Waarop baseer je deze uitspraak? Wat is je onderbouwing van deze stelling?quote:Op zondag 11 april 2010 20:06 schreef Ribbenburg het volgende:
Carl Jung wordt alleen nog maar serieus genomen in New Age achtige kringen.
Wat bedoel je? Verklaar je nader.quote:Die man dacht dat hij bestond uit twee persoonlijkheden.
Zijn werk heeft herkenbare New Age kenmerken, zoals occultisme, astrologie en collectivisme.quote:Op zondag 11 april 2010 20:46 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Waarop baseer je deze uitspraak? Wat is je onderbouwing van deze stelling?
De stelling klopt niet, want de analytische psychologie van Jung wordt in elke inleiding over psychologie besproken en bij de universitaire studie psychologie gedoceerd.
Psychiater, praatjesmaker, profeet.quote:[..]
Wat bedoel je? Verklaar je nader.
quote:Carl Gustav Jung werd geboren op 26 juli 1875, in een intellectueel - doch arm - domineesmilieu. De kleine Carl was een teruggetrokken en weinig geliefd jongetje, met een rijk maar ook morbide fantasieleven. De gespannen, naargeestige sfeer thuis, die gedomineerd werd door een aan zijn geloof twijfelende vader, heeft daar hoogstwaarschijnlijk heel wat aan bijgedragen. Jung bezocht het kantonnale gymnasium te Bazel, maar de studie en de moeilijke omgang met klasgenoten verergerden zijn neurotisch gedrag alleen maar.
In deze troosteloze jaren raakte hij ervan overtuigd dat hij uit twee persoonlijkheden bestond, aangeduid met nr. 1 en 2. De eerste was gericht op een aards, rationeel leven en keek neer op Jung zoals hij zich in die tijd gedroeg. Nummer 2 daarentegen beschouwde de eisen die 1 stelde als te hoog gegrepen. Nummer 2 verlangde naar oude wijsheid, zoals bijvoorbeeld verwoord in Goethes Faust (een werk dat Jung zijn leven lang zou bewonderen). Jung gaf zich in deze jaren bewust over aan zijn fantasieën, iets dat later in zijn therapie terugkeert als 'actief fantaseren', een techniek om het onbewuste te doorgronden.
Hiermee herroep je je eerdere uitspraak. Jung wordt nu volgens jou opeens wel serieus genomen op de universiteiten, terwijl je eerst beweerde dat dat niet zo was.quote:Op zondag 11 april 2010 21:34 schreef Ribbenburg het volgende:
Zijn werk heeft herkenbare New Age kenmerken, zoals occultisme, astrologie en collectivisme.
Het is behoorlijk triest dat Jung's denkbeelden zo serieus worden genomen op de universiteiten.
Ach ja, de mening van Skepsis..., die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben...quote:
We bestaan allemaal uit twee persoonlijkheden: het onbewuste en het bewuste-ik, alleen niet iedereen is zich daarvan bewust.quote:Carl Gustav Jung werd geboren op 26 juli 1875, in een intellectueel - doch arm - domineesmilieu. De kleine Carl was een teruggetrokken en weinig geliefd jongetje, met een rijk maar ook morbide fantasieleven. De gespannen, naargeestige sfeer thuis, die gedomineerd werd door een aan zijn geloof twijfelende vader, heeft daar hoogstwaarschijnlijk heel wat aan bijgedragen. Jung bezocht het kantonnale gymnasium te Bazel, maar de studie en de moeilijke omgang met klasgenoten verergerden zijn neurotisch gedrag alleen maar.
In deze troosteloze jaren raakte hij ervan overtuigd dat hij uit twee persoonlijkheden bestond, aangeduid met nr. 1 en 2. De eerste was gericht op een aards, rationeel leven en keek neer op Jung zoals hij zich in die tijd gedroeg. Nummer 2 daarentegen beschouwde de eisen die 1 stelde als te hoog gegrepen. Nummer 2 verlangde naar oude wijsheid, zoals bijvoorbeeld verwoord in Goethes Faust (een werk dat Jung zijn leven lang zou bewonderen). Jung gaf zich in deze jaren bewust over aan zijn fantasieën, iets dat later in zijn therapie terugkeert als 'actief fantaseren', een techniek om het onbewuste te doorgronden.
Ja, daarom ben ik het misschien ook met em eens, gek hé.quote:Op zondag 11 april 2010 18:42 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wc-Eend raad Wc-Eend aan. Jij bent van hetzelfde laken een pak.
We hebben dit al meerdere keren besproken: jij, en moslims in het algemeen krijg ik het idee, hebben een heel andere idee van tekstbenadering. Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik daarom de kritiek van moslims op diverse sites op het Christendom, de betrouwbaarheid van Paulus, de samenstelling etc. niet goed begrijp. Ja, als je gelooft dat een tekst letter voor letter waar zou moeten zijn en letterlijk van God, dan heb je bij de bijbel een probleem. Ja, als je meent dat Paulus Jezus persoonlijk gekend moet hebben om een betrouwbaar verslag af te leveren, dan heb je bij het NT een probleem.quote:Ik kán niet geloven dat je dit hier klakkeloos neerzet, terwijl je mijn stukken hebt gelezen. Ik stel gewoon duidelijk vragen bij de Bijbel en voorzie deze van feitelijke argumentatie. Vervolgens worden mij ook vragen gesteld. Natuurlijk kan je dat doen. We leven immers in een maatschappij waarin je alles mag vragen.
Dat laat in mijn ogen heel sterk zien dat je wereldbeeld nogal selectief is. Maar dat had je zelf denk ik ook al wel geraden.quote:Science brings men nearer to God." -Louis Pasteur
Nee, want ik weet niet hoe die Christenen met hun slaven omgingen. Was dat uitbuiting? Dan wel. Maar ik ken alleen verhalen, en zoals je weet schrijven winnaars de geschiedenis. De winnaars waren tegen slavernij, dus is slavernij beslist niet op zijn voordeligst de geschiedenisboekjes ingegaan.quote:Op zondag 11 april 2010 18:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Durf je dan ook hier toe te geven dat ALS het waar is wat JIJ zegt, dat de Christenen in de USA met name in het zuiden zich dan niet aan de Bijbel hebben gehouden, wat betreft omgang met slaven?
De winnaars waren niet echt tegen het afschaffen van slavernij om zijn gruwel, maar puur om economisch voordeel te krijgen op het Zuiden. Maar je hebt mijn vraag beantwoord.quote:Op zondag 11 april 2010 23:45 schreef Lathund het volgende:
[..]
Nee, want ik weet niet hoe die Christenen met hun slaven omgingen. Was dat uitbuiting? Dan wel. Maar ik ken alleen verhalen, en zoals je weet schrijven winnaars de geschiedenis. De winnaars waren tegen slavernij, dus is slavernij beslist niet op zijn voordeligst de geschiedenisboekjes ingegaan.
Als de Zuid-USA'nen (:P) hun slaven slecht behandelden, gingen ze overigens sowieso tegen de Bijbel in, hoe slavernij 'vroeger' ook bedreven werd. Immers: behandel uw naaste zoals u zelf behandeld wilt worden. Ook de slaaf is een naaste.
Dat is nogal een boude bewering...quote:Op zondag 11 april 2010 23:48 schreef Burakius het volgende:
Omdat ik een zin van Louis Pasteur heb die heel erg slaat op de huidige wetenschap waarin meer en meer wetenschappers door wetenschap tot geloof komen, ben ik selectief?
Het enige wat ik jou de afgelopen tijd heb zien doen is flauwe one-liners neerzetten over de evolutietheorie die ik creationisten ook zie gebruiken. Dat associeer ik met een "orthodoxe religieuze opvatting", hoewel die stempel misschien niet helemaal hoeft te stroken met de feitelijke betekenis van "orthodox".quote:Op zondag 11 april 2010 23:48 schreef Burakius het volgende:
Goed een mooi stuk over jouw beeld. Geaccepteerd. Jammer van het laatste zinnetje. Omdat ik een zin van Louis Pasteur heb die heel erg slaat op de huidige wetenschap waarin meer en meer wetenschappers door wetenschap tot geloof komen, ben ik selectief? Je weet niet eens of ik beide kanten van het verhaal heb gehoord, welke boeken ik heb gelezen en durft op mij een stempel selectief te zetten door een zin van Louis Pasteurs.
Iedereen heeft een "subjectieve opvoeding" gekregen, jij ook. Ik ben zelf niet overdreven Christelijk opgevoed en heb in mijn omgeving een combinatie van meerdere religies en overtuigingen, dus aan mijn omgeving zal het verder niet heel veel liggen. Ik denk dat ik een weloverwogen overweging heb gemaakt waarom ik de Christelijke traditie "boven" de Islamitische zet.quote:De beste man heeft wat mij betreft mijn gedachte over wetenschap en religie heel mooi geformuleerd in mooi zinnen. Net zoals jijzelf ook erg selectief bent tegenover de Islam. Uit je eigen subjectieve opvoeding verkies je de Christelijke ethiek boven de Islamitische, zonder dat je een objectieve bodem opstelt buiten de subjectieve opvoeding die je hebt gekregen.
Je wou zeggen dat de "huidige psychologische staat en de status van de normen en waarden" gehanteerd door landen die streng religieus of Islamitisch zijn zoveel beter zijn? Dan zou je misschien moeten overwegen om te immigrerenquote:Maar ik laat vaak feiten en argumenten alsnog de doorslag geven voor mensen zoals jou die JUIst erg selectief zijn. De huidige psychologische staat van Europa en de status van de normen en waarden gehanteerd door de Christelijke en ongelovige bevolking spreekt voor mij boekdelen.
Het collectieve onbewuste van Jung lijkt me een sprekend voorbeeld van het New Age karakter van zijn psychologie.quote:Op zondag 11 april 2010 21:46 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Welke gedachten van Jung hebben volgens jou kenmerken van het occultisme? En welke kenmerken van astrologie? Graag een nadere uitleg en niet alleen maar wat roepen.
[..]
Het collectieve onbewuste is volgens Jung en anderen het resultaat van het feit dat mensen in de basis een gelijke hersenstructuur hebben. Het heeft dus een zuiver fysiologische oorsprong, en heeft met New Age niets te maken. Het is gewoon een kwestie van hersenfysiologie. Dus graag een ander voorbeeld.quote:Op maandag 12 april 2010 11:37 schreef Ribbenburg het volgende:
Het collectieve onbewuste van Jung lijkt me een sprekend voorbeeld van het New Age karakter van zijn psychologie.
Elijah stelt hierin het mannelijke en goede voor en Salome het vrouwelijke en kwade.quote:The Red Book was a product of a technique developed by Jung which he termed active imagination. As Jung described it, he was visited by two figures, an old man and a young woman, who identified themselves as Elijah and Salome. They were accompanied by a large black snake. In time, the Elijah figure developed into a guiding spirit that Jung called Philemon (ΦΙΛΗΜΩΝ, as originally written with Greek letters). Salome was identified by Jung as an anima figure. The figures, according to Jung, "brought home to me the crucial insight that there are things in the psyche which I do not produce, but which produce themselves and have their own life."[4]
The Philemon figure represented superior insight, and communicated through mythic imagery. The images did not appear to come from Jung's own experience, and Jung interpreted them as products of the collective unconscious.
In de New Age wordt de kwantummechanica ook als een wetenschappelijke verklaring voor hun denkbeelden gezien. Maar dat betekent nog niet dat de kwantummechanica op zich geen wetenschappelijke theorie is. Wat men in de New age met theorieën doet zegt nog niets over de waarde van de theorie op zich. Wat men ermee doet komt geheel voor rekening van de New-age-beweging zelf. Je kunt Jung niet verwijten dat de New-Age-beweging met sommige van zijn ideeën aan de haal gaat.quote:Op dinsdag 13 april 2010 12:05 schreef Ribbenburg het volgende:
In New Age wordt het anders gewoon als een wetenschappelijke verklaring voor hun denkbeelden gezien.
De activiteit van de menselijke hersenen kon men destijds alleen aflezen uit de gedachten en de handelingen van mensen, en uit hun cultuurproducten en ontworpen religieuze en mythologische stelsels. Uiteraard hebben mythologieën een sociale ontstaansgeschiedenis, maar daarbij hebben ze ook een inhoud. En indien je over de gehele wereld heen en in verschillende tijdperken parallellen ziet tussen de inhoud van verschillende mythologieën, dan kun je dus tot de conclusie komen dat deze parallellen gebaseerd zijn op een gemeenschappelijke menselijke eigenschap, namelijk een gemeenschappelijke hersenstructuur. Dat is wat Jung gedaan heeft. Dit heeft nog steeds niets van doen met New Age.quote:De stap van een gedeelde hersenstructuur naar het bestaan van een collectief onderbewuste wordt door Carl Gustav Jung verantwoord door mythologieën. Onze hersenen zouden als het ware vatbaar zijn voor het mythische. Maar dat is wel een erg makkelijk verklaring, aangezien hij daarmee geheel voorbij gaat aan de sociale ontstaansgeschiedenis van mythen.
Oh ja? Waarom zou het om een gemeenschappelijke menselijke hersenstructuur gaan en niet om gelijksoortige maatschappelijke patronen die aan de basis hebben gelegen van de mythen? Je kunt het moderne individualistische gedachtepatroon niet terugprojecteren op maatschappijen waarin die mythen zijn ontstaan.quote:Op woensdag 14 april 2010 12:22 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
De activiteit van de menselijke hersenen kon men destijds alleen aflezen uit de gedachten en de handelingen van mensen, en uit hun cultuurproducten en ontworpen religieuze en mythologische stelsels. Uiteraard hebben mythologieën een sociale ontstaansgeschiedenis, maar daarbij hebben ze ook een inhoud. En indien je over de gehele wereld heen en in verschillende tijdperken parallellen ziet tussen de inhoud van verschillende mythologieën, dan kun je dus tot de conclusie komen dat deze parallellen gebaseerd zijn op een gemeenschappelijke menselijke eigenschap, namelijk een gemeenschappelijke hersenstructuur. Dat is wat Jung gedaan heeft. Dit heeft nog steeds niets van doen met New Age.
Omdat de inhoud van de hersenen nu eenmaal de eerste grond is van alles wat mensen denken, voelen en doen. Ook maatschappelijke patronen zijn een gevolg van de inhoud van de menselijke hersenen, dat wil zeggen: hoe mensen denken, voelen en handelen. Waar zouden deze anders vandaan moeten komen?quote:Op woensdag 14 april 2010 12:39 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Oh ja? Waarom zou het om een gemeenschappelijke menselijke hersenstructuur gaan en niet om gelijksoortige maatschappelijke patronen die aan de basis hebben gelegen van de mythen? Je kunt het moderne individualistische gedachtepatroon niet terugprojecteren op maatschappijen waarin die mythen zijn ontstaan.
Als je de discussie gevolgd zou hebben, zou je geweten hebben dat deze on topic is. Het ging erom dat het evangelieverhaal, dus de handelingen van Jezus en de gebeurtenissen in zijn leven, volgens Bruismuis een symbolische representatie is van het door Carl Jung beschreven individuatieproces. Het gaat er vervolgens nu om of de theorieën van Jung hout snijden. Voortaan beter opletten dus.quote:Op woensdag 14 april 2010 15:10 schreef Burakius het volgende:
Saaie discussie over een of andere Jung. Beetje on topic zou wonderen doen.
Jongen, waar heb je het over? Moeilijke woorden allemaal!!?? Wat probeer je nou te zeggen dan, dat Haushofer zich moet bekeren??quote:Op zondag 11 april 2010 23:48 schreef Burakius het volgende:
Goed een mooi stuk over jouw beeld. Geaccepteerd. Jammer van het laatste zinnetje. Omdat ik een zin van Louis Pasteur heb die heel erg slaat op de huidige wetenschap waarin meer en meer wetenschappers door wetenschap tot geloof komen, ben ik selectief? Je weet niet eens of ik beide kanten van het verhaal heb gehoord, welke boeken ik heb gelezen en durft op mij een stempel selectief te zetten door een zin van Louis Pasteurs.
De beste man heeft wat mij betreft mijn gedachte over wetenschap en religie heel mooi geformuleerd in mooi zinnen. Net zoals jijzelf ook erg selectief bent tegenover de Islam. Uit je eigen subjectieve opvoeding verkies je de Christelijke ethiek boven de Islamitische, zonder dat je een objectieve bodem opstelt buiten de subjectieve opvoeding die je hebt gekregen. Maar ik laat vaak feiten en argumenten alsnog de doorslag geven voor mensen zoals jou die JUIst erg selectief zijn. De huidige psychologische staat van Europa en de status van de normen en waarden gehanteerd door de Christelijke en ongelovige bevolking spreekt voor mij boekdelen.
Sommige mensen geloven dat er leven is dat we niet altijd kunnen zien maar ons wel kan beïnvloeden.quote:Op donderdag 15 april 2010 10:22 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Omdat de inhoud van de hersenen nu eenmaal de eerste grond is van alles wat mensen denken, voelen en doen. Ook maatschappelijke patronen zijn een gevolg van de inhoud van de menselijke hersenen, dat wil zeggen: hoe mensen denken, voelen en handelen. Waar zouden deze anders vandaan moeten komen?
Voorts hebben mythen deels een onwerkelijke inhoud, omdat ze een middel zijn om vorm te geven aan de inhoud van het onbewuste, dat wil zeggen de diepere hersenstructuren.
Sommige mensen geloven in Uri Geller, of denken dat Hans Klok echt magisch is.quote:Op donderdag 15 april 2010 23:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sommige mensen geloven dat er leven is dat we niet altijd kunnen zien maar ons wel kan beïnvloeden.
Heb je enig idee hoe grotesk deze uitspraak is? Als iemand komt te overlijden dan voelen we verdriet, dat heeft een externe oorzaak. Zo zijn bijna alle emoties niet autonoom maar extern veroorzaakt. Je stellingname is dus evidente flauwekul.quote:Op donderdag 15 april 2010 10:22 schreef Bruismuis het volgende:
[..]
Omdat de inhoud van de hersenen nu eenmaal de eerste grond is van alles wat mensen denken, voelen en doen.
Heb je het nog gezien?quote:Op zondag 11 april 2010 07:30 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Is Craig weer de pan ingehakt? Vanavond ff kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |