Boven een bepaald percentage niet. Als jij het bedrijf om zeep helpt is het je eigen schuld en kun je dus dokken.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nice! Margin calls komen voor rekening van de baas neem ik aan?
Van een kale kip kun je niet plukken. Misschien word je de nieuwe Nick Leesonquote:Op woensdag 24 maart 2010 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Boven een bepaald percentage niet. Als jij het bedrijf om zeep helpt is het je eigen schuld en kun je dus dokken.
ja maar, ja maar, in Nederland herstelt het!quote:Op woensdag 24 maart 2010 17:22 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
New home sales @ record low
Green shoots
Sja. Als het beneden de 10.715 komt zou ik het verkopen. Boven de 12.19 wordt het pas weer interessant en om de laatste negatieve trend te breken zou een prijs van 11.50 of iets in die buurt morgen leuk zijn. Mits je vertrouwen hebt in TAquote:Op woensdag 24 maart 2010 16:04 schreef Lemans24 het volgende:
Pfff, Galapagos, kondig weer eens wat positiefs aan a.u.b., het volume is dramatisch!
Toch niet zo uitzonderlijk nadat het er op korte termijn een heel pak bij gedaan heeft? En 't blijft een klein bedrijf met dito volumes, niet?quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:04 schreef Lemans24 het volgende:
Pfff, Galapagos, kondig weer eens wat positiefs aan a.u.b., het volume is dramatisch!
Dat mag wel zo zijn maar zo goed ziet het er technisch niet uit. Het is al door zijn korte termijn positieve trend heen. En de money flow index is zelfs negatief na de grote stijging zoals je op onderstaand plaatje ziet. Terwijl je bij een stijgende trend juist een stijging van volume & stijging van de money flow wil zien en dat hij al een negatieve waarde laat zien voor de grote stijging kwam is dat niet een goede indicatie.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:32 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Toch niet zo uitzonderlijk nadat het er op korte termijn een heel pak bij gedaan heeft? En 't blijft een klein bedrijf met dito volumes, niet?
Bovendien hebben enkele insiders de afgelopen weken 7500 stuks gekocht op de reguliere markt
( http://www.cbfa.be/nl/fm/mm/ist/dBeginFrmInsTrans.asp ).
Toch ben ik bereid (miniem) verlies te nemen bij te lang lage volumesquote:Op woensdag 24 maart 2010 18:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maarja, het zegt natuurlijk niks hea
Daar teken ik altijd voor al maken de volumes mij weinig uit bij smallcaps. Klein verlies op aandeel? De deur uit en op zoek naar een volgend aandeel. Te groot verlies -20% dan nog even aankijken.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toch ben ik bereid (miniem) verlies te nemen bij te lang lage volumes
Dan komt de 'langtermijn investering' later wel.
Daar was een (kleine) reden voor. Alle staten waar enorme sneeuw is gevallen waren de home sales bedroevend laag. Dat showt toch wel een sterke relatiequote:Op woensdag 24 maart 2010 17:22 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Green shoots
Er hoeft nog maar 300K af en we kunnen enkel nog maar omhoog!quote:Op woensdag 24 maart 2010 17:22 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Green shoots
We blijven gewoon voor eeuwig hangen rond de 0.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er hoeft nog maar 300K af en we kunnen enkel nog maar omhoog!
GREENSHOOTS!
quote:The highly coordinated movements of flocks of birds or schools of fish are among the most fascinating phenomena to be found in nature. The group seems to turn and maneuver as a single unit, changing direction almost instantaneously, leading some researchers to hypothesize that electromagnetic communication or even "thought transference" must be involved. In reality this behavior results from far less mysterious causes. Such movements are a prime example of emergent behavior: the behavior is not a property of any individual bird, but rather emerges as a property of the group itself. There is no leader, no overall control; instead the flock's movements are determined by the moment-by-moment decisions of individual birds, following simple rules in response to interactions with their neighbors in the flock.
First, I should mention why animals aggregate in flocks, herds, and schools in the first place. While there are many reasons, the most pervasive seems to be that it serves as a defense against predators. Having many eyes together ensures that at least some will spot a predator while others are feeding, snoozing, or looking in the wrong direction. Once the group takes flight, the predator may have trouble focusing on a single target and become confused. It may also be physically dangerous for a predator to plunge into a seething mass of prey. In some cases, larger or more aggressive prey species may be able to offer a coordinated defense and fend off a predator that would make short work of an isolated individual.
There can be other benefits of flocking, such as locating clumped food resources or ensuring accurate navigation on migration or to roosts and local feeding areas. Some species may also aggregate for social and reproductive reasons. In the special case of formation flying by large birds such as geese and pelicans, there is an energetic benefit, since following birds can take advantage of vortexes in the air produced by the ones ahead of them. (Although such formations clearly have leaders, these are temporary ones. Because a lead bird does not gain any energetic advantage from its position, it will drop back after a time while another takes the lead. Flock members probably do not do this on any regular rotation, although it's possible that larger and stronger birds are in the lead a greater percentage of the time.) However, none of these functions seems to come into play as generally as the anti-predator one.
When frightened by a flying predator, a flock of small birds such as sandpipers or starlings will bunch up and fly in as compact a mass as possible. A dive-bombing falcon will avoid plunging into such a crowd for fear of injuring itself in a collision, but instead will seek to pick off laggards or birds shearing away from the flock. The flock itself will veer and turn in erratic fashion, making it difficult for the predator to predict its movements.
Observation shows that there are no leaders (at least not for more than a few seconds at a time), since different birds will be at the front of the flock every time it changes direction. Research by Wayne Potts, published in the journal Nature in 1984, helped explain how flock movements are initiated and coordinated. Potts, through a frame-by-frame analysis of high-speed film of sandpiper flocks, found that any individual can initiate a flock movement, which then propagates through the flock in a wave radiating out from the initiation site. These "maneuver waves" could move in any direction through the flock, including from back to front. However, the flock usually only responded to birds that banked into the flock, rather than away from it. Since birds turning away from the flock run the risk of being separated from it and getting picked off by the predator, others will not follow them. Besides its obvious benefits for individuals, this rule helps prevent indecision by the flock and permits it to respond rapidly to attack.
Once one of these waves began, Potts found that it spread through the flock far more rapidly than could be explained by the reaction times of individual birds. A bird's mean startle reaction time to a light flash as measured in the laboratory was 38 milliseconds, but maneuver waves spread through the flock between birds at a mean speed of less than 15 milliseconds. However, the first birds to respond to an initiator took 67 milliseconds to react. Potts proposed that birds farther away from the initiation site were able to see the wave approaching them, and could "get set" to respond before it actually reached them. He dubbed this the "chorus line hypothesis," in analogy to Rockettes at Radio City Music Hall who can see and anticipate an approaching high leg kick when it is still well down the line. Films of human chorus lines show that rehearsed maneuvers, initiated without warning, propagate down the line at less than 108 milliseconds, almost twice as fast as the human visual reaction time of 194 milliseconds.
When flocks are not under attack, but instead leaving a roost site to go to a feeding area, they may also swerve back and forth apparently aimlessly, because random movements by single individuals can easily generate changes in direction. However, eventually a sort of consensus will develop based on the motivation of the majority of the flock members, and the flock will fly off to its destination in a fairly direct manner.
Because complex behavior can be generated by the application of simple rules, flocking behavior has been a favorite subject for computer modeling. One of the best known efforts of this kind has been the creation of "boids," generic flocking computer organisms, by Craig Reynolds in 1986. Reynolds' three fundamental "laws" of flocking are: (1) separation - steer to avoid crowding local flockmates; (2) alignment - steer towards the average heading of local flockmates; and (3) cohesion - steer to move toward the average position of local flockmates. Computer-generated flocks of bats and penguins based on boids were first used in the film Batman Returns in 1992, and have appeared in many films subsequently.
Schitterend filmpje!quote:Op donderdag 25 maart 2010 11:51 schreef dvr het volgende:
Schitterende beelden jaquote:Op donderdag 25 maart 2010 11:51 schreef dvr het volgende:
http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=3&cid=10001quote:Op donderdag 25 maart 2010 12:02 schreef tony_clifton- het volgende:
Is er ergens de mogelijkheid om koersbewegingen van turbo's intraday te volgen?
Er staan er nog veel meer op Youtube, de zoekwoorden starlings en Black Sun (als ze als een bol vliegen) doen het goed. Ook van vissen zijn mooie voorbeelden te vinden, bv deze en de 'related' video's:quote:
Zou waanzinnig zijn als dat lukt. Bedoel je dat je met chirurgische precisie opdrachten wilt plaatsen, die tot voorspelbaar gedrag van de andere beleggers leiden?quote:Ik ben nu bezig met een strategie waarbij ikzelf die valk ben.
Thanks, maar da's alleen intraday bid of direct 1W. Vind 't gewoon irritant dat er vaak geen handel is, maar dat er altijd met de aksprice van pakketten van 25k gegoocheld wordt om zo mensen meer te laten betalen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 12:50 schreef dvr het volgende:
[..]
http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=3&cid=10001
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, maar als je daar een turbo of een reeks turbo's opzoekt, zie je live in het overzicht de bied- en vraagprijzen bewegen. Zie bijvoorbeeld de dollarturbo's op http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=4quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:04 schreef tony_clifton- het volgende:
Thanks, maar da's alleen intraday bid of direct 1W.
Lol je sig.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:57 schreef Crazy Harry het volgende:
Oeps
Wat hier stond is misschien niet waar (verkeerd gelezen)
Misschien heb je een nogal incourante turbo gekozen? Toch is het raar, want ABN (RBS) zou zelf actief handelen om de turbomarkt liquide te houden.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik zag in 't orderboek gewoon constant dezelfde 25.000 turbo's van bid/ask wisselen en werd er onnozel van, want volume is nog steeds 0. Maargoed.
Vandaag wel.quote:
Bij Aegon ga ik rond de 6 (+20%) altijd twijfelen. Als ik naar deze grafiek kijk:quote:
Ik zie daar toch best nog wat leven in. Als je in het zoekveld 'suiker' typt, komt er een menuutje waaruit je o.a. 'suiker future turbo long' kunt kiezen. in dat overizcht zie ik de prijzen en de referentie regelmatig ververst worden.quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:18 schreef tony_clifton- het volgende:
Sugar Long met hefboom 3, nogwat?
Mja hij zit als eenoog in het land van de blinden. Komt Ron Paul nog langs?quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:03 schreef SeLang het volgende:
Bernanke live: http://boss.streamos.com/(...)wertyuiop_070131.asx
Elke keer zakt weer m'n broek af als ik hoor hoe slecht die politici zijn ingelicht en hoe weinig ze van de materie begrijpen.
Totale verrassing!quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:55 schreef SeLang het volgende:
15:54: Bernanke: er is geen realistisch groeiscenario voorstelbaar waarbij de USA uit de huidige begrotingsproblemen kan groeien
Nogal. In termen van public debt in % GDP staan de VS er nog karig bij.quote:
Bernanke noemde dat de situatie in werkelijkheid nog veel slechter is vanwege de off-balancesheet liabilities zoals medicare etc. Bernanke is keer op keer uitermate uitgesproken over het unsustainable zijn van de tekorten, en zei vorige keer ook dat er no way is dat de FED overheidstekorten zal monetariseren.quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:24 schreef Mendeljev het volgende:
Als volgens Bernanke de VS er troosteloos bij zitten dan zijn we allemaal fucked.
Oftewel rentes monsterlaag houden wat er voor zal zorgen dat de markt komende weken echt omhoog kan spuiten tot hij weer wat verzadigd raakt en dat zal ongeveer rond de periode van het nieuwe FOMC besluit zijn. Het zou me nu niks verbazen dat hij weer laag blijft waardoor we een 2e ronde groene beurzen krijgen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bernanke noemde dat de situatie in werkelijkheid nog veel slechter is vanwege de off-balancesheet liabilities zoals medicare etc. Bernanke is keer op keer uitermate uitgesproken over het unsustainable zijn van de tekorten, en zei vorige keer ook dat er no way is dat de FED overheidstekorten zal monetariseren.
quote:Top Fed Official Says Megabanks Need To Shrink Or Crises Will Keep Occurring
The U.S. financial system is tilted in favor of the biggest banks, compromising the "very foundation of the economic system" and putting the nation at risk of continued crises, a top Federal Reserve official said Wednesday.
Thomas M. Hoenig, president of the Federal Reserve Bank of Kansas City and the current longest-serving regional Fed chief, has been an outspoken advocate on behalf of community and regional banks. Megabanks, he's long argued, benefit from the kinds of implicit and explicit government guarantees that hurt their smaller competitors, distorting the market and crippling Main Street.
Met het op nul houden van de FED funds creëren ze een gigantisch risico, want wat kunnen ze nu nog doen als de crisis de volgende fase ingaat? Ze vullen hun kruitvoorraad niet aan...quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oftewel rentes monsterlaag houden wat er voor zal zorgen dat de markt komende weken echt omhoog kan spuiten tot hij weer wat verzadigd raakt en dat zal ongeveer rond de periode van het nieuwe FOMC besluit zijn. Het zou me nu niks verbazen dat hij weer laag blijft waardoor we een 2e ronde groene beurzen krijgen.
Heb het idee dat Bernanke de beurs op dit moment nog niet hoog genoeg vind en daardoor alles nog even een stoot omhoog wil geven. Hij maakt het op deze manier wel erg makkelijk.
De tijd zal ons leren. Ik ben er zelf ook geen voorstander van maar ik prefereer liever een actieve manier om er tegen in te gaan dan passief alles al afhouden. Geld printen is nooit verstandig maar misschien wel het meest logische na het wanbeleid van de afgelopen 10 jaar. Want laten we wel weten de rente nu omhoog gooien is ook niet verstandig. Ze hadden die rente wisselingen nooit zo moeten aanpakken de laatste 10 jaar, maar dat is achteraf praten. Ik probeer nu zoveel mogelijk mee te liften met de markten en continu korte exit strategies gebruiken. Met aandelen markten die omhoog gaan is het moeilijk een aandeel te kiezen wat niet omhoog gaat.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met het op nul houden van de FED funds creëren ze een gigantisch risico, want wat kunnen ze nu nog doen als de crisis de volgende fase ingaat? Ze vullen hun kruitvoorraad niet aan...
Aandelenmarkt is de laatste 2 decennia altijd gered door de bekende "Greenspan-put" (de FED die altijd de rente verlaagt als een crisis ernstig wordt). Met de rente op nul is er geen Greenspan-put meer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn mening over de FED wat heb bijgesteld tov vorig jaar. Ik vond die hele alfabetsoep van speciale regelingen maar niets. Echter, een jaar na dato kun je constateren dat een aantal van die regelingen toch wel hebben geholpen in het tijdelijk oplossen van liquiditeitsproblemen en vooral dat tegen mijn verwachting in de meeste van die speciale regelingen een jaar na dato bijna geheel zijn teruggedraaid. Het enige dat nog gigantisch is is de MBS/agency op de FED balanncesheet, maar die aankopen zijn bijna klaar en stoppen deze maand. Vanaf hier begint een geleidelijke exit.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:17 schreef Perrin het volgende:
FED laat sowieso flink van zich horen:
[..]
ING (en alle financials) zijn ten gevolge van beleggingsportefeuille in feite een call-optie op de aandelen (en huizen-)markt. Mede daarom dalen en stijgen zij ook altijd sneller dan de markt in zijn geheel. Gezien de gigantische overwaardering van de aandelenmarkt op dit moment zou ik er m'n vingers niet aan willen branden als lange termijn belegging. Op het huidige niveau is de kans groot dat aandelen dood geld (of erger) zullen blijken over een periode van ~10-20 jaar.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:52 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe denken jullie eigenlijk over ING? Er werd hier maanden gepost dat ING ieder moment in elkaar kon storten, maar de koers blijft het goed doen.
Hier ben ik het pertinent mee oneens.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Want laten we wel weten de rente nu omhoog gooien is ook niet verstandig.
Die kans is inderdaad vrij groot dat als er volgende crash komt het zooitje harder naar beneden gaat dan vorige keer. Het is alleen wel zo dat veel geld van de FED nu lekker doorwerkt als deleveraging voor de banken. Die zijn nu een wel wat(!) veiliger dan voor de crisis.quote:Op donderdag 25 maart 2010 18:53 schreef piepeloi55 het volgende:
Maar weegt de winst van de speculatie op koersstijging nu nog op tegen het verlies van een crash? Een crash kan immers elk moment beginnen (zie de black days in het verleden), daar zijn fundamenteel genoeg redenen voor. De kans is zelfs (redelijk) aanwezig dat de volgende crash niet meer opgevangen kan worden door centrale banken en overheden.
Ik neem aan dat je de federal funds rate bedoelt en niet de discount rate? De Fed fund rate kan langzamerhand wel weer wat omhoog maar zou de discount rate nog wel even zo willen behouden voor lange periode!quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier ben ik het pertinent mee oneens.
Tegelijkertijd zijn de leverages van banken en andere instellingen wel naar beneden geschroefd door hun hogere reserves. Mijn inziens belangrijk om de snelheid van een volgende crash behoorlijk onder uit te halen en er voor te zorgen dat we niet weer zo'n blinde paniek krijgen.quote:De extreem lage rente blijkt sowieso niet te helpen om lenen weer aan de gang te krijgen, wat heel duidelijk blijkt uit de stijgende excess reserves.
[ link | afbeelding ]
Ik denk dat bij de volgende crash geen bubble meer kan worden opgeblazen, ik zou in ieder geval niet weten welke. Mocht dat het geval zijn dan gaan we natuurlijk een echte vrije val beleven van de beurzen/commoditys en vrijwel de gehele economie.quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Die kans is inderdaad vrij groot dat als er volgende crash komt het zooitje harder naar beneden gaat dan vorige keer. Het is alleen wel zo dat veel geld van de FED nu lekker doorwerkt als deleveraging voor de banken. Die zijn nu een wel wat(!) veiliger dan voor de crisis.
En zoals gezegd, mocht er een crisis komen, welke bubble zou dat dan zijn? Nu was het de huizen crisis waar mensen hun hypotheek niet meer op konden betalen en de pakketjes waarin die hypotheken werden verkocht opeens niks meer waard werden. Boem! Crisis! Maar hoe moet ik dat nu zien? Wanneer is de schuld dusdanig groot dat een land niet zelfstandig of met hulp(!) uit een crisis kan komen. Zoals Zimbabwe bijv. In Amerika kan dat echt nog wel even duren. Ik zie de Chinese huizen crisis eerder klappen dan dat Amerika opeens grotere scheuren gaat vertonen.
En wat betreft beleggen in aandelen op het moment. Het is misschien ook verstandig om een klein deel van de portfolio in aandelen te hebben die geen correlatie hebben met de grote westerse beurzen.
Of die banken zoveel veiliger zijn dat valt nog te bezien, o.a. omdat:quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Die kans is inderdaad vrij groot dat als er volgende crash komt het zooitje harder naar beneden gaat dan vorige keer. Het is alleen wel zo dat veel geld van de FED nu lekker doorwerkt als deleveraging voor de banken. Die zijn nu een wel wat(!) veiliger dan voor de crisis.
Er is een hele waslijst van problemen die om de hoek liggen en dit jaar zomaar kunnen gebeuren. Een paar voor de hand liggende:quote:En zoals gezegd, mocht er een crisis komen, welke bubble zou dat dan zijn? Nu was het de huizen crisis waar mensen hun hypotheek niet meer op konden betalen en de pakketjes waarin die hypotheken werden verkocht opeens niks meer waard werden. Boem! Crisis! Maar hoe moet ik dat nu zien? Wanneer is de schuld dusdanig groot dat een land niet zelfstandig of met hulp(!) uit een crisis kan komen. Zoals Zimbabwe bijv. In Amerika kan dat echt nog wel even duren. Ik zie de Chinese huizen crisis eerder klappen dan dat Amerika opeens grotere scheuren gaat vertonen.
Het probleem is alleen dat op momenten dat het erom draait (tijdens een crisis) die ongecorreleerde markten plotseling gecorreleerd worden. Check de vorige crisis, maar ook crises daarvoor. En door globalisatie is dat steeds erger geworden. Dit is één van de redenen waarom Modern Portfolio Theorie in de praktijk ook niet werkt.quote:En wat betreft beleggen in aandelen op het moment. Het is misschien ook verstandig om een klein deel van de portfolio in aandelen te hebben die geen correlatie hebben met de grote westerse beurzen.
Ik koop inderdaad vrij aggressief (hoog) want ik wil de bodem niet missenquote:Op donderdag 25 maart 2010 19:44 schreef piepeloi55 het volgende:
Mocht dit het geval blijken de komende jaren zal het nu geplande aankooppunt van Selang nog relatief duur blijken te zijn.
WS nu rood.quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:33 schreef Arcee het volgende:
Yup, 346 inmiddels en S&P op 1180, beide natuurlijk highs.
S&P van 666 vond je nog te hoog. Wat een beheersing.quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:53 schreef SeLang het volgende:
Ik koop inderdaad vrij aggressief (hoog) want ik wil de bodem niet missen
Maar waar de bodem ligt is ook niet relevant. Het gaat erom dat je koopt op een punt waar het te verwachten rendement hoog genoeg ligt.
Ik zou die lat niet te hoog leggen. Met de verschuiving van machtsverhoudingen in de wereld, de verminderde toegang tot betaalbare grondstoffen en energie, de grote concurrentie uit Azië en de 3e wereld -en natuurlijk onze penibele schuldsituatie- lijkt het me onwaarschijnlijk dat we de komende 20 jaar een herstel zien dat zich kan meten met de ontwikkelingen in de vorige eeuw, toen we alles wat we begeerden voor een habbekrats uit de kolonies haalden.quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:53 schreef SeLang het volgende:
Maar waar de bodem ligt is ook niet relevant. Het gaat erom dat je koopt op een punt waar het te verwachten rendement hoog genoeg ligt.
Kwa waardering werd het equivalent van <500 gehaald in de jaren '00, '10, '20, '30, '40, '50, '70 en '80 terwijl omstandigheden (veel) minder slecht waren dan nu. Dus zo laag ligt die lat niet imo. De jaren '90 en '00 (deze eeuw) waren uitzonderlijk met extreem hoge waarderingen, maar dat valt precies samen met De Grote Creditbubble, dat ding dat nu geknapt is.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
S&P van 666 vond je nog te hoog. Wat een beheersing.
Aandelenindices zijn op dit moment niet zo boeiend imo. Of daar nu een paar punten bij komt of af gaat... boeie. De Treasuries, dat is wat de komende tijd interessant is om in de gaten te houden.quote:
Is ook zo. Ik zelf plan een instappunt op het moment dat de p/e schiller op extreem lage niveaus staat en daarbij rekening houdende wanneer de deflatie ongeveer is afgelopen (voor hoeverre je dat kunt inschatten). Zolang er nog deflatie in het systeem zit wil het namelijk niet echt vlotte met de aandelenmarkt, blijkt keer op keer.quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:53 schreef SeLang het volgende:
Probleem is natuurlijk dat die dingen toch slecht zijn te timen en je ook makkelijk wordt beïnvloed door de gekte van de dag. Dat is de reden dat ikzelf liever met een absoluut criterium werk dat je vooraf in alle rust goed kunt overdenken en als het moment daar is op een mechanische manier kunt executeren.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:26 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Is ook zo. Ik zelf plan een instappunt op het moment dat de p/e schiller op extreem lage niveaus staat en daarbij rekening houdende wanneer de deflatie ongeveer is afgelopen (voor hoeverre je dat kunt inschatten). Zolang er nog deflatie in het systeem zit wil het namelijk niet echt vlotte met de aandelenmarkt, blijkt keer op keer.
Klopt, precies dezelfde als op 5feb alleen nu omgekeerd, berencandle dus.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef SeLang het volgende:
Ondanks dat de aandelenindices momenteel niet boeien (vergeleken met de Treasuries), toch een mooie key reversal day op de S&P500 onder toenemend volume. Een natte droom voor shorters die in TA geloven.
Overheden zijn in wezen altijd in de problemen geweest. Oke het is nu meer specifiek hun kant op gegaan maar hoe rank je de kredietwaardigheid van een land? Ik neem aan dat je zelf ook vind dat de manier waarop de credit rating agencies landen raten echt bedroevend is? Laat staan de manier waarop CDS worden gebruikt. De credit default swaps (risk op default!!) van Portugal is een maand geleden bijv. nog 2 keer zo hoog geweest! En ze krijgen nu een verlaging van Fitch... raad eens wat er met de CDS gebeurde?quote:Op donderdag 25 maart 2010 19:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Of die banken zoveel veiliger zijn dat valt nog te bezien, o.a. omdat:
- De banken door overheden worden gegarandeerd die nu zelf in de problemen komen
- Draagvlak voor bailouts is verdwenen, dus volgende keer is de kans op een default of nationalisatie groter
We hadden het hier laatst ook over. Ik acht dit scenario best reëel. En die gedachte wil ik dus vooral wegdrukkenquote:Er is een hele waslijst van problemen die om de hoek liggen en dit jaar zomaar kunnen gebeuren. Een paar voor de hand liggende:
- Crash in bonds, oftewel een spike in de rente. Dan moet iedereen weer deleveragen, gaan alle huizen nog verder onder water, crashen aandelen, etc
Een groot economisch land zal nooit gaan defaulten maar zal continu in leven worden gehouden door externe invloei van kapitaal. Ook al is een default voor sommige landen het beste (en de goedkoopste) optie. Kan je nagaan als Amerika morgen opeens de stekker er uit trektquote:- Default van een relatief belangrijk land (zeg Spanje, of beter nog: Japan). Dat leidt weer tot een bankencrisis want niemand weet wie wat heeft aan exposure. Verder krijg je gigantische dislocaties in rente- en valutamarkten.
Ik heb zero vertrouwen in China wat betreft lange termijn ook al is mijn portefeuille zo goed als chinees op het moment. Ik heb meerdere Chinezen gesproken die in het wereldje zitten en die zijn vaak nog roekelozer dan de gemiddelde Las Vegas klant. Grootste ideeën en plannen. Typische reminder van de internetbubble van 10 jaar geleden. Ze zijn erg sterk in het geen wat ze doen maar van stoppen hebben ze nooit gehoord. Acquisitie driften van Chinese bedrijven is echt absurd. Om nog maar te zwijgen over insider trading, de regulatie is daar minimaal. Zij zullen straks alles keihard opblazen maar komen ook gegarandeerd weer terug. Het is maar goed dat de Chinese overheid soms hard op de rem trapt anders was het dit jaar al aan de beurt.quote:- De Chinese bubble klapt, terwijl iedereen erop rekende dat China ons uit de shit ging trekken (US en EU economie zijn voorlopig sowieso dood)
Waarom gooit de FED eigenlijk de reserve ratio van banken niet (geleidelijk) omhoog?quote:Je daarbij dus bedenken dat de FED eigenlijk geen vangnet meer heeft (rente is al nul) en overheidsstimulatie wordt ook problematisch als de problemen (indirect) worden veroorzaakt door souvereign debt....
Dat sowieso. CAPM en al die andere beta/standard deviatie troep kan zo de prullenbak in. Lineaire vergelijking tussen risk & return my assquote:Het probleem is alleen dat op momenten dat het erom draait (tijdens een crisis) die ongecorreleerde markten plotseling gecorreleerd worden. Check de vorige crisis, maar ook crises daarvoor. En door globalisatie is dat steeds erger geworden. Dit is één van de redenen waarom Modern Portfolio Theorie in de praktijk ook niet werkt.
Eens. Maar het heeft ook veel met psychologie te maken. De grote mensenmassa is de financiële wereld beu. Men heeft zero vertrouwen en je ziet veel woede bij de mensen. Gooi daar een komende crisis bij en de markt zal nog sneller zakken. Dat is niet meer dan logisch.quote:Ikzelf vind de markt nu echt veel riskanter dan zeg begin 2008, vanwege de nu veel beperktere mogelijkheden voor centrale bank en overheden om iets te doen aan een eventuele crash. Het zou daarom de volgende keer weleens harder en dieper kunnen gaan dan in 2008-2009.
Dat verwacht ik zelf ook. Op het moment dat de beurzen shiller P/E levels haalt die aan je eisen voldoen de wereld wel eens goed op zijn kop kan staan en het nog wel eens jaren duurt voordat we er dan weer echt boven op zijn. En ik verwacht niet zo'n great boom periode van na de 2e WW tot aan de 70ies als we nu weer failliet gaan.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Probleem is natuurlijk dat die dingen toch slecht zijn te timen en je ook makkelijk wordt beïnvloed door de gekte van de dag. Dat is de reden dat ikzelf liever met een absoluut criterium werk dat je vooraf in alle rust goed kunt overdenken en als het moment daar is op een mechanische manier kunt executeren.
Ik verwacht dat tegen de tijd dat er een interessant niveau wordt bereikt dat het dan helemaal niet zo vanzelfsprekend lijkt dat het een goed punt is, omdat er dan wijdverspreide ellende is of omdat alternatieven ook aantrekkelijk lijken (bankrente van 8% bijvoorbeeld).
Precies, en omlaag is minder prettig dan omhaag.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 00:31 schreef capricia het volgende:
Omhoog is toch wat hoopvoller dan omloog...
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 00:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Precies, en omlaag is minder prettig dan omhaag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |