Nou ja, dit is heel wat anders natuurlijk, maar het deed me vermoeden dat er wel wat meer was gebeurd.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:41 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ook niet de bedoeling, maar misschien moet er dan eerst duidelijk worden vastgesteld wat precies misbruik is?
V.
Dat snap ik wel, maar wat ik bij Simonis proefde is dat de vraag of het celibaat hiertoe kan bijdragen in feite a priori negatief beantwoord moet worden omdat het uiteindelijk een levensstijl is die overeenkomt met hoe Jezus leefde. Dat kan gewoon niet iets zijn wat slecht is of waar in bepaalde gevallen een negatieve werking van uitgaat.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:50 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus het is eigenlijk nog maar de vraag of de kerk wel hoger scoort dan noncelibataire instituten met vergelijkbare macht over kinderen, waar sta je dan met je verhaal dat het celibaat de oorzaak is? Waar Bodar m.i. terecht op wijst is dat het natuurlijk een vorm van machtsmisbruik is, een ernstige vorm, maar wel een vorm.
Hij wist het van in ieder geval tien gevallen, zo zei hij zelf. Hij heeft nooit vermoed dat dit een topje van de ijsberg was, nooit gedacht: wellicht is dit slechts het topje en dit vereist nader onderzoek.quote:Wie wist het wel dan? Het wordt bekend omdat slachtoffers ermee naar buiten komen. Dat heeft ook te maken met de cultuur en de leeftijd van de slachtoffers. Dan is het achteraf makkelijk roepen dat hij het had moeten weten.
Natuurlijk kunnen priesters wel zondigen, maar uiteindelijk is het veel makkelijker om te zeggen: dit internaat deugde niet, we sluiten het, of we veranderen het systeem dan voor de kerk om te zeggen: dat hele systeem met die hele lange traditie hoe mensen destijds tot het priesterschap kwamen had fundamentele gebreken. Ik denk dat de nadruk veel meer zal blijven liggen op individuen die fout handelen ondanks een goed systeem dan erkennen, wat naar mijn mening ook moet, dat de hele opzet van de kerk en de macht die ze had ertoe bijgedragen heeft dat dit zo lang heeft kunnen doorgaan.quote:Ik geloof niet dat ze pretenderen dat priesters niet kunnen zondigen. Natuurlijk zijn het gewoon mensen. Ik denk wel dat het probleem vaak in de selectie zat. Vroeger had je natuurlijk vaak dat één zoon uit een groot gezin prieseter werd. Welke is dat dan? Niet degenen die op hun 13e al fanatiek achter de meisjes aan zitten natuurlijk. Dat kan zijn omdat ze homo zijn, aseksueel zijn, pedo zijn, omdat ze wat verlegen of niet zo stoer zijn, of omdat ze zich al geroepen voelden. Dus ik denk dat voor velen het celibaat niet zo'n bewuste vrije keuze was als dat het nu is.
onzin. een school heeft maar een zeer beperkte opvoedende taak. dit wordt juist zoveel mogelijk aan ouders - en in de minder beschaafde delen van de wereld- religieuze instanties overgelaten.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Een school is er ook om de kinderen te leren wat wel en wat niet hoort.
[..]
jij "denkt" dat het aantal slachtoffers in scholen net zo groot is? ik zou me maar op feiten baseren als het op dit soort beschuldigingen aankomt, zo kan iedereen wel iets verzinnen om het probleem in de kerken te bagetaliseren. het is nu eenmaal een feit dat er heel veel zaken bekend zijn die origineren in de (katholieke) kerk. veel meer dan op scholen. zeker als je daarbij bedenkt dat ALLE kinderen op school zitten, en maar een subset daarvan ook in de kerk rondloopt.quote:Dat zijn ze dan ook niet. Ook in de kerk gaat het om individuen. Ik denk dat de aantallen slachtoffers door onderwijzend personeel minstens zo groot zijn. Maar dat komt niet naar buiten omdat je daar geen grote zondebok voor aan kan pakken en schadevergoeding kunt eisen.
[..]
dat het in die tijd anders is, is hooguit een verzachtende omstandigheid. een organisatie die claimt de mensheid te willen leiden op moreel gebied mag best kritisch beoordeeld worden. de mond vol hebben over je verheven principes, en dan doodleuk toestaan dat je collega's zich vergrijpen aan onschuldige kinderen: ja, dat lijkt me een lichtende ster aan het morele firmament inderdaad...quote:Dat gebeurde in het onderwijs ook niet. Een leerkracht die betrapt werd met een leerlinge werd ontslagen, maar kon rustig op een andere school gaan werken. Er werd geen aangifte gedaan. Omdat het in die tijd nog niet als zo 'erg' gezien werd. Het mocht niet, je werd ontslagen, maar je werd niet vervolgd.
In de kerk was dat niet anders. Er werd niet over gesproken.
[..]
hou toch op met die excuses. het was toen ook een misdrijf. het enige verschil was, dat ze wisten of verwachtten dat ze ermee weg zouden komen. het enige waar die smeerlappen nu spijt van hebben, is dat ze gepakt zijn.quote:In die tijd werden dit soort zaken nog niet aangeklaagd. Daar rustte toen nog een veel te groot taboe op.
Een leerkracht werd ontslagen en ging ergens anders werken.
Een pastoor werd overgeplaatst naar een andere parochie.
Ik zie geen verschil. In beide gevallen werd geen aangifte gedaan.
Als je als Bisschop direct op de hoogte bent van gevallen waarbij Priesters dit doen, dan vind ik dat je de morele verplichting hebt daarbij in te grijpen; zeker als ze dit tijdens de uitoefening van hun ambt doen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wanneer is een instituut als de Katholieke Kerk verantwoordelijk voor misdragingen van individuen.
Het instituut communisme? Heeft dat instituut ook een hiërarchie zoals de Katholieke kerk, met orden overal, een eigen recht, een eigen rechtbank en eigen scholen?quote:Er zijn ook misdragingen gepleegd door het instituut Communisme.
quote:Soldaten van het Rode Leger hebben verkrachtingen uitgevoerd in o.m. Duitsland.
O.a. bij Joodse vrouwen in Ravensbrück.
Maar hoe had het CPN precies enige zeggenschap over die soldaten?quote:De CPN heeft zich decennialang geassocieerd met het communisme in de voormalige Sowjet Unie.
Want Femke Halsema had mensen onder zich van wie ze wist dat ze Joodse vrouwen verkrachtten in Ravensbrück, maar besloot toch geen aangifte te doen, en in plaats daarvan een andere communist erop af te sturen? Of wat?quote:De CPN is opgegaan in Groen Links.
Moet Femke Halsema een excuus maken in de vorm van Simonis?
Och.quote:Of is dit heel wat anders?
Het is ook nogal wat vanuit het perspectief van de kerk. Ik deel het gemak niet waarmee soms van buitenaf voorbij wordt gegaan aan de centrale uitgangspunten van de kerk. En dat bepalen ze toch zelf, vanuit die centrale uitgangspunten, daar kun je niet zomaar als buitenstaander een beetje in gaan roeren. Dat is eigenlijk ook nogal arrogant.quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar wat ik bij Simonis proefde is dat de vraag of het celibaat hiertoe kan bijdragen in feite a priori negatief beantwoord moet worden omdat het uiteindelijk een levensstijl is die overeenkomt met hoe Jezus leefde. Dat kan gewoon niet iets zijn wat slecht is of waar in bepaalde gevallen een negatieve werking van uitgaat.
In wezen is het natuurlijk niets anders dan niet mogen trouwen. Dat je dan ook geen seks hebt vloeit daar uit voort, net zoals dat in de ogen van de kerk voortvloeit uit het nog niet getrouwd zijn voor gewonen gelovigen. Binnen die logica zou dus zeker een priester die zelfbeheersing moeten kunnen opbrengen.quote:En ik wil ook niet beweren dat het celibaat hier noodzakelijkerwijs toe leidt, maar ik denk wel dat het zinnig is om hier kritisch naar te kijken.
Ik denk dat hij daarom ook het "wir haben Es nicht gewusst" aanhaalde, niet alleen om alvast het gras voor de voeten van critici weg te maaien, maar ook vanwege het 'niet willen weten' wat in die uitspraak zit. Ik heb niet zoveel met de kerk maar je moet de aandacht waarmee ze hun woorden kiezen niet onderschatten. Het zijn geen flapuits.quote:Hij wist het van in ieder geval tien gevallen, zo zei hij zelf. Hij heeft nooit vermoed dat dit een topje van de ijsberg was, nooit gedacht: wellicht is dit slechts het topje en dit vereist nader onderzoek.
Het is natuurlijk ook de cultuur die ze met zich meebrengt waardoor zaken stilgehouden worden, zeker waar ze de seksualiteit betreffen. Als seks een taboe is, dan is seksueel misbruik dat helemaal. Daar werd gewoon niet over gepraat. Die slachtoffers komen ook nu pas naar buiten.quote:Natuurlijk kunnen priesters wel zondigen, maar uiteindelijk is het veel makkelijker om te zeggen: dit internaat deugde niet, we sluiten het, of we veranderen het systeem dan voor de kerk om te zeggen: dat hele systeem met die hele lange traditie hoe mensen destijds tot het priesterschap kwamen had fundamentele gebreken. Ik denk dat de nadruk veel meer zal blijven liggen op individuen die fout handelen ondanks een goed systeem dan erkennen, wat naar mijn mening ook moet, dat de hele opzet van de kerk en de macht die ze had ertoe bijgedragen heeft dat dit zo lang heeft kunnen doorgaan.
Dat vind ik een beetje een gezochte 'maar jij dan-verwijt'. Het zijn natuurlijk ook gewoon individuele priesters geweest die daarvoor nooit de goedkeuring van de kerk gehad hebben. En je moet de reactie van de kerk ook wel afmeten naar hoe de kerk pleegt te reageren: Ze gaan heel erg diep door het stof, de kerk doet niet aan de sorry-democratie, excuses zijn niet iets wat de kerk lichtvaardig maakt.quote:De kerk als instituut moet het liefst gevrijwaard worden van de problemen, en ze moeten meer op het bord van de individueel fout handelende priester geschoven worden. Daar waar omgekeerd de Katholieke kerk niet moeite heeft de maatschappij als eenzelfde instituut te veroordelen.
Ik heb dus wel vraagtekens bij die mate van bekendheid, in een cultuur van schaamte en schande en met praten over seks al als taboe.quote:Die morele tweespalt stoort me in dezen. In feite is de kerk geen haar beter of slechter dan menig vergelijkbare instellingen, het zijn mensen, waar mensen werken heb je machtsmisbruik, heb je het in de doofpot stoppen, heb je deze problemen. Maar dat ten volle erkennen maakt, denk ik, dat je ook moet erkennen dat de Katholieke kerk wat dat betreft ‘slechts’ menselijk is. Voor een individuele priester is dat niet zo lastig, maar als instituut wel.
En ik denk dat dat voor velen moeilijk valt, dat ze het gevoel hebben dat er te veel de hand boven het hoofd gehouden werd, dat er zeer wel bekendheid was, maar dat om de kerk niet te schaden dit genegeerd werd. En dat dat idee nog steeds leeft: de kerk zelf kan ‘fout’ zijn. Net zoals voor sommigen de Bijbel niet tot iets fouts kan oproepen, of iets fouts in de hand kan werken, alleen mensen kunnen hem fout interpreteren.
Nee, maar juist daarom vind ik het zo gemakkelijk om te zeggen ‘dat je daarover dertig, twintig jaar geleden geen aangifte deed’. Waarom zou de kerk zich dan wel die maatschappelijke gewoonten laten aanleunen? Dat deden ze met die hostie-kwestie ook niet.quote:Op woensdag 24 maart 2010 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is ook nogal wat vanuit het perspectief van de kerk. Ik deel het gemak niet waarmee soms van buitenaf voorbij wordt gegaan aan de centrale uitgangspunten van de kerk. En dat bepalen ze toch zelf, vanuit die centrale uitgangspunten, daar kun je niet zomaar als buitenstaander een beetje in gaan roeren. Dat is eigenlijk ook nogal arrogant.
Maar daarmee verlies je in mijn ogen elke aanspraak op morele autoriteit. We wilden het niet weten.quote:Ik denk dat hij daarom ook het "wir haben Es nicht gewusst" aanhaalde, niet alleen om alvast het gras voor de voeten van critici weg te maaien, maar ook vanwege het 'niet willen weten' wat in die uitspraak zit. Ik heb niet zoveel met de kerk maar je moet de aandacht waarmee ze hun woorden kiezen niet onderschatten. Het zijn geen flapuits.
Maar juist dat maakt dat het zo’n bigotte vertoning is.quote:Dat vind ik een beetje een gezochte 'maar jij dan-verwijt'. Het zijn natuurlijk ook gewoon individuele priesters geweest die daarvoor nooit de goedkeuring van de kerk gehad hebben. En je moet de reactie van de kerk ook wel afmeten naar hoe de kerk pleegt te reageren: Ze gaan heel erg diep door het stof, de kerk doet niet aan de sorry-democratie, excuses zijn niet iets wat de kerk lichtvaardig maakt.
Simonis zei zelf dat hij gevallen kende. Nooit heeft hij willen onderzoeken blijkbaar of dit een systematisch probleem was. Ik denk dat hij het niet heeft willen weten.quote:Ik heb dus wel vraagtekens bij die mate van bekendheid, in een cultuur van schaamte en schande en met praten over seks al als taboe.
Dat zal best, maar het is ongelooflijk pijnlijk als je daar zo achter moet komen.quote:En eigenlijk denk ik ook wel dat het een typisch tijdgebonden verschijnsel is. Want iemand die nu besluit priester te worden, terwijl je zat andere keuzes hebt en terwijl een beetje erbij rommelen ook wel wordt getolereerd, die zal ook wel echt iets met het celibaat hebben. Ik denk dat het vooral kwam doordat veel mensen vooral in het priesterschap belandden zonder dat ze nou echt de innerlijke drijfveer hadden die nodig is om het celibaat te doorstaan.
Ik begrijp het vooral niet waarom ze zichzelf met de Nazi's willen vergelijken. Om aan te tonen hoe erg ze zichzelf vinden ofzo?quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:10 schreef TheVulture het volgende:
Sowieso een schandalige verklaring en dan ook nog eens de woorden gebruiken die direct in verband staan met Nazi-Duitsland... walgelijk
Precies, daarom snap ik het ook niet...quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp het vooral niet waarom ze zichzelf met de Nazi's willen vergelijken. Om aan te tonen hoe erg ze zichzelf vinden ofzo?
Het is een verdomd foute en zeer smakeloze opmerking. Moet je je eens voorstellen dat je als klein kind een concentratiekamp hebt overleefd, je door de kerk in een internaat wordt gestopt en dan wordt aangerand door meneer pastoor. Zeg dan gewoon eerlijk dat je beleid heeft gefaald en dat je jaren de lippen stijf op elkaar hield, en je slachtoffers dat ook deden uit schaamte of de angst niet geloofd en uitgelachen te worden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik begrijp het vooral niet waarom ze zichzelf met de Nazi's willen vergelijken. Om aan te tonen hoe erg ze zichzelf vinden ofzo?
quote:Paus ondernam geen actie tegen priester
Uitgegeven: 25 maart 2010 06:42
Laatst gewijzigd: 25 maart 2010 07:43
WASHINGTON/ROME - Paus Benedictus XVI blijkt in de jaren negentig, toen hij nog kardinaal en belangrijk functionaris van het Vaticaan was, geen actie te hebben ondernomen tegen een Amerikaanse priester die mogelijk zo'n tweehonderd dove jongens misbruikte.
De geestelijke werd niet uit het priesterambt ontzet, hoewel meerdere Amerikaanse bisschoppen herhaaldelijk waarschuwden dat de kerk in verlegenheid zou worden gebracht als niet werd ingegrepen.
Dat meldde de Amerikaanse krant The New York Times. Het dagblad baseert zich op correspondentie tussen bisschoppen en kardinaal Joseph Ratzinger, de latere paus.
Bakkeleiden
De briefwisseling toont aan dat de functionarissen van de Rooms-Katholieke Kerk bakkeleiden over het ontslag van de priester, maar dat zij het belangrijker vonden de kerk voor een schandaal te behoeden, stelt de krant.
De documenten duiken op terwijl de paus al in opspraak is geraakt wegens aantijgingen dat hij en zijn directe ondergeschikten destijds vaak de burgerlijke autoriteiten niet inschakelden in gevallen van misbruik. Ook werden geestelijken die in de fout gingen niet gestraft.
Ratzinger leidde van 1981 tot 2005 de Congregatie voor de Geloofsleer. Dit orgaan van de kerk besluit onder meer over het lot van priesters die van misbruik zijn beschuldigd.
Bron: ANP, via nu.nl.
EO is niet katholiek.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:30 schreef TheVulture het volgende:
Is het toeval dat ik lid kan worden van de EO aan de zijkant van dit topic?
Volgens mij is dat nooit gebeurd, maar er zijn wel tijden geweest dat er tegenpausen werden uitgeroepen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 08:55 schreef Dichtpiet. het volgende:
kan een paus ook afgezet worden eigenlijk?
Nee. Willekeur.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:30 schreef TheVulture het volgende:
Is het toeval dat ik lid kan worden van de EO aan de zijkant van dit topic?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |