quote:
Op zaterdag 27 maart 2010  11:26 schreef SeLang het volgende:[..]
Het aardige van zo'n exercitie is dat je je plotseling realiseert dat het helemaal niet zo triviaal is wat een trendkanaal eigenlijk is. Toch kun je een set parameters samenstellen die een kanaal definieren en vervolgens kun je dan testen welke parameters relevant zijn. Immers als gedrag in het trendkanaal geen gevolgen heeft voor de prijs in de toekomst dan heb je eigenlijk geen echte trend of een echt kanaal maar gewoon een prijs die zich toevallig tussen twee lijnen beweegt.
Ik heb dit zelf 2 jaar geleden al eens geprogrammeerd in NT: gewoon 
alle mogelijke trendkanalen berekenen (en ook trends binnen trends binnen trends... als een fractal) en vervolgens elimineren: alle kanalen wegstrepen die niet aan mijn criteria voldoen, bijvoorbeeld niet steil genoeg, te breed, te kort, te laag volume, niet het juiste volumeprofiel, etc.
Volautomatisch en in real time gegenereerd 

[ 
afbeelding ]    

Ik zal eens kijken in de komende maanden of ik hier echt wat tijd voor kan uittrekken. Het zou leuk zijn als we het wiskundig allemaal wat 'vast kunnen stellen' in plaats van de losse hand gebruiken. Ik zal een dezer dagen de schema's eens doorwerken en kijken of ik alvast wat parameters kan vaststellen 
hoe ik 
wat wil testen.
Ik heb ook niet het voordeel dat ik al veel basis principes af heb waar ik continu op terug kan vallen. Dat voordeel heb jijzelf wel na een aantal jaar van onderzoek opgewerkt  

quote:
Ik moet wel zeggen dat gezien de testen die ik gedaan heb ik nogal sceptisch ben geworden over het daadwerkelijk bestaan van kanalen. Hetzelfde geldt voor het bestaan van trends. Hoewel ik dit soort dingen niet formeel wiskundig heb getest wijst anekdotisch bewijs erop dat trends niet echt bestaan als een continuüm maar dat er nu en dan korte explosies plaatsvinden, mogelijk door spontane zelfsynchronisatie (zie chaostheorie). Dit zou ook verklaren waarom moving averages niet werken. Als er echte trends bestaan dan zou je daar toch een kleine edge verwachten.

Als je puur en alleen al kijkt naar hoe de MA wordt berekent zie je natuurlijk al snel dat de timing met moving averages elke keer knetterhard verneukt wordt. Hoe meer shocks hoe minder goed het werkt. 
Het is dan ook niet echt wiskundig onderbouwd maar meer een hunch dat ik mee wil stappen op een rit naar boven. En zolang die rit veel spikes vertoont in een trend (lijkt!!) te bewegen neem je er toch posities op in. Psychologie is a bitch. Je kunt het namelijk ook anders inschatten. Hoe groot is de daadwerkelijke kans dat jij op de top koopt? Is die kans groter dan dat jij er voor instapt en nog een aantal procenten uit kunt halen? Puur wiskundig gezien is de kans het grootst als je random een aandeel koopt dat je het ergens midden in zijn opgaande of neergaande beweging koopt en dus er nog een klein percentage uit kunt halen.
quote:
Volgens mij zit het zo: je kunt de spike niet voorspellen (meestal). Maar direct na de spike kan er eventjes een stabiele situatie ontstaan ten gevolge van spontane synchronisatie van miljoenen factoren die de prijs sturen. Een chaotische situatie wordt plotseling voor korte tijd geordend. Daarom zou macrotrading kunnen werken en daarom zou ook bijvoorbeeld een uitbraak kunnen werken. Als je gaat kijken naar autoregressie dan verwacht ik dat je weinig gaat vinden voor de spike maar mogelijk wel iets voor een hele korte tijd vlak na de spike.

Zoals ik al aangaf kun je geen positie innemen op een aandeel voor de spike omdat je nul weet hebt of een aandeel omhoog gaat springen of niet. Wat we dus wel doen is exact zoals je zegt, het meeliften op een korte periode dat het aandeel omhoog is gespoten met de gedachte dat het verder omhoog gaat. Echt ik ben nauwelijks aandelen tegen gekomen die na een spike omhoog niet een klein percentage verder omhoog zijn gegaan. Niet om het 1 of ander maar alle (!) voorbeelden die we zelf hebben getest tonen deze beweging aan. De beweging dat ze na hun stijging een verdere korte periode van grofweg 1 tot 25% (5-15 gemiddeld) omhoog gaan. Nu moet wel gezegd worden dat deze groep al door de voor-selectie is heen gekomen! Er zijn ook voorbeelden waarin een agressieve break uit er niet meer voor zorgt dat het aandeel omhoog gaat maar verder naar beneden kukelt. Uitstekend voorbeeld daarvan is Neurosearch. Om iedereen te laten zien dat je niet meteen moet kopen na een uitbraak (uit een kanaal). Dit aandeel kwam dan ook niet door de voor selectie heen. 
![]()
Maarja, de laatste breek is meer dan 100% zoals je op het plaatje ziet. Wij zoeken dus vooral relatieve kleine breaks uit de trend. En dus met name mid/smallcap stocks.
quote:
Vele jaren geleden heb ik weleens een edge gevonden in grote bewegingen onder zeer hoog volume. Dit is zo'n voorbeeld van synchronisatie. Eén van de interessante dingen die ik toen ook vond was dat de exit bijna geen invloed had. Om entrycondities te testen maak ik graag gebruik van een time-exit (close positie na n bars) juist omdat het zo arbitrair is. Als trends bestaan, dan zou je verwachten dat je resultaten verbeteren als je langer in je positie blijft, maar dat bleek helemaal niet het geval. Na 3 bars ofzo was het effect van de entry uitgewerkt en langer in je positie blijven maakte het gemiddeld niet beter, net alsof je weer terugkeert naar een random walk. Dit gaat helemaal in tegen de klassieke technische analyse. Ik moet zeggen dat dit een erg ruwe test was en het is een kandidaat voor herhaling nu ik veel betere tools heb.

Wij hebben geen vaste exit strategie. Op het moment dat we een positie hebben staat de stop loss in het begin gewoon op break even. Hebben we rond de 5-15% winst gaat hij er afhankelijk van de markt omstandigheden uit. Dat hangt natuurlijk ook af waarom het aandeel omhoog spoot en hoe sterk het fundamenteel staat ten opzichte van zijn concurrenten. Gawd wat een feest als we voor al deze beslissingen 1 automatisch computer programma hadden. We gaan er iig. aan werken deze zomer  

quote:
Ik voel me vereerd 

Als ik jou was dan zou ik beginnen met de meest simpele test: 
- koop de breakout (met jouw zeer restrictieve voorwaarden)
- Exit 5 bars later 
Als die breakout een edge heeft, dan zal deze strategie waarschijnlijk al winstgevend zijn. Als dat zo is dan ga je testen met verschillende waarden van de time exit. Exit 1,2,5,10,20,40 bars later. Gaat je winst omhoog, omlaag of blijft ongeveer gelijk? Als langer in de markt beter is, dan zou je een MA als exit kunnen gebruiken of een parabolic SAR of iets dergelijks. Zelf heb overigens ik in dit soort situaties meestal gevonden dan je weinig verbetering krijgt ten opzichte van de time exit, wat dus bevestigt wat ik hierboven al schreef.    
 Dit ga ik inderdaad komende weken testen  

Op de meest simpel mogelijke manier. Wat is het rendement na 1,2,5,10,20,40 dagen nadat je bent ingestapt. 
quote:
Valkuil is marktbias! Door de sterke opwaardse bias in het afgelopen jaar zullen zelfs random entries long gemiddeld winst hebben opgeleverd, en deze winst zou groter zijn geweest als je langer in de markt blijft. Om dit te balanceren zou ik dus naar zowel long als short kijken.   
 Het is natuurlijk ook een voordeel. In een opwaartse trend zijn je kansen vanzelf hoger dan in een trend die naar beneden is gericht  

Het geld voor beide kanten van de stuiver.
quote:
Zelf heb ik in het verleden vooral hele liquide instrumenten bekeken met hele efficiente markten (S&P500 futures, EURUSD futures, etc) maar in exotische markten met kleine aandelen zou je andere dingen kunnen vinden. Al met al een erg interessant onderzoek (en een mooi onderzoek om voor school te gebruiken en een goed cijfer voor te krijgen 

)   
 Goed punt wat je hier aanpakt. 9 van de 10 aandelen die we tegen komen zijn namelijk niet op de S&P500, DJ, of welke andere grote index dan ook 

En ik ben sowieso fan van opkomende markten. Die andere grafiek die je wel eens liet zien. De correlatie tussen de rendementen van een index & de GDP van die landen zoals Brazilië. Kan me die grafiek niet helemaal meer voor de geest halen. Maar die sprak volgens mij niet ten faveure van mijn onderzoek 

quote:
Maar jij kijkt nu vooral naar een korte termijn tradingstrategie. Het zou kunnen dat een dergelijke strategie beter werkt met kleine aandelen op exotische markten omdat die markten minder efficient zijn. Ik heb er zelf nooit naar gekeken bij gebrek aan tools, maar een team slimme jongens met een BB terminal.... 

Ik denk dat het sowieso verstandig is om naar korte termijn te kijken. Maar dat is dan ook mijn eigen mening. 
quote:
MAAR natuurlijk heb ik nog nooit een systeem gevonden dat goed genoeg is om live te traden, dus mijn praktijk ervaring is precies dezelfde world of pain 

. En mijn ontevredenheid daarmee heeft ervoor gezorgd dat ik me steeds meer ben gaan concentreren op systemen. En zolang je geen bewezen edge hebt heb je ook eigenlijk niets te zoeken in de markt 

[..]
Ik probeer nog steeds iets te vinden dat enkele ticks per week oplevert en als dat lukt dan ben ik een gelukkig mens. Als het niet lukt dan ben ik ook een gelukkig mens, alleen richt ik me dan uitsluitend op LT.   
 Ik had diezelfde gedachte ook (mede door je eigen posts in WGR jaren terug) die mijn mening behoorlijk gevormd heeft over beleggen en de persoonlijke overtuiging die je moet hebben bij het plaatsen van trades. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik denk ik nog steeds trade en veel vrienden en studenten van mij al uitgerookt zijn. Ik probeer namelijk wel te letten op de strategie en discipline die ik toepas. Goed money management for the win! Ook al weet ik dat mijn argumenten niet heel sterk staan, ik gebruik immers monsterhoge leverages en investeer in bubble-waardige markten. Dat schreeuwt keiharde risico uit. Helemaal voor iemand die slechts een paar Europese trackers hebben of een paar aandelen in de AEX. Die mensen hebben natuurlijk ook gewoon gelijk.  

Heb vaak genoeg mensen binnen gehad op kantoor die zeiden, "hey!! Je leeft nog! Je moet echt kappe met die bizarre leverages en we spreken elkaar nog wel in de toekomst .. " Ook die hebben gelijk. Maar ik ben natuurlijk niet van plan om tot mijn 60e overal keihard op te leveragen. Nu zorgen dat ik de grote plukjes weet binnen te halen en daarna meer diversificatie op te zoeken zonder al te veel leverage. 
Ik ben zeker van mening dat ik (relatief!) zo defensief ben ingesteld door jouw specifieke defensieve approach die je jaren lang hebt uitgewerkt hier  

Het heeft zijn uitwerking wel gehad. Zorgen voor de minste risico in de hoogst gewaardeerde risico markten. Ik ben alleen in sommige gevallen bijgesteld. Vroeger was ik meer aan het anticiperen op een mogelijke val van markten en was ik continu bezorgd of ik niet te laag of te hoog had ingekocht. Zo gingen mijn eerste macro trades ook belachelijk ernstig in de fout 

. Veel te vroeg short positie ingenomen bleek het ook nog eens goed nieuws te zijn  

. Ik verkocht toen ook veel te snel en heb meerdere malen de pech gehad om net voor een top iets te kopen. Ik ben dus niet meer echt een afwachtende belegger. 
Nu ben ik me relatief gezien bewust van de vele tijdbommen die er komende jaren gaan aflopen in de financiële markten maar spring ik rustig mee met elke beweging opwaarts en heb ik schijt aan zwaar overgewaardeerde markten. Slechts een paar week meelopen in een zwaar omhoog bewegende rally levert je toch direct al een flink rendement op. Heb je verlies? Niet wachten, direct verkopen. Niet verder nadenken of we ze wel of niet moeten houden. En veel traden zorgen natuurlijk voor lage transactie kosten.
Maarja, dat wil niet zeggen dat na verder onderzoek, Londen, nieuwe weetjes en grotere toffere tools er toch wel een nieuwe wereld open ging in vergelijking toen ik nog op de middelbare school zat en was aangewezen op mijn broker zijn nieuws en de Nederlandse financiële internet pagina's. Realiserende dat er zo veel meer potentie is op de financiële markten  

. Op korte termijn dan wel te verstaan. Als ik nou moest investeren voor een 10 jaar lang termijn had ik waarschijnlijk aandelen zoals Wal-Mart & Microsoft & Exxon-Mobil etc. aangeschaft.

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.