
pi_79541063
Met temperatuursverschillen in een gesloten (vloeistof) systeem is een expansievat zeker aan te raden.
  Moderator woensdag 24 maart 2010 @ 19:09:50 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_79541259
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:03 schreef LPC-JP het volgende:
Met temperatuursverschillen in een gesloten (vloeistof) systeem is een expansievat zeker aan te raden.
Je zult inderdaad op één of andere manier de drukverschillen / het uitzetten en krimpen van de vloeistof moeten compenseren.
  woensdag 24 maart 2010 @ 19:18:57 #8
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_79541553
Als eerste opmerking... Om een huis koel te krijgen is vaak het buitensluiten van de zon al voldoende dmv witte muren, goede isolatie en luiken of schermen. Ook ramen die geen UV doorlaten maken een huis aanzienlijk koeler.

Dan nu een opsomming van mijn ideeen/eperimenten .

- Airconditiong unit die door een centraal buizenstelsel lucht in meerdere kamers blies.
Door het gebrek aan technische kennis vergeten om "push" ventilatoren in de buizen te plaatsen waardoor de airco kapot ging omdat hij teveel moest werken.
*nadelen - Airconditioners verbruiken veel
*Voordelen - Werkt altijd (in mijn geval niet maar goed )

- Lucht aanzuigen in de kruipruimte en door het huis distribueren
Houdt rekening met de invoer en de optimale luchtstroom. Werkt goed mits je een goede fundering hebt en dikke muren. Ook de ventilatoren veroorzaken hitte dus je moet ook goede kwaliteit ventilatoren hebben.
*Nadelen - Je moet filters plaatsen om de muffe lucht buiten te houden.
*Voordelen - Als je luchtstromen in je huis in kaart brengt kan je nagenoeg gratis altijd een koel huis hebben.

In mijn eigen situatie ben ik meer aan het denken in de richting van ijsblokken. Dit werd in vroeger tijden al als airconditining gebruikt. Maar aangezien in Nederland je in een woonwijk geen tonnen ijs kan opslaan valt dat idee dus af Heb deze winter zo 4 maanden een koelkast gehad trouwens Scheelt toch 4 maanden energie.
Ik heb zelf echt van alle geprobeert in het verleden om mijn appartementje in Rome koel te krijgen. Je kan het zo gek niet bedenken tot en met een stofzuiger die ik dan uit het raam hing Uiteindelijk leek een ventilator die naar buiten gericht was het beste. (was makkelijk 45 graden binnen )
Toen ben ik ook naar ideeen gaan zoeken voor een toekomstig te bouwen huis.

Die warmte wisselaar is geen slecht idee. maar als het een plafondunit is dan moet je denk ik behoorlijk de airflows in kaart brengen en afzuiging plaatsen om de warme lucht af te zuigen. Kans is dan aanwezig dat je ook de koele lucht wegzuigt als je dat niet goed berekend.
pi_79542229
Expansievat is niet nodig, dat is van toepassing op een stalen CV systeem onder druk.

In principe kan dit systeem open zijn (het hoogste punt zou een vulopening kunnen zijn). Het is toch al geen fijn idee om dit met druk af te vullen. Ik zou voor een open vulpunt 1-3 meter boven het circuit gaan. Het vulpunt vóór de pomp zodat de druk daar het laagst is.

Verder een leuk idee.
Denk nog even aan condensatie op de slang, wanneer die koud door een warme ruimte wordt gevoerd.
pi_79542674
Ha, dat doet me denken aan een idee dat ik een keer had.
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.

Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
pi_79542893
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Ik wilde zo'n 25 meter PVC buis op zo'n 60cm diepte (in een U vorm) in de tuin leggen waarbij warme lucht aangezogen wordt en afgekoeld in de buis onder de grond, zodat koele lucht weer m'n kamer inkomt.

Heb het nog niet uitgevoerd maar het lijkt me een goedkope manier om de lucht enkele graden af te koelen.
denk dat water beter werkt?

gezien dat makkelijker rond te pompen is
pi_79543102
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

denk dat water beter werkt?

gezien dat makkelijker rond te pompen is
Lucht is toch ook vrij eenvoudig aan te zuigen uit zo'n buis
pi_79550203
rendement van lucht is veel lager dan water.
pi_79550838
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef MaGNeT het volgende:

En wat denk je van vochtige lucht en condensatie?
Wordt een vochtige boel in die buis en een lekker broeinest voor schimmels en bacterien die je via de luchtstroom weer lekker meeneemt naar je leefomgeving.
En vroeg of laat staat die buis helemaal vol met water en krijgt je ventilator er geen lucht meer door heen.

Een waterzijdig gesloten systeem lijkt me beter.
-
pi_79551008
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:34 schreef mgerben het volgende:
Expansievat is niet nodig, dat is van toepassing op een stalen CV systeem onder druk.

In principe kan dit systeem open zijn (het hoogste punt zou een vulopening kunnen zijn). Het is toch al geen fijn idee om dit met druk af te vullen. Ik zou voor een open vulpunt 1-3 meter boven het circuit gaan. Het vulpunt vóór de pomp zodat de druk daar het laagst is.

Verder een leuk idee.
Denk nog even aan condensatie op de slang, wanneer die koud door een warme ruimte wordt gevoerd.
Open systeem? dan lijkt het me toch wel lastig met een CV pomp. Ik dacht zelf aan vloer verwarmingsslang. Makkelijk met speciale koppelingen aan te sluiten op metaal. Voor de condensatie dacht ik gewoon aan isolatie om de slang heen vanaf het moment dat deze ondieper ligt dan 60 cm tot aan mijn warmtewisselaar, bij mijn warmte wisselaar maak ik er dan een lekbak onder welke het water netjes via een afvoerbuis zo het riool ingooit......
pi_79553973
We hebben het er hier ook over gehad.
Dat mag helaas niet zomaar, je moet een warmtebron laten slaan en daar heb je een vergunning voor nodig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_79557438
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 23:39 schreef Ml-etje het volgende:
We hebben het er hier ook over gehad.
Dat mag helaas niet zomaar, je moet een warmtebron laten slaan en daar heb je een vergunning voor nodig.
wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .

maar goed officieel heb je vergunningen nodig er voor ja

en wat nou als je bv steenkoud grondwater zou oppompen? dat door je warmtewisselaar gooien.. en dan t overtollige water weer in een buis mikt zodat t de grond weer in gaat?
pi_79557462
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 07:47 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

wat niet weet wat niet ..... . .. . .. . .

maar goed officieel heb je vergunningen nodig er voor ja

en wat nou als je bv steenkoud grondwater zou oppompen? dat door je warmtewisselaar gooien.. en dan t overtollige water weer in een buis mikt zodat t de grond weer in gaat?
Ze zijn er nogal zeikerig over tegenwoordig omdat ze heel populair zijn en het een aantal gevaren met zich meebrengt.
Overigens kun je er een warmte en koude pomp van maken dan (dat is wat wij wilden).
pi_79557481
hm als ik t zo lees is voor een vertikale sowieso een vergunning nodig,

voor een horizontale kan ik t zo nog niet vinden
pi_79557499
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 07:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
hm als ik t zo lees is voor een vertikale sowieso een vergunning nodig,

voor een horizontale kan ik t zo nog niet vinden
Voor beide anders had ik het wel geweten.
Wel jammer hoor, wil je energiebewust doen staan ze direct klaar om geld uit je zak te halen.
pi_79557545
Ik meld me hier ook, ik zit ook aan zoiets te denken. Mijn idee is om de trapkast (of alleen een kast in de trapkast) te isoleren en deze door middel van de kou uit de grond iets af te koelen (10 tot 15 graden zou al voldoende zijn)

Maar verder als dit plan ben ik nog niet gekomen
pi_79557552
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 07:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Voor beide anders had ik het wel geweten.
Wel jammer hoor, wil je energiebewust doen staan ze direct klaar om geld uit je zak te halen.
hmm zuigend ja

dan maar een batterij zonnepanelen en een energie slurpende airco
pi_79557578
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 08:01 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm zuigend ja

dan maar een batterij zonnepanelen en een energie slurpende airco
Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.
Ze doen het op dit moment alleen nog maar bij nieuwbouw (dan ben je toch al in de vergunningenmolen).
pi_79557621
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 08:03 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Mijn vriend die zich oa met dit soort dingen bezig houdt zag het echt niet zitten en dat terwijl hij het tekenen en bouwen grotendeels zelf kan doen.
Ze doen het op dit moment alleen nog maar bij nieuwbouw (dan ben je toch al in de vergunningenmolen).
och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijk
pi_79557640
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 08:08 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

och als ik wil trek ik hier zo zo`n slang onder t huis door.. niet onmogelijk
Als je maar oppast voor verzakkingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')