quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:47 schreef davidov2009 het volgende:[..]
Ja ik zie ook niet in waarom Connexxion niet náár het station zou mogen rijden, dat lijkt mij alleen maar stimulering van de Arriva-dienst, geen concurrentie. Als er nou eens een pendelbusje (zoals
deze ) Winsum-Dronrijp Station-Dronrijp Centrum-Menaldum zou rijden, dan wordt het verzorgingsgebied van 't station bediend...
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef SvMp het volgende:[..]
Het systeem waarbij de bus klaar staat als de trein binnenkomt. Diezelfde bus heeft de instappers van de trein gebracht. Het systeem zoals Syntus hanteert, en dat werkt goed. Helaas zijn in Friesland bus en trein in verschillende handen. Zou m.i. geen belemmering moeten zijn.
Klopt. Het lijkt mij alleen maar een stimulering van het Openbaar Vervoer in het Noorden. Een groot deel van het Noorden is gewoon rot met het OV. Je bent lang onderweg, of je moet een heel eind naar een bushalte toe, voor degenen die op het platte land wonen (zoals me zus).
Voor haar is het het snelste met de trein, ze moet er 20 minuten voor fietsen. Vlakbij haar komen wel bussen, maar die gaan niet naar een treinstation toe, in de buurt. Dit is voor haar Dronrijp. De enige bussen die er komen, gaan naar Leeuwarden. Als ze de reistijd vergelijkt met fietsen naar het treinstation, of de bus nemen naar Leeuwarden, is fietsen ruim een halfuur korter. Zo zijn er meer mensen die op het platte land hierover denken.
voor velen is Friesland weliswaar een 'achterlopende' provincie met veel dingen, maar als er ook geen actie ondernomen word, word het er niet beter op.
Zoals je kijkt naar de jaarcijfers van de stations, krijgt Dronrijp een stijgend aantal reizigers.
Huidige gegevens zijn slecht te vinden, maar in 2006 waren er 111 in- en uitstappers, volgens treinreiziger.nl. In 2004 waren dit er 93. Dit is dan sterk verouderd.
Me zus heeft de ervaring dat haar trein altijd overvol zit; De belangstelling is er wel voor. Om dit meer te promoten, eveneens als de bussen, is een extra lijn, zoals Winsum - Station Dronrijp - Dronrijp Centrum (bij de andere bussen om te kunnen overstappen) - Menaldum een ideaal iets. Je doet er maar weinig dorpen mee aan, maar het gevolg van gebruik zal hierdoor stijgen. Meer mensen zullen de bus of de trein nemen, en daardoor hebben Arriva en Connexxion er winst mee.
Om een grote bus in te zetten, vooral in het begin, is overdreven. Een kleine bus (Frysker van CXX) is ideaal. Om een goede aansluiting op de trein te hebben, kan je dat natuurlijk goed inplannen. Om overstappen op andere bussen te hebben, moet natuurlijk ook goed bekeken worden, want slechte overstappen, betekent natuurlijk weer negativiteit, en waarschijnlijk minder gebruik.