Volgens mij zijn wij de eerste generatie die daadwerkelijk gaat nadenken en (flink) betalen voor de gestegen staatsschuld.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:49 schreef inXs het volgende:
[..]
Wij doen ook vast wel dingen waar de volgende generatie weer krom voor mag gaan liggen.
Laten we het hopen, het kan niet altijd omhoog. Het is denk ik ook wel eens tijd voor bezinning en bedenken hoe we de komende eeuwen door gaan komen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij zijn wij de eerste generatie die daadwerkelijk gaat nadenken en (flink) betalen voor de gestegen staatsschuld.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:57 schreef Felt91982 het volgende:
[..]
De wereld is zo, er is geen absolute eerlijkheid, goed, niet zeggen dat deze ongelukkige dingen. . .
Vond jij het een goedlopende zin, dan?quote:
Nee, begreep er geen snars vanquote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Vond jij het een goedlopende zin, dan?
We kunnen altijd nog terug naar de gulden en de schulden afbetalen in guldens.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij zijn wij de eerste generatie die daadwerkelijk gaat nadenken en (flink) betalen voor de gestegen staatsschuld.
Maarja als dan de helft van de koophuisbezitters op straat staat bij in 1x afschaffen zijn we nog verder van huis (quote:Op dinsdag 23 maart 2010 20:50 schreef Halcon het volgende:
Afschaffen. Als men daar niet aan wil dan zou ik het maximaal af te trekken bedrag maximeren tot de rente over 85% van de oorspronkelijke aankoopprijs van de woning (mits deze niet hoger is dan de WOZ) en de renteafrek een annuitaire daling geven.
Maar liever de pijn ineens pakken. Dat zet mensen veel meer aan tot handelen dan het over 75 jaar uitsmeren.
Wat bedoel je met prijsinflatie?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:24 schreef Drive-r het volgende:
Daarbij zou de komende vijf jaar de prijsinflatie van hun woning de nodige compensatie moeten bieden voor een toekomstige afschaffing.
Ik bedoel dat prijzen van huizen, het effect van HRA afschaf niet meenemend, vermoedelijk toch weer langzaam zullen blijven stijgen, als is het maar in lijn met inflatie.quote:Op woensdag 24 maart 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Reactie die ik elders had gepost:
Het effect is blijvend omdat het vermogen om financiering aan te trekken afneemt doordat het besteedbaar inkomen aan hypotheeklasten daalt. Het enkel afschaffen van de HRA is daarom ook buitengewoon dom omdat het de hele woningmarkt op slot zal gooien doordat vrijwel iedere verkoper te maken gaat krijgen met kopers die niet meer kunnen/willen betalen wat er destijds voor betaald is door de huidige verkoper. Dat soort verliezen gaan mensen alleen nemen als het niet anders kan, bijvoorbeeld omdat zij een tophypotheek hebben.
Het afschaffen van de HRA kan alleen als er een coherent plan komt waarbij het aanbod van woningen veel makkelijker vergroot kan worden als er meer vraag naar is en de verlaging van de aftrek wordt teruggegeven in de vorm van lastenverlichting (van een dergelijk coherent plan ben ik groot voorstander). De plannen van D66 en GroenLinks zijn dan ook ronduit rampzalig te noemen (men lijkt voor het Zweedse crashmodel gekozen te hebben), zelfs professor Stevens was tegen en hij is toch een voorstander van verdere nivellerende belastingheffing.
[..]
Wat bedoel je met prijsinflatie?
Feit blijft dat die ¤1000 euro (waarvan ik ernstig betwijfel of dat cijfer klopt) niet ergens in de economie gestopt wordt. (en deels weer terugvloeit in de staatskas)quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:34 schreef Drive-r het volgende:
Maar goed, iemand met een hypotheek van 200,000 en een rente van 6% (meer dan je momenteel betaalt) is dan 1000 euro per jaar meer kwijt aan zijn woning. Is dat een doodsklap? Lijkt me niet, zeker als die persoon een hypotheek kan krijgen van 200,000. Een total afschaffing zou 4000 euro per jaar extra betekenen, dat is voor veel mensen wel wat zwaar om opeens op hun bord te krijgen.
Wat klopt er niet aan die 1000 euro? De gemiddelde hypotheek van 200,000 lijkt me vrij aannemelijk, gezien de gemiddelde huizenprijs momenteel, niet? De rentevoet van 6% is ook niet onredelijk en de gemiddelde loonbelasting van 25% is wat ik nog ergens hard moet krijgen. Maar goed, laat dat 30% zijn, dan is de extra last 1200 euro.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Feit blijft dat die ¤1000 euro (waarvan ik ernstig betwijfel of dat cijfer klopt) niet ergens in de economie gestopt wordt. (en deels weer terugvloeit in de staatskas)
Mensen krijgen van die 12.000 euro dus 30% terug. Da's 3.600 euro.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan die 1000 euro? De gemiddelde hypotheek van 200,000 lijkt me vrij aannemelijk, gezien de gemiddelde huizenprijs momenteel, niet? De rentevoet van 6% is ook niet onredelijk en de gemiddelde loonbelasting van 25% is wat ik nog ergens hard moet krijgen. Maar goed, laat dat 30% zijn, dan is de extra last 1200 euro.
Da's juist het punt: de vraag is in hoeverre dit een daadwerkelijke besparing op de overheidsfinanciën teweeg brengt.quote:En wat is het probleem met het deels terugvloeien in de staatskas? Dat lijkt me juist goed. En minder druk op de huizenprijs lijkt me ook vrij goed. En mensen die minder gaan lenen, lijkt me helemaal erg goed.
Lees mijn post nog eens een keer, dan zie je dat je iets gemist hebt. Mijn 1000 was gebaseerd op een eerste verlaging van de HRA van 100% naar 75%. Ik gaf zelf al aan dat een volledige afschaffing 4000 euro extra lasten per jaar zou veroorzaken.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mensen krijgen van die 12.000 euro dus 30% terug. Da's 3.600 euro.
Nu:
30.000 inkomen -> -12.000 = 18.000 * 30% = 5.400 euro belasting
Straks: (in jouw voorbeeld)
30.000 inkomen * 30% = 9.000 euro belasting.
[..]
Nou ja, er vloeit in ieder geval meer cash de staatskas in. Lijkt me wel relevant.quote:Da's juist het punt: de vraag is in hoeverre dit een daadwerkelijke besparing op de overheidsfinanciën teweeg brengt.
quote:
Toon het maar aanquote:Nou ja, er vloeit in ieder geval meer cash de staatskas in. Lijkt me wel relevant.
Sorry, nu volg ik je niet?quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Overtuigende techniek, ook....
Nou ja, als de gemiddelde hypotheekhouder 1000 euro per jaar meer gaat betalen, vloeit die toch de staatskas in? Wat wil je dat ik daar verder aan bewijs?quote:[..]
Toon het maar aan
Ons hele economische model is gebasseerd op het feit dat het altijd omhoog MOET. Groeien zullen we. Voor bezinning is absoluut geen plaats.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:48 schreef inXs het volgende:
[..]
Laten we het hopen, het kan niet altijd omhoog. Het is denk ik ook wel eens tijd voor bezinning en bedenken hoe we de komende eeuwen door gaan komen.
Dat dat daadwerkelijk méér geld oplevert dan de situatie te houden zoals deze nu isquote:Op woensdag 24 maart 2010 10:53 schreef Drive-r het volgende:
Nou ja, als de gemiddelde hypotheekhouder 1000 euro per jaar meer gaat betalen, vloeit die toch de staatskas in? Wat wil je dat ik daar verder aan bewijs?
Volgens bovenstaande redenatie kan een overheid dus nooit bezuinigen? De overheid moet nou eenmaal minstens 29 miljard Euro gaan besparen. Linksom of rechtsom, dat gaat ergens pijn doen. Lijkt me geen argument om niet aan de HRA te willen komen?quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat dat daadwerkelijk méér geld oplevert dan de situatie te houden zoals deze nu is
Mensen hebben dan immers ¤1.000 minder te besteden. DIt geld gaat niet meer de economie in en komt via de economie ook niet de staatskas in. Dit zorgt voor BTW-afdrachten en gaat via de inkomstenbelasting (de winkeliers en hun personeel betalen dit immers ook) weer de staatskas in.
Sterker: door de verminderde consumptie, zou dit net zo goed een negatief effect kunnen hebben. (minder consumptie - werkloosheid)
Het lijkt me niet wijs om een maatregel door te voeren, zonder de daadwerkelijke netto-effecten te kennen.
Dat is lastig en dat durf ik ook niet te beweren.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat dat daadwerkelijk méér geld oplevert dan de situatie te houden zoals deze nu is
Goed, zo kun je de status quo altijd verdedigen. Feit blijft dat er meer geld in de staatskas moet komen en dat dit op zich een vrij dure maatregel is voor de overheid. De neveneffecten alleen al (stabielere prijzen, minder lenen) zijn voor mij voldoende, maar goed. Het lijkt aannemelijk dat dit een vorm van belastingverhoging is (want dat is het effectief natuurlijk) die een aantal gewenst bijeffecten heeft (dat is subjectief natuurlijk). Belastingverhoging moet je namelijk toch door gaan voeren, dan het liefst op een manier die de juist effecten heeft...quote:Mensen hebben dan immers ¤1.000 minder te besteden. DIt geld gaat niet meer de economie in en komt via de economie ook niet de staatskas in. Dit zorgt voor BTW-afdrachten en gaat via de inkomstenbelasting (de winkeliers en hun personeel betalen dit immers ook) weer de staatskas in.
Sterker: door de verminderde consumptie, zou dit net zo goed een negatief effect kunnen hebben. (minder consumptie - werkloosheid)
Het lijkt me niet wijs om een maatregel door te voeren, zonder de daadwerkelijke netto-effecten te kennen.
Dat beweer ik toch niet?quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:59 schreef SebasM het volgende:
[..]
Volgens bovenstaande redenatie kan een overheid dus nooit bezuinigen?
Maar als dat dan niet zorgt voor bezuinigingen, lijkt het me een achterlijke maatregel....quote:De overheid moet nou eenmaal minstens 29 miljard Euro gaan besparen. Linksom of rechtsom, dat gaat ergens pijn doen. Lijkt me geen argument om niet aan de HRA te willen komen?
Maar je zegt dus eigenlijk dat elke belastingverhoging uit den boze is, omdat het effectief niks oplevert. Dat is letterlijk wat je zegt en dat lijkt vreemd.quote:Op woensdag 24 maart 2010 11:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat beweer ik toch niet?
[..]
Maar als dat dan niet zorgt voor bezuinigingen, lijkt het me een achterlijke maatregel....
Volgens mij moet je bezuinigen waar het daadwerkelijk iets oplevert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |