Heel herkenbaar (van een tijd geleden) en ja daar wordt de piep erger van !quote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:12 schreef Zwollesjappie het volgende:
Of komt dat omdat ik al de hele dag forums over tinittus sta te lezen?
Niet altijd maar je hoort wel vaak dat mensen die tinnitus hebben ook in meer of mindere mate last hebben van Hyperacusis. Hyperacusis trekt echter bij veel mensen na tijdje weg. Misschien heeft het wel iets te maken met het gefixeerd zijn op wat je hoort...quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:28 schreef Zwollesjappie het volgende:
Krijg je standaard bij tinnitus ook Hyperacusis?
En kan Hyperacusis ook steeds harder worden?
Deels zit er wel wat in, maar dat je T een "spirituele gids" wordt die jou "laat zien wat goed voor je is"... Nee, daar geloof ik niet. Die eerste kolom negerend, vind ik het wel een goed schema.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:15 schreef DaneV het volgende:
[..]
Heel herkenbaar (van een tijd geleden) en ja daar wordt de piep erger van !
Kijk hier trouwens eens naar; ik vind dat hier echt een waarheid in zit. Ik ben zelf van 1 naar 5 gegaan in een maand of 8 dat ik het nu heb;
[ afbeelding ]
Dit is een heel belangrijk factor bij tinnitus inderdaad, altijd in de vakanties is mijn tinnitus minder maar tijdens drukke schoolweken is het erger, en op vakantie dit jaar in Chersonissos lag ik elke dag bij het zwembad en op het strand en het leek alsof ik het gewoon niet meer had omdat ik er zo ontspannend en relaxed erbij zat.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:45 schreef junkiexp het volgende:
Stress is trouwens wel een van de factoren waardoor mijn piep tijdelijk harder wordt.....
Ik was eerst naar huisarts geweest en toen door verwezen naar KNO arts.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:31 schreef Zwollesjappie het volgende:
Morgen een afspraak met de kno arts maken.![]()
Mjah dat klinkt idd ook wel een beetje erg optimistisch cq zweverig.quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:00 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Deels zit er wel wat in, maar dat je T een "spirituele gids" wordt die jou "laat zien wat goed voor je is"... Nee, daar geloof ik niet. Die eerste kolom negerend, vind ik het wel een goed schema.
Probeer nou niet zo te fixeren op die piep.. dus ook niet connstant analyseren wanneer je hem wel en wanneer je hem niet hoort... dat verandert er toch niets aan.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:31 schreef Zwollesjappie het volgende:
Net mijn tandengepoetst. ik ben wat minder verkouden en opeens klapte m'n oren weer open.
En wat is dit een verschikking zeg!!Ik hoor nu 4 tonen.. een lijkt op een fluitende die steeds hard zacht, hard zacht maakt qua geluiden..
En de rest zijn ook tonen.![]()
Gelukkig heb ik mijn oren weer wat kunnen ''dichtklappen''. Maar dat kan niet meer als ik niet verkouden meer ben.Net weer een paniekaanval hierdoor, het lijkt ook harder te worden sinds ik het heb zijn er meer tonen bij gekomen, het is eigelijk best een vreselijk iets.
Ik snap heel goed dat als de tonen nog harder worden, en meer.. Mensen zelfmooird gaan plegen.
Ik durf mijn radio niet meer af te zetten, en de pc.. Omdat ik dan het geluid weer harder hoor.
Maar ik moet om 6 uur weer op..
Morgen een afspraak met de kno arts maken.![]()
Wijze raad , eigenlijk gewoon door gaan met leven en er niet te veel bij stil staanquote:Op woensdag 12 januari 2011 23:26 schreef DaneV het volgende:
[..]
Probeer nou niet zo te fixeren op die piep.. dus ook niet connstant analyseren wanneer je hem wel en wanneer je hem niet hoort... dat verandert er toch niets aan.
En nog een belangrijke tip: blijf WEG bij tinnitus fora. Die fora zijn een voedingsbodem voor angst en zit vol met mensen die net tinnitus hebben, of die er nooit mee om hebben willen gaan (en dat is een hele kleine minderheid van de mensen met tinnitus, hoewel je anders zou denken omdat je de rest niet over hun tinnitus hoort)
Zolang die piep niet van buitenaf komt is in feite tinnitusquote:
En dus ook een teken dat je al gehoorschade hebt. Toch?quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:51 schreef DaneV het volgende:
[..]
Zolang die piep niet van buitenaf komt is in feite tinnitus![]()
Tinnnitus is geen ziekte maar een officiele benaming voor het waarnemen van geluid dat er niet is.
Het zou kunnen maar dat hoeft niet per se zo te zijn... tinnitus komt vaak voor bij mensen die gehoorschade hebben, maar ook regelmatig bij mensen die geen (meetbare) gehoorschade hebben. Zo heb ik volgens de KNO arts een "uitmuntend gehoor", maar toch is er het piepje.quote:Op woensdag 12 januari 2011 23:55 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
En dus ook een teken dat je al gehoorschade hebt. Toch?
Bronquote:Kunnen oorsuizingen verdwijnen door hoge tonen?
Het lijkt contradictorisch dat hoge tonen, die net een oorzaak zijn van oorsuizingen of tinnitus, de aandoening zouden kunnen doen verdwijnen. Maar dat is wel wat experimenten door Britse wetenschappers suggereren. De reden? De hersenen worden 'reset'.
Wie last heeft van oorsuizingen, hoort constant iets in de oren. Wat, dat verschilt van persoon tot persoon. Sommigen horen een fluittoon, anderen pulserend geluid, geratel of een cadans, sommigen in beide oren, anderen in een oor. Wat het ook is, het irriteert en kan het leven serieus verzieken. Ongeveer tien procent van de mensen heeft wel eens oorsuizingen.
Geen oplossing
Tot nog toe is er geen oplossing gevonden voor deze aandoening, die veroorzaakt wordt door verwonding, ouder worden en te vaak onbeschermd blootgesteld te zijn aan te luide muziek. Dat beschadigt het middenoor, waardoor sommige signalen niet worden opgepikt. De hersenen proberen die mankeren signalen goed te maken door 'spookgeluiden' te creëren.
Al zou daar verandering in kunnen komen als de succesvolle testen bij ratten ook blijken te werken bij mensen.
Zenuw & hoge tonen
In een poging om het aanhoudende geluid in de oren te stoppen, stimuleerden de wetenschappers een zenuw in de nek terwijl de proefdieren hoge tonen te horen kregen. Deze techniek zou de hersenen 'resetten', met andere woorden 'naar de begininstelling terugbrengen'.
Ratten versus mensen
De behandelde ratten vertoonden signalen dat de oorsuizingen waren gestopt. Het grote probleem is natuurlijk dat ratten niet kunnen getuigen over de oorsuizingen. Daarom worden later dit jaar klinische testen met mensen gestart.
"De oorzaak aanpakken"
"In tegenstelling tot vorige behandelingen proberen we de oorsuizingen niet te verbergen of te maskeren. We brengen de hersenen terug van een toestand waarin ze oorsuizingen maken tot een toestand waarin ze dat niet doen. Met andere woorden, we elimineren de oorzaak van de oorsuizingen", aldus onderzoeksleider Michael Kilgard van the University of Texas in Dallas. (edp)
Bedankt voor de uitleg!quote:Op donderdag 13 januari 2011 00:00 schreef DaneV het volgende:
[..]
Het zou kunnen maar dat hoeft niet per se zo te zijn... tinnitus komt vaak voor bij mensen die gehoorschade hebben, maar ook regelmatig bij mensen die geen (meetbare) gehoorschade hebben. Zo heb ik volgens de KNO arts een "uitmuntend gehoor", maar toch is er het piepje.
Veel artsen denken ook dat tinnitus meer te maken heeft met de verbindingen in de hersenen, dan met het (binnen)oor zelf. Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat iedereen op een gegeven moment een ruis gaat horen wanneer ze voor een tijdje in een absoluut stille omgeving zijn. Blijkbaar heeft het gehoorcentrum in de hersenen constant behoefte aan prikkels, en worden deze maar "verzonnen" wanneer deze er niet zijn.
Dat is ook waarschijnlijk de reden dat mensen die gehoorverlies hebben op bepaalde frequenties, vaak (maar niet altijd!) tinnitus krijgen. De hersenen krijgen het geluid niet meer aangeboden, dus creeeren ze het zelf maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |