Dat is een beetje moeilijk in te schatten. Met de auto (over snelwegen en dergelijke) is de afstand rond de 800 km. Per fiets zal dat wel meer zijn, veel meer binnendoor, kleinere wegen, omfietsen voor een slaapplaats en dergelijke. Op z'n minst 1200 km denk ik, maar 1500 zou ook zomaar kunnen. Veel meer dan dat zal het overigens wel niet worden, omdat ik qua tijd en geld mijn vakantie niet echt veel langer dan een week of 3 kan rekken. Ik ben in elk geval wel van plan om in elk geval wat meters te maken. Het is tenslotte een fietsvakantie.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:56 schreef cptmarco het volgende:
uit nieuwsgierigheid: hoeveel kilometer ga je fietsen?
De campings zullen ook wel niet gratis zijn. Het is rond eind juni (jammer genoeg) geen laagseizoen meer.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:29 schreef quirigua het volgende:
Leuk. B&B in Duitsland zal je wel op minstens 25 euro/dag moeten rekenen.
Ja ik ga in m'n eentje. Ik ken niemand met wie ik drie weken lang mijn plan kan trekken, in mijn eigen tempo kan fietsen, zonder dat er irritaties gaan ontstaan. Het is een soort van sporten ook en dat doe ik ook liever alleen.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:39 schreef Farenji het volgende:
Fietsen regeert. Mooi plan!
Ga je in je eentje? En als je dan in Kopenhagen bent, ga je dan weer terugfietsen of pak je dan toch de trein?
Zou ik ook doen. Niets zo irritant als iemand die de hele tijd sneller of erger nog, langzamer fietst.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:45 schreef Vork het volgende:
[..]
Ja ik ga in m'n eentje. Ik ken niemand met wie ik drie weken lang mijn plan kan trekken, in mijn eigen tempo kan fietsen, zonder dat er irritaties gaan ontstaan. Het is een soort van sporten ook en dat doe ik ook liever alleen.
Ik heb een redelijk nieuwe fiets die ik voor mijn trip nog helemaal na ga laten kijken. Ik ben geen fietsreparatie expert. Ik heb wel wat handzame tools waarmee ik de gebruikelijke zaken los en vast kan maken. Verder gaan er een paar binnenbanden mee, een plaksetje en een pomp natuurlijk. Het gebruikelijke dus.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:52 schreef Farenji het volgende:
Zou ik ook doen. Niets zo irritant als iemand die de hele tijd sneller of erger nog, langzamer fietst.
Heb je al nagedacht over wat je allemaal mee gaat nemen qua gereedschap, reserve-onderdelen etc? En ben je een beetje handig met fietsreparaties? Want panne met de fiets lijkt me onderweg toch het grootste risico.
Mijn voorkeur neigt toch naar alles op de achterkant, ook vanwege de wendbaarheid met het sturen. Hoewel dat natuurlijk bij lange stukken niet echt heel essentieel is, vind ik dat toch prettiger rijden. Het is ook wel afhankelijk van hoeveel ik mee wil of ga nemen. Het liefst zo min mogelijk.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:10 schreef Klonk het volgende:
lekker verdelen, lowrider aan de voorkant, je zult merken dat dat fijner rijdt dan de hele mikmak aan de achterkant
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.quote:Op woensdag 24 maart 2010 06:52 schreef Klonk het volgende:
oeh, en let op kleine dingetjes, zorg voor een fatsoenlijk pompje op je fiets, de meeste pompjes die standaard op je fiets zitten zijn ongeveer net zo effectief als wanneer je een asmatische opa via een rietje je band op laat blazen...
jeps, die voldoen idd primaquote:Op woensdag 24 maart 2010 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.
Daar ben ik totaal niet van overtuigd. Ik moet te vaak wielrenners met mini-pompjes helpen die hun band niet op spanning krijgen. Ik zweer bij een ouderwetse Zéfal HPX framepomp. Daarmee krijg je minimaal 9 bar in de band ook zonder de sportschool te bezoeken.quote:
Ja...om thuis te komen met net voldoende lucht in de band om niet de velg te beschadigen. Het is een thuiskomertje, 'mini pompjes' krijgen een race bandje gewoon niet op volle spanning. Door hun korte lengte komt er gewoon te weinig druk uit. Framepomp of CO2 patronen...maar die zijn best prijzig(vind ik tenminste).quote:Op woensdag 24 maart 2010 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.
Ik krijg met mijn minipompje redelijk makkelijk 6 bar in de banden, eigenlijk iets te weinig voor de wielrenfiets maar voldoende om door te fietsen. En voor een normale fiets moet dat sowieso genoeg zijn.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Daar ben ik totaal niet van overtuigd. Ik moet te vaak wielrenners met mini-pompjes helpen die hun band niet op spanning krijgen. Ik zweer bij een ouderwetse Zéfal HPX framepomp. Daarmee krijg je minimaal 9 bar in de band ook zonder de sportschool te bezoeken.
Als je vakantie bepakking op de fiets hebt is voldoende bandenspanning wel fijn...quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik krijg met mijn minipompje redelijk makkelijk 6 bar in de banden, eigenlijk iets te weinig voor de wielrenfiets maar voldoende om door te fietsen. En voor een normale fiets moet dat sowieso genoeg zijn.
bandenspanning van een gewone fiets is toch iets van 4 bar, dus met die 6 bar haal je dat vrij makkelijk.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Als je vakantie bepakking op de fiets hebt is voldoende bandenspanning wel fijn...
Dan doe je iets fout met je bepakking. Je moet gewoon bij je ventiel kunnen komen met al je tassen er nog aan. Sterker nog, in principe moet je gewoon een wiel eruit kunnen halen om de band te wisselen zonder dat je maar 1 tas moet demonteren. Als de boel scheef gaat zitten als je de fiets op z'n kant legt zitten sommige tassen niet vast genoeg.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:01 schreef Blik het volgende:
[..]
En bij het oppompen haal je de bepakking toch meestal van je fiets.
Hoi,quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Soort fiets van TS is inderdaad niet bekend...kan handig zijn. maar het gaat niet om de bepakking op de fiets, maar of de pomp voldoende druk kan leveren om een band helemaal vol te krijgen. Als de slag van de pomp heel kort is, wordt dat moeilijk.
Ehrm... waarom niet?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:04 schreef Vork het volgende:
ik zie mezelf niet zo snel een band gaan plakken
Dat dus. Ik kan altijd nog de binnenband plakken op een rustiger moment, wanneer ik bijvoorbeeld mijn eindbestemming voor die dag heb bereikt.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef Klonk het volgende:
ik vervang ook liever alleen de binnenband, om twee redenen
1: het is sneller
2: na een check van de buitenband (dat daar geen scherpe zooi meer zit) heb je eigenlijk een garantie dat je ongestoord verder kunt fietsen, met geplakte zooi heb je dat nooit.
Voor mij is het een beetje afhankelijk van de situatie. Ik rij overigens niet zo heel erg vaak lek, maar ik heb je na een lek ook wel eens weggegooid zonder te kijken. Dan ben ik gewoon te lui om de band op een later tijdstip nog na te kijken of die eventueel nog gebruikt kan worden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:47 schreef Klonk het volgende:
ik gooi een binnenband altijd weg eigenlijk, ik ben motorisch niet geschikt om banden te plakken
De Marathon Racer is ook als vouwband te krijgen. De 35c versie valt wat smal. Ik vindt 'm zelf niet prettig, teveel onrust in het stuur en vooral geen grip op natte natuursteen. (Harde rubbercompound)quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:04 schreef Vork het volgende:
[..]
Hoi,
Banden gaan sowieso mee, ik zie mezelf niet zo snel een band gaan plakken en een binnenband neemt ook weer niet zoveel ruimte in beslag. Een goede buitenband (opvouwbaar), daar moet ik nog even naar kijken. Ik heb een klein fietspompje waarmee ik me prima kan redden. Ik zat nog wel te denken aan een extra ketting. Ik had de mijne laatst gebroken en dat is toch knap lullig als je daar zo zonder ketting staat.
Ik rijd overigens op deze fiets.
Haha, jij hebt om een achterband te verwisselen natuurlijk geen vorkspanner nodig.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:46 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat dus. Ik kan altijd nog de binnenband plakken op een rustiger moment, wanneer ik bijvoorbeeld mijn eindbestemming voor die dag heb bereikt.
idd, scheelt een hoop werk hoor, ketting op het kleinste achterwiel, wiel losmaken, derrailieur naar achter halen en hoppa een achterwielquote:Op woensdag 24 maart 2010 20:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha, jij hebt om een achterband te verwisselen natuurlijk geen vorkspanner nodig.
Ik wel. Met mijn stadsfietsie. En dan is een band plakken vele malen makkelijker dan de band vervangen.
Dat kan ook op een stadsfiets, moet je alleen geen doeken kettingkast hebben.quote:Op woensdag 24 maart 2010 20:37 schreef Klonk het volgende:
[..]
idd, scheelt een hoop werk hoor, ketting op het kleinste achterwiel, wiel losmaken, derrailieur naar achter halen en hoppa een achterwiel
Als ik op fietsvakantie (d.w.z. met bagage) ben, doe ik meestal redelijk normale kleding aan in plaats van strakke fietskleding. Je doet toch rustig aan (althans ik) en het biedt wat meer mogelijkheden om hier en daar een kerkje in te kijken of een supermarkt binnen te lopen. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.quote:De rest van de spullen (hoofdzakelijk wielerkleding)
Ik zou naast een plakset ook versnellingskabels (voor én achter) en een kettingspons meenemen. Ik heb ooit 40 km mogen lopen (nou ja, heuvel oplopen, daarna afrollen) omdat ik dat vergeten was. En regelmatig je banden controleren. Met name de achterbanden slijten met fietstassen veel sneller dan zonder.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:52 schreef Farenji het volgende:
Heb je al nagedacht over wat je allemaal mee gaat nemen qua gereedschap, reserve-onderdelen etc? En ben je een beetje handig met fietsreparaties? Want panne met de fiets lijkt me onderweg toch het grootste risico.
of 3 miljoen aansluitingen voor versnellingen, remmenquote:Op woensdag 24 maart 2010 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat kan ook op een stadsfiets, moet je alleen geen doeken kettingkast hebben.
Ik zal ook niet in een compleet wielertenue op de weg verschijnen, al heb ik wel een paar fiets(onder)broeken en sportshirts. Anders is het ook niet uit te houden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als ik op fietsvakantie (d.w.z. met bagage) ben, doe ik meestal redelijk normale kleding aan in plaats van strakke fietskleding. Je doet toch rustig aan (althans ik) en het biedt wat meer mogelijkheden om hier en daar een kerkje in te kijken of een supermarkt binnen te lopen. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.
Ik zie nog wel wat ik allemaal mee ga sjouwen. Ik kan moeilijk een extra hele fiets in onderdelen meenemen.quote:Ik zou naast een plakset ook versnellingskabels (voor én achter) en een kettingspons meenemen. Ik heb ooit 40 km mogen lopen (nou ja, heuvel oplopen, daarna afrollen) omdat ik dat vergeten was. En regelmatig je banden controleren. Met name de achterbanden slijten met fietstassen veel sneller dan zonder.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.quote:
rol tape meenemenquote:Op woensdag 2 juni 2010 00:37 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.
Sjorbanden. Te koop in alle buitensportzaken. Daarvan kun je het beste een aantal meenemen, zijn altijd handig. Koop die met de metalen haken, die kun je strakker vastzetten.quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:37 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.
Mijn frame had ook geen centimeter korter moeten zijn. Maargoed, de stokken zitten er nu aan vast en kunnen uit zichzelf geen kant meer op. De rest is ook zo goed als ingepakt, morgenochtend vertrek ik en dan zie ik wel waar het schip de fiets strandt.quote:Op woensdag 2 juni 2010 05:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Sjorbanden. Te koop in alle buitensportzaken. Daarvan kun je het beste een aantal meenemen, zijn altijd handig. Koop die met de metalen haken, die kun je strakker vastzetten.
Pas goed op met die kniepijn, dit ligt meestal aan een verkeerde zadelhoogte (te laag/ te hoog). Mocht je het aandurven je zadel te verstellen, doe dit dan met maximaal een halve centimer per keer en rij er dan een tijd op.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:32 schreef Vork het volgende:
Hallo allen.
Tot nu toe verloopt de reis redelijk voorspoedig. Op wat kniepijn na is het fysiek ook prima te doen. Qua fietspaden en kamperen is het wat minder. Die fietspaden zijn soms slecht, soms zijn ze er ineens nietmeer, soms moet je om door landweggetjes en bospaadjes. Het is niet altijd even duidelijk en ik heb ook al heel wat extra kilometers moeten maken (al zal dat ook deels wel te maken hebben met bmijn geweldige gevoel voor richting en kaartlezen),
Tot zover dus. Vanaf zondag ga ik weer flink wat kilometers maken.
Dank je. Ik ben al lichter gaan trappen en iets langzamer gaan fietsen, maar ik heb ook veel tegenwind gehad en veel door steden fietsen, stoppen, weer op tempo komen enzo dat helpt ook niet echt. Bovendien is de weg niet helemaal vlak. Ik merk wel dat wanneer ik een actievere fietshouding aanneem, meer naar voren, buikspieren gebruiken en de schouders laag en ontspannen (voor zover mogelijk), dat dit de druk op mijn knieeen doet afnemen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:44 schreef Wokkel het volgende:
Pas goed op met die kniepijn, dit ligt meestal aan een verkeerde zadelhoogte (te laag/ te hoog). Mocht je het aandurven je zadel te verstellen, doe dit dan met maximaal een halve centimer per keer en rij er dan een tijd op.
Als je nu al kniepijn hebt, terwijl je eigenlijk vooral vlakke stukken hebt gereden moet je echt een (paar) tandje(s) lager schakelen. Beter is het om meer omwentelingen te maken met je benen (=lichter), dan weinig omwentelingen met veel kracht (=zwaarder voor je knie). Daarnaast elke dag goed en rustig inrijden zodat je spieren warm worden.
Vergeet ook niet bij elk rood verkeerslicht terug te schakelen zodat je makkelijker wegrijdt.
Doe je dit niet dan zal de kniepijn alleen maar erger worden.
Andere tip nu je een rustdag hebt, controleer je fiets.
Zit alles nog vast, zijn de spaken nog strak gespannen, zit er een slag in je wiel, peuter de steentjes etc uit je buitenbanden, zijn de banden nog op druk. Op een bospaadje is het lastiger repareren dan vooraf anticiperen in een grote stad.
Veel plezier
Je hebt niet voor niks tig versnellingen, gebruik ze en spaar je knieen Je fietst met bagage dus dat is wat anders dan het platte Nederland waar je niet zo vaak hoeft te schakelen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 11:03 schreef Vork het volgende:
[..]
De tip van mijn zadel verstellen is een goede, ik weet alleen niet of ik deze juist omhoog of omlaag moet zetten. Ik denk omhoog. Ook heb ik van die beugels aan de zijkant van mijn stuur, die zou ik ook meer naar voren kunnen zetten. Nu eerst tijd voor ontspanning. Even geen fiets en geen bepakking is ook wel eens fijn
Ik weet heus wel wat echte bergen zijn. Ik heb genoeg ervaring in Zwitserland e.d., alleen niet met de fiets. Maargoed, ik zit nu al even niet meer in Nederland en deze bijdrage is weinig contructief. Jammer genoeg kan ik hier dus niet zoveel mee, behalve vergeten en morgenochtend vroeg gewoon weer op m´n fiets springen om in een streep door te raggen naar Hamburg.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:33 schreef rubje het volgende:
fietspijn in NL. komop he! ons land is zo vlak als het maar zijn kan. Of je bent te dik en teveel op de bank gezeten de afgelopen tig jaar of je bent nog nooit in Noorwegen of Zweden geweest waar bergen heersen en daar je pas weet wat spierpijn is.
Dat lijkt mij ook een goed plan. Waar ben je zoal geweest per fiets?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Vakantiefietser met +25.000 km ervaring meldt
Leuk dat er eens een topic over is. Wellicht kunnen we dit centraal maken.
Pfoe, zo'n beetje alle landen in west, zuid en oost Europa. Mijn langste tocht so far was naar Marokko, 4800 km in twee maanden. Was net klaar met een opleiding en dacht: "nu kan het nog".quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:22 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook een goed plan. Waar ben je zoal geweest per fiets?
Oh wat klinkt dat leuk zeg. Zelf hou ik helemaal niet van fietsen maar 1.5 jaar al fietsend doorbrengen wat een ervaring en een uitdaging.quote:Op maandag 21 juni 2010 08:57 schreef Elkafila het volgende:
Cool topic!
Fietsen is altijd leuk. Over twee weken vertrek ik naar Deadhorse, Alaska. Vandaar is het plan om in 1,5 jaar naar Ushuaia, Argentinie te fietsen! Op een fiets van bamboe wel te verstaan
Aha. Via welk forum was dat toen?quote:Op maandag 21 juni 2010 08:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Pfoe, zo'n beetje alle landen in west, zuid en oost Europa. Mijn langste tocht so far was naar Marokko, 4800 km in twee maanden. Was net klaar met een opleiding en dacht: "nu kan het nog".
Dat was in 2003, sindsdien is er alweer iets van 10.000 km bijgekomen. De leukste tocht was denk ik naar de Balkan. Fietsen door Bosnië, Servië, Montenegro, Srebrenica is heel bijzonder. Met dank aan Ultra_ivo voor de tips toentertijd, die daar ook gefietst heeft.
Er is nog plek op Lowlands 1200quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Vandaag mijn fiets maar eens opgeknapt. De aandrijving was schrikbarend ver versleten, dus heb ik een nieuwe cassette en een 32T voorblad gekocht. Nieuwe ketting en remblokjes erbij en het is weer een fiets waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan. Met deze tandwielen heb ik het 14.000 km uitgehouden.
Misschien stap ik eerdaags gewoon op voor een kort rondje Nederland, het kriebelt.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:55 schreef Vork het volgende:
Ik mis het fietsen nu wel weer. Ik ben sinds een paar dagen terug van mijn reis naar Kopenhagen, alwaar ik toen heb besloten om dat voor deze tocht de eind bestemming te laten zijn. Maar het is verslavend, aangezien ik nu alweer meerdere opties heb bedacht voor volgende vakanties.
Misschien iets te gek. Dat is 18 uur fietsen @20km/h, zes uur slapen en dan weer 18 uur fietsen etc etc.quote:
6 uur slapen is te veel. 3 weken terug reed ik een soortgelijke tocht in Rusland, 1e nacht niet geslapen, 2e nacht 3 uur, 3e nacht 3 uur en laatste nacht 30 minuten.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Misschien iets te gek. Dat is 18 uur fietsen @20km/h, zes uur slapen en dan weer 18 uur fietsen etc etc.
Ik heb nooit meer dan 200 km per dag gefietst, dit is gewoon teveel.
Daarom, net wat te extreem voor mij. Geef me maar een paar Alpencols, daar ben ik meer in mijn element.quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
6 uur slapen is te veel. 3 weken terug reed ik een soortgelijke tocht in Rusland, 1e nacht niet geslapen, 2e nacht 3 uur, 3e nacht 3 uur en laatste nacht 30 minuten.
Dat dus, hier kriebelt het ook! Ik kan de tourfiets van m'n pa lenen, en wil graag eens een rondje Nederland gaan doen met kamperen en +/- 100 km per dag. Nu is het een vrij spontaan idee, want ik wil eigenlijk volgende week ergens al kunnen vertrekken.. iemand nog essentiële tips voor me?quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Misschien stap ik eerdaags gewoon op voor een kort rondje Nederland, het kriebelt.
Heb je toevallig een link of naam van die docu?quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zag gisteren op de BBC hoe in Engeland kamperen gepionierd is door...fietsers! 'We' hebben voorop gelopen in de ontwikkeling van lichte tenten etc etc Zat een zeer taaie man in van een jaar of 60-70 die nog steeds met een tentje op een Bob Jackson fiets GB doortrekt ... pensionada droom van ivo, dacht ik gelijk
Bedankt! Die eerste is trouwens niet te bekijken hier ('not available in your area') maar gelukkig wel te vinden via de nieuwsgroepen op binsearchquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Gaat grotendeels over 'normaal' camperen maar dus ook met dat stukje over fietsen :
fietskamperen
en dit programma is een leuk idee, mar de presentattrice is niet zo geschikt
Brittain by bike
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |