abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Lieve Belg vrijdag 18 juni 2010 @ 22:08:18 #126
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_83002342
quote:
Op zondag 13 juni 2010 14:41 schreef Chung het volgende:

Hoe het nest er recentelijk uit zag. Let op al die grote larven!

Zie ik daar nu mieren die geprobeerd hebben te ontsnappen? Rechtsonderaan van die bak
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_83002550
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 22:07 schreef Graseter het volgende:

[..]

Ah, zoiets heb ik ook voor m'n hamster. Alleen heb liever een hamster rond lopen dan een leger mieren.
Je bedoelt het goed, of je trollt heel hard. Maar ik was sarcastisch.
Nee die mieren zijn inderdaad ontsnapt, ik vraag me af hoe hij ze ooit opgeruimd heeft.
  Lieve Belg vrijdag 18 juni 2010 @ 22:16:41 #128
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_83002848
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 22:11 schreef Dynd het volgende:

[..]

Nee die mieren zijn inderdaad ontsnapt, ik vraag me af hoe hij ze ooit opgeruimd heeft.
Stofzuiger Maar alsje denkt dat ze weg zijn, zie je er opeens terug 100, en daarna opnieuw
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  vrijdag 18 juni 2010 @ 23:06:29 #129
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_83005390
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 22:11 schreef Dynd het volgende:

[..]

Ik hoop echt dat hij trollt.
This isn't even my final form.
  zondag 20 juni 2010 @ 04:31:44 #130
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_83045540
Lokale apotheek verkoopt reageerbuisjes alleen per 100 :/
It's okay to be white
pi_83087970
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 21:45 schreef Green1 het volgende:

[..]

Eerst een beetje stroop in die zak doen.. dan blijven ze wel plakken/zitten vanwege de zoete troep.. En dan gewoon de stofzuigerzak verbranden zodra je klaar bent? En anders in een container gooien, buiten je huis.:P
Mieren overleven de stofzuiger niet. Dat komt omdat die krengen vet hard zuigen. Heb wel eens vaker de stofzuiger gebruikt om de opstandelingen op te zuigen. Naderhand geen last meer van gehad.
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 22:08 schreef Jump het volgende:

[..]

Zie ik daar nu mieren die geprobeerd hebben te ontsnappen? Rechtsonderaan van die bak
Die zijn niet ontsnapt. Ze zitten tussen het glas en het plexiglas van het y-tong in. Domme mieren dus.
quote:
Op zondag 20 juni 2010 04:31 schreef Chokeme het volgende:
Lokale apotheek verkoopt reageerbuisjes alleen per 100 :/
Misschien kan je ze online kopen? Ik kan je er eventueel ook wel een paar opsturen. Van plastic dan.

Ik heb weer twee nieuwe video's gemaakt:

Laatst mijn bak opgeruimd. 15 gram aan lijkjes, zie foto's hieronder.

pi_83093106
Erg leuke hobby dit, maar even met vriendin overleggen of zij dit ook ziet zitten.
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
  woensdag 23 juni 2010 @ 04:35:33 #134
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_83178158
Ik wil ook P. diversus
Ytong lijkt hier moeilijk verkrijgbaar te zijn. Ik zit eigenlijk nog met 3 vragen m.b.t. het houden van P. diversus.

-Kan ik deze soort houden in een formicarium van zeg 40x30x30 (noem maar wat) cm? + een buitenwereld natuurlijk.
-Is er behoefte aan ventilatie ?
-Is er behoefte aan verwarming, en zoja, is een heater stone dan een goed idee ? Aangezien ze op mijn slaapkamer zullen komen wil ik geen lampen.

Ik lees trouwens een weinig aanmoedigend verhaal m.b.t. het kopen van een koningin, op deze link:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=813
Heb jij dit ook zo ervaren ? Lijkt me wel een prijzig gokje dan, aangezien een P. diversus 50 euro kost.
It's okay to be white
pi_83181965
Als je begint met het houden van mieren is P. diversus geen goede beginnerssoort. Het zijn exotische mieren, die vereisen meer zorg en "moeilijkere" omstandigheden dan de mieren in Nederland. Ze zijn heel erg gevoelig voor droogte, moeten gehouden worden bij 22-30 graden, de mieren zijn klein en daarom ontsnappingsgevoelig, ze eten ontzettend veel en de kolonie groeit als de malle. Op het AntForum wordt er aangeraden om te beginnen met bijv. Lasius niger.

Ik zal wel je vragen beantwoorden. P. diversus gaat meer richting de 100 euro dan de 50 euro. Je moet op zoek gaan naar een kolonie van tenminste 500 werksters met een koningin. Beginnen vanaf een koningin is ontzettend lastig. Als je een kolonie zoekt kan je mij PM'en, ik heb ze ook liggen voor je.

-Kan ik deze soort houden in een formicarium van zeg 40x30x30 (noem maar wat) cm? + een buitenwereld natuurlijk.
40x30x30 is groot genoeg voor een beginnende kolonie. Ik heb een bak van 60x30x20cm. Ik schat dat de kolonie door kan groeien tot 10.000-20.000 werksters en dan ontstaan er problemen, omdat de bak te klein is.

-Is er behoefte aan ventilatie ?
Op het moment dat je een deksel op je bak zet, moet je denken aan ventilatie. Als er water condenseert op de muren werkt je anti-uitbraakmiddel (PTFE of Talk bijv.) niet meer.

-Is er behoefte aan verwarming, en zoja, is een heater stone dan een goed idee ? Aangezien ze op mijn slaapkamer zullen komen wil ik geen lampen.
We gebruiken vrijwel nooit lampen om de nesten te verwarmen. Een heaterstone zal ook niet helpen, tenzij je ze in het zand wilt houden. Dan kan je eventueel een heaterstone in het zand graven. Echter, de soort kan je het beste in y-tong houden. Dan zijn ze goed te zien en kan je volgen hoe het gaat met de kolonie. Gebruik dan een warmtematje die je tegen het y-tong aan legt.
  woensdag 23 juni 2010 @ 13:09:49 #136
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_83189752
Helder
Ik laat het even bezinken allemaal.
En die P. diversus bewaar ik dan maar voor later.

Oh trouwens, je hebt een PM.
It's okay to be white
pi_83370401
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:36 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
Yay \o/ We hebben de mieren inmiddels een weekje in huis De werksters zijn langzaam begonnen met het graven van een tunneltje, maar de queen zit eigenlijk steeds in de tube. Nu schijnt het zo te zijn dat deze soort relatief veel tijd doorbrengt in die tube, dus ben benieuwd. Vind het wel heel erg fascinerend om ze te bestuderen
  vrijdag 2 juli 2010 @ 04:11:30 #138
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_83558225
Weet iemand of reageerbuisjes van 16 mm groot genoeg zijn ? Ik weet alleen niet of dat de binnen of de buitendoorsnede betreft.
It's okay to be white
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 20:50:21 #139
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_84827237
Ja, dat is goed genoeg.

Ik heb inmiddels ook enkele Lasius niger gynes weten te vangen. Er zijn ook al larven, dus even afwachten!
pi_84839264
Ik ga inmiddels over naar een (klein) ytong nest. :s)
  woensdag 4 augustus 2010 @ 18:14:32 #141
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_84861330
Netjes, hoeveel werksters heb je al ongeveer?
Mijn eitjes zijn een beetje traag uitgekomen omdat mijn buis niet vochtig genoeg was (te dikke laag watten). Ik heb dat opgelost dus ik hoop dat het nu wat beter gaat.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 20:37:41 #142
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_84867305
Ik wil ook overstappen op een klein Yton nest heb nu ongeveer 100 mieren.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 03:50:49 #143
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_84966429
Ik heb nu 60 gynes :D waarvan 50 lasius niger ofzo. Ytong nest is bijna af, alleen glasplaten snijden wil nog niet helemaal mooi lukken.
It's okay to be white
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:16:43 #144
262674 Graseter
Graseter als dorpsgek 2011.
pi_84966619
Is het ook mogelijk om iets te maken, buiten neer te zetten en wachten tot er een mieren nest in zit?
http://www.evationstudios.com
Bart Beentjes
Bart@evationstudios.com
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 04:47:53 #145
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_84966809
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 04:16 schreef Graseter het volgende:
Is het ook mogelijk om iets te maken, buiten neer te zetten en wachten tot er een mieren nest in zit?
Nee helaas, je kan nooit ideale omstandigheden nabootsen dus ze zullen nooit jouw 'nest' kiezen. Ze gaan liever elders in de grond zitten.
pi_107777159
Ik heb recentelijk een Messor capitatus kolonie ontvangen met 2 werksters van Antstore.

Messor capitatus schijnt qua verzorging en leefomgeving ongeveer hetzelfde te zijn als Messor barbarus. Ik verwacht verder ook niet veel problemen met deze soort. Ik heb voor deze soort gekozen omdat Messor barbarus wijdverspreid is onder hobbyisten en daarnaast zijn de majors van Messor capitatus net iets groter.

Hieronder een video van de kolonie.

Vragen en opmerkingen hier

When you measure the ant using the structure of the box that you can see on the side you can compare it to this Camponotus aethiops Major;
http://www.upload.eusozial.de/i/67e02oao10b9.jpg

It is nearly same size so it should be the biggest Messor in europe, however it looks the biggest because of it´s gigantic head. Also some of the Majors aren´t able to walk because of the head, they stay inside and just crack open big seeds or rarley come out to cut grass that grows on the streets of the ants. By the way cutting away gras is one of the main reasons why the majors of those species get this big, there aren´t very many hard seeds to crack and they aren´t fit for fighting anymore.

Even een kleine update betreft hoe mijn prille kolonie ervoor staat. Koningin leeft met twee werksters en momenteel zijn er twee larven en heeft ze net eitjes gelegd. Gelukkig maar want het heeft een week geduurd voordat ze begon met leggen. Ze leven momenteel in een reageerbuis die ik weer in een bak heb gestopt. Ik heb er daarnaast een andere reageerbuis ingestopt zonder waterreservoir. Ik houd ze op 26-29 graden. Ik geef ze vogelzaad maar ik ben op zoek naar ander soort zaad als aanvulling, zoals evening primrose, lavender, rock rose and dandelion en ander soort zaad dat geschikt is voor Messor barbarus/capitatus. Weet iemand waar ik dit soort zaden in grote hoeveelheden kan kopen?

Hieronder een foto van de setup.
  donderdag 9 februari 2012 @ 14:33:36 #147
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_107790960
Vet :) ik heb geen mieren meer maar krijg er wel zin in als ik dit zo zie. Droog ook hoe die majors soms niet meer kunnen lopen en dan alleen nog zaden open kraken :')
It's okay to be white
  zondag 12 februari 2012 @ 12:08:14 #148
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_107886463
Ziet er goed uit! Schijnt dat Messorsoorten dol zijn op paardenbloemzaden, dus misschien kun je dat ook eens proberen. Had een tijdje Messor barbarus maar de gyne overleefde helaas niet.

Inmiddels doen mijn Lasius nigerkolonies het erg goed en momenteel zitten ze in de koelkast voor hun winterrust. Weet ook iets meer van mieren af. Had ook een tijdje een Temnothoraxsoort, waarschijnlijk nylanderi. Deze kleine mieren vind je in eikels waar wel een hele kolonie in gehuisvest kan zijn.

Ik wil nog reageren op mijn laatste post hierboven. Het is wel degelijk mogelijk om bijvoorbeeld een stoeptegel op een nest te zetten zodat het broed onder de door de zon verwarmde tegel verhuisd wordt. Bij een polygyne soort zoals Myrmica rubra tref je op deze manier misschien zelfs gynes aan onder de tegel. Maar de hele kolonie laten verhuizen, dat niet nee.
pi_148845657
Ik ben ook recentelijk begonnen met de hobby. Kan niet wachten tot de lente begint zodat ik mijn kolonie uit de winterslaap kan halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')