abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79369630
Na het geslaagde experiment met worst, was het weer eens tijd om een nieuwe spraakmakende bestelling te plaatsen bij de slager. Alleen wat is dan de uiteraard de vraag "wat zullen we vandaag eens eten". Een zeker besef dat een varken niet alleen uit hamlapjes en karbonades bestaat in combinatie met een beknopte literatuurstudie in stavromulabeta's kookboekenkast leverde al gauw soelaas. Dat Stavromulabeta vanavond bezoek krijgt en een zekere imago heeft hoog te houden op het gebied van culinaire hoogstandjes en shockerende etiquette vormt daarbij een mooie bijkomstigheid.

Dus afgelopen woensdag meldde Stavromulabeta zich (met dank aan de NS en crashende treincomputers) 5 minuten na sluitingstijd bij de slager om aldaar een mooie zak met varkensonderdelen in ontvangst te nemen.

De verbazing was des te groter toen Stavromulabeta geacht werd een bedrag van maar liefst 5,- te overhandigen voor 2,5 kilo delicatesse. Dat zijn pas kiloknallerprijzen en dat bij de biologische slager waar ik me niet eens meer verbaas dat ik een half dagloon mag inleveren.

In de zak zaten 2 varkenspoten, 2 varkensoren, 4 staarten en nog een ding dat vermoedelijk in betere tijden een geamputeerde staart was.

Een en ander wekte ook een uitzonderlijk interesse bij Stavromulabeta's steun en toeverlaat.

Overigens is ook gelijk duidelijk wat de beperkingen zijn van de consumptie van katten ten opzichte van de consumptie van varken.

Uit de voorafgaande literatuurstudie is gebleken dat het met oog op vormvastheid en esthetiek noodzakelijk is om de poten tijdens het koken te ondersteunen. En dat is uiteraard noodzakelijk, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat Stavromulabeta's bezoek een lekker en veilig maar anoniem stukje vlees krijgt voorgeschoteld. Vandaar dat de keuken kortstondig veranderde in een timmerwerkplaats om de poten te voorzien van een op maat gemaakt hulpstuk.

Nadat de poten vastgesnoerd waren en geen kant meer op konden, was het vanochtend tijd om ze in de pan te proppen. Dankzij zijn ongelofelijke wijsheid (en een abonnement op Elle Eten) was er in huize Stavromulabeta precies één pan aanwezig die op deze taak berekend bleek te zijn. En daar mogen de poten gedurende 6 uur van genieten, de laatste 2 uur in het illustere gezelschap van de staarten en oren. Om dan vervolgens met rozemarijn gepanneerd te worden en nog even een kwartiertje onder de gril door te brengen.

Overigens begint het nu wel erg lekker te geuren en lijkt het er op dat ik dadelijk met een liter of 5 prachtige varkensbouillon kom te zitten. Heeft iemand een creatief dee wat ik daarmee eens zou kunnen doen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79370454
Ik zou van de helft van de bouillon sowieso een heerlijk boeren groentesoep maken Flink grofgesneden groente er in vermicelli en natuurlijk niet te vergeten een hele berg zelfgedraaide soepballen
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_79370831
Wordt dat vlees door de slager anders nog wel verwerkt in worsten oid of wordt dat normaliter weggegooid?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79375214
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 13:31 schreef mjan het volgende:
Wordt dat vlees door de slager anders nog wel verwerkt in worsten oid of wordt dat normaliter weggegooid?
Geen idee, maar gezien de lage prijs vrees dat het normaal gesproken hooguit nog tot hondenbrokken ofzo wordt verwerkt. In Frankrijk gelden dat soort delen overigens als 'normaal' eten dat je ook bij de slager om de hoek kunt kopen.
pi_79375331
Toch nog een tegenvaller. Na 6 uur koken wilde ik de poten uit de pan halen, maar ondanks het houten plankje zijn ze helemaal uit elkaar gevallen... Er dreef alleen nog een zielig plankje met wat touw in de bouillon.

De staarten en oren zijn er gelukkig beter van af gekomen en zijn nu gepanneerd om dalijk onder de gril te gaan.

pi_79398721
Hoe waren ze gelukt? En wat vonden je gasten ervan?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79402629
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:33 schreef mjan het volgende:
Hoe waren ze gelukt? En wat vonden je gasten ervan?
Nou ja, interessant en best o.k. om een keertje gegeten te hebben maar het is nou niet iets wat ik wekelijks zou willen maken. Waarschijnlijk moet je Fransman zijn om het echt te kunnen waarderen
  maandag 22 maart 2010 @ 00:44:10 #8
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_79434989
hmm ik zelf zou nooit die staart en oren zo gebruikt hebben... als ik ze uberhaupt al zou willen gebruiken.
En neem als je volgende keer zo'n plank neemt onbewerkt hout voor je eigen gezondheid.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  maandag 22 maart 2010 @ 01:05:03 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_79435406
quote:
Op zondag 21 maart 2010 13:29 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nou ja, interessant en best o.k. om een keertje gegeten te hebben maar het is nou niet iets wat ik wekelijks zou willen maken. Waarschijnlijk moet je Fransman zijn om het echt te kunnen waarderen
Of Chinees.
pi_79538736
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 16:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen idee, maar gezien de lage prijs vrees dat het normaal gesproken hooguit nog tot hondenbrokken ofzo wordt verwerkt.
In principe gaat een varken helemaal op, zeker vroeger was zo'n beest veel te kostbaar om ook maar iets verloren te laten gaan als er bij uitzondering een geslacht werd. Het is ook vaak prima vlees/orgaanvlees, alleen niet zo geschikt voor heel op je bord. Mijn slager gebruikt het kinnebakspek bijvoorbeeld voor de worst en de pate, het is het beste spek, alleen lastig om te snijden en het ziet er niet uit. Zure zult is kopvlees geloof ik, dan heb je ook nog dingen als leverkaas, en ik meen dat reuzel ook van allerlei kleine vetrestjes wordt gemaakt. Goed malen en goed mengen en het smaakt uitstekend.
quote:
In Frankrijk gelden dat soort delen overigens als 'normaal' eten dat je ook bij de slager om de hoek kunt kopen.
Daar doen ze niet zo moeilijk. Ik ook niet, maar ik er ook wel eens een gekookte varkenspoot gehad, met de hoef er nog aan en dan met van dat lillende witte vet, dat had van mij wel iets meer bewerking mogen hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')