Mja, min/max van 10-16 graden, dat zou toch voor het ontkiemen genoeg moeten zijn. Licht komt later pas.quote:
Mijn ervaring met tomaten is dat dat echt niet genoeg is. Ik heb ze dan echt nog binnen staan en pas als dan de volle zon erop komt (in de vensterbank in de overdekte kiembakjes) willen ze pas ontkiemen. Dus dan zit je wel rond de 20 graden denk ik. Misschien wel meer. Ik weet niet of het per soort verschilt, maar bij mij duurde het iig ook best lang voor ze opkwamen. Ik had ze vorig jaar eigenlijk ook al opgegeven en toen kwamen ze opeens toch nog.quote:Op maandag 22 maart 2010 19:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mja, min/max van 10-16 graden, dat zou toch voor het ontkiemen genoeg moeten zijn. Licht komt later pas.
Dus ik hoef ze niet opnieuw te bezaaien? Nog even geduld hebben?quote:Op maandag 22 maart 2010 19:38 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Mijn ervaring met tomaten is dat dat echt niet genoeg is. Ik heb ze dan echt nog binnen staan en pas als dan de volle zon erop komt (in de vensterbank in de overdekte kiembakjes) willen ze pas ontkiemen. Dus dan zit je wel rond de 20 graden denk ik. Misschien wel meer. Ik weet niet of het per soort verschilt, maar bij mij duurde het iig ook best lang voor ze opkwamen. Ik had ze vorig jaar eigenlijk ook al opgegeven en toen kwamen ze opeens toch nog.
Het ding is 1,40 bij 1,40quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:03 schreef yohan.nl het volgende:
Zaadjes gaan niet zo gauw stuk. Je kasje gauw binnenhalen en een maandje wachten.
T' is een soort tent. In theorie kan het wel naar binnen, maar dan zijn we vier uur verder. En weer naar buiten volgende week....quote:Op dinsdag 23 maart 2010 20:42 schreef yohan.nl het volgende:
[..]
Even je balkondeuren eruit schroeven
Hoe stek je rozemarijn? Ik heb hier nl. een geweldig rozemarijnplantje staan die niet echt in topconditie meer is, maar die wel erg sterk geurt en smaakt. Het liefst zou ik die clonenquote:Op maandag 5 april 2010 10:50 schreef rac het volgende:
Voor rozemarijn een tip stek ze , in een zandige grond anders kun je nog wel een jaar wachten voor dat je er wat van kunt plukken.
Voor tomaten is zo'n kasje echt te koud nu, haal ze snel binnen. dan zullen ze beter groeien, dus eerder tomaten geven. Moet echt boven de 15 graden blijven
Die volgen later vandaag. Het begint nu ergens op te lijken. Het enige wat is opgekomen in mn bak met aardbeien is een plukje grasquote:
Jup, ik ga dit weekend middelmaat bakjes halen waar ze in gaan tot ze in de grote potten gaanquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:05 schreef Hoothoot het volgende:
Ziet er goed uit hoor!
Geen idee hoe rozemarijn eruit hoort te zien, maar als ze heel iets groter zijn kun je dat waarschijnlijk wel ruiken.
De tomaten mogen wel uitgeplant worden lijkt me, staan zo te dicht op elkaar om groter te worden.
Omdat ik nog niet genoeg aarde hebquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:54 schreef sjaakspark het volgende:
Waarom zou je de tomaten niet meteen in de grote bakken zetten?¿
Ga ik toch eens goed kijken heb nog nergens zaad voor aardbeien kunnen ontdekken helaas.quote:
Op de markt in Rotterdam (Binnenrottequote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:55 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ga ik toch eens goed kijken heb nog nergens zaad voor aardbeien kunnen ontdekken helaas.
Deze waren geloof ik 3,50 euro voor 10 zaadjesquote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:52 schreef Ml-etje het volgende:
Hmm aardbeienplantjes zijn ook wel vrij prijzig maar dan heb je wel sneller vruchten.
Had voor die 3,50 6 plantjes bij de welkoop.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Deze waren geloof ik 3,50 euro voor 10 zaadjes
Je kan ook je vensterbank volgooien!quote:Op woensdag 19 mei 2010 15:23 schreef Sodium het volgende:
Ge-wel-dig topic! Al dat groen! Heb nog geen balkon, maar krijg dadelijk wel een soort van balkon en wil ook kruiden kweken. Dacht echter dat je daar best veel zon voor nodig had, maar getuige jouw hoeveelheid kiemende plantjes op het noord/oosten, lijkt dat wel mee te vallen. Ik ga echter waarschijnlijk wel kleiner beginnen: klein kasje (een verplaatsbare) om het uit te proberen en als dat lukt misschien een square foot garden ofwel een 'makkelijke moestuin' op het grotere, gezamelijke dakterras. Maar zover is het nog lang niet, helaas.
Iemand?quote:Op woensdag 19 mei 2010 15:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb trouwens nog wat andere tomatensoorten liggen. Zou ik te laat zijn om die nu nog te kweken?(hoewel ik al twintig planten heb..
).
quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je kan ook je vensterbank volgooien!![]()
Wat ik ook vaak doe is van eigen planten die uitlopers halen of na 2 jaar de plant opsplitsen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:08 schreef rac het volgende:
Aardbeien plantje steel ik meestalBij het aardbeien plukken
![]()
Hier net over de grens in duitsland kun je in juni (ligt aan het weer) fantastisch aardbeien plukken, de meest lekkere, daar pluk ik ook wat uitlopers van die moeten voor de kracht van de plant er toch af dus pik die mee, stop ik thuis in een pot met potgrond of bijna pure compost en laat ze een beetje beschut onder half open dekje van plastic tot augustus begin september staan daarna plant ik ze op de juiste plek.
Aardbeien moet je niet nu planten maar pas in augustus zodat ze zich beter hebben gesetteld en ze dus betere vruchten geven. Een aardbeien plant moet je maar 2 seizoenen van oogsten en daarna opnieuw met nieuwe jonge planten in augustus opnieuw opzetten.
Het zaaien van aarbeien is erg moeilijk, ik geloof dat zaad alleen via het darmkanaal van vogels kan worden gezaaid,het zaad zit ook aan de buitenkant van de vrucht.
Klopt die doen er echt lang over en tomaten die er pas eind augustus aankomen worden niet rijp meer of smakeloos.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:46 schreef Hoothoot het volgende:
Die tomatenzaadjes bewaar je beter tot volgend jaar. Waarschijnlijk kun je ze nu nog wel opkweken tot plantjes, maar krijg je daar voor de eerste nachtvorst geen of te weinig vruchten aan. Dat zou jammer zijn van de moeite. Volgend jaar weer een poging!
Ik vul in grote potten de onderlaag altijd op met die zwarte wegwerp-potjes waar in het tuincentrum planten in gaan. Goede afwatering en geen afvalStro kan idd net zo goed lijkt me.
Oh het geld is het probleem niet. Het is meer dat een grote zak potgrond snel 15-20 kilo weegt, en om er dan 4 op de fiets mee te nemen zie ik niet erg zitten...quote:Op vrijdag 21 mei 2010 07:42 schreef Sodium het volgende:
[..]
Haha, ik heb ook kamerplanten (grote banaan, paar kleine, wat frummeltjes etc) die graag een plekje in huis behouden en ik wil er geen jungle van maken. Maar voor de winter is een vensterbank met kruiden zeker een optie. Dan zet ik alles wel gewoon wat dichter op elkaar.
Over afwatering: volgens mij kun je ook van die kleikorrels onderin doen. Dat houdt een deel van het water vast en het teveel loopt er tussendoor. Scheelt ook wat aarde. Weet alleen niet zo goed of dat nu juist duurder of goedkoper dan potgrond is...
Hm, voor zover ik weet zijn kleikorrels veel lichter en dus makkelijker te vervoeren dan potgrond. Als je onderin de pot kleikorrels stort, daar overheen waterdoorlatend doek aanbrengt (voorkomt menging aarde en kleikorrels) en de rest aanvult met potgrond, heb je een soort semi-hydrocultuur. Voordeel is dat de kleikorrels veel water opnemen en vasthouden en de pot goed vullen zonder dat 'ie heel zwaar wordt. Heb verder geen ervaring met semi-hydrocutuur, maar dat was het eerste wat in mij opkwam, toen je vroeg hoe je de pot gevuld kreeg zonder bergen potgrond. Misschien even in het tuincentrum vragen?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 11:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh het geld is het probleem niet. Het is meer dat een grote zak potgrond snel 15-20 kilo weegt, en om er dan 4 op de fiets mee te nemen zie ik niet erg zitten...
Ik heb de bovenste +/-25 centimeter hooi van de konijnen gebruikt, + alles wat ze uit het hok gegooid haddenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:10 schreef Sodium het volgende:
Je kunt het natuurlijk proberen. Ik heb alleen het idee dat hooi nogal samendrukbaar is en daarom niet zo heel erg veel ruimtewinst zal opleveren, maar kan het mis hebben. Laat in ieder geval even weten of het werkt. Ben benieuwd!
Voor je raam in de zon leggen of hangen. Zijn altijd nog lekkerder dan die waterbommetjes uit de winkelquote:Op vrijdag 21 mei 2010 07:59 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt die doen er echt lang over en tomaten die er pas eind augustus aankomen worden niet rijp meer of smakeloos.
Ik zit ze dit jaar wel in het kasje heel warm weg kijken of het dan wel gaat.
quote:
quote:Op woensdag 2 juni 2010 22:40 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan het woord, maar ik ga het toch zeggen: respect.
Bij lamsvlees, soep, vis, ...quote:Wat een enorme berg met allerhande groenten en wat zien ze er allemaal goed uit! Vooral de tomaten, de aardbeien en de artisjokken lijken het heel goed te doen. En de thijm ook! Waar gebruik je dat nou veel in? Ik kan mij van vroeger enkel thijmhoning herinneren (voor als ik keelpijn had): thijm en honing in de magnetron en smullen maar.
Het balkon zit "ongunstig" (Noord tot Noord-westen). In de ochtend en in de avond valt de zon op de kas (voor half tien in de ochtend is het dan ook heet in de kas!quote:Hebben de tomaten trouwens uiteindelijk niet meer licht nodig?
Ben zelf ook erg benieuwd naar de artisjokken!quote:Ik ben echt een echte beginner (sterker nog, ik heb enkel zelf opgekweekte basilicum in de vensterbank staan), maar iets zegt me dat tomaten veel licht nodig zullen hebben. Ben trouwens benieuwd hoe de artisjokken gaan worden. Lijkt me ook wel leuk om die volgend jaar op te kweken. Is het trouwens nog goed gekomen met je stro-opvulspul?
Dat is mooiquote:Van zo'n topic kan ik echt vrolijk worden.
Ah, dus je heb in ieder geval wel een beetje ochtend- en avondzon. Misschien dat ze dan toch net voldoende warmte ontvangen om te kunnen ontwikkelen tot mooie tomaten. Heb je eerder tomaten en/of andere groenten/fruit gekweekt op je balkon of is dit jaar het eerste jaar?quote:Op woensdag 2 juni 2010 22:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het balkon zit "ongunstig" (Noord tot Noord-westen). In de ochtend en in de avond valt de zon op de kas (voor half tien in de ochtend is het dan ook heet in de kas!). Mocht het blijken dat dit niet genoeg is, dan zet ik ze tegen die tijd in de eetkamer, aan de andere kant. Het rijpen van de vruchten kan juist beter weer niet in de volle zon
![]()
Huh? Ik neem aan dat je ze dan binnen laat overwinteren? Het zijn meerjarigen, maar of ze de winters in Nederland overleven...quote:Op woensdag 2 juni 2010 22:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:Ben zelf ook erg benieuwd naar de artisjokken!Vooral of die dit, of pas volgend jaar consumeerbaar gaan worden
De opvulling lijkt perfect te werken. Ideaal is ook dat de potten verplaatsbaar zijn met 1 hand
Ik heb eerder tomaten gekweekt, maar dat was niet op dit balkonquote:Op donderdag 3 juni 2010 08:34 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ah, dus je heb in ieder geval wel een beetje ochtend- en avondzon. Misschien dat ze dan toch net voldoende warmte ontvangen om te kunnen ontwikkelen tot mooie tomaten. Heb je eerder tomaten en/of andere groenten/fruit gekweekt op je balkon of is dit jaar het eerste jaar?
[..]
Ik woon op 3 hoog midden in de stad. Dat moet een verdomd strenge winter worden danquote:Huh? Ik neem aan dat je ze dan binnen laat overwinteren? Het zijn meerjarigen, maar of ze de winters in Nederland overleven...
Mijn broertje gooide altijd de konijnenkeutels in een smal tuinstrookje (2 meter bij 50 centimeter) voor het keukenraam van mn ouders. Daar stonden uiteindelijk een paar forse zonnebloemen en maisplantenquote:Ik bedacht mij dat ik zelf wel eens aardappels in een tuintje op het Noorden heb gekweekt. Ging echt supergoed. Het begon als een soort grapje door wat uitgelopen aardappels in de grond te stoppen. Tot ineens enkele maanden later grote groene aardappelplanten in de tuin groeide. Echt, daar kwamen joekels van aardappels af!
Spannend!quote:Op zondag 6 juni 2010 16:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is bloed en bloedheet in de kasNet een filmpje gemaakt met de updates, ik zal hem zo even uploaden
Wat mij betreft staat het er ook mooi bij, haha. Leuk, zo'n video-update. Mijn basilicum zag er in het begin exact hetzelfde uit. Die eerste blaadjes zijn vaak anders dan de uiteindelijke bladeren. Ook bij andere zaailingen merkte ik dat. Weet je hoe het komt dat je ene artisjokkenbak wat geel begint te kleuren? Zouden ze een voedingsstoffentekort kunnen hebben? De tomaten zijn mooi: ik zou ze geleiden zodat ze door je kas kunnen groeien.quote:
Ben benieuwd naar jouw resultatenquote:Op zondag 6 juni 2010 19:50 schreef Sodium het volgende:
[..]
Wat mij betreft staat het er ook mooi bij, haha. Leuk, zo'n video-update. Mijn basilicum zag er in het begin exact hetzelfde uit. Die eerste blaadjes zijn vaak anders dan de uiteindelijke bladeren. Ook bij andere zaailingen merkte ik dat. Weet je hoe het komt dat je ene artisjokkenbak wat geel begint te kleuren? Zouden ze een voedingsstoffentekort kunnen hebben? De tomaten zijn mooi: ik zou ze geleiden zodat ze door je kas kunnen groeien.
Ik heb inmiddels besloten vanaf komend jaar pas serieuze groenten te gaan telen. Eerst even alles op orde krijgen en dan gaan denken aan groentenplanten. Houd het voorlopig dus bij kruiden (even nadenken welke).
quote:Op zondag 6 juni 2010 20:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar jouw resultaten![]()
Stukje dun touw en daar je tomaten voorzichtig omwikkelen of dunne stokken bamboe met optioneel daarlangs een touw zodat de tomaten daartussen kunnen groeien... Het touw kun je bijvoorbeeld aan de stangen aan de binnenkant van je kas laten lopen. Dan groeien je tomaten ook daarlangs.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Tomaten inderdaad maar geleiden, maar hoe weet ik nog niet. Ergens lange stokken vandaan halen ....
Een paar snelle snapshots zijn ook goed hoorquote:Op woensdag 7 juli 2010 00:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
JAHoewel de artisjokken het niet allemaal even geweldig doen, en de tijm (Gekocht als plant) het ook wat moeilijk heeft. Zal binnenkort weer een filmpje maken
![]()
Met de huidige temperaturen is het trouwens echt onhoudbaar warm in de kasEn de avocado's zijn halve bomen aan het worden.
Leuk topic om te volgen, wil graag het Kas op het balkon filmpje zien.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ah, laatst nog een filmpje gemaakt, moet ik nog uploaden. Hangen nu iets van 15 aardbeien aan de aardbeiplant, her en der nog een tomaat (erg matige opbrengst dit jaarhopen dat dat nog wat meer wordt).
De avocado is echt een halve boom aan het worden. Ook de japanse mispels doen het erg goed.
Artisjokken doen het prima, maar ik verwacht niet dat die dit jaar nog vrucht gaan geven. Dus volgend jaar![]()
De munt is een hele bos op 't moment
Met Muntplant, dat groeit dus prima. Lekker.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die bak in dat filmpje is nu compleet gevuld en ca. 15-20 cm hoog
Nog niet met de zelf gekweekte muntquote:Op woensdag 8 september 2010 11:02 schreef Sinarades het volgende:
[..]
Met Muntplant, dat groeit dus prima. Lekker.
Heb je het ook al gegeten of thee van gemaakt?
De kas heb ik bij de Lidl gekocht. Het is een soort 'kindertentje', plastic over een stalen constructie, met draagrekken er in.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:16 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Wat een geweldig idee, een kas op het balkon.![]()
Heb je misschien wat meer informatie over de kas die je hebt staan? Is het zelf gebouwd of kun je die ergens kant en klaar kopen?
Ik heb nu wat bakken met aarbeien, tomaten e.d. op het balkon staan. Maar ze doen het niet denderend, ik denk door de kou/vocht.
Mijn Bieslook en Maggie komt ook al weer op.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De munt komt alweer op![]()
Aangezien ik vorig jaar van de enorme hoeveelheid tomatenplanten slechts een paar honderd gram tomaten heb gehaald, wil ik dit jaar minder planten, maar die meer ruimte geven.
Ik hoop dat een deel van de artisjokken weer op gaat komen. En nog even bedenken wat verder leuk is om er in te zetten dit jaar
Ik heb 2 soorten en zie net pas dat de knoflookbieslook niet winter hard is en de grove wel. Laat nou juist de grove het 9 van de 10x het niet overleven en de knoflook bieslook wel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik lees het net op de wiki ja. Ik heb ook een bieslookachtige staan, eens kijken wat die atm doet
Laat nou juist die 1e dus eenjarig te zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die eerste heb ik geloof ik ook (maar dan niet van de Intratuin, maar van de markt).
Ziet er idd wel aardig uit en ik denk dat dat idd wel zelf te maken is.quote:Zo'n ding lijkt mij trouwens wel wat:
[ afbeelding ]
Al lijkt het me dat zoiets ook zelf te fabriceren is.
De woningbouw bij mij zal daar denk ik anders over denken.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is geen statisch object en bevindt zich enkel binnen de randen van het balkon dus, in mijn geval de VvE, heeft er geen hol over te zeggen![]()
Ow ja voor die 18 euro zou ik niet zelf gaan knoeien.quote:Ik zit over zo'n systeem te denken met name voor vakantie / weekendjes weg / ...
Het systeem in de afbeelding kost 18 euro, heeft 5 waterpunten, en een 10 liter waterzak. Als ik zoiets zelf zou maken zou ik snel colaflessen oid. gaan gebruiken, dan heb ik dus al 6 colaflessen nodig om dezelfde capaciteit te halen. Dan is dit systeem misschien toch makkelijker...
Plexiglas kan maar beschadigd snel en wordt snel dof en dus lelijk. Dan zou ik voor glas gaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 12:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Of met plexiglas. Had ik ook al bedacht ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |